Ik moet van mijn leraar levensbeschouwing uitzoeken waarom er twee methoden zijn voor het slaan van een kruis. De ene, voor mij de meest bekende, gaat van links naar rechts, en de andere van rechts naar links.
Met wat ik op internet al heb gevonden kan ik het volgende concluderen:
Met wat ik op internet al heb gevonden kan ik het volgende concluderen:
- De tweede methode, van rechts naar links, is ontstaan rond het begin van de 12e eeuw.
- De tweede methode wordt door orthodoxen gebruikt.
- Omdat Christus neerdaalde uit de hemel naar de aarde en van de Joden(rechts) naar de heidenen(links) ging.
'Christ descended from the heavens to the earth, and from the Jews (right) He passed to the Gentiles (left)' - Een orthodox slaat het kruis andersom, dus eerst rechts en dan links, omdat rechts voor het goede staat en het goede boven alles gaat.
In de orthodoxe kerk volgt de gemeenschap de priester, of algemener: degene die zegent doet het kruis van links naar rechts, degene die de zegen "ontvangt" (ook als iemand zichzelf zegent) van rechts naar links. De katholieken en niet de orthodoxen zijn het andersom gaan doen
Aloys schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:33:
Drie vingers staan voor de drie-eenheid (Vader, Zoon, Heilige Geest). Dus je verwacht haast dat de orthodoxen bij het kruis slaan niet de Vader, Zoon, Heilige Geest, Amen volgorde aanhouden.
[ Voor 41% gewijzigd door Japperrrr op 28-01-2011 12:36 ]