CPU Koeler maakt veel lawaai na Overclock Failure

Pagina: 1
Acties:

• Pesu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07-2025
Hallo medeTweakers,

Vanmiddag probeerde ik mijn PC te starten en toen deed ie het niet. Hij bleef hangen in het bootsysteem waarschijnlijk omdat de fans draaiden maar het scherm niet aanging. Toen ik hem uitdeed via de aan/uit knop en weer opstarte kreeg ik de melding (ongeveer dan hea, ben het een beetje vergeten): Overclock Failure, settings to default setup. Toen moest ik naar het boot menu, maar omdat mij die overclock niet veel boeide savede ik de bios in default settings.

En toen kwam het. De CPU fan blijft maar in Max RPM draaien en gaat ook niet langzamer. Ik heb de koeler al schoongemaakt, maar zonder resultaat.

Mijn CPU fan: Scythe Samurai ZZ
CPU: Athlon II X4 640 (stock: 3Ghz, overgeclocked naar 3.4, maar nu niet meer)

Rest van mijn systeem: inventaris: Mijn systeem

Ik heb geen verstand van Overclocken, ik kocht de PC met deze overclock. De CPU koeler en Graka had ik al eerder gekocht.

Het probleem dus: De CPU koeler maak heel veel lawaai in Idle en tijdens MW2 (en zelfs dat was eerst niet zo hard als nu)

Ik hoop dat jullie de oplossing hebben.

mvg,
Elija

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Ik denk dat bij het resetten naar de default settings ergens de "Cool 'n Quiet" functie is teruggeschakeld ;) . Kijk daar eens naar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-01 11:26
Cool'n Quiet is een leuke functie voor de normale gebruiker.
Alleen als je gaat overclocken wil het nog wel eens roet in het eten gooien.

Zou Trouwens ook een instelling in je bios kunnen zijn.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het zal cool en quiet niet zijn heren, eerder een smart fan control functie in de bios... ga daar naar op zoek en enable die functie weer.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Pesu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07-2025
nedernakker schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 06:51:
het zal cool en quiet niet zijn heren, eerder een smart fan control functie in de bios... ga daar naar op zoek en enable die functie weer.
Ja idd. Dat kwam ik tegen. Ik het de Smart Target CPU fan op 50graden gezet en de relatieve minumum toeren op 62.5%. Er sotnd ook nog zoiets als Chassis Inclusion, maar die deed niks. Is het beter om de Smart Target CPU fan hoger/lager te zetten? Het is toch zo dat als je CPU dan boven de 50graden komt dat die harder gaat draaien?