Advies versterker +/-500 euro

Pagina: 1
Acties:

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33
Ik heb sinds een maand of 3 een Xonar D2 in mn pc gestoken omdat ik niet tevreden was met de geluidskwaliteit van de onboard "meuk" echter klinkt het niet veel beter :'(
Het punt is als ik mijn Sennheiser HD555 direct in de geluidskaart plug dan klinkt dat al een stuk voller en zuiverder in vergelijking met m'n versterker en speakers.

De speakers die ik heb is deze set: Mordaunt Short Premiere Dit lijken me voor de prijs een redelijke boxen set, aangezien ik geen budget en geen ruimte heb voor "echte" (zuil) speakers :-(
De huidige versterker is een Kenwood Krf-V5090D Aangesloten via spdif want via 3xjack naar 6xtulp(component heet dat toch?) zit er zowat geen bass in en aangezien ik hou van dance, trance, rock en soms metal is dat dus niet zon goede combinatie. Rommelen met de EQ op de geluidskaart-software en de muziek-software en de versterker verhelpen dat ook niet echt.

Nou is mijn idee zo: knappe geluidskaart->"brakke" versterker->knappe speakers met knap bedoel ik binnen mijn budget passend goed spul ;)

Ik heb zelf een beetje lopen neuzen en kwam op de volgende units uit:

pricewatch: Harman Kardon AVR 255/230 +Design -Slechts 50W per kanaal
pricewatch: Marantz SR5004 Zwart Geen ervaring met dit merk in deze prijsklasse.
pricewatch: Onkyo TX-SR608 Zwart +prijs -onwijs lelijk
pricewatch: Yamaha RX-V667 Niet zoon hoge pet op van Yamaha recievers
pricewatch: Pioneer VSX-1020-K Iets te duur maar hij is zo mooi :9~ Pioneer maakt goed profi en automotive spul maar idem met marantz geen ervaring mee in deze prijsklasse.
Thuis hebben we 2 marantz versterkers staan die zijn prima maar die kosten 2 tot 3x mijn budget dus dat gaat m niet worden :p

Nou hoef ik er niet perse hdmi of allerlei toeters en bellen erop, alles wat ik erop wil(spdif en dolby) hebben ze allemaal het gaat me dus meer om de prijs-kwaliteit verhouding.

Qua design staan de HK en Pioneer bovenaan maar ik heb geen idee wat in deze prijsklasse nou echt een goed merk is en wat niet, ik dacht namelijk altijd dat onkyo chinese nep zooi was dus kan je indenken :>

Optie 2 blijft natuurlijk open staan dat mijn speakers van dusdanige slechte kwaliteit zijn dat een nieuwe versterker niks uitmaakt maar dat lijkt me sterk.

Optie 3 de geluidskaart is slecht, daar heb ik al flink over gezocht voor de koop en dit is voor zn prijsklasse een van de beste kaarten voor muziek liefhebbers, als ik mn koptelefoon inplug komt er subliem gelud uit dus dat al het niet zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 6% gewijzigd door naaitsab op 28-01-2011 00:41 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
Bij mij klinkt Mordaunt Short en Marantz erg goed. Maar ik heb de SR6005 en de Mezzo serie. Dus ik zou niet weten hoe een 5004 klinkt met de premiere. Ik ben wel zeer tevreden over de Marantz, maar een hele andere prijsklasse. De 5004 voor 400 euro is op zich best een goede deal, aangezien de 5005 (de opvolger) ongeveer 700 euro kost. Deze is nieuwer, dus meer snufjes, maar de kwaliteit is hetzelfde. Dus eigenlijk is die 5004 uit een klasse hoger dan de rest van de receivers.

Mijn voriger receiver was een Yamaha RX-V663, dus uit de prijsklasse die je nu voor ogen hebt. Hier was ik ook zeer tevreden over qua klank.

Wat betreft optie 3: je hebt hem aangesloten via spdif, digitaal dus, in de receiver word het signaal omgezet naar analoog. Ik denk dus dat de DAC in de Kenwood niet denderend is.

Optie 2: ik denk dat de premiere in zijn prijsklasse best prima kan klinken. De sub die erbij zit is ook niet slecht, dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen.

Ik denk dus dat hier best wat winst te behalen valt met een betere receiver. Onkyo is inderdaad goedkoop, maar op één of andere manier blijf ik daar altijd een beetje uit de buurt (heel erg bagger advies, ik weet het). Altijd enorm overdreven vermogenclaims en veel toeters en bellen. Van mij hoeft het allemaal niet zo overdreven, ik heb liever dat het geld gestoken word in de geluidkwaliteit. Niet dat ik nu claim dat de Onkyo slecht klinkt.

Het komt eigenlijk op hetzelfde neer als altijd, ga eens luisteren bij een goede winkel. Dat is de enige manier waarop je onderscheid kan maken tussen de verschillende receivers.

Verwijderd

Ik heb 2 maanden geleden een Marantz SR6004 aangeschaft voor 549 euro. Ik ben echt zeer tevreden met deze Marantz, genoeg aansluitmogelijkheden, goede stereokwaliteit en een rustig design. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de SR5004 en SR6004 geen 3D ondersteunen.

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
XTZ Class A100 D3 750 euro

Ja ja ja Nee !!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Even een vraag: als je 3x jack naar 6x tulp (component is voor video) aansluit dan gebruikte je de SACD aansluiting op de receiver denk ik? Heb je het ook geprobeerd om gewoon 1x jack naar 2x tulp op één van de analoge ingangen aan te sluiten en dan je xonar stereo uit laten sturen? Dan heb je een beter idee van waar het probleem zit, bij deze laatste mogelijkheid wordt dan namelijk de DAC op je xonar gebruikt. Normaal gezien moet je dan ook voldoende laag weergave hebben.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48

Part

Helemaal niets.....

Als het probleem is dat je nu zowat geen bass hebt dan gaat een andere versterker geen verschil maken.
Vrijwel elke versterker kan met gemak lage signalen versterken.

Kijk eerst eens naar de opstelling van je speakers en of ze wel juist zijn aangesloten. Staan ze niet in tegenfase?

