instabiel sandy bridge systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
Een week of wat terug heeft een van m'n huisgenoten z'n moederbord, geheugen en cpu vervangen door een P67A-UD4, OCZ gold 1333 8GB kitje en een i5-2500K. Het systeem gaf bsod's in civ5 lategame.

wat hebben we al getest:
Memtest http://hcidesign.com/memtest/ geef meestal binnen 5 minuten errors.
Prime95 blend klapt er ook uit na een minuut of 4. De "fits in cache" test lijkt stabiel.
Alle powersaving ongein uit: geen verschil.

Memtest86+ blijft uren draaien zonder errors.

Ik heb hem nu aangeraden windows opnieuw te installeren, maar andere suggesties zijn welkom. Hij heeft ook linux op die bak staan dus als iemand een prime95-achtig linux stresstooltje weet houden we ons ook aanbevolen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je zou eventueel de BSOD's kunnen analyseren (er wordt een minidump gemaakt) om te zien wat er mis is. Daarnaast is het misschien handig om de instellingen van het moederbord uit de EFI/BIOS te posten, omdat misschien het voltage te hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-09 18:13

s3.

Tja, de welbekende 'probeer eens andere geheugen' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:22:
Je zou eventueel de BSOD's kunnen analyseren (er wordt een minidump gemaakt) om te zien wat er mis is. Daarnaast is het misschien handig om de instellingen van het moederbord uit de EFI/BIOS te posten, omdat misschien het voltage te hoog of te laag staat.
Ff aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shurdus
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06-2024
Grappig hoe 'huisgenoten' nooit eens zelf hun weg naar tweakers kunnen vinden, nietwaar? ;)

Hoe doet memtest het als jet het niet een paar uur, maar bijvoorbeeld eens 24 uren laat draaien? Wat is powersavings ongein?

Controleer eens in bios hoe hoog de spanning over de geheugen modules is, en zoek eens op hoe hoog die moet staan. Bios zet de waarden vaak vanzelf goed, maar het kan zijn dat je geheugen net een beetje meer spanning nodig heeft. Staat het goed, vervang het geheugen dan eens voor vergelijkbaar ander geheugen. Controleer ook even of dat moederbord dat geheugen wel ondersteunt. De site van de fabrikant van dat moederbord zou een lijst met modules moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

Shurdus schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 15:16:
Grappig hoe 'huisgenoten' nooit eens zelf hun weg naar tweakers kunnen vinden, nietwaar? ;)
Daar moet je natuurlijk wel een werkende pc voor hebben ;)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Controleer ook eens of er voor dat moederbord een QVL beschikbaar is en of dat OCZ geheugen erbij staat.
Ik had op mijn Asus P5Q ook de vaagste problemen. Memtest gaf geen errors maar ik had wel af en toe een BSOD, terwijl ik dat met een set ander geheugen nooit gehad heb.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Wat is het exacte typenummer, en draait het op het juiste voltage?

/edit: Wat Shurdus eigenlijk ook al zei. Let wel op dat je wel binnen de veilige marge van de cpu blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 28-01-2011 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zoals je ziet, iedereen zoekt het in een andere hoek. Neem daarom onze stap-voor-stap gids door en volg de aanwijzingen op:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shurdus
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06-2024
DylanE schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 15:18:
[...]

Daar moet je natuurlijk wel een werkende pc voor hebben ;)
Mijn indruk was dat de aanleiding om te zoeken naar fouten in het systeem was, dat civ5 crashte in de lategame. Nu is civ5 een crashy en buggy gedrocht, maar kennelijk zijn er in het systeem ook fouten die kennelijk niet op zichzelf bezien ernstig genoeg waren om een grondige check van het systeem te doen.

