Asus EEE Gegijzeld door Asus Service dienst?

Pagina: 1
Acties:

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 00:26

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een Asus laptop, welke defect is. De audio uitgang is defect en de accu laat niet op. Dat is echter niet het probleem.

Het probleem is dat ie nu bij asus ligt, en een nieuw moederbord nodig heeft. Die kosten zijn 300 (!!) euro. Voor een laptop die nieuw 273 euro kost.

Je snapt dat we niet akkoord gaan met de reparatie en de laptop terug willen.. Maar nu rekent asus 60 euro onderzoekskosten waarvan wij vantevoren niet op de hoogte gesteld zijn, omdat de laptop (1,3 jaar oud) buiten de garantie valt.

Wij hebben deze laptop ingeleverd bij de winkel waar deze gekocht is, onder de noemer : garantie? En nu krijgen we niks terug, behalve dan een kostenpost van 60 euro..

Wat kunnen we nu het beste doen?

http://specs.tweak.to/16495

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Heb je bij afgifte van de laptop iets moeten ondertekenen?

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Niet van asus in ieder geval. Alleen een bewijs dat we de laptop hebben ingeleverd. Dit was geen disclaimer oid, dan zou ik hem wel doorgelezen hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door HeepH op 28-01-2011 20:32 ]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:34
als de laptop binnen de garantie valt(wat hij is, twee jaar) moeten ze hem gewoon repareren. Dat moet de winkel waar je hem hebt gekocht regelen.

[lol]http://www.consuwijzer.nl...atie_ondeugdelijk_product[/lol]

[ Voor 75% gewijzigd door sjaakwortel op 28-01-2011 20:35 ]

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 18:46
Heephstan schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:27:
Mijn vriendin heeft een Asus laptop, welke defect is. De audio uitgang is defect en de accu laat niet op. Dat is echter niet het probleem.

Het probleem is dat ie nu bij asus ligt, en een nieuw moederbord nodig heeft. Die kosten zijn 300 (!!) euro. Voor een laptop die nieuw 273 euro kost.

Je snapt dat we niet akkoord gaan met de reparatie en de laptop terug willen.. Maar nu rekent asus 60 euro onderzoekskosten waarvan wij vantevoren niet op de hoogte gesteld zijn, omdat de laptop (1,3 jaar oud) buiten de garantie valt.

Wij hebben deze laptop ingeleverd bij de winkel waar deze gekocht is, onder de noemer : garantie? En nu krijgen we niks terug, behalve dan een kostenpost van 60 euro..

Wat kunnen we nu het beste doen?
1,3 jaar < 2 jaar oud = europese garantietermijn toch?

Of is er bij jullie in nederland een speciale regeling dat het maar 1 jaar is? (zo ja, trek ik mijn woorden terug)

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Als het goed is heb je je handtekening op een formulier voor de reparatie gezet en daarop zouden dan ook de voorwaarden op moeten staan of naar verwezen worden.

Edit: je hebt hem ook via de winkel gestuurd. Je moet het dus gewoon met de winkel uitvechten.

[ Voor 23% gewijzigd door danielkraak op 28-01-2011 20:34 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
danielkraak schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:32:
Als het goed is heb je je handtekening op een formulier voor de reparatie gezet en daarop zouden dan ook de voorwaarden op moeten staan of naar verwezen worden.
nog geen formulier gezien. Alleen contact gehad met de winkel welke ons het "nieuws" bracht.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt niks met Asus te maken en niks met hun reparatiebedrijf. Jij hebt enkel wat te maken met de winkel want a) daar is de laptop gekocht en b) daar is hij ter garantie aangeboden. Dat ze geld willen is onterecht aangezien ze jou daar niet op gewezen hebben tijdens het aanbieden van de laptop. Bovendien is het onzinnig dat je maar 1 jaar garantie krijgt, immers van een laptop mag je verwachten dat de levensduur verboven de 1 jaar ligt, een laptop heeft op z'n minst een verwachte levensduur van twee jaar.

