Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 17:13
By Gustav Sandstrom

Nokia's new Chief Executive Stephen Elop managed to instill some confidence in the company’s investors by hinting that the world’s largest handset maker might be preparing for a radical break with its past.

On a conference call following the Finnish mobile phone giant’s fourth-quarter report, Mr. Elop talked about Nokia’s need to change rapidly in a fast-changing market place, and to consider “multiple ecosystem patterns”. Investors interpreted the comments as a sign that Nokia might be preparing to adopt a new smartphone platform, and traded up the company’s shares following a sharp dip earlier Thursday in the wake of its bleak first-quarter outlook.

Mr. Elop was clearly hinting that Nokia is either considering the adoption of a new operating system or that it has already made that decision, said analyst Geoff Blaber at research firm CCS Insight, adding that the most likely option in that case would be Google Inc’s Android.

Google’s open smartphone platform, which has been rapidly adopted by smartphone vendors across the globe including Taiwan’s HTC Corp. and U.S.-based Motorola, surged to a 26% share of the global smartphone platform market in the third quarter of 2010 from 3.5% a year earlier according to the latest figures from research firm Gartner.

In contrast, Nokia’s main smartphone platform Symbian fell to a 37% market share in that quarter from 45% the year before according to Gartner, as handset vendors Sony Ericsson and Samsung put their development plans for the operating system on hold to focus on Android instead.

Still, while Android has a lot of traction right now, the competition in that segment is extremely tough, and Android-based devices may be hard to differentiate, so it’s not obvious that adopting the platform would be Nokia’s best strategic step, said CCS Insight’s Mr. Blaber.

And while some market watchers have criticized Symbian’s user interface for being old-fashioned compared with Android’s, at least Nokia’s new line-up of Symbian smartphones, including the N8 flagship, generated pretty strong sales over Christmas, helping Nokia to report stronger-than-expected earnings for the past quarter.

Of course Mr. Elop’s previous employer, Microsoft, has produced its own mobile operating system, but according to Mr. Blaber the Android eco-system is much bigger than Windows Phone 7 and a switch to the bigger system is far more likely.

If Mr. Elop is indeed planning for Nokia to join the growing crowd of Android vendors, it would mean a clear break with the company’s earlier strategy. So far, the company has been clear that it won’t adopt Android but rather build its smartphones around Symbian and the new MeeGo platform, which it expects to use in high-end devices starting later this year.

With both its February 11 Capital Markets Day and the Mobile World Congress trade show around the corner, Nokia should be able to shed more light on its plans over the next few weeks.
Bron: http://blogs.wsj.com/tech...nts-at-switch-to-android/

Wat zouden jullie hier van vinden? _/-\o_
Ik heb dit topic hier neer gezet omdat hier natuurlijk veel nokia fans zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 21:56
Het hoord hier eigenlijk niet, maar hier.
Ik denk wel dat dit de enige goede uitweg is voor nokia, al had ik ook goede hoop voor maemo/meego, waar ze al zoveel geld in hebben geïnvesteerd, net zoals bij symbian, maar de tijd zal het leren...

[ Voor 24% gewijzigd door tweeny op 28-01-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
tweeny schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 19:33:
Het hoord hier eigenlijk niet, maar hier.
Ik denk wel dat dit de enige goede uitweg is voor nokia, al had ik ook goede hoop voor maemo/meego, waar ze al zoveel geld in hebben geïnvesteerd, net zoals bij symbian, maar de tijd zal het leren...
Danku. Heb die snel ingevoert:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja ik vermoed eerder Windows Phone 7. Microsoft kan een extra boost voor WP7 goed gebruiken en heeft diepe zakken om Nokia flinke kortingen op de licenties te geven. Aan de andere kant is Windows Phone 7 niet 'open' en zou het voor Nokia gemakkelijker zijn om via Android hun eigen Ovi Muziekwinkel / Mail e.d. dienst aan te bieden. En evt dualboot hun toestellen kunnen aanbieden of Android VM porten naar MeeGo zodat apps gewoon compatible zijn. Hmmz. moeilijk!

Op de MWC in februari zal er wel meer bekend worden - mocht dit gerucht waar zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Zie het toch niet snel gebeuren. Nokia heeft bijzonder veel geinvesteerd in Qt (Trolltech) en Navteq. Ze zouden dat beiden weggooien als Android erin komt ten faveure van Symbian.
Daarbij is er ook nog altijd MeeGo dat, ondanks gebrek aan producten, meer potentie kan beiden dan Android. En dan is er nog de patentzaak van Oracle die graag wil winnen en ook wel degelijk wat valide punten heeft ingebracht die dus een zeker risico meebrengt met Android.

Wat meer bedoeld werd met die conference call was dat Nokia niet alles zelf moet proberen te maken. Dat er sterke partners gezocht moeten worden voor bijvoorbeeld hun muziekdienst. Waarom zelf doen als outsourcen beter is en goedkoper op termijn.
Nokia heeft niet zo lang geleden al aangekondigd dat het op zoek was naar meer partnerships in plaats van alles zelf te willen doen.

Maar goed, we zullen het zien wat het wordt. 11 februari is de Strategy dag en daar zal wel het nodige uit de doeken gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Is niet nieuw, de geruchten zijn er al langer. En als je kijkt naar hoe Nokia het tegenwoordig doet, dan moeten ze bijna wel. Symbian breekt geen potten meer, en het is een chaos bij de ontwikkelafdeling van Nokia. Eerst schrappen ze Symbian^4 met de belofte om vaker te updaten (nog niets van gezien), en daarna wordt de Symbian Foundation opgeheven. En dan ook nog al het ontslagen personeel... nee, slimste stap lijkt me om gewoon Android te pakken en met "de rest" mee te doen.

Ik tik dit topic overigens even door naar Android, met een alias naar WPH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:59
Het zou een goede move zijn om over te stappen op een alternatief OS, ik denk dat als de N8 met Android was uitgekomen, dat het een van de populairste toestellen zou zijn geworden. Het is alleen wel zo, dat het dan gewoon een van de telefoon fabrikanten wordt, met niets om zich nog te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 19:49:
tja ik vermoed eerder Windows Phone 7.
Had ik toch gelijk:

http://www.engadget.com/2011/02/04/nokia-microsoft-announcing-partnership-next-week-possibly-invo/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Erg dunnetjes hoor, dit is alles wat ze zeggen:
Microsoft and Nokia, through spokesmen, declined to comment on the speculation. But analysts who follow the companies said Mr. Elop, a Canadian who became Nokia’s first non-Finnish chief executive in September, may be preparing to announce such an alliance Feb. 11 during a speech in London to investors.

“I don’t know if this is just wishful thinking, but it could definitely be the big announcement we are expecting,” said Carolina Milanesi, an analyst at Gartner in London.
Het is natuurlijk geen gek idee dat ze op de 11de een samenwerking aankondigen, maar dat artikel is pure speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50
Ik zie het niet gebeuren, eerder iets met live, office, messenger of iets dergelijks. Windows Phone 7 is tot op heden niet geschikt voor de Europese markt(market, vertaling, enz. enz) een markt waar Nokia het naast de Aziatische markt van moet hebben.
Verder lijkt het me niet zo sterk van Nokia om een mobiel OS(WP7) te kiezen wat een imago probleem heeft en tot op heden weinig marktaandeel heeft kunnen veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 19:48
Miki schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:06:
Ik zie het niet gebeuren, eerder iets met live, office, messenger of iets dergelijks. Windows Phone 7 is tot op heden niet geschikt voor de Europese markt(market, vertaling, enz. enz) een markt waar Nokia het naast de Aziatische markt van moet hebben.
Verder lijkt het me niet zo sterk van Nokia om een mobiel OS(WP7) te kiezen wat een imago probleem heeft en tot op heden weinig marktaandeel heeft kunnen veroveren.
Marktaandeel is juist iets wat Nokia omhoog kan schroeven. Daarnaast heeft niemand het over exclusieve deals. Ik zie Nokia inderdaad niet alleen maar WP7 phones maken (Android ook niet trouwens).

Naar mijn weten is Motorola de enige telefoonfabrikant ter wereld die zich op slechts 1 third-party platform heeft gestort (Android). En dat deden ze omdat ze ten onder gingen en risico's moesten nemen.
Ik zie Nokia nog niet zo wanhopig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:59
Klopt, Nokia zal vasthouden aan Symbian, omdat dat het enige is wat ze onderscheid van de concurrentie en ze zullen uiteraard MeeGo verder ontwikkelen en ik denk dat daar meer high end toestellen mee uit zullen komen en dat ze Symbian voor het midden en lage segment gaan gebruiken.

Edit@hierboven: Er zijn meer telefoon fabrikanten die zich alleen maar met android storten volgens mij. In azie zijn een heleboel telefoon fabrikanten die wij hier niet kennen.

