Nieuw systeem wil niet booten (led op mobo brandt)

Pagina: 1
Acties:

• Gonzalioz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05-2021
Beste mensen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc, maar hij wilt niet booten. Ik heb het power sw plugje in alle mogelijke standen gezet. Ik heb het geheugen van bank verwisselt en de hardeschijf aansluiting op andere uitgeprobeerd. Voeding is goed neem ik aan, want er brand een ledje op het moederbord. Ik snap er helemaal niks meer van. Ik heb idee dat ik kapotte hardware heb gekregen.

Dit zijn de componenten:
Moederbord: Intel DH67BL
Processor: Intel i5-2500
Geheugen: Kingston ValueRam 8GB DDR3-1333
Hardeschijf: Samsung HD502HJ (F3 500GB)

Ik hoop dat jullie misschien iets weten :'( .

ps: De geheugen modules zijn echt super laag. Echt de helft van oudere modules... Ik heb dit nooit gezien, klopt dit wel?

[ Voor 6% gewijzigd door Gonzalioz op 28-01-2011 17:23 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gonzalioz schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:21:
ps: De geheugen modules zijn echt super laag. Echt de helft van oudere modules... Ik heb dit nooit gezien, klopt dit wel?
Volgens de PDF die je zelf meegeeft, zouden ze 3 cm (30 mm) moeten zijn :)

• Gonzalioz
PixelShooter schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:26:
[...]

Volgens de PDF die je zelf meegeeft, zouden ze 3 cm (30 mm) moeten zijn :)
Nou ze zien er zoiezo niet uit als in de pdf. Maar op de stikker op de modules zelf staat wel de juiste productcode.

Ik heb net even uitgetest of mijn oude moederbord wel opstart met de voeding en hardeschijf en dat werkt. Dus voeding hardeschijf is het zoiezo niet.

Ik heb helaas geen extra ddr3 geheugen om het geheugen uit te testen. Zou het moederbord moeten piepen als ik geen geheugen erin stop?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 19:08
Kijk inderdaad eens in de Troubleshooter die EWK aangaf.

Daar zal ook in voorbij komen wat ik nu ga zeggen: Probeer eens met 1 geheugen module. En daarna met de andere. Het kan namelijk ook zijn dan één van beide stuk is.

De rest allemaal loskoppelen. Dus alleen CPU + Geheugen op je moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Saeverix op 28-01-2011 17:46 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Gonzalioz
Niks lukt :(. Betaal je dan zoveel geld voor.... Ik zal nog even de processor ontkoppelen.. Maar dat is toch kansloos.

• Gonzalioz
Ik heb het moederbord uit de kast gehaald en toen alles opnieuw aangesloten. Nu gaan de fans van de psu en cpu draaien voor ongeveer 2sec. en dan gaat hij weer uit. Zodra de fans stoppen met ronddraaien gaat hij weer aan... Dit herhaalt oneindig.

Als ik de jumper van de bios config naar 'recovery' zet, blijft hij wel gewoon draaien, alleen heb ik geen beeld. Als ik hem op 'normal' hebt, blijft hij aan uit gaan.

Het is me wel vrij duidelijk dat er iets kapot is. Aan jullie de vraag, of jullie enig idee hebben wat dit zou kunnen veroorzaken? RAM, CPU, Moederbord of PSU? PSU heb ik getest op een ander bord maar dat was met atx 2x10 en niet 2x12. PSU werkt wel in recovery mode, maar dat zou ook kunnen omdat recovery mode de processor misschien niet gebruikt ofzo?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

edit: nog geeneens 1 seconden blijft ie aan :/. De fans draaien gewoon uit.... zodra ze uitgedraaid zijn begint hij weer.

nog een edit: als ik hem aanzet zonder RAM erin te doen, is het gedrag precies hetzelfde. Zou dit kunnen betekenen dat het aan de RAM ligt?

[ Voor 14% gewijzigd door Gonzalioz op 28-01-2011 20:10 ]

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Dat die geheugenmodules laag zijn klopt. Staan ze in de QVL van je moederbord?

Overigens zijn er wel een hoop topics over systemen die niet willen opstarten waarin SandyBridges zitten. Komt natuurlijk door al die kinderziektes die er nog in zitten, dus daar zou je ook last van kunnen hebben. Ik heb zelf dezelfde problemen gehad met mijn E6600 toen die net uitkwam (sata poorten werkten pas na bios update 8)7).

Edit: Als het een fout in de BIOS van je moederbord is, dan wordt het natuurlijk lastig updaten...

[ Voor 11% gewijzigd door danielkraak op 28-01-2011 20:19 ]

• Gonzalioz
O top! Ik kan je echt niet genoeg bedanken, je hebt geen idee :). Ik heb gezocht op sandy bridge problemen en daarmee kwam ik op forum terecht dat het volgende voorstelde:

Haal de batterij voor de bios eruit, zet de jumper naar config. Zet de pc aan. Zet de pc uit. Zet de jumper naar normal en doe de batterij terug... en voila. Ik krijg beeld! Nu nog kijken of het nog steeds werkt als ik het terug in de kast heb gemonteerd.

Fingers crossed :)

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Gonzalioz schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:32:
O top! Ik kan je echt niet genoeg bedanken, je hebt geen idee :). Ik heb gezocht op sandy bridge problemen en daarmee kwam ik op forum terecht dat het volgende voorstelde:

Haal de batterij voor de bios eruit, zet de jumper naar config. Zet de pc aan. Zet de pc uit. Zet de jumper naar normal en doe de batterij terug... en voila. Ik krijg beeld! Nu nog kijken of het nog steeds werkt als ik het terug in de kast heb gemonteerd.

Fingers crossed :)
Ik hoop voor je dat hij het dan straks ook doet. :*)

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 22:01

LithoMan

Toemaar

Heb je wel de laatste bios versie op je moederboard?
Tkan zijn dat je cpu niet wordt herkent.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

• Gonzalioz
Laatste bios moet wel :). Het is een nieuw moederbord voor een nieuwe processor lijn. Ik zal desalniettemin als alles werkt dadelijk voor de zekerheid is even kijken.

PC draait goed nu :). Ben net begonnen met de windows installatie. Ik ga nog wel wat koelerpasta halen ergens deze week, want ik heb de processor er 2x af gehaald en weer op gedaan, waardoor de pasta niet meer mooi verdeeld is. Even de temperatuur in de gaten houden...

Bedankt allemaal!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Gonzalioz schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:20:
Laatste bios moet wel :). Het is een nieuw moederbord voor een nieuwe processor lijn. Ik zal desalniettemin als alles werkt dadelijk voor de zekerheid is even kijken.
Ach ik heb een Asrock P67 Extreme4 en die heeft UEFI 1.30 en er is al een update uit naar 1.40 (voegt screenshot mogelijkheid toe in bios ofzo :S)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 19:08
Gonzalioz schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:20:

PC draait goed nu :). Ben net begonnen met de windows installatie. Ik ga nog wel wat koelerpasta halen ergens deze week, want ik heb de processor er 2x af gehaald en weer op gedaan, waardoor de pasta niet meer mooi verdeeld is. Even de temperatuur in de gaten houden...

Bedankt allemaal!
Zodra je Windows erop hebt zou ik toch even een BIOS update uitvoeren. Op die manier heb je de meeste recente fixes, en kun je problemen als deze de volgende keer waarschijnlijk voorkomen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Pagina: 1