[VPS] DNS Hel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-04 19:56
Dag Mede-Tweakers!

Na lang wikken en wegen, een VPS aangeschaft. 2 IP adressen erbij genomen (heb er nog maar 1, de IP adressen waren op, nieuwe zijn besteld aldus het datacentrum), en 512MB RAM. Meer lijkt me niet echt belangrijk voor dit.

Dit was mijn doel.

Op mijn VPS 2 naamservers zetten, en die gebruiken voor de domeinen die ik registreer. Dus:

ns1.mijnnaam.nl
ns2.mijnnaam.nl

Als ik een domein (www.voorbeeld.nl) naar de nameservers point, en ik ga er in de browser naartoe, moet die uitkomen op zijn eigen stekje (laten we zeggen: /home/www/voorbeeld.nl). Ik heb verder een aparte mail - en - FTP server draaien.

Ik doe alles met de hand, heb Kloxo/lxAdmin e.t.c. al geprobeerd, maar die hebben een behoorlijke RAM honger.

Afijn, ik ben gaan Googlen. DNS, Bind, heel veel zoektermen geprobeerd. Een duidelijke zoekopdracht kon ik niet echt maken, wat ik wil is, denk ik, nogal complex. Om het toch overzichtelijk te houden, zet ik alle vragen onder een apart kopje neer.

1.
Hoe kan ik van mijn VPS, die alleen 2 IP's heeft (momenteel nog 1), een nameserver maken?
(...)
Ik heb het zelf al geprobeerd, maar ik krijg een fout dat het domein zich niet bij de registrar kan registreren. Volgens mij ben ik op dit punt nogal newbie, want de zones bij mijn domeinhoster ziet er als een grote puinzooi uit.

2.
Met veel gespeel is het me gelukt 2 domeinen op mijn IP uit te laten komen. Apache is geconfigureerd met virtual servers, maar toch komen beide sites in de map van mijndomein.nl uit (voorbeeld.nl -> mijndomein.nl). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

3.
Als ik voorbeeld.nl naar mijn nameservers zet, werkt het niet. (logisch denk ik? :p) Ik heb in BIND alle juiste DNS instellingen aangemaakt (NS, MX, A, CNAME). De site reageert echter nog steeds op de nameservers van mijn domein hoster. (Niet de VPS)

Als ik wat vergeten ben, zal ik dat toevoegen aan de post. Je mag me daar gerust op wijzen.
Bedankt voor alle hulp alvast! :)

Edit: Uiteraard heb ik ook op GoT gezocht, maar dit ligt te complex om een goed resultaat te krijgen. Ik krijg niet het gewenste zoekresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:12
1. Werkt je bind en resolved ie goed? (checken met bv nslookup)
2. Staat de dns van je domein wel naar jouw bak, en heb je de tijd genomen? (dns wijziging duurt ff)
3. Waarom wil je in vredesnaam 2x DNS draaien op 1 bak, 1 netwerk, 1 OS? Failure waiting to happen....

Waarom houd je dns niet bij je registrar? Makkelijker te beheren vaak, fysieke gescheiden blikken/datacenters/netwerken.

Als je bak nu staat te rebooten of whatever, dan vertraagt je mail enz niet, maar gewoon keihard direct retour afzender

wbt je virtualhosts config: Wat is daar niet duidelijk aan? Apache heeft heel duidelijke voorbeelden op zn site staan hoe je je httpd.conf moet configgen. Hoe is je config nu?

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 28-01-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-04 19:56
DJSmiley schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 22:29:
1. Werkt je bind en resolved ie goed? (checken met bv nslookup)
BIND komt er niet eens aan te pas. Het blijft op de nameservers van mijn oude registrar hangen.
2. Staat de dns van je domein wel naar jouw bak, en heb je de tijd genomen? (dns wijziging duurt ff)
Jep. Heb een uur gewacht. Andere wijzigingen worden direct doorgevoerd, dus weet niet waarom dat nodig is.
3. Waarom wil je in vredesnaam 2x DNS draaien op 1 bak, 1 netwerk, 1 OS? Failure waiting to happen....
Het zijn geen belangrijke sites. Er zijn meer mensen die het doen. Bovendien doe ik weinig meer met deze server als de configuratie klaar is.
Waarom houd je dns niet bij je registrar? Makkelijker te beheren vaak, fysieke gescheiden blikken/datacenters/netwerken.
Dat heb ik nu, maar dat gaat niet goed. Vandaar deze post.
Als je bak nu staat te rebooten of whatever, dan vertraagt je mail enz niet, maar gewoon keihard direct retour afzender
Ik gok niet dat dat zo 1 2 3 gebeurt. En anders is het jammer, zoveel mail krijg ik niet per dag.
wbt je virtualhosts config: Wat is daar niet duidelijk aan? Apache heeft heel duidelijke voorbeelden op zn site staan hoe je je httpd.conf moet configgen. Hoe is je config nu?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
DocumentRoot "/home/www/mijnnaam.nl/htdocs/"
ServerName mijnnaam.nl
<Directory />
allow from all
Options +Indexes
</Directory>

# CGI Handling
ScriptAlias /cgi-bin/ /home/www/mijnnaam.nl/cgi-bin/
<Location /cgi-bin>
Options +ExecCGI
</Location>

LogLevel emerg
TransferLog /home/www/mijnnaam.nl/logs/access.log

Edit: Gelezen dat ik een andere domeinhoster moet nemen, met de optie "Registreer Nameserver". Kan dit kloppen?

[ Voor 3% gewijzigd door Joseph op 28-01-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 20:10
[b][message=35449885,noline]

Jep. Heb een uur gewacht. Andere wijzigingen worden direct doorgevoerd, dus weet niet waarom dat nodig is.
Wijzigingen in DNS duren soms tot wel 24 uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik zou beginnen om te kijken met whois naar welke nameserver het domein gaat

whois voorbeeld.nl

Domain nameservers:
ns1.xel.nl 82.94.246.10
ns2.xel.nl 82.94.246.20
ns3.xel.nl 94.75.235.165

Dit moeten jou nameservers zijn. Als dat het geval is dan kan het probleem alleen nog maar in je eigen dns configuratie zitten. Dit kun je testen met nslookup

nslookup www.voorbeeld 82.94.246.10

(op je eigen pc uitvoeren en ondertussen kijken in de logfile van je dns server (tail -f /var/log/daemon afhankelijk van de bind/powerdns config) misschien een foutmelding of iets tegen komt)

Gaat de dns goed en kom je op je eigen machine uit dan kun je alleen nog maar een probleem hebben met je webserver (apache)

p.s. Je moet voor je domein een registrar hebben waarbij je je eigen dns server mag opgeven

[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 28-01-2011 23:15 ]