Uitschakelvertraging geeft bijgeluiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 11:10

Borry

prutsen is mijn leven

Topicstarter
In mijn Chario SW1 subwoofer zit een relais dat afvalt als er een tijd geen signaal meer is.
Sinds een paar weken valt hij niet meer in één keer af maar hij maakt een scheurend geluid als hij afvalt. Ik denk dat de spanning op het relais niet meer in eens wordt uitgeschakeld maar langzaam van 12 naar 0 volt zakt.
Ik heb bij Chario een schema opgevraagd maar daar kom ik niet helemaal uit.
Ik ben best wel een beetje thuis in de elektronica maar meer met digitale technieken en dit zijn operationele versterkers, OP-AMP’s, en daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten (is ook al 35 jaar geleden dat ik dit op school heb gehad).
Dit is het schema van het schakel gedeelte.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rob.weustink/tweakfiles/subthumb.jpg
Klikkerdeklik

Ik heb een paar vragen;
Als ik weerstand R39 lossoldeer (aan de kant van de pijl) kan daar dan ongestraft een spanning op aansluiten, bv. +15v of -15v, om het relais (RL1) te doen aanspreken?
Waar moet ik naar kijken in dit circuit voor de oorzaak van mijn probleem?

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit even te kijken naar je schema, en als ik hem goed lees zit het relais aangesloten op CON1? En waarvoor dient CON2?

Als dat zo is, kan je niet op R39 15 volt zetten, want dat is de ingang van het audio-detectie circuit. Doe je dat wel, blaas je gegarandeerd één of meerdere opamps op.

Volgens mij is alles links van diode D2 en transistor T2 niks anders dan de audio detectie. Als er een audio signaal aanwezig is, moet op de emitter van T2 ongeveer 15 V staan. Diode D2 is een sperdiode om de spanningspiek van het afschakelende relais op te vangen en heeft ook weinig invloed verder.

Verder staat T1 altijd in geleiding als de spanning is ingeschakeld en zorgt voor de verbinding met de massa. Daar zal dus ook niet heel veel mis kunnen zitten.

Mijn kennis van opamps is niet heel geweldig (zeg maar gerust minimaal), maar ik kan wel de werking van dit soort schema's redelijk volgen. Als ik het goed heb, zorgen de eerste 2 opamps voor een binair signaal als er een audio signaal wordt aangeboden (dus de wisselspanning wordt omgezet in een vaste positieve spanning op de ingang van IC3 via pen 5). Spanningsdeler R23/R24 stelt de spanning in en C4 houdt deze vast. Bij wegvallen van een ingangsignaal zal C4 vervolgens ontladen via R23 (een simpel R/C schakeling).

Kijken eens of je kan meten wat voor verloop de spanning heeft op pen 5 van IC3 en kijk wat er gebeurd op pen 7 en 8 van IC3. Ik vermoed dat die namelijk ook een R/C-achtige spanningsval laten zien, ipv aan/uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 08:22
dit gaat wel over electronice maar wel toegepast op HiFi maybe zou je dit op het HiFi forum kunnen vragen daar zitten ook experts op gebied van electronica en hifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry

Borry

prutsen is mijn leven

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:32:
Ik zit even te kijken naar je schema, en als ik hem goed lees zit het relais aangesloten op CON1? En waarvoor dient CON2?

Als dat zo is, kan je niet op R39 15 volt zetten, want dat is de ingang van het audio-detectie circuit. Doe je dat wel, blaas je gegarandeerd één of meerdere opamps op.

Volgens mij is alles links van diode D2 en transistor T2 niks anders dan de audio detectie. Als er een audio signaal aanwezig is, moet op de emitter van T2 ongeveer 15 V staan. Diode D2 is een sperdiode om de spanningspiek van het afschakelende relais op te vangen en heeft ook weinig invloed verder.

Verder staat T1 altijd in geleiding als de spanning is ingeschakeld en zorgt voor de verbinding met de massa. Daar zal dus ook niet heel veel mis kunnen zitten.

Mijn kennis van opamps is niet heel geweldig (zeg maar gerust minimaal), maar ik kan wel de werking van dit soort schema's redelijk volgen. Als ik het goed heb, zorgen de eerste 2 opamps voor een binair signaal als er een audio signaal wordt aangeboden (dus de wisselspanning wordt omgezet in een vaste positieve spanning op de ingang van IC3 via pen 5). Spanningsdeler R23/R24 stelt de spanning in en C4 houdt deze vast. Bij wegvallen van een ingangsignaal zal C4 vervolgens ontladen via R23 (een simpel R/C schakeling).