[ Voor 24% gewijzigd door Kalua op 05-02-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat lekker daar bij Nokia

'Nokia ontslaat bestuurders'

http://www.nu.nl/economie...ontslaat-bestuurders.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Dat soort berichten doen niet veel goeds aan het beeld van een bedrijf wat al een tijdje de weg kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 23:41
Kalua schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:01:
Klopt, Nokia zal vasthouden aan Symbian, omdat dat het enige is wat ze onderscheid van de concurrentie
Ik ben juist van mening dat ze met het uiterlijk/kwaliteit van hun telefoons zich al onderscheiden. Bv de N8 vind ik zelf een prachtig toestel, en ook die camera is fantastisch. Als daar android op draaide had ik hem gelijk gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:06:
om een mobiel OS(WP7) te kiezen wat een imago probleem heeft en tot op heden weinig marktaandeel heeft kunnen veroveren.
Voor zover ik kan zien heeft WP7 juist een behoorlijk goed imago. (de meeste negatieve posts in Tweakers WP7 topics komen misschien ook niet toevallig juist van jou)
Een hoge gebruikers tevredenheid en behoorlijk veel positieve reviewers.
Er is zeker ook ruimte voor verbeteringen maar dat heeft elk nieuw product en WP7 is nog erg nieuw.
Ook een goede groei in de market place.
De zwakte van WP7 ligt met name in de beschikbaarheid wereldwijd+internationalisatie en de beschikbare hardware die eigenlijk wat teleurstelt maar veel minder in het OS waar vele elementen in zitten die uniek zijn voor WP7 zoals de metro GUI, hubs, Zune of de Xbox Live integratie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Ik weet niet, ik zie het Nokia nog niet zo snel doen, maar ik ben bang dat er een noodzaak voor zal ontstaan.

Wat ik bewonderwaardig vind aan Nokia, is dat ze altijd hun eigen weg zijn gegaan, en dit ook met goed succes gedaan hebben. Maar mensen worden veeleisender, zowel hardware als software. En ik denk dat Symbian een beperkende factor hierin speelt.

Maemo en MeeGo zijn al lange tijd geleden aangekondigd, maar nog heel mondjes maat terug te vinden. Maemo ondervind ook heel weinig support van Nokia, zo weinig dat de fanbase van de Nokia N900, zelf maar updates zijn gaan maken (stond een bericht over op de frontpage), en van MeeGo is er ook heel weinig bericht geving.

Ik denk dat wanneer MeeGo een jaar ofzo geleden geintroceerd was, het zich aardig had kunnen meten met iOS en Android. Nu Android toch echt wel doorgedrongen is en bij het grote publiek bekend is, is het gewoon heel moeilijk om MeeGo nog aan de man te brengen. Misschien dat de die hard Nokia fanbase hier om te springen zit, maar het grote publiek zal niet makkelijk meer te porren zijn hiervoor. Immers zijn ze bekend met Android, iOS, WP7 en BlackBerry.

WP7 sloeg al niet super aan (niet dat het een flop is ofzo, maar het is al een moeizame start), dus laat staan hoe moeilijk MeeGo het kan gaan krijgen. De veilige keuze is dan een software systeem kiezen, wat mensen kennen en zich al bewezen heeft. Ik vermoed dat het gewoon te laat is om voor Nokia, hun eigen software nog uit te brengen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10-10 11:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ondanks Microsoft best zo'n grote partner zou willen hebben, denk ik dat de hardware 'eisen' van WP7 niet echt goed zullen zijn voor Nokia. Als zelfs een HD2, welke hardware technisch WP7 zou mogen draaien, niet werd geaccepteerd vanwege de 5 knoppen ipv 3, zal MS dus of moeten afstappen van zulke 'eisen' en daarmee dus ook HD2 eigenaars behoorlijk in het haar vliegen, of Nokia zal hardware moeten gaan produceren volgens de eisen van WP7.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
SinergyX schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:50:
Ondanks Microsoft best zo'n grote partner zou willen hebben, denk ik dat de hardware 'eisen' van WP7 niet echt goed zullen zijn voor Nokia. Als zelfs een HD2, welke hardware technisch WP7 zou mogen draaien, niet werd geaccepteerd vanwege de 5 knoppen ipv 3, zal MS dus of moeten afstappen van zulke 'eisen' en daarmee dus ook HD2 eigenaars behoorlijk in het haar vliegen, of Nokia zal hardware moeten gaan produceren volgens de eisen van WP7.
Ik denk dat MS wel geleerd heeft van de fouten in het verleden, Windows Mobile draaide veelal niet goed omdat de devices gewoon te licht waren qua hardware. Neem nu bijvoorbeeld de HTC Diamond, op zich een mooi toestel, maar wel weer met een lullige hoeveelheid geheugen, met een clean install was het memory gebruik al 88% na een boot. Tjah dat helpt niet echt bij het promoten van je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

raptorix schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:54:
Ik denk dat MS wel geleerd heeft van de fouten in het verleden, Windows Mobile draaide veelal niet goed omdat de devices gewoon te licht waren qua hardware. Neem nu bijvoorbeeld de HTC Diamond, op zich een mooi toestel, maar wel weer met een lullige hoeveelheid geheugen, met een clean install was het memory gebruik al 88% na een boot. Tjah dat helpt niet echt bij het promoten van je OS.
An sich zitten Nokia en MS nu wel in soortgelijke positie, die Nokia Sync Suite was gewoon een rampstukje software, MS maakt zich hier nu ook doodleuk schuldig aan door de verplichting van Zune. Juist de aspecten die WM tweakwaardig hielden, zijn compleet verwijderd uit WP7, met natuurlijk de kanttekening dat wat er nog niet is, nog kan komen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Iets zegt me dat HTC niet zo graag wp7 op de hd2 wilde hebben, om nieuwe toestellen te kunnen verkopen...

Ik hoop dat Nokia kiest voor Android, zelf word ik niet heel warm van WP7..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

B0MBACI schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:57:
Iets zegt me dat HTC niet zo graag wp7 op de hd2 wilde hebben, om nieuwe toestellen te kunnen verkopen...

Ik hoop dat Nokia kiest voor Android, zelf word ik niet heel warm van WP7..
Dat zal absoluut de werkelijke reden zijn geweest, maar daar hou je de jongens van DFT en XDA niet mee tegen :P

Maar ik zie liever ook Android, ondanks ik het zelf niet gebruik, zal het qua gebruik een stuk fijner zijn dat Symbian zoals de op een E71 draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:49
Vasthouden aan Symbian is het stomste wat Nokia gedaan heeft.
Met de opkomst van Android hadden ze zich moeten opwerpen als de beste maker van Android telefoons. Want ze hebben echt wel steengoeie hardware, maar ze zijn gewoon erg slecht op software vlak. Symbian was in 2005 al oud nieuws, en MeeGo blijft na jaren nog steeds dode letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximus1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 12:46
Nokia en Android.

Volgens mij is dat de ultieme combinatie.
Dan gaan er waarschijnlijk ook hi-end Qwerty Smartphones komen.
En de hardware is natuurlijk geweldig met Nokia.

Veel mensen hebben nog een zwak voor Nokia, nog steeds uit de tijd van bijv de 3310 ^^
Als er dan Nokia's met Androids uitkomen dan denk ik dat vele deze zullen aanschaffen.

En met Nokia/Android kun je volgens mij ook makkelijk de zakelijke markt en de jongeren tegelijk goed aanspreken.

Maarjah.. volgens de berichtgeving zal het waarschijnlijk WP7 worden... jammert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzandman
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ondanks Microsoft best zo'n grote partner zou willen hebben, denk ik dat de hardware 'eisen' van WP7 niet echt goed zullen zijn voor Nokia.

... of Nokia zal hardware moeten gaan produceren volgens de eisen van WP7.
Wat is daar verkeerd aan dan? Nokia kan prima hardware maken volgens de specs van Microsoft, dus waarom zou Microsoft haar hardware-eisen moeten aanpassen aan Nokia?

Nokia zou gewoon een soort HTC kunnen worden. Vriendjes met iedereen en allerlei soorten telefoons uitbrengen. Dit reduceert hun rol wel en ik denk niet dat ze dat willen, maar het staat vast dat ze niet op de huidige manier door kunnen gaan.

Overigens heeft Microsoft-watcher Paul Thurrott een interessante mening:
Rumor of the Decade of the Week: Nokia, Microsoft in Smartphone Alliance

With Nokia set to announce a new mobile strategy next week—apparently the old strategy, which I call "futility," wasn't working out for them—rumors are running rampant that the company will align with Microsoft and offer Windows Phone on its device. This rumor is about as obvious as they come, which is what makes it less compelling to me, since Nokia CEO Stephen Elop is a former Microsoft executive and Nokia really only has two viable external platform choices, Microsoft's and Google's Android. And let's face it, there are already too many Android devices out there. So now some goober analyst has proclaimed that Nokia's only chance is to become some kind of exclusive partner on Windows Phone, which would delight Microsoft's many other hardware partners I'm sure. Here's the thing. While I agree that Nokia is—despite its current still-dominant position—circling the drain in the sense that its market share is going nowhere but down, I don't actually think that adopting Windows Phone (or Android) would help in the slightest. In either case, Nokia becomes yet another hardware partner of some other giant corporation that sets the agenda, a very unequal situation in which it cedes its destiny to a company that may or may not have conflicting goals. This is a clear case of there not being any obvious solution, which is why Nokia's previous CEO bit the dust. So. What should Nokia do? I don't know. But I think it's screwed no matter what it does. And a link-up with Windows Phone would simply be the tech equivalent of two wrongs not making a right. They can't help each other. Believing otherwise is just wishful thinking.