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
@Nikonian: waar heb je die Marantz gevonden? Ik ben er al even naar aan het zoeken, maar onder de 700€ vind ik die nergens, als ik 'm überhaupt al vind...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 00:25:
Nou is mijn idee zo: knappe geluidskaart->"brakke" versterker->knappe speakers
Je weet dat een knappe geluidskaart voor een groot deel zo duur is vanwege de hoogwaardige analoge componenten die er op een dergelijke kaart zitten? Als jij een dergelijke geluidskaart digitaal naar een receiver aansluit gebruik je al die onderdelen dus niet: de geluidskaart stuurt bitstream audio naar de receiver en de receiver decodeert alles. Dus aan de ene kant is het dan zonde van de geluidskaart, of je moet analoog aan gaan sluiten.
pricewatch: Harman Kardon AVR 255/230 +Design -Slechts 50W per kanaal
Staar je niet blind op vermogen. Sowieso is 50 Watt per kanaal meer dan genoeg om gewoon naar muziek te luisteren en nog steeds ruzie met de buren te krijgen. Jij gaat echt geen honderden Watts per kanaal over die Mordaunt Shorts sturen.

Dan is er nog het punt dan Harman Kardon opgeeft welk vermogen er altijd gehaald gaat worden, dus die 50 Watt is er zeker. Als je de andere merken neemt die hebben inderdaad een hoger opgegeven vermogen, maar veelal wordt dat opgegeven in 6 Ohm bij één kanaal en 1000 Hz. Terwijl je eigenlijk het vermogen gemeten bij 8 Ohm, meerdere kanalen en op 20 - 20.000 Hz wilt weten. Je gaat namelijk nooit maar één speaker aansturen de exact zes Ohm is. Om maar een voorbeeld te noemen gaat die Onkyo het vermogen nooit halen wat opgegeven is. Zo hadden we ooit de Onkyo TX-SR606 die opgegeven honderd Watt per kanaal had, maar nagemeten in een surround setup hield je daar wel 35 Watt van over. Nog steeds meer dan genoeg, maar staar je dus niet blind op opgegeven vermogen. Als je dat wel doet ga dan voor een Marantz of een Denon, want deze merken hebben altijd 70% van het opgegeven vermogen.

Je zou overigens ook naar een Denon AVR-1911 kunnen kijken, vooral in Duitsland goedkoop aan te komen voor nog geen 400 euro per stuk.
Ten eerste is dat een stereoversterker en de Mordaunt Short waar we het hier over hebben is een 5.1 set. Dat gaat dus al niet werken. En verder is 700 euro voor de XTZ ook een stuk hoger dan de andere receivers die hier aangedragen worden. Volgende keer iets beter opletten dus...

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 28-01-2011 09:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 09:02
FeaR1986 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:33:
[...]
Je zou overigens ook naar een Denon AVR-1911 kunnen kijken, vooral in Duitsland goedkoop aan te komen voor nog geen 400 euro per stuk.
Even off-topic, excuses daarvoor, maar waar in Duitsland zou ik via een webshop de denon kunnen bestellen? Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met webshops in het buitenland, ben daar wel wat huiverig voor maar voor 150 euro verschil heb ik het er graag voor over.

[ Voor 64% gewijzigd door BlubberZwijn op 28-01-2011 10:11 ]

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Ik denk dat een reciever niet heel veel klank verschil teweeg gaat brengen. Ik denk dat je beter kunt kijken naar de instellingen van je subwoofer en eventueel grotere luidsprekers als je niet tevreden bent met het geluid en te weinig bas hebt.

Met een nieuwe reciever kun je wel beter je subwoofer instellen en ook de DACs zullen vast beter zijn, maar ik denk niet dat dit het verschil teweeg gaat brengen dat je voor ogen hebt.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BlubberZwijn schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:10:
[...]
Even off-topic, excuses daarvoor, maar waar in Duitsland zou ik via een webshop de denon kunnen bestellen? Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met webshops in het buitenland, ben daar wel wat huiverig voor maar voor 150 euro verschil heb ik het er graag voor over.
Het type eens op Guensticher invoeren. Dat is de Duitse Kieskeurig als het ware. In het Denon-topic komen ook dikwijls Elektrowelt en Schluderbacher Hifi voorbij.

• BlubberZwijn
FeaR1986 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:15:
[...]

Het type eens op Guensticher invoeren. Dat is de Duitse Kieskeurig als het ware. In het Denon-topic komen ook dikwijls Elektrowelt en Schluderbacher Hifi voorbij.
Dank je, dat scheelt echt enorm in de kosten, waar zit hem dat in? Op die sites zou de Denon AVR-2310 ook nog binnen mijn budget vallen.. Alleen is de vraag of de 2310 beter is dan de 1911..

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
BlubberZwijn schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:40:
[...]

Dank je, dat scheelt echt enorm in de kosten, waar zit hem dat in? Op die sites zou de Denon AVR-2310 ook nog binnen mijn budget vallen.. Alleen is de vraag of de 2310 beter is dan de 1911..
dude, je bent het topic aan het kapen. Misschien kun je beter even rondneuzen in de verschillende ervaringen toipics, daar wordt volop gesproken over duitse webshops. Misschien is er ook wel een topic in het shopping forum.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BlubberZwijn schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:40:
[...]
Merken als Denon (en nog meer merken ook) worden in Nederland een stuk meer als luxe-product beschouwt waardoor er meer voor betaald wil worden. In Duitsland is dit minder en zijn de prijzen dus (een stuk) minder. De modellen zijn overigens 100% identiek aan de modellen die je in Nederland koopt. Sterker nog: mijn Denon uit Duitsland had twee stickers op de doos. Als eerste van Japan naar Eindhoven naar het distributiecentrum en vanuit Eindhoven naar Duitsland waar ik hem vandaan heb. Zit verder ook gewoon een Nederlandse gebruiksaanwijzing en alles bij. Enige nadeel is de garantie, daarvoor moet je terug naar de oosterburen.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Part schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:03:
Als het probleem is dat je nu zowat geen bass hebt dan gaat een andere versterker geen verschil maken.
Vrijwel elke versterker kan met gemak lage signalen versterken.

Kijk eerst eens naar de opstelling van je speakers en of ze wel juist zijn aangesloten. Staan ze niet in tegenfase?
Kijk hier eerst eens naar voordat je 4 a 5 honderd euro uit gaat geven :)

• BlubberZwijn
lexi schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:37:
[...]

dude, je bent het topic aan het kapen. Misschien kun je beter even rondneuzen in de verschillende ervaringen toipics, daar wordt volop gesproken over duitse webshops. Misschien is er ook wel een topic in het shopping forum.
Sorry ik zal me er verder buiten houden :)

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
ik denk dat een versterker niet veel uit gaat halen, dan kun je beter naar andere speakers kijken. Er zijn redelijk veel goede boekenplank speakers die wel voldoende laag geven. Receivers verschillen wel wat qua klank, maar de verschillen daarin zijn veel kleiner dan tussen speakers. En al koppel je een receiver die laag heel sterk versterkt aan je speakers, als die speakers uberhaupt geen laag weer kunnen geven heb je daar niets aan, een receiver kan er niet meer uithalen dan er inzit.