Dus eerst contact op de nemen met de winkel waar hij ter garantie is aangeboden, kijken wat hun er over zeggen.
C.QL schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:32:
[...]

1,3 jaar < 2 jaar oud = europese garantietermijn toch?

Of is er bij jullie in nederland een speciale regeling dat het maar 1 jaar is? (zo ja, trek ik mijn woorden terug)
Die Europese garantietermijn geld niet in Nederland. In Nederland is het afhankelijk van de te verwachten levensduur, dit is echter een minder concreet stuk waar veel winkels misbruik van maken.

Waar is hij gekocht? En als je de winkel zelf niet wilt noemen bij wat voor een soort winkel? Een fysieke winkel of online shop?

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 28-01-2011 20:36 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hm, ik weet niet precies hoe het zit. Maar ook al zegt asus dat de garantie maar een jaar is dan hebben ze hebben ze nog geen poot om op te staan zeg maar. Zover ik namelijk weet gaat het hier in Nederland vooral dat een apparaat een bepaalde levensduur heeft en een laptop die 1,3 jaar mee gaat dat is veel te kort. Ik zou eens een brief sturen met zo'n verhaal er in.

• danielkraak
Heephstan schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:33:
[...]

nog geen formulier gezien. Alleen contact gehad met de winkel welke ons het "nieuws" bracht.
Met de winkel uitvechten en Asus negeren. Je hebt in princiepe 2 jaar garantie.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:34
misschien geeft asus geen 2 jaar garantie, maar de winkel waar je hem hebt gekocht moet dat wel doen.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Volgens mij geeft asus op al hun laptops 2 jaar garantie, of is dat anders bij netbooks ?

Ryzen cloud9

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 19:31
Volgens mij zit het zo. In Nederland mag je uitgaan van garantie binnen de economische levensduur, welke bij een laptop langer dan 1 jaar zal zijn. Deze garantie moet je verhalen bij de winkel. In dit geval zal de reparatie dus 'gratis' moeten zijn (lees, kosten voor de verkoper). Pas als het product vervangen word mogen ze aankomen met extra kosten aangezien dan de levensduur verlengd word. Mijn tip is contact op nemen met de winkel, en die voorleggen dat ze (als ik het goed begrepen heb) verplicht zijn garantie te leveren.

• danielkraak
Wartooth schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:39:
Volgens mij zit het zo. In Nederland mag je uitgaan van garantie binnen de economische levensduur, welke bij een laptop langer dan 1 jaar zal zijn. Deze garantie moet je verhalen bij de winkel. In dit geval zal de reparatie dus 'gratis' moeten zijn (lees, kosten voor de verkoper). Pas als het product vervangen word mogen ze aankomen met extra kosten aangezien dan de levensduur verlengd word. Mijn tip is contact op nemen met de winkel, en die voorleggen dat ze (als ik het goed begrepen heb) verplicht zijn garantie te leveren.
Ja, precies. Ik zie heel vaak dat verkopers gewoon dezelfde garantie geven als hun leveranciers, maar zo werkt het nou eenmaal niet.

