Toon posts:

Hardeschijf ruimte kwijt met raid 10

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in mijn pc een RAID-controller geplaatst met hieraan 6 SATA harde schijven. Deze schijven zijn elk 500 GB groot. Een eenvoudig rekensommetje vertelt me dat ik dan in principe 1500 GB aan gegevens kan opslaan op mijn PC indien ik raid 1+0 gebruik als configuratie.

ECHTER... In het bios menu van de raidkaart kun je arrays aanmaken. Dit is dus in feite hetzelfde als partities maken in windows maar dan met de raidcontroller (denk ik toch). Daar ik altijd gewerkt heb met partities wou ik nu ook een 4 tal arrays maken. Echter na de 3de aangemaakt te hebben (en nog maar 1000 GB gebruikt te hebben) zegt de bios van de raid kaart al dat er geen verdere schijfruimte beshikbaar is! Ik dacht dat ik misschien iets fouts had gedaan, alles weggedaan, en opnieuw de arrays gemaakt. Toen kon ik slechts nog maar 900 GB benutten! Nog eens alles weggedaan en weer nieuwe arrays maken en ik strand weer op 1000 GB.

Heeft er iemand een gedacht van waar mijn overige 500 GB naartoe zijn? :-) Ik zou ze namelijk nog goed kunnen gebruiken!

Specificaties van mijn systeem :
Raidcontroller : Highpoint rocketraid 2680
Harde schijven : 6 x western digital 500 GB (caviar Bleu)
Moederbord : Asus P5LD2 Deluxe

De overige specs zijn niet relavant vermoed ik.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik nog eens!

Ik heb ondertussen nog wat zitten experimenteren, en heb een een wat betere "foutomschrijving" gevonden.

Hoe groot je de arrays ook maakt, na de 4de zegt hij steevast dat er geen beschikbare schijven meer zijn. Ik heb eens 4 arrays van elk 10 GB gemaakt en eens 4 arrays van 200,300,500 en 500 (waarbij ik dus de totale capaciteit benut) en nog eens 4 arrays van 50,60,100 en 200. Bij het eerste en laatste geval kon ik geen array meer bijmaken, terwijl ik nog massa's plaats over heb!

In totaal zou ik 6 arrays willen maken, dus iemand enig idee waar het stinkertje zit?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13
Waarom wil je 6 arrays aanmaken!? je hebt er hooguit 3 nodig? 2 van RAID 0 (3 schijven elk) en 1 van RAID 1 over die 2 arrays..

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 07:42

EoG

BOFH

consolefreak schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:23:
Waarom wil je 6 arrays aanmaken!? je hebt er hooguit 3 nodig? 2 van RAID 0 (3 schijven elk) en 1 van RAID 1 over die 2 arrays..
QFT

En waarschijnlijk kan je kaartje al die arrays niet aan?

edit: RAID werkt niet hetzelfde als partities; lees jezelf eens in over RAID; dan begrijp je ook het principe er achter! :)

[ Voor 17% gewijzigd door EoG op 28-01-2011 16:27 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dus gewoon 1 RAID set maken van 1+0, in de volgende stap aangeven dat je alle 6 de disken wilt gebruiken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
? Dit begrijp ik niet :'(

Ik dacht dat arrays gewoon partities waren ? Ik wil 6 partities hebben omdat ik dit al lang gewoon ben (1 voor OS, 1 voor Ghost, 2 voor opslag, 1 aparte voor mijn moeder en 1tje voor downloads) Ik vond dit altijd makkelijk werken, vandaar.

Maar wat jij nu zegt heeft hier blijkbaar helemaal niks met te maken? Begrijp ik dan niet goed wat array betekent? Ik dacht gewoon 6 arrays aan te maken , telkens in raid 1+0 van 100, 100, 400, 400,300 en 200 GB.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Volgens mij wil jij gewoon 1 grote raid array maken van alle 6 de schijven en daar vervolgens 6 partities op maken. Ik geloof dat dat wel gewoon kan...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 07:42

EoG

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:29:

Ik dacht dat arrays gewoon partities waren ? Ik wil 6 partities hebben omdat ik dit al lang gewoon ben (1 voor OS, 1 voor Ghost, 2 voor opslag, 1 aparte voor mijn moeder en 1tje voor downloads) Ik vond dit altijd makkelijk werken, vandaar.