Als je het graag bij mordaunt short wil houden, kijk dan eens naar de mezzo 1 of 2 of anders een monitor audio RX2 of wharfedale 10.1/10.2.

[ Voor 18% gewijzigd door Bastard op 28-01-2011 12:22 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vergeet niet met de Onkyo de THX selectie. Voor dat geld ok maar de kwaliteit van de receiver schijnt alleen niet zo geweldig te zijn maar ok wel THX gecertificeerd dus zou aan hoge eisen voldoen. Het blijft Onkyo maar je krijgt wel het meeste voor je geld.

Ik wil iets meer uitgeven en ik zit ook te kjken naar eventueel de Onkyo NR5007 serie of doorsparen voor een Sony 4600ES, Denon AVR 3311, Marantz SR 7005 of wachten op de Onkyo NR5008..

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

itsalex schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:26:
Vergeet niet met de Onkyo de THX selectie. Voor dat geld ok maar de kwaliteit van de receiver schijnt alleen niet zo geweldig te zijn maar ok wel THX gecertificeerd dus zou aan hoge eisen voldoen. Het blijft Onkyo maar je krijgt wel het meeste voor je geld.
THX zegt niets op dit niveau receivers, echt helemaal niets. Ik kan zo tien receivers zonder THX opnoemen die beter zijn dan een Onkyo TX-SR608 met THX certifcering.

• naaitsab
lexi schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 07:47:
Even een vraag: als je 3x jack naar 6x tulp (component is voor video) aansluit dan gebruikte je de SACD aansluiting op de receiver denk ik?
Dat klinkt ook niet beter dan met 3 kabels
FeaR1986 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:33:
Je weet dat een knappe geluidskaart voor een groot deel zo duur is vanwege de hoogwaardige analoge componenten die er op een dergelijke kaart zitten? Als jij een dergelijke geluidskaart digitaal naar een receiver aansluit gebruik je al die onderdelen dus niet
Ja dat weet ik maar via analoog klinkt het helemaal slecht met deze versterker :(
Staar je niet blind op vermogen. Sowieso is 50 Watt per kanaal meer dan genoeg om gewoon naar muziek te luisteren en nog steeds ruzie met de buren te krijgen. Jij gaat echt geen honderden Watts per kanaal over die Mordaunt Shorts sturen.
Ah Het vermogen wisselt dus ook nogal stevig, fabrikanten mogen toch geen onwaarheden opgeven? als je van de 100w maar 35w kan gebruiken is dat gewoon misleiding
Staat nu op het lijsje.
gambr0 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:12:
Ik denk dat een reciever niet heel veel klank verschil teweeg gaat brengen. Ik denk dat je beter kunt kijken naar de instellingen van je subwoofer en eventueel grotere luidsprekers als je niet tevreden bent met het geluid en te weinig bas hebt.

Met een nieuwe reciever kun je wel beter je subwoofer instellen en ook de DACs zullen vast beter zijn, maar ik denk niet dat dit het verschil teweeg gaat brengen dat je voor ogen hebt.
De subwoofer(een marantz) heeft wel wat settings maar hij doet het op spdif prima enkel wordt hij zowat niet aangestuurd als het via analoog gaat.

De HK AVR 255, Marantz SR5004 en de Denon AVR-1911 zijn nu waar het om gaat dan, binnenkort eens informeren bij de lokale elektronica boer wat het mag gaan kosten.

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:14:
[...]Ah Het vermogen wisselt dus ook nogal stevig, fabrikanten mogen toch geen onwaarheden opgeven? als je van de 100w maar 35w kan gebruiken is dat gewoon misleiding.
Hoe je het wil noemen is aan jou. Maar het is hetzelfde als opgegeven dat auto X wel 1:30 kan halen. En er dan klein achter vermelden dat het gemeten is bij wind achter met een gang van 30 km/u. Dat het verbruik bij 120 km/u dan heel anders is, lijkt me logisch. Zolang je maar aangeeft hoe je gemeten hebt is het goed. Alleen kijken veel consumenten alleen naar het getalletje voor het Watt, wat er achter staat wordt niet gezien/genegeerd/niet begrepen.

• naaitsab
FeaR1986 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:26:
[...]

Hoe je het wil noemen is aan jou. Maar het is hetzelfde als opgegeven dat auto X wel 1:30 kan halen. En er dan klein achter vermelden dat het gemeten is bij wind achter met een gang van 30 km/u. Dat het verbruik bij 120 km/u dan heel anders is, lijkt me logisch. Zolang je maar aangeeft hoe je gemeten hebt is het goed. Alleen kijken veel consumenten alleen naar het getalletje voor het Watt, wat er achter staat wordt niet gezien/genegeerd/niet begrepen.
Ja oke, maar zeg HK meet met methode X waardoor 7x50W ook echt 7x50W is bij gebruik en onkyo meet met methode Y waardoor 7x100W in werkelijkheid 7x35W is dan moeten ze dat toch anders vermelden?
Ik ken wel het verschil tussen Watt en Watt-RMS maar dat staat er bijna nooit bij :/

if (!coffee) {
Work = false; }

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste TS,
Het is nagenoeg onmogelijk om daar advies in te geven, je moet het horen met jou bekabeling en speakers.
En het is jou gehoor en mening van klankbeeld en muziekbeleving en niet van een ander.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bastard
  • Nu online
ik blijf erbij dat je de verkeerde component als de boosdoener aanwijst, je luistert rock/metal/techno op een speakerset die gemaakt is om films op te kijken. Naar mijn mening is het dan ook niet vreemd dat je niet helemaal gelukkig wordt van het geluid, je speakers komen volgens de specificaties al niet beneden de 100 Hz en specificaties zijn meestal nogal positief.
Ze zullen het best prima doen voor home cinema/gamen, maar dat is iets heel anders dan muziek. Ik zou eerder wat geld steken in een stel goede fronts.

[ Voor 26% gewijzigd door Bastard op 28-01-2011 17:36 ]

Verwijderd

Haroddin schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:05:
@Nikonian: waar heb je die Marantz gevonden? Ik ben er al even naar aan het zoeken, maar onder de 700€ vind ik die nergens, als ik 'm überhaupt al vind...
Correct in Rotterdam had nog 1 zwart model staan destijds. Ze hebben nu nog een zilveren model voor 599.

