• TomTube
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12-2024
beste medetweakers,
ik zit al een tijdje te twijfelen of ik mijn proc toch maar niet een keer wil overclocken. nou heb ik toch maar besloten dat wel te doen. het probleem is alleen dat ik dit nog nooit gedaan heb en dan ook niet weet hoe dit moet. ik beschik over de algemene kennis van computers en begrijp dan ook wel het een en ander.
het allereerste probleem wat zich voordoet is de processorsnelheid. deze ( zou ) stock op 2,2 moeten staan alleen als ik cpu-z erover laat gaan staat er iets anders. namelijk 1,0 (!) mijn vraag is hoe kan dit?
en hoe krijg ik mijn processor snelheid simpel hoger. en is er ook nog een speciaal programma om mijn core temp. te volgen?

btw hier is de afbeelding van cpu-zAfbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff143/zxc-tb/cod4/cpu.png

alvast hartelijke dank,
tombuis

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Je cpu snelheid is Multiplier X Busspeed.

Nu is jou multiplier 5.5 X je busspeed van 200 maakt 1,1 Ghz. Dit is ook wat CPU-Z aangeeft.

Jou Multiplier draait standaard echter op 11. Dan zou je ook krijgen 11 (multiplier) X 200 (busspeed) = 2,2 Ghz.

Dat jou multieplier niet op 11 draait maar op 5.5 komt waarschijnlijk hierdoor:
Wikipedia: Cool'n'Quiet

Dit is echter een functie die je kan uitzetten.
Als je overigens wil beginnen met overclocken zou ik zeker deze doornemen:
Overclocking & Tweaking FAQ

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TomTube
ik heb wel een idee dat ik mijn cpu wil overclocken via de multiplier, alleen ik had de faq al doorgelezen dat deze locked is. hoe krijg ik deze unlocked en zijn er programma's om de core voltage te verhogen? en hoe krijg ik dat cool'nquiet eraf want ik kan het nergens vinden op mijn computer dus vraag me af of dat het probleem is van mijn lage snelheid

edit: bedankt voor de tip. cool''nquiet heb ik eraf weten te krijgen via de bios. volgens cpu-z loopt mijn processor al weer op 2,2. maar nu natuurlijk nog steeds de bedoeling op hem op ongeveer 2,8 te krijgen :)

[ Voor 23% gewijzigd door TomTube op 28-01-2011 22:51 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-01 11:26
gewoon de multiplier hoger zetten, zo gepiept.

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:50
Let wel even op dat de 9550 van AMD niet de meest makkelijke clockers ter wereld zijn, sterker nog ik denk niet dat je hem op 2.8 Ghz weet te krijgen.

Ik zelf heb lang gedraaid met een 9600BE (2.3 Ghz met een onlocked multi) draaide maximaal op 2.5 ghz en dat ging met zoveel pijn en moeite dat ik er een beetje geshuffeld van werd.

Uiteindelijk gewoon een Q6600 aangeschaft en dat was een verademing.

Anyhoe, lees je goed in, zorg dat je goede materialen hebt, met de stock koeler kan je het vergeten namelijk.
Dus een after market koeler is wel handig om te hebben.
Succes in ieder geval!

• TomTube
CQC AnacondA schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 07:52:
Let wel even op dat de 9550 van AMD niet de meest makkelijke clockers ter wereld zijn, sterker nog ik denk niet dat je hem op 2.8 Ghz weet te krijgen.

Ik zelf heb lang gedraaid met een 9600BE (2.3 Ghz met een onlocked multi) draaide maximaal op 2.5 ghz en dat ging met zoveel pijn en moeite dat ik er een beetje geshuffeld van werd.

Uiteindelijk gewoon een Q6600 aangeschaft en dat was een verademing.

Anyhoe, lees je goed in, zorg dat je goede materialen hebt, met de stock koeler kan je het vergeten namelijk.
Dus een after market koeler is wel handig om te hebben.
Succes in ieder geval!
ik zat er inderdaad aan te denken om een nieuwe cooler aan te schaffen, en misschien ook de airflow in mijn kast te optimaliseren. bedankt voor de info ;)
alleen nu de grote hamvraag hoe krijg ik mijn multipliers omhoog?

edit: ik heb een standaard acer mobo die als volgt wordt omschreven:
Manufacturere: Acer
Model: RS780HVF
Chipset:AMD 780G
misschien hebben jullie hier wat aan in verband met de BIOS

[ Voor 9% gewijzigd door TomTube op 29-01-2011 09:09 ]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 19:08

yzx

AMD Overdrive is mischien de simpelste manier

Allicht voor mijn toch, AMD Overdrive & ASUS TurboV Evo, en hoef bijna niet in mijn Bios te klooie :D

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• TomTube
maar amd overdrive is toch alleen voor de be ?
ik zal wel is ff googlen ;)
bedankt voor de info

• Gekko12482
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Het overklokken gaat op OEM-moederborden vaak sowieso niet omdat ze simpelweg die opties niet hebben. Of het via AMD Overdrive gaat valt ook nog te betwijfelen (btw, Overdrive kan met alle - recente - AMD-cpu's). En zelfs al mocht het lukken dan nog zul je niet ver komen met een 9550. Een paar resultaten hier laten al zien dat je best veel geluk moet hebben om überhaubt in de buurt van 2,8Ghz te komen, en dan zijn dit vaak nog gasten met goede koeling en zo, want in een Acer pc is de koeling vaak ook maar half uitgevoerd ;)

• TomTube
dit topic mag als gesloten worden beschouwd...
Pagina: 1