Maar wat jij nu zegt heeft hier blijkbaar helemaal niks met te maken? Begrijp ik dan niet goed wat array betekent? Ik dacht gewoon 6 arrays aan te maken , telkens in raid 1+0 van 100, 100, 400, 400,300 en 200 GB.
Klopt. Ik zou zeggen, neem dit even door (vooral het eerste stuk); daar wordt uitgelegd wat een RAID Array nou precies is.
Je kunt eventueel wel 1 array maken in RAID 10 van je zes schijven en ze vanuit Windows partitioneren :)

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 10:26
Je moet eerst een raid maken. Die raid kan je vervolgens partitioneren. Dus 1 raid, die zal linux/windows/otheros dan zien als 1 hardeschijf. Die kan je dan in je 6 partities gooien.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 08:54
Je kunt een array beter vergelijken met een virtuele harde schijf, zo zal het OS het ook zien. Daarop maak je weer partities. Je maakt alleen verschillende arrays als je verschillende RAID technieken toepast, bijv. een RAID5 array en een RAID0 array.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:29:

Gewoon 1 grote array aanmaken en daar dan je partities op aanmaken. Meerdere arrays heeft alleen zin als je op de ene array met andere RAID settings wilt werken dan op een andere array. Bijvoorbeeld als je je OS-disk in RAID 0+1 wilt zetten maar je data-disk in RAID 5.

Verwijderd

Topicstarter
Ok! bedankt iedereen!

Ik weet inderdaad (wat misschien te merken is) niet zo veel over raid. Ik DACHT dat ik het wist maar blijkbaar dus niet :) .

'k Zal het direct eens doorlezen si!

Ik wil inderdaad 6 partities die allemaal over de 6 schijven verdeeld staan. Vroeger maakte ik dit altijd in de windows setup, maar dit zal nu niet lukken waarschijnlijk?

Dus als ik het nu goed begrijp gewoon 1 grote array maken van 1500 GB, windows erop plaatsten en met bv patition magic splitsen?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:36:
Ik wil inderdaad 6 partities die allemaal over de 6 schijven verdeeld staan. Vroeger maakte ik dit altijd in de windows setup, maar dit zal nu niet lukken waarschijnlijk?
Windows zal misschien even geholpen moeten worden met een driver voor de RAID controller. Voor de rest is het precies hetzelfde alsof je 1 hele grote HD zou hebben. Dus geen partition magic oid nodig.

This footer is intentionally left blank

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:36:
Dus als ik het nu goed begrijp gewoon 1 grote array maken van 1500 GB,
Juist
windows erop plaatsten en met bv patition magic splitsen?
Nope.. gewoon bij de installatie de partities maken.
Windows ziet 1 grote HD van 1500GB (vergeet de raid drivers niet) en die kan je dan dus in zoveel delen partitioneren als je wilt. :)

[ Voor 17% gewijzigd door job op 28-01-2011 17:16 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
waarbij je natuurlijk in principe geen ghost wil neerzetten op dezelfde array. Ik zou je ghost wegzetten op een externe schijf. En onthou 1 ding RAID is GEEN backup. Als je controller naar de klote gaat (om een of andere reden) mag je er vanuit gaan dat je alles kwijt bent.

Daarnaast: Ik wil 6 partities hebben omdat ik dit al lang gewoon ben (1 voor OS, 1 voor Ghost, 2 voor opslag, 1 aparte voor mijn moeder en 1tje voor downloads)

1 ghost ---> zonde om die nog te spiegelen kan beter op een externe schijf
1 voor OS --> waarom zou je deze willen spiegelen. Gebruik daar 1 schijf voor en houdt je ghost recent :)
2 voor opslag. dus je wilt 1 TB aan opslag hebben? Waar dient dan de download schijf nog voor?
1 apart voor je moeder..... altijd klaar staan voor je moeder dus daar gaan we niet aan tornen ;)

Mijn voostel:
Schijf 1: Niet in een array en daar gewoon lekker windows op zetten.
Schijf 2: Array (RAID 5)
Schijf 3: Array (RAID 5)
Schijf 4: Array (RAID 5)
Schijf 5: Array (RAID 5)
Schijf 6: Niet in Array, maar eventueel gebruiken als spare of als ghost schijf.

Voordelen:
je effectieve opslag is 1(500)+2345(1500)+6(500)=2,5 TB
Je hebt redudancie (lees geen backup) op de 1,5 TB array, waar je opslag, moeder en downloads kan stallen :)
en je hebt een soort van backup mogelijkheid door het op schijf 6 nog te kunnen kopieren (helpt niet bij brand, waterschade en andere lokale natuurrampen ;))

Ik hoop je hiermee weer wat verder geholpen te hebben :) P.S. De array kun je daarna ook nog eens onderverdelen in partities :) Maar dat is reeds door mijn medetweakers uitgelegd

[ Voor 70% gewijzigd door muppet99 op 28-01-2011 16:59 ]

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen!

Heb alles ook eens doorgenomen endenk het nu ECHT te snappen. Ik ga de windowsinstallatie morgen erop plaatsen (moet nu gaan pintelieren :) ) en als het niet lukt, horen jullie mij nog wel. :P
Pagina: 1