• naaitsab
KAdrifter schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:25:
ik blijf erbij dat je de verkeerde component als de boosdoener aanwijst, je luistert rock/metal/techno op een speakerset die gemaakt is om films op te kijken. Naar mijn mening is het dan ook niet vreemd dat je niet helemaal gelukkig wordt van het geluid, je speakers komen volgens de specificaties al niet beneden de 100 Hz en specificaties zijn meestal nogal positief.
Ze zullen het best prima doen voor home cinema/gamen, maar dat is iets heel anders dan muziek. Ik zou eerder wat geld steken in een stel goede fronts.
Er staat ook 175W marantz subwoofer bij en zoals ik zei werkt de bass via spdif gewoon prima dus het heeft dus niks met mijn speakers te maken.

De versterker was uit m'n hoofd iets van 250 euro dus dat lijkt me de zwakke schakel en ik heb ook geen ruimte of geld voor knappe front speakers dus iets anders kan ik helaas niet veranderen aan de huidige situatie.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Bastard
  • Nu online
naaitsab schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 23:45:
[...]

Er staat ook 175W marantz subwoofer bij en zoals ik zei werkt de bass via spdif gewoon prima dus het heeft dus niks met mijn speakers te maken.

De versterker was uit m'n hoofd iets van 250 euro dus dat lijkt me de zwakke schakel en ik heb ook geen ruimte of geld voor knappe front speakers dus iets anders kan ik helaas niet veranderen aan de huidige situatie.
Als dat inderdaad echt geen optie is dan kun je met je versterker ook wel wat verschil maken, maar dan zou ik gewoon een afspraak maken bij een goede audio zaak en met 2 speakers onder je arm even wat verschillende merken versterkers gaan testen en naar de verschillen luisteren. Kost je wel iets meer dan een internetwinkel, maar je hebt wel meer garantie dat je dan wel tevreden bent en vaak valt er wel redelijk te praten over de prijs bij hifi-winkels.

• Ossi
naaitsab schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 23:45:
[...]

Dan kan het haast niet anders dan dat je het verkeerd aangesloten hebt gehad.
Zoals eerder vermeld is, had je de phase wel goed?

• naaitsab
Ossi schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 12:14:
[...]

Dan kan het haast niet anders dan dat je het verkeerd aangesloten hebt gehad.
Zoals eerder vermeld is, had je de phase wel goed?
Zoals ik eerder had vermeld werkt het systeem via spdif zoals het moet, je trilt zowat je stoel uit met de subwoofer op maximaal. Maar als ik m op analoog gooi is het net of de subwoofer op 1/10e vermogen draait en een hoop tonen mist, dat heeft dus meer te maken met de sub-out op de versterker in analoge modus dan de instellingen op de subwoofer.

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De subwoofer pre-out doet niets anders dan signalen naar een subwoofer sturen. Alleen signalen, want een actieve subwoofer heeft een eigen versterking ingebouwd. Dus het zou niet uit mogen maken of het signaal nu door een S/PDIF naar binnen wordt gestuurd of via een analoge RCA ingang.

Maar je zegt dat van 3 x 3,5mm jack naar 6 x RCA een dof geluid geeft. Heb je de RCA van de center en de subwoofer al eens omgedraaid op de receiver? Want center en subwoofer gaan over dezelfde kabel. Dus kans bestaat dat je de signalen van de center nu via de ingang van de subwoofer aan het sturen bent.

En anders zou ik toch eens naar een instelling in de drivers kijken.

• Ossi
naaitsab schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 13:41:
[...]

Zoals ik eerder had vermeld werkt het systeem via spdif zoals het moet, je trilt zowat je stoel uit met de subwoofer op maximaal. Maar als ik m op analoog gooi is het net of de subwoofer op 1/10e vermogen draait en een hoop tonen mist, dat heeft dus meer te maken met de sub-out op de versterker in analoge modus dan de instellingen op de subwoofer.
Dan lijkt het wel of je de sub passief aansluit op de een of andere manier.
Kun je een foto maken van hoe je het op de sub hebt aangesloten op de analoge manier.
Het probleem wat je meldt ligt absoluut niet aan de versterker! Het zit ergens in de aansluiting!

• Ossi
probleem al opgelost?

• naaitsab
Ben bezig mn kamer op te knappen maar zal donderdag weer eens in de audio verdiepen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• naaitsab
Na wat gerommel heb ik de audio apparatuur even geheeld los gehaald en opnieuw aangesloten.

Via spdif klinkt het geluid voller maar de subwoofer "bonkt" alleen maar.
Als ik via 3x jack->6x tulp(analoog dus) de boel aansluit klinkt de subwoofer na wat instellingen te veranderen een stuk "voller" en geeft meer lage tonen, dat is allemaal mooi maar de speakers zelf(mid-high range dus) klinken een stuk "kaler" qua tonen, net of je naar een slecht mp3'tje luisterd.

Als ik weer terugschakel naar spidf(zelfde nummer) dan merk ik duidelijk positief verschil in de mid-high tonen en negatief verschil in de lage tonen.

Het lijkt wel of de versterker de analoge tonen niet goed omzet naar geluid, na mijn weten zou analoog juist veel voller qua tonen moeten zijn.
Een andere optie wat nog in mijn hoofd rondzwerft is om alle 3 de analoge kabels te vervangen door hi-end kabels of zou dat niet zo bar veel uitmaken?

if (!coffee) {
Work = false; }

• naaitsab
Vandaag even naar de Denon Avr-1911 gekeken maar daar zit enkel stereo analoge input in en ik ben opzoek naar 5.1 analoge input, het is mij namelijk verteld dat digitaal(toslink of coaxiaal) vanuit de cpu uitgevoerd wordt en dus m'n hele geluidskaart(zowel onboard als dedicated) nutteloos wordt of klopt dat niet?
Het s/pdif signaal wordt dus enkel doorgevoerd door de geluidskaart en doet er verder niks mee is mij verteld.

if (!coffee) {
Work = false; }

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-01 15:54

HeroS

SmartHome Nerd

Ik staat zelf ook voor deze keuze en ga voor de nieuwe Onkyo TX-SR609. Beste waarde/opties voor je geld maar als de vormgeving niet aanspreekt wordt het natuurlijk niks :)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• naaitsab
Tja ik behoor tot die groep, vind de modellen onder de 1000 euro allemaal spuug lelijk :+
Veels teveel knoppies en dingetjes met een random layout, als je er een kaartje bijzet dat ie 150 euro kost geloof je het zo, design hebben ze geen kaas van gegeten bij onkyo :+

Zit er toch met mn neus bovenop dus het oog wil ook wat, mooiste vind ik nog steeds de Harman Kardon's maar die zijn het allemaal nét niet qua functies of prijs.