Al met al denk ik dat het met dat systeem, waar het op posten aankomt, wel goed zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik vond het vooral apart hoe memtest86+ uren stabiel blijft terwijl dat windows based tooltje en prime er na 5 minuten al mee kappen. Memory op 1.64V of langzamer draaien (met behoud van de hoge-snelheid timings) geeft geen verschil. Ook het bios flashen van F3 naar F6 hielp niet. Overigens had het bord net een "main bios checksum error" ofzo. Waarschijnlijk draait ie nu weer F3.
Ik was de harde schijf gaan verdenken maar de pagefile verplaatsen naar een andere schijf hielp ook niet. Het bios staat verder met de "fail safe defaults" en het voltage is iets van 1.25V, niet echt laag dus. De "power saving ongein" die ik heb uitgezet is c3/c6 states, c1e en nog 1 ding. Alleen speedstep staat nog aan.

De troubleshooter had ik natuurlijk al bekeken, al een tijdje niet geüpdate dat ding, er staan dingen in als: "2 dikke videokaarten in SLI: reken voor de zekerheid 50W extra."

[ Voor 11% gewijzigd door haarbal op 28-01-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 00:15

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Ik weet niet of linux + windows niet lekker loopt, volgens mij moet dat wel prima kunnen mits goed geinstalleerd? Mss de voeding te zwak?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De voeding is een seasonic X-650. Prime95 onder linux geeft ook errors. Het begint toch meer en meer op een hardwareprobleem te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
bios update?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

*****Ook het bios flashen van F3 naar F6 hielp niet. Overigens had het bord net een "main bios checksum error" ofzo. Waarschijnlijk draait ie nu weer F3.******

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik had precies hetzelfde probleem met mijn sandy bridge. OZC geheugen omwisselen en gewoon standaard gebruiken en je zal van de problemen verlost zijn waarschijnlijk.

Wat je ook zou kunnen doen is het voltage van het geheugen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
op 9-9-9-24 ipv de standaard 9-9-9-20 laten de errors wel veel langer op zich wachten. Het geheugen is volgens de spd OCZ3G1333LV8G. Deze staat niet op de QVL. Hij heeft de memory bij Azerty besteld en daar staat bij het product OCZ3G1333LV8GK, welke wel op de QVL staat. De timings zouden ook 9-9-9-24 moeten zijn. Hebben ze zich nu vergist bij azerty of is ocz lekker memory aan het rebadgen? er stond ook nog 1.65V op de sticker op 1 van de bankjes terwijl de spd 1.5 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Als de sticker 1.65v zegt, is het absoluut 1.65V.

De SPD settings van OCZ klopt vaak weinig van. Als je met losse timings en de 1.65V nog steeds errors heeft is het geheugen rot.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

haarbal schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 18:38:
op 9-9-9-24 ipv de standaard 9-9-9-20 laten de errors wel veel langer op zich wachten. Het geheugen is volgens de spd OCZ3G1333LV8G. Deze staat niet op de QVL. Hij heeft de memory bij Azerty besteld en daar staat bij het product OCZ3G1333LV8GK, welke wel op de QVL staat. De timings zouden ook 9-9-9-24 moeten zijn. Hebben ze zich nu vergist bij azerty of is ocz lekker memory aan het rebadgen? er stond ook nog 1.65V op de sticker op 1 van de bankjes terwijl de spd 1.5 zegt.
Die K staat voor Kit. Dus je hebt OCZ3G1333LV8GK besteld, een kit, bestaande uit twee reepjes OCZ3G1333LV8G. Niets geks aan dus.

Heb je deze pagina gezien? http://www.ocztechnology....666-8gb-gold-edition.html
Daar staan de juiste specs.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 29-01-2011 21:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
In CPU-Z kun je je correcte timings en voltages voor iedere snelheid uitlezen. (tabje SPD)
1.5 is normaal voor lage clockspeeds, 1.65 voor hoge.
Overigens kreeg mijn broertje zijn pc ook niet stabiel met OCZ geheugen en moest het underclocken.

[ Voor 15% gewijzigd door unfor op 29-01-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik heb het geheugen in een lynnfield machine gestopt, met z'n eigen (ook ocz) geheugen is hij stabiel maar met dit kitje ook daar errors.

Blijkbaar is dat hci memtest tooltje een stuk heftigere test voor memory dan memtest86+

Pagina: 1