Bron: http://www.winsupersite.c...akes-February-4-2011.aspx

What's the speed of Dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Engadget heeft een mooi artikel geschreven over de schijnbare interne memo die de nieuwe CEO heeft verzonden:
http://www.engadget.com/2...n-brutally-honest-burnin/

Enkele opmerkelijke quotes:
We too, are standing on a "burning platform," and we must decide how we are going to change our behaviour.
In 2008, Apple's market share in the $300+ price range was 25 percent; by 2010 it escalated to 61 percent. They are enjoying a tremendous growth trajectory with a 78 percent earnings growth year over year in Q4 2010. Apple demonstrated that if designed well, consumers would buy a high-priced phone with a great experience and developers would build applications. They changed the game, and today, Apple owns the high-end range.

And then, there is Android. In about two years, Android created a platform that attracts application developers, service providers and hardware manufacturers. Android came in at the high-end, they are now winning the mid-range, and quickly they are going downstream to phones under €100. Google has become a gravitational force, drawing much of the industry's innovation to its core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:32:
Engadget heeft een mooi artikel geschreven over de schijnbare interne memo die de nieuwe CEO heeft verzonden:
http://www.engadget.com/2...n-brutally-honest-burnin/

Enkele opmerkelijke quotes:

[...]

[...]
En aan de andere kant:
At the lower-end price range, Chinese OEMs are cranking out a device much faster than, as one Nokia employee said only partially in jest, "the time that it takes us to polish a PowerPoint presentation." They are fast, they are cheap, and they are challenging us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 07:40
Het is bevestigd dat de interne memo echt is. Android zou voor Nokia een goede keuze zijn, omdat ze dan op elke range een telefoon kunnen neerzetten. Aan de andere kant worden ze de zoveelste Android leverancier net zoals de chinezen dit nu doen. Niks unieks en too little too late.

Het is lastig om te voorspellen wat het word. Ik denk dat Nokia S40 + Symbian gaat behouden voor de mid en low-end. Voor de High-end zullen ze overstappen op een high-end OS. Het lijkt me het beste voor Nokia om de software niet meer zelf te ontwikkelen zodat ze kunnen concentreren op het maken van top of the line hardware. Maar het zou ook kunnen zijn dat Nokia dit wel doet, maar dan vanaf scratch begint.

[ Voor 9% gewijzigd door Relief2009 op 09-02-2011 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:49
Ik snap het echt niet. Nokia is al jaren lang bezig om zelf een Linux-OS naar de smartphone te krijgen. Maemo, MeeGo, enzoverder. Maar ze krijgen het niet van de grond, er is nog steeds geen MeeGo telefoon op de markt, sterker nog: er is zelfs nog geen schim te zien van een toekomstige MeeGo telefoon.
Dus waar investeert Nokia al jaren lang miljarden euro's in? Een open (en open source) Linux-based OS voor op de smartphone.
En daar komt plots Google, die gratis en voor niets EXACT hun kan geven wat ze nodig hebben. Zonder effort. Zonder investeringen. Ze kunnen eventueel zelf wat aanpassingen maken aan Android, of er een skin bovenop maken zoals de meeste merken, en klaar is kees, dan kunnen ze tegen april een super smartphone in de winkel hebben, die WEL goed gaat verkopen in de westerse wereld.
Zelfs al zouden ze geen aanpassingen maken bovenop Android, misschien is dat zelfs nog beter, dan zouden ze zich onderscheiden door het feit dat ze allemaal Vanilla-Android telefoons op de markt brengen, super!
Nokia is van nature uit een hardware firma. Software hebben ze nooit niks van gebakken. Zelfs hun nieuwste "business" telefoon in het hoogste segment is amper capabel om om te gaan met Gmail en google calendar.
Alsjeblieft, stop de nonsense, neem Android met beide handen aan, en maak die killer telefoons, met betrouwbare hardware, degelijke behuizing, goede geluidskwaliteit, sterke ontvangst, en een batterij die een week meegaat!

Enige manier van Nokia om relevant te blijven.
Kiezen voor WP7 is een garantie op de ondergang, gezien WP7 zelf al grotendeels geflopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 15:03

Res-q

Redder in nood?

De hele memo is trouwens onder andere op de site van the guardian te vinden :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze MeeGo nou door zouden ontwikkelen met toegevoegde Android Market-compatibaliteit:

nieuws: Software maakt Android-apps op Maemo en MeeGo mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
phobosdeimos schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:44:
Ik snap het echt niet. Nokia is al jaren lang bezig om zelf een Linux-OS naar de smartphone te krijgen. Maemo, MeeGo, enzoverder. Maar ze krijgen het niet van de grond, er is nog steeds geen MeeGo telefoon op de markt, sterker nog: er is zelfs nog geen schim te zien van een toekomstige MeeGo telefoon.
Dus waar investeert Nokia al jaren lang miljarden euro's in? Een open (en open source) Linux-based OS voor op de smartphone.
En daar komt plots Google, die gratis en voor niets EXACT hun kan geven wat ze nodig hebben. Zonder effort. Zonder investeringen. Ze kunnen eventueel zelf wat aanpassingen maken aan Android, of er een skin bovenop maken zoals de meeste merken, en klaar is kees, dan kunnen ze tegen april een super smartphone in de winkel hebben, die WEL goed gaat verkopen in de westerse wereld.
Zelfs al zouden ze geen aanpassingen maken bovenop Android, misschien is dat zelfs nog beter, dan zouden ze zich onderscheiden door het feit dat ze allemaal Vanilla-Android telefoons op de markt brengen, super!
Nokia is van nature uit een hardware firma. Software hebben ze nooit niks van gebakken. Zelfs hun nieuwste "business" telefoon in het hoogste segment is amper capabel om om te gaan met Gmail en google calendar.
Alsjeblieft, stop de nonsense, neem Android met beide handen aan, en maak die killer telefoons, met betrouwbare hardware, degelijke behuizing, goede geluidskwaliteit, sterke ontvangst, en een batterij die een week meegaat!

Enige manier van Nokia om relevant te blijven.
Kiezen voor WP7 is een garantie op de ondergang, gezien WP7 zelf al grotendeels geflopt is.
Ah en waarop baseer je dat WP7 geflopt is? Omdat het niet hier verkrijgbaar is? Ik kon me nog herinneren dat iedereen Android ten dode opschreef in het eerste jaar omdat het zo slecht verkocht. Well here we are ;)
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:50:
Als ze MeeGo nou door zouden ontwikkelen met toegevoegde Android Market-compatibaliteit:

nieuws: Software maakt Android-apps op Maemo en MeeGo mogelijk
Waarom zouden ze dat doen? Ze maken hiermee alleen hun eigen eco-systeem kapot.

[ Voor 18% gewijzigd door Relief2009 op 09-02-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Nokia gaat waarschijnlijk de Windows Phone 7 route volgen als ik het onderstaande twitter bericht juist interpreteer.
#feb11 "Two turkeys do not make an Eagle".
http://twitter.com/vicgundotra/status/35182523650801664
(de beste man is een Google employee)

via: http://www.engadget.com/2...keys-do-not-make-an-eagl/

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 09-02-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hopen hiermee natuurlijk hun aardsrivaal: Samsung te kunnen verslaan (die op highend goeie zaken doet met Android/Phone 7 en mid/lowend op Bada). Ik vind de move van Nokia begrijpelijk maar niet verstandig. Ik vermoed niet dat ze MeeGo / Symbian gaan ditchen, en dat een Amerikaans Phone 7 toestel meer een tijdelijke opvulling gaat vormen in hun portfolio totdat MeeGo meer marktklaar is, en ondertussen gaat testen hoe het met hun Phone7 toestel gaat lopen. Ze hopen zo dat Nokia weer meer gewaardeerd gaat worden in de VS, en dat dat vervolgens weer ruimte schept om de rest van de toestellen (MeeGo/Symbian) te kunnen slijten. Dat het geen Android wordt is daarmee dan ook gelijk een logisch gevolg: want dan zouden ze 3-systemen moeten maintanen: MeeGo, Android en Symbian. Terwijl Phone 7 off-the-shelf bruikbaar is en weinig onderhoud vergt want dat doet Microsoft al (Android vergt meestal toch wat aanpassingen door fabrikanten).

Ik ben benieuwd hoe vrij Microsoft gaat zijn voor de Nokia's OVI-diensten: want de marges op hardware alleen zijn onvoldoende (race-to-the-bottom).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:44

McBoom

Broem

nieuws: Nokia gaat Windows Phone 7-toestellen maken

De kogel is dus al door de kerk :) Ik ben altijd een tevreden Nokia gebruiker geweest tot de N73, maar sinds die telefoon kon ik wel tegen een muur gooien, wat een traag rotding. :X Maar nu ze toestellen met WP7 gaan uitbrengen zie ik in de toekomst wel weer de aanschaf van een Nokia, voor nu hou ik het wel nog even bij HTC.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Dat is het belangrijkste. Dat mensen weer vertrouwen krijgen in de software van Nokia. Heel veel mensen laten Nokia nu links staan omdat ze weten dat het gewoon niet lekker werkt.

Je kunt wel zeggen dat WP7 gesloten is, maar het geeft de Nokia telefoons veel meer uitstraling en gebruiksvriendelijkheid.

