Sandy bridge en linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
* AlterEgo kijkt al een tijdje verlekkerd naar nieuwe hardware op basis van het sandy bridge platform van Intel. Maar met name het (min of meer volledig) werkend krijgen van de geïntegreerde GPU lijkt op zijn zachts gezegd problematisch onder linux.

Verwachting is, dat je zelf moet gaan hacken, of moet wachten tot april, wanneer de eerste distro's verwacht worden die sandy bridge ondersteunen.

Omdat ik de hardware (nog) niet heb, kan ik zelf nog niets testen.
Maar ik ben wel benieuwd naar succes- (en fail) verhalen van anderen.

[edit]: succesverhalen onder Ubuntu !

@Alex3055: dat kan natuurlijk ook, maar dat is niet wat ik van plan was.

[ Voor 11% gewijzigd door AlterEgo op 28-01-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Wil je per se werken met de interne GPU van Intel? Niet dat deze slecht is, maar je zou het (tijdelijk) kunnen oplossen door een (goedkope) dedicated kaart te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:24:
Wil je per se werken met de interne GPU van Intel? Niet dat deze slecht is, maar je zou het (tijdelijk) kunnen oplossen door een (goedkope) dedicated kaart te gebruiken.
Tsja, qua power consumption is het wel erg handig om de interne GPU te gebruiken. Zeker als je het als thuisservertje wil inrichten die 24/7 aan staat.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welke distributie zit je naar te kijken? Ubuntu? Of maakt het eigenlijk niet zo uit?

Sandy Bridge support is afaik pas fatsoenlijk aanwezig met kernel 2.6.37 en verder ben ik even gaan zoeken. Dan vond ik de volgende uitspraak op Phoronix:
For the proper Sandy Bridge experience you are left looking for the Linux 2.6.37 kernel, Mesa 7.10, the latest libdrm, and the xf86-video-intel 2.14.0
Ik ben een Arch Linux gebruiker en ik kan je vertellen dat deze pakketten sinds vandaag allemaal in de normale repository van Arch Linux zitten.Ze zaten al een tijdje in testing en daarvoor de Arch User Repository (waar men zelf pakketten kan fabriceren), maar zijn nu dus in de reguliere repo opgenomen.
Dus met Arch Linux zou Sandy Bridge best eens bruikbaar kunnen zijn, zonder dat je speciale repos hoeft te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 31-01-2011 00:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Toen ik van het weekend de nieuwste updates van Ubuntu 10.10 binnen haalde, stond er ook het e.e.a. over Sandy Bridge backports. Dus er bestaat een kans dat het werkt :)

Heb zelf nog een ouderwetse Core i3, dus geen idee of het werkt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:20
Ultraman schreef op maandag 31 januari 2011 @ 00:20:
Sandy Bridge support is afaik pas fatsoenlijk aanwezig met kernel 2.6.37 en verder ben ik even gaan zoeken.
Heb je het dan enkel over de GPU, of ook over de bijbehorende P/H67 chipset?
Gisteravond laat nog even gespeeld met via netwerk boot installeren van Debian 'Squeeze' op een Sandy Bridge i3 2100 machine met H67 chipset. Gestrand op het niet detecteren van de netwerk kaart - redelijk lastig, bij een netwerk install... Weet ik niet of de netboot install een bug heeft, of dat ik hiervoor een 2.6.37 kernel nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij werkt de chipset al langer, maar zou met de eerder genoemde pakketten dan ook moeten werken.

Dat van je netinstall, welke netwerkchip praten we dan over? ;)
Maar Debian Squeeze gebruikt kernel 2.6.32 longterm. Misschien dat je wat backports krijgt, maar in eerste instantie ondersteunt die kernel Sandy Bridge niet of niet volledig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 31-01-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik gebruik een Intel DH67CF mini-ITX board met een H67 chip voor 'alles', zit dus ook de GBit ethernet controller in. Enkel zit er nog een interface-chip tussen, dat zal wel de "Intel 82579 Platform LAN Connect device" zijn.

Maar goed, ik was al van plan om meteen naar de nieuwste kernel over te gaan, maar lijkt er op dat ik de installatie niet via het netwerk kan doen. Dan maar USB gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

vanaalten schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:12:
dat zal wel de "Intel 82579 Platform LAN Connect device" zijn.
Jup, dat zal hem zijn. De support daarvoor is ook nog erg vers. Wordt ondersteunt vanaf kernel 2.6.36 voor zover ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Ik ga toch maar even wachten met de aanschaf van mijn nieuwe hardware ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ah, duidelijk, ofwel toch een complete installatie-DVD downloaden en zonder internet installeren; dan een kernel downloaden en compileren/installeren; als ik niets verpruts zou ik dan het internet op moeten kunnen om de boel bij te werken.

Tja, die H67-fout is wel vervelend, maar voorlopig kan ik gewoon met dit bord werken (SATA-600 poort gebruiken). Hopelijk komt er wel een mooie omruilregeling (eerst een nieuw bord ontvangen voor ik de oude moet terugsturen). Vooralsnog al netjes dat het duidelijk toegegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Als het gewoon voor een servertje is heb je toch geen graphics nodig. VGA werkt toch? Anders zelf je kernel bouwen met de laatste sources zou moeten werken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
VGa werkt toch?

Ja, een beetje, blijkbaar.
Een 6-cilinder AMD op een 890GX platform begint een serieus alternatief te worden.....
Pagina: 1