Toon posts:

Telefoon kopen zonder NAW gegevens?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van de week bij de Kijkshop voor een familielid(je) een prepaid mobieltje willen kopen.
Tot mijn verbazing moest ik, indien ik contant wenste te betalen, een kopie van een ID-bewijs achterlaten.
Bij pinnen zou men deze gegevens via de bank ontvangen, aldus de Kijkshop dame, om deze aan de verkoop van de telefoon te koppelen.

Nu vind ik het niet prettig om mijn paspoort/rijbewijs ergens gekopieerd achter te laten, en volgens mij mag het helemaal niet eens gevraagd worden (van de zomer een topic over gelezen waarbij iemand bij roeiboothuur ditzelfde werd gevraagd).

Daarbij komt dat blijkbaar mijn NAW gegevens worden gelinked met de telefoon (IMEI en/of nummer) en zolang dat van m'n kleine nichtje is, zal dat niet problematisch zijn, maar wat als die telefoon in handen komt van iemand die hier illegale of anderszins wonderlijke zaken mee gaat uitvoeren?

Ik vind het maar niks. In de winkel heb ik dan ook vriendelijk bedankt.

Vragen: ten eerste, mocht/moet de Kijkshop dit zo doen? En ten tweede, is het in Nederland nog mogelijk om -als normaal mens, ik ben geen drugsdealer die een "burnerphone" zoekt- om min of meer anoniem een prepaid telefoon aan te schaffen?

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37
Stap een echte telefoon winkel eens binnen zou ik zeggen. Bij phonehouse hoeft het niet bijvoorbeeld..

Verwijderd

Topicstarter
Okay, beter! Dank, ga ik daar veel liever shoppen.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mediamarkt vragen ze ook niks

Verwijderd

Topicstarter
Al de meer interessant waarom Kijkshop dat dan wel doet, maar ik ben al blij te weten dat het duidelijk dus geen van overheidswege opgelegde regel is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vreemde gang van zaken idd. Als je pint zouden ze het er dan ook minstens bij moeten vermelden dat je persoonsgegevens gekoppeld worden aan die mobiel. Stel je koopt die telefoon voor iemand anders (cadeautje), dan wil ik niet dat die telefoon aan mijn persoon wordt gekoppeld.

Tijdje geleden bij Mediamarkt een goedkoop prepaid-mobieltje gekocht als reserve. Werd toen niks over gezegd hieromtrent.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Toen ik zo'n 10 jaar geleden bij Dixons werkte, was er ook zoiets. Klanten die een prepaid pakketje van Ben kochten, moest ik ook gegevens van controleren en doorbellen naar Ben, waarna zij op hun beurt wel of geen toestemming gaven.

Was toen bij alle winkels zo met Ben pakketten. Was een maatregel tegen handelaren die goedkope telefoons kochten, deze unlockten en weer duur verkochten.

Wie weet is er weer zo'n maatregel in het leven geroepen?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:37:
Van de week bij de Kijkshop voor een familielid(je) een prepaid mobieltje willen kopen.
Tot mijn verbazing moest ik, indien ik contant wenste te betalen, een kopie van een ID-bewijs achterlaten.
Heb je ze ook het waarom gevraagd ?
Desnoods bij de filiaalmanager.

Nu blijft het gissen natuurlijk.
Wie weet had je wel sjans met de verkoopster en wilde ze daarom je gegevens ;)
(Romantiek is soms ver te zoeken)

Abort, Retry, Quake ???

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Er zijn steeds minder landen, waar 't nog mogelijk is, "gewoon" een prepaid pakketje te kopen, zoals een pak suiker :).
I.v.m. misbruik (unlocken en doorverkopen), criminaliteit en/of terrorisme moet je je in heel veel landen legitimeren en vaak moet je ook nog een inwoner van 't betreffende land zijn.

Hier in NL heb ik 't in het verleden weleens meegemaakt, dat men naam en adres vroeg voor het garantiebewijs of i.v.m. de "een exemplaar per persoon"-regel bij sommige aantrekkelijke aanbiedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marly op 28-01-2011 03:50 ]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 15:39

Mad_Demon

de dokter

Ik weet dat ze het in Spanje hebben ingevoerd na de aanslagen op de metro daar. Die bommen waren ontstoken met prepaid telefoons.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 02:47:
[...]Heb je ze ook het waarom gevraagd ?
Wie weet had je wel sjans met de verkoopster en wilde ze daarom je gegevens ;)
Haha, ik ben niet zo goed in het oppikken van zulke signalen, misschien was dat het inderdaad 8)

Jammergenoeg heb ik niet naar het waarom gevraagd. Voor nu is het een mysterie...

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
In duitsland moet je ook voor prepaid registeren.
Deze moet worden aangemeld bij de telecom toko en dan pas wordt je kaart geactiveerd.
(heel vervelend als je op vakantie bent, en je moet terug omdat je hem 'gewoon' had genomen uit de winkel zonder uitleg).

Maar ik vond het toen ook raar, maar het puur tegen criminaliteit, die volgens de telecom winkel nergens op sloeg, ik woon nu immers op dat adres van die winkel in Duitsland, omdat ze problemen met buitenlandse adressen hadden.
Pagina: 1