Ik kan in ieder geval niet wachten om terug te gaan naar Nokia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-10 22:02
Probleem is wel dat ik merk dat er ontzettend veel weerstand is tegen Windows Phone 7. Zowel in de reacties op Tweakers.net maar ook op internationale sites zoals Engadget.
Het lijkt wel alsof men het OS op voorhand al afschrijven, zonder het uberhaupt geprobeerd te hebben. Iemand een idee hoe dit komt? Zit het "anti-Microsoft-gevoel" bij zoveel tech-savvy's zo diepgeworteld dat álles wat MS doet bij voorbaat al gedoemd is te mislukken?

Wat ik wel hoop is dat deze overeenkomst een positieve impuls betekent voor de technische mogelijkheden van WP7. De Nokia N8 is bijvoorbeeld een multimediamonster, waar je echt alles mee kan. Dat mis ik af en toe wel op mijn Samsung Omnia 7.
Alle willekeurige videocontent gewoon op een microSD knallen: de N8 speelt het. In WP7 moet het altijd via Zune omgezet worden.
Vraag me sowieso af of Nokia genoegen gaat nemen met het altijd-afhankelijk-zijn van Zune. Nokia heeft toch altijd getracht open te willen zijn, geen aparte software nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Het zijn eerder Android fanboys die lopen te zeiken en te trollen, omdat Nokia niet voor Android kiest. Tweakers bestaat uit veel tweakers (android lovers first class )en Apple fanboys en dan is het niet zo raar dat WP7 word afgeschreven. Alles wat niet in het straatje past, word meteen afgezeken. Android werd ook afgezeken toen het pas was geintroduceerd.

Ik heb zelf ook Android, maar ik merk gewoon dat WP7 echt een stap omhoog is. Nu Nokia met WP7 gaat knallen, komen veel meer mensen mee in aanraking en dan zul je vanzelf zien dat het sentiment gaat wijzigen.

Trouwens een mooie, classy en inhoudelijke reactie op Google's tweet van Elop op Twitter:

@cheureux Or this: Two bicycle makers, from Dayton Ohio, one day decided to fly. #NokMsft #feb11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik vind het wel een mooie actie van Nokia, en ben erg benieuwd wat ze gaan doen. Mobieltjes maken kunnen ze wel, maar na de E75, was ik wel klaar met hun software. Ben benieuwd wat W7 gaat doen voor hun :)

Ik heb zelf nu een Desire HD met Android, en na de eerste positieve maand, begin ik nu toch ook wel tegen flinke problemen aan te lopen. Hij blijft hangen, zitten vertragingen in, wil soms niet bellen, bluetooth stopt er vaak mee, etc. etc. Ik ben over mijn initiele euforie heen, en zie nu toch wel flink wat beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Dat probleem heb ik helaas ook. Je moet je telefoons van custom-roms voorzien voordat je fatsoenlijk ermee kunt werken. Ik heb nu SGS. Op zich een prima telefoon, na het toepassen custom-roms.

Mijn volgende telefoon word hopelijk een WP7. Ik wil gewoon de kwaliteit van iOS zonder dat ik hiervoor mijn nier moet verkopen. En WP7 is op dit moment het enige die dit kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 23:20
Hmm... symbian bevalt me eigenlijk heel goed, gratis Ovi Maps, veel applicaties (waaronder whatsapp).

Het nadeel van WP7 (zelf nog nooit geprobeerd ,maar zoals ik het lees dan) is dat software nu uit de Marketplace moet komen en dat je niet zomaar alles af kan spelen. Maar goed, Ovi Maps komt nu ook voor WP7 dus dat is al een heel goede stap :)

Waarom wordt alles tegenwoordig dichtgetimmerd? WinMo 6 was ook lekker open, dat vond ik ook een mooi systeem :) Je kan alles installeren en dergelijk wat je wilt... tegenwoordig moet altijd alles via een App Store, MArketplace of Ovi Store... pff

[ Voor 23% gewijzigd door maarud op 11-02-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Symbian zo juist dood verklaard door Elop _O-
http://www.engadget.com/2011/02/11/rip-symbian/

In een presentatie wordt de transitie met Mircosoft weergegeven. Symbian wordt overduidelijk uit gefaseerd en ook Meego lijkt DOA aangezien het niet eens hun core business gaat worden.

Ik heb het wel te doen met al die fanboys die blind een N8 hebben gekocht. De kans dat voor dit platform de gewenste updates nog ontvangen acht ik zeer klein. Daarnaast zullen investeerders ook geen enkele euro meer gaan pompen in apps, zeker niet in een platform wat op niet al te lange termijn op zal houden met bestaan.

Update:
Nokia nog in gesprek met Google?
According to my sources Nokia in negotiation with Google as well. First Nokia Android devices for 2012. Turnover. No own OS platform
http://twitter.com/eldarmurtazin/statuses/36010094642597889

Hij heeft ondanks zijn discutabele verleden toch veelvuldig bij het juiste eind gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door Miki op 11-02-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 10:44

McBoom

Broem

Een N8 met het toetsenbord van de HTC 7 Pro en WP7, dat zou ik wel een mooie combi vinden. En dan wil ik 'm ook in het groen, ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met die zwart-wit-grijs tinten. :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relief2009 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:39:
. Ik wil gewoon de kwaliteit van iOS zonder dat ik hiervoor mijn nier moet verkopen. En WP7 is op dit moment het enige die dit kan bereiken.
WebOS is 10x geavanceerder dan Windows Phone 7 op dit moment. Copy & Paste, Mobile WiFi-hotspot, True Multitasking, Non-interruptive Notifications, Tablet-format-support, Full Flash support etc.

Op Windows Phone 7 mag je (nog) niet eens homebrew installeren. Wtf: het is toch jouw telefoon 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Doe even normaal.

[ Voor 95% gewijzigd door RoD op 11-02-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 122% gewijzigd door RoD op 11-02-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topictitelwijziging en schopje naar een ander subforum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Het vreemde van mensen op Tweakers is dat ze hun voorkeur voor de 1 niet kunnen uitspreken, zonder de ander meteen crap te noemen :?

Je doet nu net of W7 rotzooi is, en dat gaat nergens over. Ik ben geen fan van iOS4, maar dan is de Iphone toch niet meteen bagger?

Ik denk dat MS best wat kudos verdiend voor de manier waarop ze W7 aanpakken, en bijvoorbeeld de eigen manier van interface invulling. Dat het geen perfect systeem is, en dat het ook nadelen heeft, maakt het nog geen slecht systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik het erg jammer vind dat Nokia haar softwarekant uitbesteedt. Uiteindelijk zal denk ik daar het meeste geld te verdienen zijn.

Al moet iedereen die ogen heeft erkennen dat Nokia het de afgelopen jaren vooral verkeerd heeft gedaan... En dat zeg ik als Nokia-fan. ook nu nog gebruik ik met veel tevredenheid een E72 en een N900 naast elkaar. Nokia was echter zijn "hip-factor" kwijtgeraakt. Iedereen die zonder veel wensen vooraf een nieuwe telefoon koopt komt thuis met een Android toestel. Die zijn op dit moment gewoon erg in de mode.

Alleen mensen die heel specifieke wensen hebben of trouwe Nokiakopers namen nog een Nokia (bij elkaar nog een kolossale groep overigens).
Het ergste is dat Nokia het zelf heeft verknoeid. Ze hadden drie jaar geleden alles in huis om echt te kunnen concurreren met iOS en Android, dat toen alleen nog maar op de tekentafel bestond. Symbian was prima, ze hadden alleen die S60 laag eraf moeten gooien en helemaal overnieuw een UI laag op moeten bouwen. Daarnaast ietsje minder zuinig met de hardware en ze hadden er nu denk ik toch ietsje anders voorgestaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Schijnbaar zou Nokia wel de interface mogen aanpassen op WP7: http://www.engadget.com/2...thing-in-windows-phone-7/. Ik weet niet of ze dat gaan doen en als ze het gaan doen hoe de overige WP7 fabrikanten er op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoetjeF schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 22:59: Ik weet niet of ze dat gaan doen
Uit je eigen link:
pulled it back to say that Nokia likely won't make extensive use of this freedom to tailor Microsoft's OS
Waarschijnlijk niet dus! En anders: dus ook fragmentatie op Windows Phone 7 platformen =)
Want als je dan een Nokia-toestel hebt moet je wachten totdat zij het aangepast hebben.

In ieder geval gaan de geruchten nu dat we de eerste Nokia met WP7 pas aan het eind van 2011 gaan zien. Dus al met al compleet non-nieuws op het moment. Het is niet als of je er morgen al een kan kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Hij mag er waarschijnlijk niks van zeggen van de marketing mensen ;) Ik persoonlijk geloof er niks van dat Nokia zichzelf reduceerd tot 'aziatische kloonmaker', ze zullen er best wel voor gezorgd hebben dat ze zich kunnen onderscheiden van andere WP7 fabrikanten en ik zie dat niet gebeuren met alleen applicaties of hardware.

Edit: Met de fragmentatie heb je een goed punt ja, ik blijf het een vreemde keus vinden maar alas, we zien wel wat het gaat worden komende 12 maanden.