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:41:
Vandaag even naar de Denon Avr-1911 gekeken maar daar zit enkel stereo analoge input in en ik ben opzoek naar 5.1 analoge input, het is mij namelijk verteld dat digitaal(toslink of coaxiaal) vanuit de cpu uitgevoerd wordt en dus m'n hele geluidskaart(zowel onboard als dedicated) nutteloos wordt of klopt dat niet?
Het s/pdif signaal wordt dus enkel doorgevoerd door de geluidskaart en doet er verder niks mee is mij verteld.
In grote lijnen klopt dat inderdaad. Je geluidskaart doet altijd nog wel wat natuurlijk, maar het gootste deel wat een geluidskaart doet is op analoog gebied. Dus als jij er een optische kabel tussen hangt dan gebruik je alleen de doorstuurfunctie van de kaart/onboard. Dat is ook de reden dat het zonde is om bijvoorbeeld een Asus Xonar van 200 euro bitstream aan te sluiten.

• naaitsab
Tja zo zat ik dus ook opzoek naar een andere receiver dan.

De Marantz SR5004 ziet er ook erg interesant uit en wel gewoon 7.1 analoge input
Dat was ook het punt van de denon mooi ding klinkt goed maar te weinig aansluit mogelijkheden.
De Marantz is wel 125 euro goedkoper :) maar zal dus ook minder klinken of is de Denon gewoon (te) duur?

Maar de vraag is natuurlijk is analoog wel beter dan digitaal? Anders zou ik toch de Denon kunnen aanschaffen en evt de xonar verkopen mocht het geen verschil uitmaken of ik de xonar pak of de realtek onboard
via coax/toslink.

[ Voor 20% gewijzigd door naaitsab op 21-02-2011 17:19 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
naaitsab schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:09:
De Marantz SR5004 ziet er ook erg interesant uit en wel gewoon 7.1 analoge input
Dat was ook het punt van de denon mooi ding klinkt goed maar te weinig aansluit mogelijkheden.
De Marantz is wel 125 euro goedkoper :) maar zal dus ook minder klinken of is de Denon gewoon (te) duur?
De marantz is een uitlopend model. Normaal kost een SR 500X rond de 700 euro. Is dus geen model uit een lagere prijsklasse. Je kijkt overigens bij de speccs van een 5005. Deze kunnen iets afwijken

Geen idee of het veel verschil maakt om een echt goede geluidskaart analoog aan te sluiten of de ook op z'n minst redelijke decoder van de receiver te gebruiken. Ik verwacht dat het verschil niet enorm is. Het verschil tussen onboard digitaal of analoog aan sluiten is veel groter omdat de componenten in het analoge pad op het moederboard niet fantastisch zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 21-02-2011 19:06 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:09:
Je zit nu een oud model Marantz te vergelijken met een nieuw model Denon. Denk dat het eerlijker is als je de SR5004 tegenover een AVR-1909 of een AVR-1910 zou zetten. De AVR-XX11 modellen van Denon zijn niet meer je van het. De nieuwe modellen zijn eigenlijk pas echt leuk vanaf de AVR-4311. Zo zie je maar dat nieuwer zeker niet altijd beter is. Een mooi OSD en dergelijke zijn leuk, maar ik heb liever een kwalitatief betere receiver dan een GUI.

• naaitsab
Ik kreeg juist de indruk dat de Denon en de Marantz beiden "eol" zijn.
Vreemd dat je zegt dat de AVR-XX11 modellen niet zo bi zijn, de 1911 staat voor z'n prijs zeer goed aangeschreven qua geluidskwaliteit.
Rond de 600 euro kan ik op dit moment alleen de AVR-1911 vinden en idem voor de Marantz SR5004 het model boven de 5004 gaat gelijk naar de 750 euro :(

Bij de audio boer werd me verteld dat er nieuwe Denon modellen zijn maar dat het voor mijn budget niet echt interessant is maar meer voor m'n pa die zoekt ook wat nieuws maar dan in de prijsklasse boven de 1000 euro.
Ik kan het op de site ook niet zo 1 2 3 vinden maar is wel er een nieuw model van de 1911 in dezelfde prijsklasse dan? Volgens de pricewatch is de 1e prijsvermelding van september 2010.

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Marantz heeft nog niet heel lang de SRxxx5-serie uitgebracht, dus de SRxxx4 serie is inderdaad EOL. Maar de AVR-xx11 serie van Denon is de nieuwste die er is en pas enkele maanden uit. Er is nog niets bekend over de nieuwe AVR-xx12 serie, dus ik weet niet waar die audioboer het over had.

Maar een AVR-1911 kan je al vinden voor €379,- bij onze Oosterburen. Dat is wel erg veel verschil vergeleken met die 600 euro die jij noemt. Ik zou daar dus eens gaan kijken als je veel waar voor je geld wilt. Een AVR-2311 is daar "maar" €699,-...

En over dat de AVR-xx11 modellen niet meer je van het zijn kan je zelf toch ook zien: je geeft zelf al aan dat de AVR-1911 geen meerkanaals anloog in heeft wat alle voorgangers wel hebben. Verder heeft de AVR-1911 echt heel weinig ingangen ten opzichte van de voorgangers. En zo werd vroeger alles vanaf de AVR-2809 in Japan gemaakt (betere kwaliteit dan de lagere modellen uit China), nu komen alleen de modellen hoger dan de AVR-4311 uit Japan. Zo heeft de AVR-2311 zes maal HDMI in aan de achterzijde, het model hoger (AVR-3311) heeft er maar vijf, want de zesde zit aan de achterzijde. Ook Denon (en Marantz, aangezien dat dezelfde holding is) is aan het bezuinigen...

Nee, geef mij maar een oudere receiver dan een nieuwe. Dan maar geen HDMI 1.4 en dingen als een mooie GUI. Ik stel mijn receiver wel in met een lelijk OSD van witte letters op een zwarte achtergrond. Maar mijn "oude" beestje is kwalitatief wel beter dan de huidige gelijkwaardige (en op sommige punten zelfs de hogere) modellen.

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 23-01 12:53
Als je toch niet de nieuwste snufjes wilt krijg je een veel betere prijs/(geluids-)kwaliteit verhouding als je tweedehands koopt. Deze bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/421948898

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb thuis de marantz Sr6001 staan met een mordaunt short genie setje. Ik heb in het verleden een asus xonar d2 gehad daarna een X-Fi forte en nu een Titanium HD,
Deze staan gewoon via spdif met een glaskabeltje.
Headset die ik heb is ook een HD555.
Op de marantz kan je wel wat opties aanzetten om het allemaal wat voller te laten klinken maar m`n broer heeft dezelfde versterker maar dan met een set focal speakers. Hierbij komt de versterker wel beter tot z`n recht.
Het geluid van de senheiser HD555 is gewoon heel erg goed op de geluidkaart. Je moet echt flinke speakers hier tegenover zetten om dit zelfde resultaat te krijgen. Met een 5.1 setje mis je altijd de middentonen erg veel.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Verwijderd

[b]

pricewatch: Yamaha RX-V667 Niet zoon hoge pet op van Yamaha recievers
Hahaha, niet zoon hoge pet op :) Zoek een echte winkel die hem heeft en probeer het eens uit. Gegarandeerd dat je steil achterover valt als het aankomt op wat voor merk Yamaha in werkelijkheid is.