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Heephstan schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:32:
Niet van asus in ieder geval. Alleen een bewijs dat we de laptop hebben ingeleverd. Dit was geen disclaimer oid, dan zou ik hem wel doorgelezen hebben.
Is dat 'bewijs' een tweevoudig document door beide partijen ondertekend? Indien ja, staat er ook maar iets over die onderzoekskosten vermeld? Als aan 1 van beiden niet voldaan is, hebben ze geen enkel recht om je laptop bij te houden en kan je gewoon keihard beginnen procederen. Natuurlijk is dat wat overkill voor zo'n geschil, maar laat duidelijk merken dat je volledig in je recht staat en je ook niet zult aarzelen er gebruik van te maken, meestal is dat al genoeg om het geregeld te krijgen. Wat verwijzingen naar wetteksten of precedenten helpt natuurlijk altijd.
Die Europese garantietermijn geld niet in Nederland. In Nederland is het afhankelijk van de te verwachten levensduur, dit is echter een minder concreet stuk waar veel winkels misbruik van maken.
Europese richtlijnen gelden heel zeker wel in alle Europese lidstaten, wat zou anders het nut ervan zijn. Er geldt een directe werking (= elke Europese burger kan er zich op beroepen) en primauteit (= heeft voorrang op eventueel conflicterende nationale wetgeving). De Nederlandse wetgeving is dus gewoon nog een extra uitbreiding op die 2 jaar: als er daarna nog een defect is kan de Nederlandse wetgeving dit toch nog dekken, de Europese niet meer.

Als het defect dus inderdaad niet ligt aan misbruik van de klant heeft de verkoper (= de partij waarmee het koopcontract is aangegaan, als hij gekocht is in een winkel moet je ook echt die winkel aansprakelijk stellen en niet meteen Asus, zij moeten dan zelf maar regelen hoe ze de kosten verder verhalen) de verplichting kosteloos dit probleem op te lossen.

tl;dr versie:
Je niet laten doen, je hebt vrij veel rechten en eens dit bedrijfje weet dat jij er van op de hoogte bent zullen ze wel snel bijsturen.

Verwijderd

Deze krijgt een schop naar het shopping forum.

CSL --> SF

Overigens, zoals hierboven gezegd: je moet dit uitvechten met de verkopende partij, niet met asus, noch het reparatiebedrijf wat ze daarvoor inschakelen.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
Stphnvlstk schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:24:
tl;dr versie:
Je niet laten doen, je hebt vrij veel rechten en eens dit bedrijfje weet dat jij er van op de hoogte bent zullen ze wel snel bijsturen.
Geciteerd om het nog eens kracht bij te zetten: bedrijven zijn vaak ineens veel 'behulpzamer' wanneer ze erachter komen dat jij weet hoe de vork in de steel zit, garantietechnisch dan.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Asus geeft 1 jaar garantie op EEE pc's. Daar EEE's een stuk meer mobiel gebruikt worden(en goedkoper zijn) als gewone laptops (waarop wel 2 jaar garantie zit), heeft men hiervoor gekozen.

Verwijderd

dominator schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:07:
Asus geeft 1 jaar garantie op EEE pc's. Daar EEE's een stuk meer mobiel gebruikt worden(en goedkoper zijn) als gewone laptops (waarop wel 2 jaar garantie zit), heeft men hiervoor gekozen.
Dan nog mag je er vanuit gaan dat de levensduur langer is dan 1 jaar en bovedien dat een reparatie van maarliefst 300 euro na zo'n korte tijd niet acceptabel is.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:54
Maar daar gaat Asus niks aan doen. Moet de winkel regelen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:09
Je hebt het apparaat toch in een winkel gekocht?

Je hebt dus een koopovereenkomst met de winkel en die moet dan aan bepaalde (garantie-) regeltjes voldoen lijkt mij. Ik zou de winkel er gewoon op wijzen dat er wetgeving is in ons land die boven hun eigen bedachte regeltjes gaat. Het zou een leuke boel worden als iedere verkoper zijn eigen regeltjes mocht hanteren die in strijd zijn met de wetgeving.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:26
Vreemd want Asus geeft toch echt standaard 2 jaar garantie.

http://shop.asus.nl/shop/...garantie-modellen%29.aspx

Hmm... ik zie dat Asus sommige modellen standaard 2 jaar geeft en sommige 1...om het makkelijk te maken! 8)7

http://shop.asus.nl/shop/...17-Eee-PC/122-1-Jaar.aspx

[ Voor 30% gewijzigd door Cobb op 22-03-2011 18:56 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1