[ Voor 19% gewijzigd door JoetjeF op 11-02-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja maar waarom zou je idd anders per se een Nokia willen hebben. Op zich zijn de Samsung Omnia 7 / HTC's ook prima Windows Phone 7-toestellen. Nokia moet wel wat tweaken idd om zich te gaan onderscheiden. En 12MP-camera er in knallen is dikke overkill. Het gaat om de kwaliteit. Denk dat het niet al te lang meer duurt voordat die bij andere fabrikanten ook wat verbeterd gaan worden.

Het zou me overigens niks verbazen als Elop een paar miljoen bonus - al dan niet onderhands - heeft gekregen om deze deal te sluiten voor Microsoft. Volgens mij heeft hij het meer uit eigen belang en Microsoft's belang gedaan dan Nokia: wtf kent hij nou van de bedrijfscultuur, hij werkt er pas sinds september.

Heel veel Nokia-medewerkers zijn absoluut niet blij met deze deal, en nee Nokia draait (nog) altijd geen zware verliezen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
http://www.engadget.com/2...phone-7-concept-revealed/

Concepten van NOkia zelf icm WP7 uitgelekt. Erg nice!

En over dat fragmentatie. Kijk eens terug naar je geliefde Android. Fragmentatie op zijn best. Constant 2 updates achterlopen. OP WP7 heb je tenminste garantie dat je updates direct doorkrijgt.

[ Voor 42% gewijzigd door Relief2009 op 11-02-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zeker nice, maar dit geeft dus precies aan dat Symbian niet al te lang meer heeft. Steve Balmer had tijdens de keynote aangegeven dat engineers van beide bedrijven al veel tijd hadden gestoken in de samenwerking.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 11-02-2011 23:49 . Reden: typo's heeft > geeft ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 23:58

Nokian95dude

I'll be back!!

Uhh zit wel een fout in de titel hoor.. Ze stoppen zeer zeker niet met Symbian. Ze leggen alleen de focus meer op WP7. Het is echter maar de vraag of dat beter zal zijn. Symbian doet namelijk echt niet onder voor WP7 og welk ander OS dan ook.

Those you can't see are more present than you'll imagine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Miki schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:43:
[...]

Zeker nice, maar dit heeft dus precies aan dat Symbian niet al te lang meer heeft.
Laten we eerlijk wezen. WP7 geeft Nokia veel meer uitstraling dan Symbian met de befaamde Telletubie-UI.
Nokian95dude schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:46:
Uhh zit wel een fout in de titel hoor.. Ze stoppen zeer zeker niet met Symbian. Ze leggen alleen de focus meer op WP7. Het is echter maar de vraag of dat beter zal zijn. Symbian doet namelijk echt niet onder voor WP7 og welk ander OS dan ook.
Dan heb jij overduidelijk niet met Symbian^3 gewerkt. Had laatst de N8 in me handen. Bouwkwaliteit was gewoonweg superieur zoals je mag verwachten van Nokia. Maar zodra ik met het OS moest werken was het snel over met de pret. Symbian is op dit moment qua functionaliteit waarschijnlijk superieur aan WP7, maar de gebruiksvriendelijkheid en snelheid is ver te zoeken helaas.

[ Voor 58% gewijzigd door Relief2009 op 11-02-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Relief2009 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:46:
[...]

Laten we eerlijk wezen. WP7 geeft Nokia veel meer uitstraling dan Symbian met de befaamde Telletubie-UI.
Je hoeft daarvoor niet eens eerlijk te zijn, het heeft nu al een grotere "wanna have" factor dan Nokia de afgelopen 3jaar heeft laten zien.

Je kunt goed zien dat Nokia het maken van goede hardware nog niet verloren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:48:
[...]

Je kunt goed zien dat Nokia het maken van goede hardware nog niet verloren is :)
Waar is de eerste Nokia:

- met een super amoled scherm?
- met een dualcore SoC?
- met NFC-chips in highend toestellen? (ja Nokia heeft al een NFC-telefoon)
- met qHD of Retina schermen?
- met 1080p videorecording?
- met een gyroscoop?
- super dunne telefoons?

Sinds de N95 / N900 is Nokia niet echt meer leider geweest in hardware, behalve op cameragebied. De N8 heeft nou ook niet bepaald een hoog resolutiescherm. En de bouwkwaliteit van de iPhone 4 is subliem.

Laten we eerlijk wezen: nog niet zo heel lang geleden waren alle Nokia toestellen zelfs nog uitgerust met resistieve touchscreens terwijl de hele industrie al op capacitief zat.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Nokian95dude schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:46:
Mag ik vragen waar jij dit nieuws vandaan haalt? Nokia zal volledig stoppen met de ontwikkeling van Symbian en zal in relatief korte tijd Symbian lozen voor Windows Phone OS. Je mag hopen dat Nokia nog wat updates gaat uitbrengen voor de huidige Symbian toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:51:
[...]

Waar is de eerste Nokia:

- met een super amoled scherm?
- met een dualcore SoC?
- met NFC-chips in highend toestellen? (ja Nokia heeft al een NFC-telefoon)
- met qHD of Retina schermen?
- met 1080p videorecording?
- met een gyroscoop?

Laten we eerlijk wezen: nog niet zo heel lang geleden waren alle Nokia toestellen zelfs nog uitgerust met resistieve touchscreens terwijl de hele industrie al op capacitief zat.
In mijn reactie doelde ik meer op de vormgeving welke zoals vanouds weer prachtig en doordacht uitziet. Ik denk zelf dat Nokia zal volgen met de door jouw genoemde punten. Verder zorgen de Windows Phone minimale systeemeisen ook voor de nodige verplichtingen:
  • WVGA (480 x 800)
  • GPU acceleration
  • A-GPS
  • Compass
  • Accelerometer
  • Ambient light and proximity sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opnieuw een topman van Microsoft naar Nokia

'Nokia Appoints Chris Weber to President of Nokia Inc. (US) and Head of Markets, North America'

http://www.prnewswire.com...th-america-115904119.html

Dit is een coup.

De topman Alberto Torres verantwoordelijk voor de MeeGo-ontwikkeling is per direct weg bij Nokia:

http://www.spiegel.de/wir...men/0,1518,745001,00.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:58
Miki schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:59:
[...]
. Verder zorgen de Windows Phone minimale systeemeisen ook voor de nodige verplichtingen:
  • WVGA (480 x 800)
Dat is volgens de WP7 Design and Interaction guidelines (pagina 16) niet eens een minimale eis maar een keiharde eis. Schermgrootte staat vrij om te worden veranderd, maar de resolutie zal en moet 480*800 zijn.
Er zijn echter wel aanwijzingen dat ze nog een lagere resolutie willen gaan ondersteunen, maar dat zal allemaal nog wel even duren lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09-2020

Hazurr

wannabe

Je bedoelt een beslissing van de aandeelhouders die nu eenmaal doorhebben dat S^3 en Maemo te oud zijn, Meego nog niet af is en microsoft ze waarschijnlijk een goede deal heeft belooft.

Elop heeft uitdrukkelijk de deur voor Meego opengehouden omdat ze anders ook ruzie met Intel* krijgen en omdat ze ook de optie voor een eigen OS willen hebben.

*Intel steunt Nokia met meego omdat Intel met Motorola de confrontatie zoekt door te demonstreren dat intel chips ook voor mobiel gebruik geschikt zijn.

Pessimism is the foundation of survival

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:58:
[...]

Dat is volgens de WP7 Design and Interaction guidelines (pagina 16) niet eens een minimale eis maar een keiharde eis. Schermgrootte staat vrij om te worden veranderd, maar de resolutie zal en moet 480*800 zijn.
Er zijn echter wel aanwijzingen dat ze nog een lagere resolutie willen gaan ondersteunen, maar dat zal allemaal nog wel even duren lijkt me zo.
Chassis 2 staat er aan te komen. De chassis vorm van een Nokia E71/E72 zeg maar.
Daarmee wordt de resolutie eis naar beneden gebracht omdat er dan ruimte moet zijn voor een toetsenbord.
Zie http://www.gadgetvenue.co...ssis-2-revealed-09290023/

The screen resolution on these devices will be 480 x 320 which leaves room for a physical QWERTY keyboard on the front of the device, ie like a BlackBerry or E series Nokia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzandman
  • Niet online
Ik had begrepen dat dit chassis 3 zou zijn. Chassis 1 is normaal touch device, chassis 2 is met slider keyboard. Dit is overigens vorig jaar al aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Volgens mij is Chassis 1: 800 x 480 High End Device Chassis 2 : 480 x 320 Mid-End/Low-End Device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzandman
  • Niet online
Emrulez schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:40:
Volgens mij is Chassis 1: 800 x 480 High End Device Chassis 2 : 480 x 320 Mid-End/Low-End Device
Ik heb het even nagekeken en je hebt helemaal gelijk! Chassis 2 is inderdaad de 480x320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nokia is gewoon niet hip meer.
De verkopen gaan ongetwijfeld achteruit.
Als ik in een telefoonwinkel kijk komen er altijd mensen voor zo'n 'smartphone ding' en elke verkoper verkoopt haar dan een Desire omdat die zo super is.
En maar Nokia bashen (ze komen altijd van een zeeer oude Nokia) ik heb het zelfs 1x tegen een verkoper gezegd of hij wist wat Android was toen hij me de oude Desire wilde aansmeren met allerlei onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the N9-01 – sans physical keyboard will be pushed out first, as earlier reported by Engadget.

