Toon posts:

ftp rechtenprobleempje ubuntu 10.04

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een directory waar een website in staat de rechten 2775 gegeven.
Het is de bedoeling dat meerdere personen aan de website kunnen editen. Vandaar dat group ook rwx rechten heeft.

Als ik nu met een account die in de groep zit die rwx rechten heeft een nieuwe pagina aanmaak, staan de rechten opeens op 0600 voor deze pagina. De overige pagina's hebben rechten 0664 (wat de bedoeling is).

Ik heb me suf gezocht naar mogelijkheden om dit in een keer goed te krijgen maar ik krijg het niet voor elkaar. En iedere keer dat er een nieuwe pagina aangemaakt wordt, de rechten achteraf veranderen is niet echt prettig werken.

Heeft iemand een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hint: umask

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
umask staat op 0002
Zodat directories 2775 en files 0664 krijgen. (tenminste, dat begreep ik uit een online tut)
Echter ik blijf 0600 als rechten houden bij nieuwe bestanden.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Proftpd, de ftp server, heeft ook een setting voor de waarde van umask, zie: http://www.proftpd.org/do...ked/config_ref_Umask.html
Je kunt in je configfile dus per directory/host/globaal etc. instellen wat die moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dat met VSFTP ook zo? Want ik heb VSFTP er op geinstalleerd (ik meen de eerstekeuze ftp client bij ubuntu)

Ik denk dat ik er uit ben. Via de MAN page van VSFTPD.config kwam ik op deze instelling:
chown_upload_mode
The file mode to force for chown()ed anonymous uploads. (Added in v2.0.6).

Default: 0600

Ik heb nu chown_upload_mode=0664 toegevoegd aan VSFTPD.conf en het lijkt goed te gaan met de permissies van nieuwe bestanden. Deze krijgen nu 0664 als permissie mask.

Geeft dit nu onwenselijke security gaten?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 12:19 ]