• KHVA
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-03-2025
Kijk voordat je gaat kijken naar een nieuwe receiver kijk eerst even naar de instellingen van de receiver en geluidskaart.

- Ga alle surround mogelijkheden eens af (pro logic IIx, direct, stereo etc...). Tussen deze instellingen zit meestal een enorm verschil.
- Stel de crossoverfrequentie van de subwoofer anders in.
- Zitten de instellingen van beiden elkaar niet in de weg? Bv. Surround dat doorgegeven wordt via de geluidskaart en vervolgens komt er prologic overheen?
- Zet alle DPS effecten uit.

Als er voor analoog en digitaal twee verschillende instelling automatisch worden gekozen, dan ontstaan er nogal een verschil. Ik denk dat daar het probleem zit qua verschil tussen digitaal en analoog. Mocht het dan nog niet lekker klinken, kijk dan naar de plaatsing van je speakers. Zet de frontspeakers en subwoofer eens 5cm-30cm van een muur. Dit levert meestal enorme winst op in het laag-midden.

Mourdaunt-Short speakers zijn typisch Britse speakers, daar zit traditioneel weinig bas in t.o.v. Duitse speakers. Zowieso hoef je uit de speakers (m.u.v. de subwoofer) geen laag te verwachten.

Veranderen van receiver\versterker levert nooit een enorm dramatisch verschil op, beter kun je evt. kiezen voor andere (front)speakers. Jouw speakerset is nou eenmaal niet gemaakt voor muziek, maar voor film/game. Muziek luisteren doe je nu eenmaal het beste in stereo met grote speakers, Twee grote frontspeakers kun je dan evt. voor muziek gebruiken met de receiver op stereo-instelling.

Wil je toch horen hoe de speakers klinken met een andere receiver, bestel dan gewoon een. Je kan de receiver terugsturen\brengen als deze je niet bevalt (afkoelperiode\kopen op afstand). Veel winkels zullen je dit ook aanbieden. Bij de betere hifiwinkel kunnen ze je ook goed voorlichten, en kun je je speakers ook horen op verschillende versterkers\receivers.

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
naaitsab schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 00:25:
Ik heb sinds een maand of 3 een Xonar D2 in mn pc gestoken omdat ik niet tevreden was met de geluidskwaliteit van de onboard "meuk" echter klinkt het niet veel beter :'(
Het punt is als ik mijn Sennheiser HD555 direct in de geluidskaart plug dan klinkt dat al een stuk voller en zuiverder in vergelijking met m'n versterker en speakers.

De speakers die ik heb is deze set: Mordaunt Short Premiere Dit lijken me voor de prijs een redelijke boxen set, aangezien ik geen budget en geen ruimte heb voor "echte" (zuil) speakers :-(
De huidige versterker is een Kenwood Krf-V5090D Aangesloten via spdif want via 3xjack naar 6xtulp(component heet dat toch?) zit er zowat geen bass in en aangezien ik hou van dance, trance, rock en soms metal is dat dus niet zon goede combinatie. Rommelen met de EQ op de geluidskaart-software en de muziek-software en de versterker verhelpen dat ook niet echt.
...
Nou hoef ik er niet perse hdmi of allerlei toeters en bellen erop, alles wat ik erop wil(spdif en dolby) hebben ze allemaal het gaat me dus meer om de prijs-kwaliteit verhouding.

Optie 2 blijft natuurlijk open staan dat mijn speakers van dusdanige slechte kwaliteit zijn dat een nieuwe versterker niks uitmaakt maar dat lijkt me sterk.

Optie 3 de geluidskaart is slecht, daar heb ik al flink over gezocht voor de koop en dit is voor zn prijsklasse een van de beste kaarten voor muziek liefhebbers, als ik mn koptelefoon inplug komt er subliem gelud uit dus dat al het niet zijn.
Zelf heb ik een Kenwood 8090D, zeg maar het grote broertje van wat jij hebt, zat destijds ook in dezelfde prijsklasse als jij opnoemt. Zit zowat alles op behalve HDMI. In het begin klonk hij analoog ook beter (voller) als via sp-dif. Inmiddels heb ik alle kabels enkele keren verstoken, alle instellingen nagelopen, en dat heeft geholpen. Wat volgens mij ook geholpen heeft is, na het aansluiten van de speakers, het doorlopen van de Speaker-setup, waarbij hij meet hoever de speakers zich van het setup-microfoontje (op de luisterplaats) bevindt en de vertraging van de kanalen daarop afstemt (en mogelijk ook de frequentierespons) heeft volgens mij ook geholpen.

• naaitsab
Bij de lokale audio boer toch maar gekozen voor de Marantz SR5005.
Wel wat steviger geprijsd dan de AVR-1911 maar kreeg 250euro korting omdat m'n vader tegelijk een SR7005 aanschafte.
Aangezien ik de Denon qua aansluitingen toch veel te mager vind en de Marantz er gewoon veel beter uitziet toch maar voor deze gekozen, geluids kwaliteit is iets beter in het voordeel van de Marantz.

Gelijk wat dikkere audio kabels aangeschaft(pasten niet in de Kenwood) het kan alleen wel 3 weken duren eer ie in Nederland is :/

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op maandag 28 februari 2011 @ 17:07:
Bij de lokale audio boer toch maar gekozen voor de Marantz SR5005.
Wel wat steviger geprijsd dan de AVR-1911 maar kreeg 250euro korting omdat m'n vader tegelijk een SR7005 aanschafte.
Wellicht is de SR5005 duurder dan de AVR-1911 omdat het ook niet te vergelijken is? De Denon-tegenhanger van de SR5005 is de AVR-2311...

• naaitsab
De AVR-1911 was 599 en de SR5005 was 799 dus ja dat klopt dat ie een niveau hoger zit maar ik kreeg op de Denon 2311 geen korting dus dan is de keuze snel gemaakt.
Zelfs bij de prijsklasse van de 2311 zit er geen 7.1 channel input op dat ding 8)7 en het design van de 2311 nijgt naar "onkyo style" (flikker de voorkant maar vol met knopjes) terwijl de SR5005 het mooi oplost met een fraai klepje.