Interestingly, well-placed sources also tell us that the device won’t feature the stock MeeGo UI but instead one designed by “a three person external team rather than any of Nokia’s hundreds of internal designers.” It could be announced as early as tomorrow at Mobile World Congress.

Extern team. Verwacht dus niet dat MeeGo 'opeens' weer hot is. Wordt puur op de markt gebracht omdat ze er toch al zo ver mee waren en/of contractuele verplichtingen daartoe hadden: vgl. de Microsoft Kin.

http://eu.techcrunch.com/...tors-reject-first-device/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 22:18:
the N9-01 – sans physical keyboard will be pushed out first, as earlier reported by Engadget.

Interestingly, well-placed sources also tell us that the device won’t feature the stock MeeGo UI but instead one designed by “a three person external team rather than any of Nokia’s hundreds of internal designers.” It could be announced as early as tomorrow at Mobile World Congress.

Extern team. Verwacht dus niet dat MeeGo 'opeens' weer hot is. Wordt puur op de markt gebracht omdat ze er toch al zo ver mee waren en/of contractuele verplichtingen daartoe hadden: vgl. de Microsoft Kin.

http://eu.techcrunch.com/...tors-reject-first-device/
Oftewel ook MeeGo zal straks opgedoekt gaan worden. Een team ter grootte van 3 man is alleen voldoende om een project af te ronden en niet om verdere ontwikkelingen mee te doen.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:38:
Nokia is gewoon niet hip meer.
De verkopen gaan ongetwijfeld achteruit.
Als ik in een telefoonwinkel kijk komen er altijd mensen voor zo'n 'smartphone ding' en elke verkoper verkoopt haar dan een Desire omdat die zo super is.
En maar Nokia bashen (ze komen altijd van een zeeer oude Nokia) ik heb het zelfs 1x tegen een verkoper gezegd of hij wist wat Android was toen hij me de oude Desire wilde aansmeren met allerlei onzin.
Wat heet dat Nokia niet meer hip is, hetzelfde bedrag rekenen als een HTC Desire maar dan met minder mogelijkheden en standaard met half bakken firmware en verouderde basis functies leveren. Ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt maar de afgelopen 3 jaar maar Nokia heeft totaal niets vernieuwends gebracht. Misschien wordt het eens tijd om eens een iPhone, Android of webOS smartphone vast te houden. Het zal je waarschijnlijk verbazen dat je op zo'n smartphone op een fatsoenlijke mannier kan; browsen, mailen(ja Nokia heeft anno 2011 nog steeds geen HTML mail) en gebruik maken van sociaal media.

Ze zijn daar in Espoo hartstikke arrogant en lui geworden doordat de fanboys toch maar blind Nokia's kochten. Vanaf de N95 heeft Nokia niets maar dan ook niets nieuws laten zien. Google heeft in 2 jaar tijd Android de grond letterlijk uitgetrapt en Steve Jobs heeft hoogstpersoonlijk de hele telecom wereld op z'n kop gezet. Van 0 marktaandeel naar meest invloedrijkste speler in de telecommarkt. Ach ja.... lees die memo eens van Steven Elop, dat zal een hoop zo niet alles duidelijk maken.

Ik heb het je meteen maar makkelijk gemaakt, hier is de link: http://www.engadget.com/2...n-brutally-honest-burnin/

De memo is trouwens bevestigd door interne bronnen binnen Nokia... eet je hart uit zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat een journalist over 5 jaar na nu een boek gaat schrijven over de rise / fall van Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik vind het allemaal geweldige systemen, zelfs WM6.5 Heb nooit ergens last van gehad bij de OS'en en heb zeker geen haat aan een bepaalde OS.

Ik denk trouwens dat consumenten tegenwoordig niet bewust voor Android kiezen. Ik denk dat de markt zo vol is met Android phones, dat de kans groot is dat de meest recente high-end phones Android draaien: HTC Desire, Desire HD, Galaxy (S) etc. Bijna alle mooie telefoons tegenwoordig draaien op Android, en ik denk dat Android daarom groot is onder de normale consument. Als Nokia weer pracht designs gaat maken denk ik wel dat Windows Phone 7 toegevoegde waarde heeft vanwege de eerste indruk van de UI. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*NU* *LIVE* vanaf de MWC: De Nokia persconferentie met Elop ea

http://www.engadget.com/2...g-with-nokia-at-mwc-2011/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
_/-\o_

7:24PM Some dude in the audience just yelled, "are you a trojan horse?" "I'll take that question. The obvious answer is no. We made sure that the entire management team was involved in the process, and of course the board of directors of Nokia are the only ones that can make this significant of a decision about Nokia. They made that final decision on Thursday night."

Ik moet zeggen dat ik die Elop een nette, fatsoenlijke en sympathieke CEO vind. Hij weet wat hij moet zeggen en straalt dat ook. Maar goed, had ik moeten verwachten van een Canadees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relief2009 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:18:
_/-\o_

7:24PM Some dude in the audience just yelled, "are you a trojan horse?" "I'll take that question. The obvious answer is no.

[...]

Ik moet zeggen dat ik die Elop een nette, fatsoenlijke en sympathieke CEO vind. Hij weet wat hij moet zeggen en straalt dat ook. Maar goed, had ik moeten verwachten van een Canadees.
Wat had je dan verwacht: dat hij ja daarop zou zeggen :)

Nokia: 'Our first priority is beating Android'

http://www.engadget.com/2...ority-is-beating-android/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:24:
[...]

Wat had je dan verwacht: dat hij ja daarop zou zeggen :)

Nokia: 'Our first priority is beating Android'

http://www.engadget.com/2...ority-is-beating-android/
Hij is nog grappig ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij liegt trouwens:
7:23PM Now we've got a question about the Microsoft shares that Elop allegedly holds. "About me being the 7th largest shareholder in Microsoft: that is not true. That would be a substantial amount of money that I don't have...
Hij idd niet de 7e grootste aandeelhouder in Microsoft, maar wel de 8e grootste persoonlijke individuele aandeelhouder in Microsoft (twv "maar" 3 miljoen dollar). Zie: http://www.dailyfinance.c...s/institutional-ownership

Dus niet helemaal netjes van hem niet de gehele waarheid te vertellen.
ooh, a question about Friday's walkout! "The announcement around Windows Phone -- and the whole strategy that we laid out -- I would say was very broadly received well within Nokia
En hier geloof ik ook niets van. Nokia is altijd bezig geweest met communities, en open-source etc...denk Symbian / MeeGo. Ik geloof niet dat het zo geweldig ontvangen is door de meesten. Mensen die zich jarenlang hebben ingezet voor Symbian / MeeGo en dat hun werk in een klap overbodig is gemaakt + allerlei ontslagen die verwacht worden + allerlei aankomende reorganisaties..Bullshit imho dat het 'very broadly well received is' binnen Nokia.

Ze liepen hier nou ook niet echt vrolijk:

Afbeeldingslocatie: http://images.intomobile.com/wp-content/uploads/2011/02/Nokia-walkout.jpeg
( http://www.intomobile.com...ia-employees-walking-out/ )

Het zal vooral onder dikke managers goed ontvangen zijn: want ze krijgen een shitload of money van Microsoft (+ nieuwe bonus voor de managers om wp7 een succes te maken).

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:57:
[...]

Wat heet dat Nokia niet meer hip is, hetzelfde bedrag rekenen als een HTC Desire maar dan met minder mogelijkheden en standaard met half bakken firmware en verouderde basis functies leveren. Ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt maar de afgelopen 3 jaar maar Nokia heeft totaal niets vernieuwends gebracht. Misschien wordt het eens tijd om eens een iPhone, Android of webOS smartphone vast te houden. Het zal je waarschijnlijk verbazen dat je op zo'n smartphone op een fatsoenlijke mannier kan; browsen, mailen(ja Nokia heeft anno 2011 nog steeds geen HTML mail) en gebruik maken van sociaal media.

Ze zijn daar in Espoo hartstikke arrogant en lui geworden doordat de fanboys toch maar blind Nokia's kochten. Vanaf de N95 heeft Nokia niets maar dan ook niets nieuws laten zien. Google heeft in 2 jaar tijd Android de grond letterlijk uitgetrapt en Steve Jobs heeft hoogstpersoonlijk de hele telecom wereld op z'n kop gezet. Van 0 marktaandeel naar meest invloedrijkste speler in de telecommarkt. Ach ja.... lees die memo eens van Steven Elop, dat zal een hoop zo niet alles duidelijk maken.

Ik heb het je meteen maar makkelijk gemaakt, hier is de link: http://www.engadget.com/2...n-brutally-honest-burnin/

De memo is trouwens bevestigd door interne bronnen binnen Nokia... eet je hart uit zou ik zeggen :)
Misschien muggenzifterij, maar Nokia heeft nu met de E7 naar ik meen wél HTML ondersteuning. Om nog maar over USB-on-the-go, hdmi out etc te zwijgen. Qua software zijn ze niet echt vooruitgekomen de laatste drie jaar, dat klopt, maar om ze meteen af te doen... BlackBerry heeft ook niet veel innovaties gehad de laatste tijd, maar die hebben door een extreem gunstig lot wél monsterverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
wimjongil schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:48:
[...]

