Toon posts:

G45 m-ATX: waar zijn ze gebleven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het plan opgevat om van een aantal restanten uit het 775-socket tijdperk een compact multimedia systeempje te bouwen. Het boodschappenlijstje zag er als volgt uit:

- m-ATX formfactor
- Socket 775
- G45 (mag ook P45)
- ICH10R (dus Raid))
- DDR2
- tenminste één bruikbaar PCI-slot

Vond al snel de Gigabyte EG45M-UD2H. Prachtig bordje, goede review, maar nergens meer te koop. Ook van andere fabrikanten blijken soortgelijke modellen er niet meer te zijn (Asus P5Q-VM, Foxconn G45M-S).
Vreemd genoeg staan de schappen vol met de minder potente G43/G41/G31 en ik vraag mij daarom af of er wellicht iets aan mijn boodschappenlijstje mankeert. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ze zijn er allang uit. Maar als je mij dm of mailt misschien kan ik iets voor je doen. Volgende week heb ik misschien zo'n bordje (2dehands) binnen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het platform is dood, dus tja. Sowieso als je dan nog wil investeren ga dan voor de goedkoopste optie, bijv een Asrock G31. Het enige verschil is de onboard video en die zuigt net zo hard op de G45 ;)
Wil je een multimedia systeem en je hebt een C2D en DDR2 etc die je wil gebruiken dan is de meest logische optie een GF9300: pricewatch: Zotac GF9300-I-E
Mis je wel je PCI slot.

Verwijderd

Topicstarter
itsalex schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:36:
Ze zijn er allang uit. Maar als je mij dm of mailt misschien kan ik iets voor je doen. Volgende week heb ik misschien zo'n bordje (2dehands) binnen.
Dank voor je aanbod. Ik probeer in eerste instantie te achterhalen waarom deze versie verdwenen zijn terwijl de 'mindere' nog volop verkrijgbaar zijn. Misschien zit er ergens een snag :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Let er op bij oa de G31 even op dat ook al zitten er vier dimmsloten op het bord de chipset er eigenlijk maar twee ondersteunt, bij installatie van vier dimmen moeten ze dan allemaal single sided zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:56:
[...]

Dank voor je aanbod. Ik probeer in eerste instantie te achterhalen waarom deze versie verdwenen zijn terwijl de 'mindere' nog volop verkrijgbaar zijn. Misschien zit er ergens een snag :P
Dat is vrij simpel de G45 is opgevolgd door de goedkopere G43 en G41, die in een lager marktsegment zitten.

Intel faseert chipsets uit op het moment dat de nieuwere er zij. De G45 is opgevolgd door de H55 (en die is op zijn beurt weer door de H67 opgevolgd). De P45 is opgevolgd door P55 en weer door P67. Oudere sockets worden dan toegepast op borden in een lager segment, maar ook daar worden ze steeds minder. De G45 is nu al bijna 2,5 jaar geleden uitgekomen, dus voor mainstream is er al lang weer wat nieuws.

Zoals het er naar uit ziet kunnen veel moederbordfabrikanten over een maand of 2 maanden zelfs de budget s775 borden niet meer leveren, omdat ze er gewoon helemaal uitgaan en alles wordt vervangen door Sandy Bridge bordjes.

Dus als je nog iets wil hebben moet je of iets 2ehands kopen, of er gewoon snel bij zijn. Maar de kans dat je nog een G45 nieuw vind is heel klein.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Persoonlijk zou ik me niet blind staren op de ICHxxR en gewoon iets pakken zonder RAID desnoods. OS-RAID is meer portable en vaak net zo betrouwbaar en snel als software-RAID in zo'n chipset.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, klinkt allemaal niet erg hoopvol. De Asrock P43ME komt eigenlijk nog het dichtst in de buurt, heeft alleen geen Raid. Nog eens even diep nadenken...

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 13:30
Je kunt het Asus-moederbord nog wel op Marktplaats vinden.

Bijvoorbeeld hier : Marktplaats ASUS P5Q-EM

Bij voorbaat excuses indien de link niet meer werkt. Deze zal gezien het karakter van Marktplaats slechts een korte tijd blijven bestaan.

Ik hoop dat ik hiermee geen 'policy breach' heb veroorzaakt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door One_Gandalf op 05-02-2011 23:18 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
pricewatch: Asrock P43ME

deze heb ik pasgeleden gehaald, ben er behoorlijk tevreden over

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips! Het bord van Asrock heeft helaas geen Raid, de Asus ziet er goed uit. Eens kijken of die nog ergens nieuw te koop is. Favoriet echter blijft de Gigabyte EG45M-UD2H. Die schijnt echter alleen nog in India te koop te zijn...

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Anders even wachten en kijken of je een maximus gene 2 2ehands kan kopen. Maar ik had geen zin om daarop te wachten

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet de GeForce 9300/9400 bordjes, zo heb ik zelf een Asus P5N7A-VM. Er waren ook MSI en Gigabyte plankjes met die chipset, IMO de beste keus voor S775 met onboard video.
Pagina: 1