Yamaha, Kef, Marantz, Monitor Audio of toch Sonos

Pagina: 1
Acties:

• lindero
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-03-2023
Wie kan mij adviseren?

Ik luister voornamelijk met Spotify naar muziek en kijk af en toe een film via een mediaspeler. Weet iemand hoe het geluid van een Sonos S5 zich verhoud t.o.v. een receiver (Yamaha RX-V467/567, Marantz 5004 of Onkyo 508/607) met losse boekenplank speakers.

Qua speakers neig ik naar de Kef Q100, de Monitor Audio Bronze BX2 en de Wharfedale 10.1. Zijn dit uberhaupt speakers die in stereo opstelling passen bij de genoemde receivers of zijn dit echt onlogische combinaties? De Kef Q100 heb ik beluisterd en ik was echt verrast over het geluid uit zo'n formaat speaker.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring of advies. Thanks in advance.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:19

Laguna

Connaisseur

Kan allemaal, ik ben zelf ook nog op zoek naar speakers voor mijn Marantz Melody Music. Enige advies wat ik je kan geven is om ergens te gaan luisteren en zorgen dat je je eigen muziek bij je hebt.

Ik had zelf m'n iPod meegenomen en die daar aangesloten. Tannoy Mercury V1, Monitor Audio BX2 en Elac BS 63.2 beluisterd. Ik ben beperkt qua diepte van de speakers dus voor mij vielen de KEF Q100 en Wharfedale 10.1 al af (had die ook op het oog namelijk). De Tannoy's waren het goedkoopst, maar vond ik vooral bij rock en dance tegenvallen, vocaal waren ze wel goed. Monitor Audio's en de Elac's liggen qua geluid dicht bij elkaar. De Elac's vond ik het mooiste geluid hebben, dynamisch, helder en gedetailleerd, maar dat kan op den duur vermoeiend worden bij langer luisteren. De verkoper deed nog een suggestie voor de Monitor Audio RX1 die ga ik ook nog een keer beluisteren en daarna een keuze maken.

Wat het beste voor jou is, is dus heel persoonlijk en ook afhankelijk van je budget. Overigens als je boekenplank speakers voor film gaat gebruiken zou ik er wel een subwoofer bij nemen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Verwijderd

De enige echt tip die ik je kan geven is om zelf te gaan luisteren. Iedereen heeft een eigen smaak qua geluid. Mocht je in de buurt zijn van Foka, Stassen of Correct...stap daar dan eens binnen. Je kunt eventueel ook een grotere Mediamarkt binnenstappen, maar dan kun je waarschijnlijk niet heel veel verschillende merken vergelijken. Je kunt wel BTW vrij kopen t/m zondag...
Kijken ook eens op Whathifi.com. Daar scoren de Mission MX1 bijzonder goed in een wat lager prijssegment. Ook de Mordaunt Short Aviano 2 doet het behoorlijk goed, die heb ik zelf goed kunnen beluisteren, maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

Succes met je keuze!

• lindero
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-03-2023
Dank jullie wel voor de waardevolle reacties. Ik liep vandaag tegen een hele mooie deal aan die ik niet kon laten lopen en daarmee ben ik eigenaar geworden van een Yamaha 667 receiver.

Nu alleen nog een paar mooie speakers. Tips blijven meer dan welkom. De Q100 heb ik beluisterd en blijf ik super vinden. Maar is dit ook zo in combinatie met deze Yamaha?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de Q100 goed vindt klinken kan dat prima. Een luidspreker bepaalt voor het grootste deel het geluid, een gewone versterker (dus geen buizenversterker) doet er vrij weinig mee. Verder meende ik dat Yamaha versterkers bekend stonden als neutraal, maar ik kan me vergissen.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:19

Laguna

Connaisseur

Zoals mixnicx al voorstelde zou ik eens bij Correct gaan luisteren daar hebben ze ook de Yamaha 667 en dan kan je gewoon die beluisteren met een aantal speakers en vervolgens een keuze maken (en ze verkopen tevens de KEF Q100). Hobo Hifi is ook een aanrader alleen hebben die geen Yamaha in het assortiment zitten, maar wel veel high-end componenten en goede service.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
Persoonlijk zou ik zelf voor losse speakers gaan. Deze zijn 90% van de keren beter dan ingebouwde speakers. Bij Sonos wordt toch naar mijn denken meer op design gelet dan geluidskwaliteit, terwijl dit voor merken als KEF compleet andersom is. Bovendien komt het stereo-effect van twee aparte speakers beter over, doordat je de speakers verder uit mekaar kan zetten. Het enige is, is dat het niet praktisch is als je constant je speaker wilt verplaatsen (bijv: mee naar de tuin, even op de slaapkamer, dan weer in de keuken, enz.). Als je dat laatste wilt, moet je voor de S5 gaan.

Verder zou ik dus kijken naar gewoon losse speakers. Kijk dan als receiver (aangezien je spotify wilt gebruiken), toch even naar de Sonos Zoneplayer 120 (stereo receiver). Dit is een klasse D versterker en daardoor geluidstechnisch gewoon zeer dik in order. Probeer dit dan te vergelijken met de andere receivers van de merken die je zelf al genoemd hebt. Dit zijn overigens wel surround receivers. Als je dit wilt combineren met het Sonos systeem, moet je de Zoneplayer 90 daarbij aanschaffen.
Qua speakers is het puur smaak. Ze zijn allemaal heel prima. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar KEF, vanwege de klank ervan, maar ik zou het zeker vergelijken met andere speakers!
Pagina: 1