Vraag me af waar de Marantz gemaakt wordt als er 3 weken levertijd is, stel dat ie uitverkocht is dan worden ze gemaakt in azië? als ik wat laat overkomen uit china of hong kong duurt het ongeveer 10-14 dagen, ze zullen toch geen week nodig hebben om zon ding in elkaar te schroeven :+

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op maandag 28 februari 2011 @ 17:27:
Zelfs bij de prijsklasse van de 2311 zit er geen 7.1 channel input op dat ding 8)7 en het design van de 2311 nijgt naar "onkyo style" (flikker de voorkant maar vol met knopjes) terwijl de SR5005 het mooi oplost met een fraai klepje.
Zat even fout... de AVR-1911 en de SR5005 zouden wel gelijk moeten zijn. Was even vergeten dat er nog een Marantz SR6005 was welke gelijk staat aan de Denon AVR-2311. En de Marantz SR7005 staat dan weer gelijk aan de Denon AVR-3311. Maar zo naar de opties kijkende is de SR5005 toch wel wat beter qua ingangen.

Maar heb het eigenlijk een beetje gehad met Denon en Marantz. Ook deze merken gaan voor veel inputs en de rest is niet meer zo belangrijk. Als er maar genoeg HDMI-ingangen op zitten moet het goed zijn. Er zijn Denon AVR-XX09 modellen (dus twee jaar oud) welke de huidige modellen (soms wel tot twee modellen hoger) er vierkant uitspelen. De nieuwe modellen hebben wel meer ingangen, maar qua vermogen en kwaliteit is ouder toch wel beter...
Vraag me af waar de Marantz gemaakt wordt als er 3 weken levertijd is, stel dat ie uitverkocht is dan worden ze gemaakt in azië? als ik wat laat overkomen uit china of hong kong duurt het ongeveer 10-14 dagen, ze zullen toch geen week nodig hebben om zon ding in elkaar te schroeven :+
Vroeger kwamen alle hogere modellen van Denon en Marantz uit Japan. Echter worden nu alleen de topmodellen nog maar gemaakt in dat land. De rest komt allemaal uit China, ook jouw SR5005. Nu zijn Denon en Marantz altijd wel kwalitatief oké, maar de Chinese versies zijn toch net wat minder dan de Japanse.

• naaitsab
FeaR1986 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 17:46:
Maar heb het eigenlijk een beetje gehad met Denon en Marantz. Ook deze merken gaan voor veel inputs en de rest is niet meer zo belangrijk. Als er maar genoeg HDMI-ingangen op zitten moet het goed zijn. Er zijn Denon AVR-XX09 modellen (dus twee jaar oud) welke de huidige modellen (soms wel tot twee modellen hoger) er vierkant uitspelen. De nieuwe modellen hebben wel meer ingangen, maar qua vermogen en kwaliteit is ouder toch wel beter...
Enige probleem is ze worden niet meer gemaakt :p en 2e hands doe ik niet aan in deze prijsklasse tenzij het van familie of een kennis is. Ik heb eigelijk geen hdmi nodig dus dat zit me wel gesneden, dat ze in reviews een minpunt aan beiden geven is dat ze te weinig hdmi poorten hebben, wtf moet je met meer dan 3-4 ingangen(dvd/bl-settopbox/digitenne-pc/game console) zo kan ik er ook nog wel een paar verzinnen als je toch zon hdmi fetish hebt koop dan lekker een switch ofzo, af en toe die reviews damn 8)7
Vroeger kwamen alle hogere modellen van Denon en Marantz uit Japan. Echter worden nu alleen de topmodellen nog maar gemaakt in dat land. De rest komt allemaal uit China, ook jouw SR5005. Nu zijn Denon en Marantz altijd wel kwalitatief oké, maar de Chinese versies zijn toch net wat minder dan de Japanse.
Hopelijk komen de belangrijke componenten wel uit Japan, zeker op gebied van condensatoren heb ik toch veel liever Japans spul dan dat Chinese werk.
Maar als ik mijne vergelijk met de NR1501 en NR1601 doet me dat toch meer aan als "2e rangs" vergeleken met de 5005-6005-7005 range maar we zullen het zien wat er op de doos staat :+

edit : zie helaas dat de SR5005 made in China draagt op de achterzijde en de SR7005 made in Japan :'(

if (!coffee) {
Work = false; }

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

naaitsab schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:22:
[...]Enige probleem is ze worden niet meer gemaakt :p en 2e hands doe ik niet aan in deze prijsklasse tenzij het van familie of een kennis is. Ik heb eigelijk geen hdmi nodig dus dat zit me wel gesneden, dat ze in reviews een minpunt aan beiden geven is dat ze te weinig hdmi poorten hebben, wtf moet je met meer dan 3-4 ingangen(dvd/bl-settopbox/digitenne-pc/game console) zo kan ik er ook nog wel een paar verzinnen als je toch zon hdmi fetish hebt koop dan lekker een switch ofzo, af en toe die reviews damn 8)7
Ik heb een Denon AVR-2809 (welke dus nog in Japan gemaakt is en op sommige punten de AVR-3311 en de AVR-4311 topt) met vier maal HDMI ingangen. En die zitten vol. Dus de volgende receiver wordt er zeker eentje met zes ingangen. Natuurlijk kan een XBox welke maximaal DTS kan versturen via HDMI naar de TV en dan alleen met optisch naar de receiver. Maar als je alles met HDMI kan regelen dan wil je dat gewoon doen.

Grote kans ook dat mijn nieuwe receiver geen receiver wordt, maar een losse processor met aparte eindbak.
Hopelijk komen de belangrijke componenten wel uit Japan, zeker op gebied van condensatoren heb ik toch veel liever Japans spul dan dat Chinese werk.
Maar als ik mijne vergelijk met de NR1501 en NR1601 doet me dat toch meer aan als "2e rangs" vergeleken met de 5005-6005-7005 range maar we zullen het zien wat er op de doos staat :+

edit : zie helaas dat de SR5005 made in China draagt op de achterzijde en de SR7005 made in Japan :'(
De SR5005 is eigenlijk instap-/midden segment en wordt dus ook niet in Japan gemaakt. Valt me nog mee dat de SR7005 daar wel wordt gemaakt, bij Denon komt de AVR-3311 (de tegenhanger) gewoon uit China. Overigens is de NR1601 zeker geen verkeerde receiver! Ik zet liever een NR1601 neer dan een Sony, Onkyo of wat dan ook welke wel als volwaardig worden gezien.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 08:30
Even een tip als je mocht overwegen een nieuwe receiver te kopen.
HDMI met ARC (Audio Return Channel) als het geluid vanaf je tv wil naar je versterker. Dit wil je meestal wel als je een filmpje wil kijken. Kijk je gewoon het journaal of wat dan ook kan je ook gebruik maken van je tv speakers en hoeft de A/V niet aan. ARC is ook handig als je CI(+), DVB-T of -S tuner in je tv heb zitten, zelfde verhaal.