Misschien muggenzifterij, maar Nokia heeft nu met de E7 naar ik meen wél HTML ondersteuning. Om nog maar over USB-on-the-go, hdmi out etc te zwijgen. Qua software zijn ze niet echt vooruitgekomen de laatste drie jaar, dat klopt, maar om ze meteen af te doen... BlackBerry heeft ook niet veel innovaties gehad de laatste tijd, maar die hebben door een extreem gunstig lot wél monsterverkopen.
Ik wil het nog wel eens zien of de E7 HTML mail in realtime kan verwerken. De huidige mannier nu is door de mail te openen in de browser die ook al niet zo denderend is.
Uniek sellingpoint van de BB's is natuurlijk ping, scheelt de pubers(of ouders) een hoop centjes en het heeft natuurlijk ook een semi statussymbool. Ik voorzie dat BB straks weer net zo hard marktaandeel verliest als het gewonnen heeft, als er weer een andere speler op de markt komt die de jeugd aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Schaamteloze crosspost uit het N900 topic:

Dit is trouwens interessant leesvoer voor een ieder om een beetje achtergrond info te verkrijgen over de hele overstap naar Windows Phone OS. http://blog.heapmemory.net/?p=31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:33:
Hij liegt trouwens:

[...]

Hij idd niet de 7e grootste aandeelhouder in Microsoft, maar wel de 8e grootste persoonlijke individuele aandeelhouder in Microsoft (twv "maar" 3 miljoen dollar). Zie: http://www.dailyfinance.c...s/institutional-ownership

[...]

En hier geloof ik ook niets van. Nokia is altijd bezig geweest met communities, en open-source etc...denk Symbian / MeeGo. Ik geloof niet dat het zo geweldig ontvangen is door de meesten. Mensen die zich jarenlang hebben ingezet voor Symbian / MeeGo en dat hun werk in een klap overbodig is gemaakt + allerlei ontslagen die verwacht worden + allerlei aankomende reorganisaties..Bullshit imho dat het 'very broadly well received is' binnen Nokia.

[afbeelding]
( http://www.intomobile.com...ia-employees-walking-out/ )

Het zal vooral onder dikke managers goed ontvangen zijn: want ze krijgen een shitload of money van Microsoft (+ nieuwe bonus voor de managers om wp7 een succes te maken).
Voordat je weer als een headless chicken loop te zeiken, lees 1 van de antwoorden waarin hij spreekt over ontevredenheid en tevredenheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzandman
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:33:
Op welk punt loog hij dan? Hij vertelt toch gewoon de waarheid? Drie miljoen is peanuts vergeleken bij het bedrag aan aandelen dat sommige institutionele beleggers hebben.
Ik geloof niet dat het zo geweldig ontvangen is door de meesten. Mensen die zich jarenlang hebben ingezet voor Symbian / MeeGo en dat hun werk in een klap overbodig is gemaakt + allerlei ontslagen die verwacht worden + allerlei aankomende reorganisaties..Bullshit imho dat het 'very broadly well received is' binnen Nokia.
Tja, hierover heb ik ook wel een beetje mijn twijfels. Maar aan de andere kant: wat was het alternatief? Als Nokia niets gedaan had, dan was het bedrijf binnen afzienbare tijd failliet en waren er zeker weten massa-ontslagen. Ook in het geval men voor Android gekozen had.

Daarnaast kunnen ze zich wel jarenlang hebben ingezet, maar kennelijk toch niet genoeg. Het (top)management verdient natuurlijk de grootste straf, want zij zijn verantwoordelijk voor deze nederlaag (daarom gooit Elop ze er ook allemaal uit), maar aan de andere kant zal konden al die medewerkers kennelijk toch iets niet, dat Apple, Google en zelfs Microsoft wel konden: een modern en WERKEND OS afleveren.
Er zijn die dag waarschijnlijk heel veel foto's gemaakt. Vast ook wel een aantal met lachende medewerkers erop. Je wordt gemanipuleerd waar je bij staat...
Ik denk dat belangrijke techneuten van Nokia hier ook flink van (gaan) profiteren. Veel managers worden ook gewoon ontslagen, omdat Microsoft die zelf wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie analogie van Michael Gartenberg
NOK adoption of WinPhone provoking a response on NOK fan sites equivalent of what Mac users might have sounded if AAPL embraced Win NT in 97
http://twitter.com/gartenberg/status/36965070294491136

Waar zou Apple nu zijn als ze toen voor Windows hadden gekozen in plaats van Mac OS (X). Het ging rond 1995 erg slecht met Apple. Jobs was weg en de Board zat er toen sterk over na te denken om Mac OS te dumpen (was verouderd) en gewoon PCs te gaan bouwen met Windows om te overleven.... Totdat ze toch Jobs terughaalde met zijn eigen NextStep OS (later -> Mac OS X geworden) op Unix. Denk daar maar eens over na!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 08:55:
Goeie analogie van Michael Gartenberg

[...]

http://twitter.com/gartenberg/status/36965070294491136

Waar zou Apple nu zijn als ze toen voor Windows hadden gekozen in plaats van Mac OS (X). Het ging rond 1995 erg slecht met Apple. Jobs was weg en de Board zat er toen sterk over na te denken om Mac OS te dumpen (was verouderd) en gewoon PCs te gaan bouwen met Windows om te overleven.... Totdat ze toch Jobs terughaalde met zijn eigen NextStep OS (later -> Mac OS X geworden) op Unix. Denk daar maar eens over na!
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

Je kunt ook vast voorbeelden noemen waarin zulke koerswijzigingen wél geslaagd zijn. Dit is gewoon domme manipulatie van jouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Bobwarley, je moet je teleurstelling over Nokia's keuze voor WP7 gewoon loslaten en doorgaan ipv al dat gezeik. Nokia had met Android niks kunnen bereiken. Het was dan de zoveelste Android leverancier geworden.
De markt zou overspoeld raken met Android, terwijl er nu al teveel Android toestellen geproduceerd worden.

Nee, het was een goede keuze om voor WP7 te gaan. Heb je als Nokia eigenaar tenminste voor de komende 2 jaar iets uniekers in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relief2009 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:40:
Bobwarley, je moet je teleurstelling over Nokia's keuze voor WP7 gewoon loslaten en doorgaan ipv al dat gezeik. Nokia had met Android niks kunnen bereiken. Het was dan de zoveelste Android leverancier geworden.
De markt zou overspoeld raken met Android, terwijl er nu al teveel Android toestellen geproduceerd worden.

Nee, het was een goede keuze om voor WP7 te gaan. Heb je als Nokia eigenaar tenminste voor de komende 2 jaar iets uniekers in je handen.
Nee ik ben nooit voor Nokia + Android geweest. Liever gezien dat ze gewoon MeeGo met de supergrote partner Intel hadden voortgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een stuk of 9 aandeelhouders van Nokia vechten terug:
We are a group of nine young Nokia shareholders. All of us have worked with Nokia in different capacities in the past. We plan to challenge the company’s strategy and partnership with Microsoft in the next Annual General Meeting scheduled for May 3, 2011.
If you elect us to a majority in the Nokia Board of Directors we will pursue the following agenda:

1. Return the company to a strategy that seeks high growth and high profit margins through innovation and overwhelmingly superior products with unrivaled user experience.
Maintain ownership and control of the software layer of the Nokia products. Software is where innovation, differentiation and shareholder value can most easily be created.

2. Revamp hiring strategy to target the top young software talent from around the world. Only if Nokia is able to attract and keep the best talent in the industry it will be able to generate the level of innovation that is needed to achieve sustained growth and consistently high profit margins.
Dramatically increase efficiency by eliminating outdated and bureaucratic R&D practices like geographically distributed software development and outsourcing.
Avoid at all cost becoming a poorly differentiated OEM with only low margin, commodity products that is unable to attract top software talent and cannot create shareholder value though innovation.

If you elect us to a majority in the Nokia Board of Directors we will take the following concrete actions:

0. Immediate discharge of Stephen Elop from his duties as President and CEO of the company. Appointment of a new CEO with an international mobile industry background. The new CEO will be committed to carry on the rest of the actions listed below.

1. Restructure alliance with Microsoft as a tactical exercise focused primarily at the North American market. Release one or two Windows Phone devices under a Nokia sub-brand. Only if carrier acceptance, sales volumes and profit margins are satisfactory, consider releasing more WP devices and make them available in Europe. Windows Phone will not be the primary development platform for Nokia. The Nokia phones with Windows Phone operating system will simply take advantage of the existing developer tools and application ecosystem already put in place by Microsoft.
MeeGo will be Nokia’s primary smartphone platform. This is where the bulk of the innovation will happen. If MeeGo does not bring great devices to market at an accelerated pace, this strategy will not work. MeeGo smartphones and tablet devices will offer overwhelmingly superior experiences and applications than iOS and Android based competitor products. To reduce time to market, all MeeGo R&D will be done in-house and in a single geographical location. If necessary, suspend cooperation with Intel and concentrate resources on innovation and releasing new Nokia MeeGo devices to market faster.