Kijken eens of je kan meten wat voor verloop de spanning heeft op pen 5 van IC3 en kijk wat er gebeurd op pen 7 en 8 van IC3. Ik vermoed dat die namelijk ook een R/C-achtige spanningsval laten zien, ipv aan/uit.
Con2 is alleen maar twee gaatjes op de print wordt niet gebruikt.
Als ik het goed begrijp bepaald de grootte van C4 dus de tijdvertraging van het afvallen.
Dan zou uitgang 8 van laatste opamp dus laag moeten worden als de spanning van de RC combinatie R7/C3 onder de reverentie van R20/R4 komt. Dan komt T2 in sper en valt het relais af.
Zie ik dat goed?

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsDB
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:13
Ik denk dat er iets anders mis zal zijn dan het afschakelcircuit, een relais valt normaal ineens uit.
Als de spanning traag daalt over de relais zal deze blijven contact maken totdat de spanning te laag is en dan ineens uitvallen.

Je kan wel eens de spanning over de relais nameten (aansturing), (deze zou stabiel moeten blijven zolang er signaal is) en eens kijken wat deze spanning doet bij het afschakelen.
Moest ze snel fluctueren kan het zijn dat de relais snel af en aan schakelt maar dan zou je meerdere "tikken" horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry

Borry

prutsen is mijn leven

Topicstarter
NielsDB schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:56:

Je kan wel eens de spanning over de relais nameten (aansturing), (deze zou stabiel moeten blijven zolang er signaal is) en eens kijken wat deze spanning doet bij het afschakelen.
Moest ze snel fluctueren kan het zijn dat de relais snel af en aan schakelt maar dan zou je meerdere "tikken" horen.
Dat doet hij ook, alleen dat tikken gaat zo snel dat het op heel snel ratelen lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsDB
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:13
Dan denk ik ook dat de spanning te traag afvalt.
Je kan eens nameten of de diode D2 en D4 nog werkt (diode-test als de sub uitstaat).
Moest D2 gesneuveld zijn is de kans groot dat T2 ook kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry

Borry

prutsen is mijn leven

Topicstarter
NielsDB schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 19:02:
Dan denk ik ook dat de spanning te traag afvalt.
Je kan eens nameten of de diode D2 en D4 nog werkt (diode-test als de sub uitstaat).
Moest D2 gesneuveld zijn is de kans groot dat T2 ook kapot is gegaan.
Diodes zijn o.k., heb ik gemeten. Ik denk dat ik de opamp's maar eens ga vervangen, is een LM324.
Deze kost bijna niets en het is zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

titelfixje, met een subwoofer die traag afvalt denk ik aan een speaker die op dieet is ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry

Borry

prutsen is mijn leven

Topicstarter
Ik heb alle actieve componenten vervangen plus de condesatoren maar dat heeft niets geholpen.
Ik heb het probleem opgelost door de schakeling buiten werking te stellen en het relais te laten schakelen via de geschakelde voedingsuitgang van mijn receiver met een 12v adaptertje.Werkt perfect.
Ben ik meteen van het geschakel af als er eens een zachte passage in een film zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Borry op 30-01-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hetzelfde probleem hier gehad, schijnt vaker voor te komen bij de SW1.
Heb geen verstand van de onderdelen waar jullie het over hebben. Bij mij ging het aan en uitschakelen gepaard met een soort van fax-modem geluid trrrrrrrrrr ratel ratel.. ik heb hem toen weggebracht naar een techneut in Almere. Die schijnt een weerstandje over het relais te hebben geplaatst...? Ook had hij 1 transistor vervangen, zo'n driepoot, net aan de rand.

Het probleem is verholpen, echter heb ik nu bij het schakelen een soort "glok" klak" geluid.

Is dit ook nog simpel te verhelpen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

klown

geek

dat is niet gewoon het relais dat je hoort schakelen?

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik denk eerder een blus diode over de weerstand.

Dat wordt heel vaak gedaan.op het moment dat je een relais uitschakelt genereert die een piekspanning. buiten dat dat slecht is voor eventuele transistoren etc in de buurt zou het misschien ook weer terug kunnen slaan op het relais.

daarom plaatst men meestal een blusdiode parallel aan het relais in tegengestelde richting van de normale stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me niet; een blusdiode zit er namelijk al in (D2).

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1