SandyBridge-systeem en wat vreemde zaken (oa mem)

Pagina: 1
Acties:

• j0p3Y
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
Dit is het systeem dat ik heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define XL (Zwart)€ 132,-€ 132,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Dell Ultrasharp U2311H€ 215,-€ 215,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,-€ 17,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i7 2600K€ 283,63€ 283,63
1Seasonic M12D-850 80+ Silver Label€ 124,95€ 124,95
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB€ 185,-€ 185,-
1Kingston KHX1600C9D3K4/8GX€ 91,40€ 91,40
1XFX AMD Radeon HD 6970€ 306,-€ 306,-
1Asus P8P67 PRO€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.585,98

De volgende problemen constateer ik:
1) het geheugen wordt 'herkend' als 1333, terwijl het 1600 xms is. Zou automatisch herkend moeten worden. Waar kan ik dit wijzigen? In Ai Tweaker/memory frequency gaat ie alleen zoeken naar het plafond. Knopje MemOK! op het moederbord wellicht? Of heb ik gewoon een slechte geheugenbatch waardoor mobo het niet herkent?
2) de grafische kaart wordt niet gezien in Windows 7 Ultimate. Heb in de bios al PEG/PCI omgewisseld, geen verschil.
3) in Windows Apparaatbeheer staan bij Overige apparaten de volgende devices niet herkend:
a) amBX (tm) device controller
b) Ethernet-controller
c) onbekend apparaat
d) PCI Simple Communications-controller
e) SM-buscontroller
f) USB-controller
g) USB-controller

iemand enig idee waar het hier mis gaat?
Alvast bedankt,
groeten,
j0p3Y

• j0p3Y
hmmm zelf reageren??
Is het ondanks deze module nodig dat ik in de bios bij advanced de eXtreme Memory Profile handmatig selecteer om 1600 Mhz te krijgen over mijn geheugenmodules? Was ik iets te optimistisch om te denken dat dat geheel automatisch gaat?

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41
Ik beschik zelf ook over het P8P67 Pro bord , dus ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

1) Het moederbord pakt automatisch het SPD profiel van je geheugen modules. Dit zorgt ervoor dat je geheugen op 1333MHz draait. Aangezien de cpu volgens intel geschikt is voor 1333MHz is alles daarboven technisch gezien overclocken. Als je geheugen modules over XMP beschikken , kun je dit automatisch profiel gebruiken. Wil je het geheugen op 1600MHz hebben, zul je dit in de EFI moeten instellen.

2) Tenzij je de drivers van je videokaart niet hebt geinstalleerd, durf ik deze vraag niet te beantwoorden

3) De onbekende apparaten in device manager duiden op de afwezigheid van de juiste drivers voor het moederbord. Vergeet ook niet de Intel ME software te installeren, dit is het PCI Simple Communications-controller device in device manager. ( Is te vinden onder utilities op de asus site)

• nedernakker
  • Laatst online: 16-11-2024
de rest van je apparaten installeer je door de chipset driver te installeren..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• j0p3Y
HenkyNL schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 01:47:
Ik beschik zelf ook over het P8P67 Pro bord , dus ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

1) Het moederbord pakt automatisch het SPD profiel van je geheugen modules. Dit zorgt ervoor dat je geheugen op 1333MHz draait. Aangezien de cpu volgens intel geschikt is voor 1333MHz is alles daarboven technisch gezien overclocken. Als je geheugen modules over XMP beschikken , kun je dit automatisch profiel gebruiken. Wil je het geheugen op 1600MHz hebben, zul je dit in de EFI moeten instellen.

2) Tenzij je de drivers van je videokaart niet hebt geinstalleerd, durf ik deze vraag niet te beantwoorden

3) De onbekende apparaten in device manager duiden op de afwezigheid van de juiste drivers voor het moederbord. Vergeet ook niet de Intel ME software te installeren, dit is het PCI Simple Communications-controller device in device manager. ( Is te vinden onder utilities op de asus site)
Dank je voor je uitgebreide reactie.
Ter aanvulling:
1) geheugen via efi op 1600 zetten heeft toch wel een voordelig effect neem ik aan? Evt ga ik nog mijn CPU tweaken, maar da's voor later.
2) nog geen drivers, hoopte op iig basisdrivers voor de kaart :-)
3) moet ik nog regelen, dacht wel dat het zoiets zou zijn.

ThaNks

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
j0p3Y schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 09:25:
[...]
2) nog geen drivers, hoopte op iig basisdrivers voor de kaart :-)
Als je beeld hebt is dat ook precies wat windows heeft daaien.