2. Increase the lifespan of Symbian to a minimum of 5 years. Reap the profits of the existing market share and consumer preference that Symbian already enjoys in Europe and Asia. Increasingly use Symbian to target mid-tier and feature phone segments. Up-sell existing Symbian users to MeeGo. Focus Symbian efforts in specific countries in Europe, Asia and Latin America where Nokia and Symbian enjoy a high level of consumer goodwill and can be sold at healthy margins.
Developer strategy based on Qt with primary focus on MeeGo, but providing a credible developer story for Symbian. Enable developers to make money by targeting the huge Symbian installed based while simultaneously offering their best user experience on the MeeGo platform. All this with a common developer ecosystem that allows writing and releasing software for both Meego and Symbian with minimal interoperability work.

3. End of distributed R&D. Transition to an R&D setup where 90% of all Nokia R&D takes place in only two geographical locations. One of them will be in Finland and the other will be defined later. There will be no more R&D projects with resources in multiple cities and different time zones. Only small tactical software projects will be allowed to take place outside two main R&D locations.
End of R&D outsourcing. Bring all core software and hardware development in-house. Immediate end to outsourcing structures where there are multiple layers of Nokia project managers and subcontractor project managers between product managers and the software developers (in some cases up to 90% of the team is management overhead). This action implies substantial personnel layoffs in Finland and other R&D locations worldwide as well as hiring of key external talent and possibly tactical company acquisitions.

4. Leadership team shakeup. Immediate discharge of Tero Ojänpera, Niklas Savander and Mary McDowell from all their duties with the company. Other members of the Nokia Leadership Team may be discharged pending individual reviews with the Board of Directors. Discharged members of the Nokia Leadership team to be replaced with internal and external talent.
Aggressively recruit young software talent from top universities. Nokia Recruiting to actively visit top universities worldwide to screen and and invite top students for interviews in Nokia R&D locations. Establish a credible and rewarding technical career progression path in Nokia (to avoid the best talent leaving the company or becoming management overhead). Offer internationally competitive salaries to new talent (if necessary, significantly above local market salaries). Establish Nokia as a company where the best and the brightest want to work.

5. Specific further actions related to the S40 platform, the Ovi services and the company’s marketing activities will be determined at a later stage.

We will update this website with more specific information about this Plan B and about ourselves in the near future. We will also provide specific instructions on how you can support us and make sure this Plan B is approved during the next Nokia Annual General Meeting.
For now, if you are a Nokia shareholder or institutional investor and support this plan, please get in touch with us at investors (at) NokiaPlanB.com. You can also help us by publicly expressing your support for this plan in your website, blog, twitter feed, Facebook page or by issuing a press release.
If you are a Nokia user, Nokia employee, Nokia fan, or if you develop applications for Nokia phones and want to support this proposal, please click on the ‘Facebook Like’ and ‘Tweet’ buttons on this website. We’d also love if you could post links to this Plan B from your blog or website.
http://nokiaplanb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:25:
Een stuk of 9 aandeelhouders van Nokia vechten terug:

[...]

http://nokiaplanb.com/
Ik weet niet wat die gasten hebben gerookt, maar wat zij voorstellen zou echt het einde betekenen van Nokia. Project MeeGo is een aflopende zaak, het is tot op vandaag de dag nog niet klaar en er is ook geen enkele indicatie dat het eco systeem er omheen ook klaar staat. Ik doel dan op Nokia navigatie, OVI store, OVI music, enz. enz. MeeGo moet zo onwijs goed zijn en een uniek sellingpoint hebben op iOS, Android en WebOS. Tot op heden is van dat beeld totaal geen sprake, eerder het tegenovergestelde lees: het stelt nog geen ene ruk voor.

Daarnaast is het voorstel om Symbian met nog eens 5 jaar in leven te houden te zot voor woorden. Nogmaals, google heeft in 2 jaar tijd Android de grond uit gestampt en is nu al verder bezig met een tablet OS. Wat denken ze dat de concurrenten over 5 jaar aan het doen zijn... die gaan echt niet wachten op Nokia. Het wordt tijd dat de fanboys eens leren accepteren dat die goede oude tijden voorbij zijn en dat Windows Phone OS helemaal niet zo'n slechte keuze is. Ze(Elop + bestuur) kiezen een platform wat zich in technologisch aspect kan meten met de concurrentie en daarbij ook nog eens toegang tot een goed ontwikkelplatform. Wat ook nog meetetl is dat Nokia zich ook nog eens onderscheiden in de markt van WM7 dat in tegenstelling tot de markt van Android waarin Samsung, HTC en Motorola(vooral US markt) de taart aardig hebben verdeelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 15-02-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Nokia na, niet veel goed nieuws voor Microsoft's Phone 7 @ MWC. Naast dat er niet echt nieuwe telefoons zijn aangekondigd, is dit ook nog naar voren gebracht.

Motorola: Windows Phone 7 is te gesloten, gaan we niet gebruiken.
( http://www.engadget.com/2...phone-completely-laments/ )

Verizon: Windows Phone 7 hebben we niet nodig in de winkel. Apple, Android en RIM zijn de grote drie.
( http://www.engadget.com/2...microsoft-partnership-an/ )

Asus: Pas als er voldoende vraag is gaan we Windows Phone 7 toestellen uitbrengen
( nieuws: MWC: Asus komt alleen met WP7-toestel bij interesse providers )

Maar ja, wie weet over een jaar =) Als het een succes wordt slikken ze hun woorden van nu net zo hard in waarschijnlijk!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nine young shareholders dus.. maar ze vermelden er niet bij hoeveel aandelen ze elk bezitten. Zou wel interessant zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Miki schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:39:
Wat ook nog meetetl is dat Nokia zich ook nog eens onderscheiden in de markt van WM7 dat in tegenstelling tot de markt van Android waarin Samsung, HTC en Motorola(vooral US markt) de taart aardig hebben verdeelt.
Maar ik heb nog nergens een uitleg gezien hoe ze zich willen gaan onderscheiden. Ik geloof er namelijk niets van dat Nokia zich niet zou kunnen onderscheiden van andere spelers op de Android markt, ze hebben best veel creativiteit in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoetjeF schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:49:
[...]

Maar ik heb nog nergens een uitleg gezien hoe ze zich willen gaan onderscheiden. Ik geloof er namelijk niets van dat Nokia zich niet zou kunnen onderscheiden van andere spelers op de Android markt, ze hebben best veel creativiteit in huis.
Klopt. HTC met HTC Sense is daar een goed voorbeeld van. Het komt er denk ik gewoon op neer dat Microsoft, Nokia veel geld heeft toegestopt + meer exclusiviteit.

Nokia heeft destijds al gezegd dat ze met meerdere kandidaten in gesprek waren. Naast Google, is nu ook RIM betroken geweest: Nokia is ook in onderhandeling geweest met RIM volgens een betrouwbare bron van Techcrunch.

http://eu.techcrunch.com/...mping-into-redmonds-arms/

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:41:
Nine young shareholders dus.. maar ze vermelden er niet bij hoeveel aandelen ze elk bezitten. Zou wel interessant zijn om te weten.
Nee precies, en zo'n facebook-pagina, die als homepage dezelfde facebook-pagina heeft... Ik weet het niet hoor, of dit wel helemaal echt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Chris Ziegler(de nokia hater bij engadget) interviewes Steven Elop:
http://www.engadget.com/2...hen-elop-talks-microsoft/

Ik vind het geen slechte interview, goede vragen worden er gesteld over diverse zaken en geruchten. Elop komt heel natuurlijk over en lijkt heel goed te weten welke koers hij wil varen.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 16-02-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimjongil schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 21:42:
[...]

Nee precies, en zo'n facebook-pagina, die als homepage dezelfde facebook-pagina heeft... Ik weet het niet hoor, of dit wel helemaal echt is...
Het blijkt idd een (geslaagde) hoax te zijn:

http://blog.seattlepi.com...ndows-phone-7-was-a-hoax/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Erg jammer dat ze voor WP7 hebben gekozen.
Het enigste wat nokia kon redden was android.
Konden de bestaande telefoons ook nog geupdate worden zoals de n8 met een 780 mhz cpu.
(standaard 680 maar chip is gemaakt voor 780)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
Grappig hoe mensen denken dat Android Nokia zou redden. Nokia zou de zoveelste Android-leverancier worden. We hebben al LG, Samsung, HTC, Motorola, SE, ZTE en dan maar Nokia erbij. Alsof we niet al genoeg Android Phones hebben.

Android zou nooit fatsoenlijk werken op Nokia zonder dat ze gebruikmaken van tophardware. Symbian hapert al op de N8 terwijl de systeemeisen van Symbian stukken lager liggen.

Nee geef mij maar keuze. Nokia + WP7 is de weg te gaan voor Nokia. Nu nog produceren die hap.

Edit 17-02-2011: http://www.engadget.com/2...ut-of-windows-phone-wont/

Alle customization van Nokia word aangeboden voor future releases van W7, omdat ze de updates niet willen vertragen. Het gevolg is dat andere Manufacturers kunnen ook hiervan profiteren, dus het is duidelijk dat Nokia wil gaan concurreren op hardware-gebied en misschien het gebruiken van een Nokia-hub?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een andere bedrijf op gebied van software zaken wil toevoegen aan een OS waar andere fabrikanten ook van kunnen profiteren.

[ Voor 58% gewijzigd door Relief2009 op 17-02-2011 10:20 ]

• Relief2009
nvm
Pagina: 1