Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 11:00
Ik moet van mijn leraar levensbeschouwing uitzoeken waarom er twee methoden zijn voor het slaan van een kruis. De ene, voor mij de meest bekende, gaat van links naar rechts, en de andere van rechts naar links.

Met wat ik op internet al heb gevonden kan ik het volgende concluderen:
  • De tweede methode, van rechts naar links, is ontstaan rond het begin van de 12e eeuw.
  • De tweede methode wordt door orthodoxen gebruikt.
Antwoorden die al fout zijn:
  • Omdat Christus neerdaalde uit de hemel naar de aarde en van de Joden(rechts) naar de heidenen(links) ging.
    'Christ descended from the heavens to the earth, and from the Jews (right) He passed to the Gentiles (left)'
  • Een orthodox slaat het kruis andersom, dus eerst rechts en dan links, omdat rechts voor het goede staat en het goede boven alles gaat.
Heeft iemand enig idee? Misschien dat het te maken heeft met het navolgen van de priester?
In de orthodoxe kerk volgt de gemeenschap de priester, of algemener: degene die zegent doet het kruis van links naar rechts, degene die de zegen "ontvangt" (ook als iemand zichzelf zegent) van rechts naar links. De katholieken en niet de orthodoxen zijn het andersom gaan doen
Aloys schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:33:
Drie vingers staan voor de drie-eenheid (Vader, Zoon, Heilige Geest). Dus je verwacht haast dat de orthodoxen bij het kruis slaan niet de Vader, Zoon, Heilige Geest, Amen volgorde aanhouden.

[ Voor 41% gewijzigd door Japperrrr op 28-01-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zijn er dan groeperingen die het alleen rechtsom of alleen linksom slaan? Of personen die dat doen? Of is het gewoon of mensen links- of rechtshandig zijn?

Misschien kun je eerst wat informatie geven over wie, wat en wanneer?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
gambieter schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:15:
Zijn er dan groeperingen die het alleen rechtsom of alleen linksom slaan? Of personen die dat doen? Of is het gewoon of mensen links- of rechtshandig zijn?

Misschien kun je eerst wat informatie geven over wie, wat en wanneer?
Van wat ik al heb gevonden blijkt het dat de twee manieren zijn ontstaan rond het begin van de 12e eeuw. De orthodoxen zouden van rechts naar links gaan en de niet-orthodoxen van links naar rechts. Maar waarom weet ik niet, dat is dus ook wat ik uit moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In elk geval is de scheiding tussen de katholieke en de oosters-orthodoxen. Ik vermoed dat het te maken heeft met het simpele feit dat zij zich wilden afscheiden van het verkeerde katholicisme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Op wikipedia kwam ik het eerste antwoord tegen, maar volgens mijn leraar klopte dat niet of was het niet waar hij naar vroeg.
Omdat Christus neerdaalde uit de hemel naar de aarde en van de Joden(rechts) naar de heidenen(links) ging.
'Christ descended from the heavens to the earth, and from the Jews (right) He passed to the Gentiles (left)'

[ Voor 25% gewijzigd door Japperrrr op 28-01-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Overigens doen de orthodoxen het nog anders dan alleen andersom. Ze gebruiken ook maar 3 vingers (zoek maar eventjes op wikipedia). Waarom ze het anders doen heb ik ook nog steeds niet kunnen vinden. Misschien willen ze gewoon uitwendig laten zien dat ze een ander geloof hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Aloys schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:26:
Overigens doen de orthodoxen het nog anders dan alleen andersom. Ze gebruiken ook maar 3 vingers (zoek maar eventjes op wikipedia). Waarom ze het anders doen heb ik ook nog steeds niet kunnen vinden. Misschien willen ze gewoon uitwendig laten zien dat ze een ander geloof hebben?
Het gebruik van de drie vingers had ik ook al gevonden. Dat stond ergens voor maar weet zo uit m'n hoofd niet meer precies voor wat. Maar dat leek me niet relevant aan zijn vraag dus heb ik het ook niet genoteerd in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Drie vingers staan voor de drie-eenheid (Vader, Zoon, Heilige Geest). Dus je verwacht haast dat de orthodoxen bij het kruis slaan niet de Vader, Zoon, Heilige Geest, Amen volgorde aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Aloys schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:33:
Dat is inderdaad wel een redelijk logische beredenering. Had ik nog niet aan gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Krijg net een e-mail van mijn leraar dat dit het correcte antwoord was:
In de orthodoxe kerk volgt de gemeenschap de priester, of algemener: degene die zegent doet het kruis van links naar rechts, degene die de zegen "ontvangt" (ook als iemand zichzelf zegent) van rechts naar links. De katholieken en niet de orthodoxen zijn het andersom gaan doen
Toch bedankt voor de moeite :)

[ Voor 4% gewijzigd door Japperrrr op 28-01-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Japperrrr schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:37:
... van mijn leraar dat dit het correcte antwoord was: ...
Dat is niet het correcte antwoord (want dat is er niet) maar één van de mogelijke antwoorden, die ook op wikipedia stond.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
djexplo schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:45:
[...]

Dat is niet het correcte antwoord (want dat is er niet) maar één van de mogelijke antwoorden, die ook op wikipedia stond.
Op de Engelse wiki stond iets over dat de priester het andersom doet omdat iedereen het dan goed zou doen. Maar mijn levensbeschouwelijk Engels is niet echt van dermate hoge kwaliteit dat ik dat eruit kon pikken en kon vertalen naar het antwoord wat ik in het Nederlands gaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:18
djexplo schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:45:
[...]

Heerlijk he, dat soort leraren :)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
buddhole schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:18:
[...]

Heerlijk he, dat soort leraren :)
Vooral met levensbeschouwing. Voor iedere vraag zijn er tal antwoorden mogelijk omdat niemand met zekerheid kan zeggen welke het juiste is. Maar voor een uurtje per week kan ik dat wel aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom dat verschil er is tussen Oosters Orthodoxen en RK weet ik ook niet. Zal ook wel niet een eensluidend antwoord op komen.
Er hangt wel een heel triest verhaal aan vast m.b.t. de tweede wereldoorlog. Nl. Kroatië dat op de hand van de Duitsers was. Kroatië is en was overwegend RK, maar de Servische minderheid was Oosters Orthodoxs. En die twee waren niet bepaald vriendjes van elkaar. Mede omdat die Serviërs zich wel verzetten tegen de Duitsers.

Het verhaal gaat dat Kroatische soldaten bij wijze van tijdverdrijf kinderen staande hielden met "sla jij eens een kruis". Deden ze het dan "verkeerd", dan kregen ze een pak slaag of nog erger.
Pagina: 1