Signal strength excellent maar toch maar 2Mbit down

Pagina: 1
Acties:

• Dirkson
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Het volgende is het geval:

ISP: Ziggo
Router: Netgear B/G/N

in mijn thuisnetwerk heb ik een laptop die als signal strength excellent 54Mbit geeft. Prima. Maar wanneer ik verschillende speedtests doe op internet blijkt dat ik maar 3Mbit downstream heb. En nu komt het: prik ik een kabel in diezelfde laptop dan geeft de speedtest wel de gewenste 20Mbit downstream.

Enig idee hoe dit kan? Kan het liggen aan de encryptie van de draadloze verbinding (WPA2/PSK) die dusdanige overhead geeft dat de snelheid instort of zijn er nog andere mogelijkheden?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welke Netgear heb je? De 54 Mbit is sowieso maar max. 27 Mbit (half duplex), en met wat overhead mag je jezelf rijk rekenen met 23 Mbit/sec.

Heb je zowel intern die lage snelheden alsmede downloads van het Internet? Is het kanaal waar je op zit niet overbevolkt (inSSIDer)? Full signal strenght is leuk, maar even onbelangrijk nu.

Verwijderd

Exorcist schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 14:46:
Welke Netgear heb je? De 54 Mbit is sowieso maar max. 27 Mbit (half duplex), en met wat overhead mag je jezelf rijk rekenen met 23 Mbit/sec.

Heb je zowel intern die lage snelheden alsmede downloads van het Internet? Is het kanaal waar je op zit niet overbevolkt (inSSIDer)? Full signal strenght is leuk, maar even onbelangrijk nu.
Signaal sterkte is inderdaad misleidend. Hoor dit ontzettend vaak en mensen gaan er blind vanuit dat bij een goede signaalsterkte alles wel in orde is.

linkje inSSIDer : http://www.metageek.net/products/inssider

• Dirkson
wnr3500v2
Heb je zowel intern die lage snelheden alsmede downloads van het Internet? Is het kanaal waar je op zit niet overbevolkt (inSSIDer)?
Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen interne speedtest heb gedaan. Makkelijkste is denk ik om even naar mijn NAS te ftpen of heb je andere suggesties om dat te meten? Wat betreft de drukte op het kanaal: naast de laptop is er nog een draadloos werkstation, een tv, een gsm en een media streamer aangesloten maar die staan lang niet altijd aan...

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dirkson schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:17:
[...]

wnr3500v2

[...]
Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen interne speedtest heb gedaan. Makkelijkste is denk ik om even naar mijn NAS te ftpen of heb je andere suggesties om dat te meten? Wat betreft de drukte op het kanaal: naast de laptop is er nog een draadloos werkstation, een tv, een gsm en een media streamer aangesloten maar die staan lang niet altijd aan...
Draadloze drukte van je buren die op hetzelfde (of overlappende) kanaal zitten, vandaar dat je dat even moet nagaan met inSSIDer (zie link boven je).

Interne test maakt niet uit wat je pakt, filetransfer of FTP, zie maar :)

• Dirkson
Intern ook maar 540KB/s down. (Ongeveer 4.32Mbps) Dan kom ik er nog bijna 20 te kort. Wat betreft inSSIDer: ik ben de enige die op kanaal 3 + 7 zit. Twee andere netwerken zitten op kanaal 1 en één op kanaal 2.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

3 overlapt enigszins met 1 en 2, maar met twee andere netwerken lijkt me dat niet het probleem.

Heb je andere drivers geprobeerd voor je wireless NIC? Nieuwere firmware voor je router? Andere draadloze app. om te testen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 15:07
Exorcist schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 23:07:
3 overlapt enigszins met 1 en 2, maar met twee andere netwerken lijkt me dat niet het probleem.

Heb je andere drivers geprobeerd voor je wireless NIC? Nieuwere firmware voor je router? Andere draadloze app. om te testen?
Daarnaast zijn tooltjes als inSSIDer niet perse reprensatief. Die kijken namelijk alleen naar wifi netwerken.
Wifi camera's, marmitek setjes, en alle andere 100000 apparaten die op de 2.4Ghz band zitten worden niet meegenomen, terwijl die wel degelijk invloed hebben.

Verwijderd

DJSmiley schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 15:45:
[...]

Daarnaast zijn tooltjes als inSSIDer niet perse reprensatief. Die kijken namelijk alleen naar wifi netwerken.
Wifi camera's, marmitek setjes, en alle andere 100000 apparaten die op de 2.4Ghz band zitten worden niet meegenomen, terwijl die wel degelijk invloed hebben.
Klopt, maar alleen als deze in het bereik van het netwerk staan. dus in de thuissituatie is dit mooi uit te zoeken.
Probeer overigens met een draadloze handset naar de buren te lopen. Die verbinding valt 9/10 keer weg.

Wat ook belangrijk is.. de afstand tussen pc en router.

wat het signaal kan beïnvloeden zijn o.a spiegels, magnetrons oid

• Dirkson
Exorcist schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 23:07:
Lijkt er op dat Ziggo mijn router dusdanig heeft aangeleverd dat ik niet zelf firmware kan upgraden. Op http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/17268 staat dat je onder maintenance kan kiezen voor router upgraden. Helaas pindakaas niet dus :(

Wat betreft mijn wireless NICs. Dat zijn beide 802.11b/g adapters.
  • linksys wusb54gc (geen idee of dat hardware versie 1,2,of 3 is
  • realtek intern in de laptop.
Encryptie op de router is ingesteld als WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES]. Kan dat nog invloed hebben?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Zou niet heel veel moeten schelen, Probeer het eens zonder, dan kun je in elk geval wat uitsluiten.

waarom trouwens 2 verschillende beveiligingen? of zie ik iets verkeerd?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Dirkson
Goed... ik heb nog eens diep nagedacht over wat er nu precies anders is dan voor dat ik naar Ziggo overstapte. En het antwoord is de plaats waar het AP (de netgear router in dit geval) is geplaatst in de meterkast. Waar de speedtouch aan de zijkant van de meterkast hing, hangt de netgear nu pal in het middel achter de (lange) winterjas van mijn vriendin. Als ik de jas weghaal haal ik plotseling intern wel bijna 20Mbps! :$

Dat het nog zoveel uitmaakt of hij vrij is geplaatst of niet. Weer wat geleerd.

Nog even wat verder gezocht en het blijkt dat Ziggo inderdaad Netgear routers uitleverd met eigen firmware. Er waren meer mensen met WLAN snelheids problemen die wilde upgraden waar het niet bij kon. Toch bizar dat Ziggo routers levert met eigen firmware terwijl ik als klant dat ding koop en niet in bruikleen heb?!

[ Voor 23% gewijzigd door Dirkson op 31-01-2011 07:56 . Reden: Toevoeging stukje router ]

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Dirkson schreef op zondag 30 januari 2011 @ 21:11:
hangt de netgear nu pal in het middel achter de (lange) winterjas van mijn vriendin. Als ik de jas weghaal haal ik plotseling intern wel bijna 20Mbps! :$
Eh, lol?
Winterjas met ingebouwde loodshort? :+
Pagina: 1