computer valt spontaan uit, ook bij memtest86->next step?

Pagina: 1
Acties:

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01 19:22
sinds driekwart jaar al last van volgende probleem: computer (htpc) valt at random uit, willekeurig, alsof je stekker er uit trekt. het is niet bij hetzelfde programma steeds, soms ook in idle status.

eerste idee was dat cpu niet goed werd gekoeld. nu heb ik temperatuur een poosje zitten monitoren, maar bij hoge belasting blijft die bij beide cores onder de 45 graden. en toch af en toe "plof" en computer is weer uit. het lijkt trouwens vaker te gebeuren bij muziek afspelen. met films/series kijken is de computer nog nooit uitgevallen.

tweede idee was dat voeding mogelijk niet goed genoeg is, dus te hoge belasting. voordat ik voeding wil vervangen door A-merk 600W, wilde ik eerst memtest86 draaien. Dit draai ik nu voor derde keer, eerste twee keer was binnen 5 minuten weer een "plof" en computer uit, wat raar is imho...

wat ik gedaan heb tot nu toe:
-temp cpu cores gechecked (<50 graden, lijkt in orde dus)
-memtest86 gedraaid, maar ploft ook
-http://gathering.tweakers...list_messages/705492/last gechecked

systeem:
  • Silverstone SST-LC17B mATX Geen PSU Zwart
  • Corsair VX 450W | CMPSU-450VX
  • Scythe Ninja Mini Heatpipe for all Intel P4 & AMD K8 - AM2
  • Western digital Caviar Green WD10EACS 1Tb 16Mb | WD10EACS
  • Kingston 4GB(2 x 2048MB). 800MHz. DDR2. Non-ECC. CL5. DIMM | KVR800D2N5K2/4G
  • Intel Dual Core E5200 2.5GHz LGA775 FSB800 2Mb Retail Boxed | BX80571E5200
  • MSI P7NGM-Digital | P7NGM DIGITAL
  • Logitech Z-640 (5.1 set) PCI
  • Geforce 9600GT
  • OS: win7 ultimate, vnl windows MCE of mediaportal aan het draaien
De vraag is nu: moet ik voeding vervangen, of eerst naar andere dingen kijken? heb denk ik de checklist goed doorgenomen, maar wellicht zijn er nog suggesties?

EDIT: en na posten van dit topic vanaf een laptop, zegt de computer weer "plof" bij derde keer draaien memtest :)

[ Voor 3% gewijzigd door waik op 28-01-2011 13:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de troubleshooter staat ook dat je je een andere voeding moet proberen, dus daar zou ik toch echt eerst eens mee beginnen.

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 20:11
Ik sluit me volledig aan bij Terw_Dan

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-02 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Naast het testen van een andere voeding zou je ook eens kunnen kijken naar je powerknop.
Ik heb er weleens eentje gehad die op leven na dood was - en dus at random net wel even contact maakte. *plof* computer uit. Het lostrekken van de bedrading ervan loste dat probleem op.

Kortom: Multimetertje pakken en meten of gewoon uitproberen door je powerknop los te maken.
Kan je ook meteen even meten of de voeding raar doet.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 28-01-2011 15:32 ]

Alles kan stuk.

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01 19:22
okay, thnx voor de input :) ik zal eens een A-merk voeding gaan bestellen :)

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 15:47
waik schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 15:51:
okay, thnx voor de input :) ik zal eens een A-merk voeding gaan bestellen :)
Sja, als je al een Corsair hebt, wordt een beter merk uitzoeken lastig. :P

Ze mogen ze dan wel zelf niet maken (Seasonic maakt ze), toch zijn het bijna uitsluitend goede voedingen.

Uiteraard zal zelfs de meest heilige voeding wel eens gaar kunnen zijn, maar ik zou zo snel niet de voeding aanwijzen. Eerder dat probleem waar geniusboxen het over heeft (of andere lame prutsproblemen).

Je voeding levert verder 400W op +12V. Laten we aannemen dat je CPU daar hooguit 80W van verbruikt en dat je GPU ongeveer 110W slurpt. Laten we er 40W bijnemen voor de rest, en dan zitten we op 230W. Ruim onder de grens.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Geheugen 1 voor 1 testen.
Zoveel mogelijk hardware verwijderen.

Voeding lenen, anders heb je er 2 die goed werken.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 11:57
Check je mainboard eens op lekkende condensatoren? Voeding ff lenen van iemand en dan testen. Je kunt ook voor 2 á 3 tientjes een voedingstestertje kopen en daar je voeding eens mee testen, die dingen komen toch altijd goed van pas.

I'm not weird, I'm a limited edition

Pagina: 1