Toon posts:

Hardeschijf is ineens Non-Raid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Normaal gesproken heb ik 2 hardeschijven die doormiddel van RAID 0 aan elkaar gekoppeld zijn.

Sinds enkele dagen zit ik echter met het volgende probleem:
1 van de hardeschijven wordt niet meer herkend als een RAID member en daarom start de hele computer niet meer op. (Zie foto) Ook in Ubuntu kan ik niks van de oorspronkelijke data terugvinden.

Is er een manier om dit op te lossen?

Alvast bedank!

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/226/fotozf.jpg

Verwijderd

Dit gebeurt heel vaak; eigenlijk altijd als je schijven een hickup krijgen zoals een bad sector die ze tegenkomen. Als een bepaalde schijf niet binnen 10 seconden doet wat de RAID controller/driver zegt, is hij de sjaak en daarmee vaak je array ook aan gort.

Je kunt verschillende dingen doen:
- recoveren met Linux en MD-raid
- recoveren met een windows programma (RAIDReconstructor)
- recoveren met JMicron RAID utility door opnieuw een RAID0 array aan te maken

Die laatste methode is het makkelijkst, maar heeft een successrate van 50%; als de verkeerde volgorde wordt gebruikt dan heb je (tijdelijk) een corrupte array. Maar makkelijk is het wel: verwijder je huidige RAID0 en maak een nieuwe RAID0 aan op dezelfde twee schijven, met dezelfde RAID level en stripesize. Als de utility dezelfde disk order (volgorde) aanhoudt dan zou je weet bij je data moeten kunnen.

FakeRAID is erg onveilig en heeft TLER/CCTL nodig om niet uit te vallen als ze een scheet laten. Vertrouw dus nooit op FakeRAID en gebruik backups om je data te beschermen.

Merk ook op dat Gigabyte zijn 'eigen RAID controller' van JMicron afneemt, en de JMicron-chip laser-etched wordt en de firmware ook geen JMicron meer toont, omdat JMicron een bijzonder slechte reputatie heeft met bijna alles wat ze doen. Onder andere verantwoordelijk voor de 'stotterende SSDs' (OCZ Core). Het valt ultra-budget te noemen met een zelfs voor windows-begrippen vrij lage kwaliteit.

Advies is dus belangrijke data elders op te zetten, en gebruik waar mogelijk je échte chipset RAID en niet die fakeRAID chipjes zoals JMicron/Silicon Image/Promise.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:57
@ CiPHER gaan jouw stap 1 en 2 wel werken? De RAID Bios geeft aan dat er geen RAID is dus tools vanuit Linux, Live CD's of Windows hebben geen weet van een RAID-array. Als dit wel kan dan kan ook Bart's PE Builder gebruikt worden met de correcte RAID drivers.
Maar ik denk dat alleen optie 3 overblijft met een goede kans dat het niet gaat werken.

Als je gaat reinstallen zou ik je net als CiPHER adviseren de array niet meer op de GRaid/Jmicron controller aan te maken. Gebruik liever de native chipset (Intel ICHR/AMD SBxxx) indien beschikbaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Polster schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:27:
@ CiPHER gaan jou stap 1 en 2 wel werken? De RAID Bios geeft aan dat er geen RAID is dus tools vanuit Linux, Live CD's of Windows hebben geen weet van een RAID-array. Als dit wel kan dan kan ook Bart's PE Builder gebruikt worden met de correcte RAID drivers.
Maar ik denk dat alleen optie 3 overblijft met een goede kans dat het niet gaat werken.
Ja, de kans dat het gaat werken is wel aanwezig hoor, gezien de data nog op de schijven zou moeten staan.

Verwijderd

Voor opties 1 en 2 moet je de disks op een normale non-RAID controller aansluiten. Je chipset SATA gebruiken is altijd het beste, en voor dit doel eventjes op AHCI of IDE zetten in plaats van RAID.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga het vanavond direct even proberen, hopelijk krijg ik de data (gedeeltelijk) terug anders heb ik echt een probleem.

Verwijderd

Als het echt kritiek is wil ik je wel aanbieden je persoonlijk te helpen; RAID0 recoveren op deze manier is redelijk eenvoudig. Als je dat wilt stuur maar een DM. :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. het is me gelukt met RAID Recovery for Windows.
Alleen nu moet ik een licensie(117 euro) aanschaffen om de data veilig te stellen.. weet iemand nog gratis alternatieven?

Zal ook eens kijken naar die Linux en MD-raid maar dat lijkt me wat ingewikkeld.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 19:06 ]

Pagina: 1