In mijn Chario SW1 subwoofer zit een relais dat afvalt als er een tijd geen signaal meer is.
Sinds een paar weken valt hij niet meer in één keer af maar hij maakt een scheurend geluid als hij afvalt. Ik denk dat de spanning op het relais niet meer in eens wordt uitgeschakeld maar langzaam van 12 naar 0 volt zakt.
Ik heb bij Chario een schema opgevraagd maar daar kom ik niet helemaal uit.
Ik ben best wel een beetje thuis in de elektronica maar meer met digitale technieken en dit zijn operationele versterkers, OP-AMP’s, en daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten (is ook al 35 jaar geleden dat ik dit op school heb gehad).
Dit is het schema van het schakel gedeelte.

Klikkerdeklik
Ik heb een paar vragen;
Als ik weerstand R39 lossoldeer (aan de kant van de pijl) kan daar dan ongestraft een spanning op aansluiten, bv. +15v of -15v, om het relais (RL1) te doen aanspreken?
Waar moet ik naar kijken in dit circuit voor de oorzaak van mijn probleem?
Sinds een paar weken valt hij niet meer in één keer af maar hij maakt een scheurend geluid als hij afvalt. Ik denk dat de spanning op het relais niet meer in eens wordt uitgeschakeld maar langzaam van 12 naar 0 volt zakt.
Ik heb bij Chario een schema opgevraagd maar daar kom ik niet helemaal uit.
Ik ben best wel een beetje thuis in de elektronica maar meer met digitale technieken en dit zijn operationele versterkers, OP-AMP’s, en daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten (is ook al 35 jaar geleden dat ik dit op school heb gehad).
Dit is het schema van het schakel gedeelte.

Klikkerdeklik
Ik heb een paar vragen;
Als ik weerstand R39 lossoldeer (aan de kant van de pijl) kan daar dan ongestraft een spanning op aansluiten, bv. +15v of -15v, om het relais (RL1) te doen aanspreken?
Waar moet ik naar kijken in dit circuit voor de oorzaak van mijn probleem?
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!