• j0p3Y
Caelorum schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 09:36:
[...]

Als je beeld hebt is dat ook precies wat windows heeft draaien.
bedoelde eigenlijk standaard Catalyst-drivers... :-)
maar die zouden alweer verouderd zijn eigenlijk.....

Nu nog ff mijn netwerk inregelen (maakt nu nog geen verbinding via de LAN)..

[ tis alweer een tijdje terug dat ik een PC heb samengesteld en geïnstalleerd, was vergeten dat dit soort handelingen niet automatisch geregeld werd... ook niet na wat jaartjes PC-evolutie...Wel prettig van deze bios, loopt heel fijn]

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:09

BiLo

PSN: toiletcleaner

cdtje van je moederbord uberhaubt geinstalleerd?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• downset04
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05-2023
http://www.asus.com/produ...MvTCuBcZLfu2YL&templete=2

download tab kiezen en dan de versie van je OS

vind je alle mogelijke drivers

• j0p3Y
DylanE schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 12:30:
cdtje van je moederbord uberhaubt geinstalleerd?
Ja inmiddels wel :-)
Enkel het meest noodzakelijke nog

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Om XMP te activeren moet je in AI Tweaker kiezen voor XMP maar daarna ook een Memory Profile selecteren waarbij in de meeste gevallen maar 1 profile staat. Je zal dan zien dat vanzelf de waardes voor je geheugen ingesteld worden in AI Tweaker en je cpu inderdaad ook ietwat overclocked word.

• j0p3Y
Roel1966 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 19:40:
Om XMP te activeren moet je in AI Tweaker kiezen voor XMP maar daarna ook een Memory Profile selecteren waarbij in de meeste gevallen maar 1 profile staat. Je zal dan zien dat vanzelf de waardes voor je geheugen ingesteld worden in AI Tweaker en je cpu inderdaad ook ietwat overclocked word.
Inderdaad via AI Tweaker het XP profile ingeschakeld.... ging mooi naar 1600 Mhz :-)

verders niks veranderd qua tweaking.... eerst alle belangrijke drivers en software installeren.

Zojuist start ik mijn systeem op, krijg ik een melding (helaas niet op foto vastgelegd, dus maar even de strekking weergeven). Was in de trant van ' probleem met overclocken, wijzig uw bios...'
Daarnaast stond de hoeveelheid geheugen op 4 Gb!!!! (ipv de ingeplugde 8Gb)

Vervolgens een restart en mijn geheugen stond weer op 1333 Mhz.
Nu weer ingesteld middels de XMP, maar moet zeggen dat ik dit wel heel vreemd vind.

Hopelijk een eenmalige actie.

Ik ga nu maar even ál mijn Asus-drivers updaten, de meeste zijn van eind januari, dus zeer recent. Moederbord komt van december, dus wel nodig denk ik.

greetz,
j0p3Y

PS: als iemand bovengenoemde foutmelding herkent, hoor ik het graag.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:10
Ik heb hetzelfde gehad, bij hetzelfde moederbord. Ik heb bios 1053 geinstalleerd en elke keer als ik het geheugen via xms op 1600 had gezet kreeg ik een overclock failed melding bij het opnieuw opstarten. De oplossing is om even clear cmos via de jumper op het moederbord te doen, daarna het probleem niet weer gehad.

• HenkyNL
  • Laatst online: 11:41
j0p3Y schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:40:
[...]

Inderdaad via AI Tweaker het XP profile ingeschakeld.... ging mooi naar 1600 Mhz :-)

verders niks veranderd qua tweaking.... eerst alle belangrijke drivers en software installeren.

Zojuist start ik mijn systeem op, krijg ik een melding (helaas niet op foto vastgelegd, dus maar even de strekking weergeven). Was in de trant van ' probleem met overclocken, wijzig uw bios...'
Daarnaast stond de hoeveelheid geheugen op 4 Gb!!!! (ipv de ingeplugde 8Gb)

Vervolgens een restart en mijn geheugen stond weer op 1333 Mhz.
Nu weer ingesteld middels de XMP, maar moet zeggen dat ik dit wel heel vreemd vind.

Hopelijk een eenmalige actie.

Ik ga nu maar even ál mijn Asus-drivers updaten, de meeste zijn van eind januari, dus zeer recent. Moederbord komt van december, dus wel nodig denk ik.

greetz,
j0p3Y

PS: als iemand bovengenoemde foutmelding herkent, hoor ik het graag.
Ik kan je aanraden om de efi te updaten naar versie 1204.
Deze heeft bij mijn bord een hoop van dit soort rare bugjes verholpen.