Geluid via HDMI is voor het betere geluid gelijk aan of hoger dan SPDIF. SPDIF gaat tot DTS wat in de meeste gevallen gewoon goed te noemen is. Speel je BR dan ga je zo wie zo voor HDMI incl geluid via je A/V.
Let wel dat als je geluid via je A/V wilt laten lopen je lipsync of iets dergelijks heb zodat je delay kan instellen in het geval dat audio en beeld niet synchroon lopen.

Maak je gebruik van SPDIF via de PC en het geluid is brak. Probeer even met een CD speler via toslink de A/V te sturen en luister naar het geluid. Dit moet exact klinken zoals je geluidskaart/pc. Zo niet heb je ergens een setting aan en wordt het geluid bewerkt door gegeven.

Je subwoofer wordt aangestuurd door LFC (Low Frequency Channel) meestal vanaf 20 tot 120Hz. Soms kan je de fase roteren. Dit will ook wel een helpen maar kijk naar de + en - aansluiting voor je begint. Dit maakt een groot verschil.

P.s. Mijn voorkeur gaat uit naar de Marantz SR1601. Gewoon hele goede ervaring mee +/- 18 jaar. Het ziet er gelikter uit en voelt degelijk aan.

Verwijderd

amiaima schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:54:
Even een tip als je mocht overwegen een nieuwe receiver te kopen.
HDMI met ARC (Audio Return Channel) als het geluid vanaf je tv wil naar je versterker. Dit wil je meestal wel als je een filmpje wil kijken. Kijk je gewoon het journaal of wat dan ook kan je ook gebruik maken van je tv speakers en hoeft de A/V niet aan. ARC is ook handig als je CI(+), DVB-T of -S tuner in je tv heb zitten, zelfde verhaal.

Geluid via HDMI is voor het betere geluid gelijk aan of hoger dan SPDIF. SPDIF gaat tot DTS wat in de meeste gevallen gewoon goed te noemen is. Speel je BR dan ga je zo wie zo voor HDMI incl geluid via je A/V.
Let wel dat als je geluid via je A/V wilt laten lopen je lipsync of iets dergelijks heb zodat je delay kan instellen in het geval dat audio en beeld niet synchroon lopen.

Maak je gebruik van SPDIF via de PC en het geluid is brak. Probeer even met een CD speler via toslink de A/V te sturen en luister naar het geluid. Dit moet exact klinken zoals je geluidskaart/pc. Zo niet heb je ergens een setting aan en wordt het geluid bewerkt door gegeven.

Je subwoofer wordt aangestuurd door LFC (Low Frequency Channel) meestal vanaf 20 tot 120Hz. Soms kan je de fase roteren. Dit will ook wel een helpen maar kijk naar de + en - aansluiting voor je begint. Dit maakt een groot verschil.

P.s. Mijn voorkeur gaat uit naar de Marantz SR1601. Gewoon hele goede ervaring mee +/- 18 jaar. Het ziet er gelikter uit en voelt degelijk aan.
Wat een hoop onzin zeg.

ten eerste ARC is een van de meest belabberde ontwikkelingen ooit. Het is alleen handig en presteert imo kwalitatief ondermaats (zoals met alle hdmi-audio apps) en voor mensen die geen verstand hebben van audio en met maar 1 kabel willen werken. Als je goed geluid wil is arc dus ten strengste af te raden.
Verder is spdif wel (op een bnc of i2s aanluiting na) een aansluitmogelijkheid waarmee je perfect geluid kan behalen/bereiken en op dit moment de beste consument audio aansluitmogelijkheid.
Wil je dus voorgoed kwaliteit audio gaan, kijk of er spdif op zit en vermijd de toslinks en arc's

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:43:
[...]Wil je dus voorgoed kwaliteit audio gaan, kijk of er spdif op zit en vermijd de toslinks en arc's
Die volg ik niet: S/PDIF is er in de smaken optische toslink en digitale coax. En je moet de toslink vermijden? In theorie is de digitale coax inderdaad beter, maar dat is marginaal en eigenlijk puur theoretisch. Plus het grote voordeel van de optische toslinks is dat er geen externe storingen van invloed zijn.

Verwijderd

FeaR1986 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:00:
[...]

Die volg ik niet: S/PDIF is er in de smaken optische toslink en digitale coax. En je moet de toslink vermijden? In theorie is de digitale coax inderdaad beter, maar dat is marginaal en eigenlijk puur theoretisch. Plus het grote voordeel van de optische toslinks is dat er geen externe storingen van invloed zijn.
spdif is naar mijn weten alleen mogelijk als digitaal coax. optisch digitaal is altijd toslink. wanneer een digitale kabel < 3meter is, is het geluidsverschil (van EAC pcm audio op 44100hz tot mijn oren) beduidend duidelijker en dieper. dit heeft te maken met het feit dat lichtsignalen en ander vorm van codering/decodering gebruikt voor de 0tjes en 1tjes en daarbij gebruikt optisch nog een ander manier van coderen/decoderen, namelijk het omztten van elketrisch signaal naar licht en vice versa.
om het kort te houden. voor korte kabels gebruik ik het liefste spdif voor digitaal muziek. pas als de afstanden + 5 meter zal zijn, is optisch aan te raden (bijna tot geen kabelweerstand). bij surroundweergave van films ed is het verschil daarentegen betwijfelend. andere collegas menen daar geen verschil in te horen maar bij muziekweergave is het imo echt beduidend minder dan de echte spdif

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:35:
[...]spdif is naar mijn weten alleen mogelijk als digitaal coax. optisch digitaal is altijd toslink.
Van diverse sites van de interwebs:
S/PDIF: 75 Ω coaxiaal of glasvezel
Dus optische toslink is ook een vorm van S/PDIF :)

Verwijderd

ja maar die is ontwikkeld door sony en philips en niet toshiba (toslink dan, excuses, ik typ nogal snel en daardoor ook een stuk onzorgvuldiger) :) op theorethisch niveau komen beide types vrij aardig in de buurt maar imo klinkt coaxiaal echt een stukken beter. Ik weet dat dit vaak wordt doorverwezen naar de elventopic maar probeer het gewoon een keertje uit op een dac met beide uitvoertypes :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 17:09 ]

Pagina: 1