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 22:01

LithoMan

Toemaar

Inderdaad interessant om het geheugen via XMP profile over te klokken naar 1600MHZ. Maar heeft dat echt nut?
Heb een i7 2600K op 42 x 100 draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door LithoMan op 30-01-2011 22:35 ]

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:10
LithoMan schreef op zondag 30 januari 2011 @ 22:35:
Inderdaad interessant om het geheugen via XMP profile over te klokken naar 1600MHZ. Maar heeft dat echt nut?
Heb een i7 2600K op 42 x 100 draaien.
Maar als je 1600 mhz geheugen gekocht hebt, wil je toch ook op 1600 mhz gebruiken toch?

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gehad met de Sabertooth P67!
Kijk naar mijn computer 2011 wat ik bezit.

Standaard werd hij op 1333MHz gezet. Gelukkig zijn er twee kant en klare profielen in de EFI bios van Sabertooth P67 welke je kunt laden. Profiel 1 was 1800MHz 9-11-9-27 1.65v en Profiel 2 was 2133MHz 9-11-9-27 1.65v. Uiteraard profiel 2 gekozen omdat ik twee keer een setje erin heb gedaan(4x2 Gig totaal) 2133MHz.
Loopt als een zonnetje nu.

Videokaart totaal geen problemen mee. Standaard stond hij al goed in de bios. Op PEG/PCI namelijk. Drivers van de website NVidia gedownload en klaar.
Als ze niet herkent worden zoals je eerste post klinkt het alsof je even je meegeleverde cd moet aanspreken voor de drivers.

USB 3.0 controllers wordt standaard ook niet herkent in Windows 7. Deze drivers staan juist op je meegeleverde cd.

• j0p3Y
lang zal ze leven... NOT...

http://tweakers.net/nieuws/72345/intel-staakt-levering-sandy-bridge-chipsets-wegens-ontwerpfout.html#r_4475302

Mooi kl.......
Gisterenavond een BSOD gehad om vervolgens Windows op geen enkele wijze werkend te krijgen (ook niet in veilige modus)....SSD was niet verder benaderbaar. Windows Welcome-screen bleef hangen met corrupted balk bovenin (1 cm hoog).

Wordt een RMA dus....

• j0p3Y
j0p3Y schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:27:
lang zal ze leven... NOT...

http://tweakers.net/nieuws/72345/intel-staakt-levering-sandy-bridge-chipsets-wegens-ontwerpfout.html#r_4475302

Mooi kl.......
Gisterenavond een BSOD gehad om vervolgens Windows op geen enkele wijze werkend te krijgen (ook niet in veilige modus)....SSD was niet verder benaderbaar. Windows Welcome-screen bleef hangen met corrupted balk bovenin (1 cm hoog).

Wordt een RMA dus....
Iemand enig idee of het problemen gaat opleveren als ik me nu ga verdiepen in een complete installatie met het huidige moederbord en deze over enkele maanden ga vervangen??
(mijn vermoeden is: waarschijnlijk wel...)
Want anders houd ik het even op snel installeren en lekker gamen, en later alles een keer vanaf noppes opnieuw gaan installen..... Heb ik er in ieder geval nog wat aan....

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:23
Wisselen van moederbord is zelden een probleem. Zeker als je hem vervangt door hetzelfde moederbord. Zelfs een OEM versie van windows7 kan je volgens mij op een ander moederbord installeren als je de microsoft hotline belt (misschien niet eens nodig, dunno).

ik heb trouwens laatst een in een winXP systeem met een pentium4 een core2duo bord geinstalleerd. Bij een retail versie kan dit gewoon, helaas was het een OEM en gooide WPA (windows product activation) roet in het eten hoewel het systeem natuurlijk verder vlekkeloos werkte. WPAkill wordt volgens virustotal door 3/20 antivirus pakketen als malware bestempeld, microsoft bevestigt dit, dus denk er niet eens aan! foei! koop gewoon een nieuwe windows als je moederbord kapot gaat jij piraat!

[ Voor 49% gewijzigd door haarbal op 31-01-2011 23:18 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
HenkyNL schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 01:47:

Ik beschik over een p8p67 LE mobo, en die MEI controller, ok dankzij de search heb ik jouw opmerking gevonden, nu kan ik van dat stomme vraagteken af in apparaatbeheer... Maar heeft die software nog meer zin? Nee he? ;)
Pagina: 1