Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

online uploaden met filezilla

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ben bezig met het opzetten van een ftp server met filezilla. dit gaat tot nu toe goed! maar zit toch met 2 dingen. dit ik met Google-O-Matic niet kon vinden.

ik zou graag een naam willen i.p.v een ip. hiermee bedoel ik op het moment dat ik inlog via internet op m'n ftp dat ik dan bijv. http://pietjepuk.stx.nl ofzo kan gebruiken i.p.v ftp://86.......:145689
zodat als ik iets met anderen wil delen ze niet meteen mijn ip weten.

ook zou ik het makkelijk vinden als ik online ( via de webbrowser) zonder een programma of add on te installeren bestanden kan uploaden d.m.v een simpele upload knop

zijn deze 2 dingen mogelijk? of moet ik hiervoor overstappen naar een server ?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
een verbinding met jouw thuissysteem zal, ook al heb je een naam, altijd te herleiden zijn.

DNS (Domain Name System) is gebaseerd om het internet wat prettiger te maken.
In plaats van een IP adres te moeten intikken om naar een website te gaan, kan je dan www.tweakers.net intikken.
www.tweakers.net wordt door de DNS server omgezet naar een IP op de achtergrond,

Doormiddel van een NSlookup of PING kan iemand al jouw IP adres zien.

wil je gewoon een naampje; DynDNS is zo een service

dat andere ligt niet in mijn straatje

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 19:17

mendel129

Radioactivator

het 1ne fix je door bijvoorbeeld op www.no-ip.com of www.dyndns.com te linken aan je computer

2de fix je door een php scriptje van het web te plukken en op je webserver te gooien ;)
bv: http://www.tizag.com/phpT/fileupload.php

[ Voor 11% gewijzigd door mendel129 op 27-01-2011 20:39 ]

Bringer of heat, food and silence!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de nuttige reactie's :)

dus als ik echt iets in een domein naam wil zal ik me toch ergens moeten registreren? en voor de php scripte hoe zorg ik ervoor dat die automatisch word geladen op het moment dat ik inlog op m'n ftp ?

Verwijderd

mendel129 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:38:
het 1ne fix je door bijvoorbeeld op www.no-ip.com of www.dyndns.com te linken aan je computer

2de fix je door een php scriptje van het web te plukken en op je webserver te gooien ;)
bv: http://www.tizag.com/phpT/fileupload.php
Ook met een DNS-Forwarder is je IP nog te achterhalen, maar voor de dummies is dit vaak al lastig..

En om Online(door te browsen) bestanden up te loaden, heb je inderdaad bijv. een PHP script voor nodig. Alleen zal ik die dan wel beveiligen, want je wilt niet dat je server gehacked wordt ;)

/update
TS@"hoe zorg ik ervoor dat die automatisch word geladen op het moment dat ik inlog op m'n ftp ?"

Wat bedoel je precies met automatisch ? Zodra je de php script op je webserver dropt, kun je die vanaf buitenaf benaderen. Hier hoef je niets voor te activeren/ aan te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel daarmee als ik nog mijn standard ftp://65486468 hou en daarop inlog krijg ik de standard directory te zien. hoe kan ik dan daar zorgen dat die php draaid?

ik zit met nog een twijfel, namelijk is het mogenlijk om van me huidige pc een "echte server" te maken en op het moment dat de pc opgestart is die mijn website de lucht ingooit ? zodat ie niet 24/7 hoeft te draaien

Verwijderd

Je moet je php benaderen via http://IP/upload.php , dus niet via de ftp:// protocol.

En om een webserver van je huidige pc te maken is inderdaad mogenlijk, hiervoor dien je een httpd daemon te draaien. (Voor Windows zijn daar allerlei tools voor). Je moet het programma dan gewoon in je opstart lijst toevoegen, zodat het automatisch gestart word( ook de service dus ).

Verwijderd

Topicstarter
Oke , dat is gelukt :)

wat betreft server kwam ik dit tegen http://computertotaal.nl/...t-zelf-uw-eigen-site.html
dit leek me wel een mooi begin en met studio web design is het makkelijk om zelf een website te bouwen.

als ik eenmaal een server heb kan ik dus zelf een internet adress aanmaken ? die op mijn pc draait? dus niet op een andere server/provider

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Eerst heb je het over een FTP-server, nu over een website. Wat wil je nu precies bereiken? En waarom wil je het thuis hebben draaien? Besef wel dat ergens je site stallen bij een hoster (virtuele host zal ruim genoeg zijn waarschijnlijk) je waarschijnlijk al veel beter af bent. Niet afhankelijk van jouw eigen PC, niet afhankelijk van de snelheid van jouw eigen verbinding, dag en nacht in de lucht (maar evt. ook wel in te stellen dat 'ie alleen bepaalde tijden on-line is)... goedkoop virtueel hostje hoeft maar paar euro per maand te kosten dus dat is zeer goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 27-01-2011 21:19 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Hmm, je bedoelt een eigen Domeinnaam? Dit is wel te realiseren, alleen gaat dit wat moeilijker omdat je de Webserver dan lokaal hebt draaien. Hier heb je dus Nameservers voor nodig. Maar hier kunnen we jou bij helpen. Alleen denk ik dat we je topic even moeten verplaatsen naar server-side(wijst naar een moderator).

Dus probeer eerst die tutorial vlekkeloos uit te voeren, en dan babbelen we wel verder.

@Wildfire, hij wilt hem juist niet 24/7 draaien? correct me if i'm wrong

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
het idee is best simpel. begin met een ftp server en wil telkens een stapje verder. ik he nogal veel bestanden e.d op mijn pc staan die in vanaf buiten af wil benaderen.

hiervoor gebruikte ik eerst Ultravnc. werkt leuk maar is erg afhankelijk van pc en snelheid en hing vaak vast.
toen filezilla en dit werkt mooi! alleen miste de upload knop zonder een ftp programma te gebruiken ( dus via browser uploaden zonder add ons of prog.) dit was in 1ste instnatie mijn vraag maar ga dus steeds een stapje verder.

waar ik uiteindelijk naar toe wil is een eigen privé site waar ik op een home page kom en paar tabs heb die mensen kunnen zien en vervolgens een inlog sectie waar ik op inlog en vervolgens toegang heb tot mijn pc en bestanden e.d kan beheren. ook wil ik dan dat ik ( net zoals ftp) iemand bepaalde toestemming kan geven zodat diegenen ook bestanden kunnen uploaden en downloaden. om kosten te besparen omdat het hobby is en om 1u 's nachts me website niet gezien hoeft te worden, wil ik het graag hosten vanaf me eigen pc

wellicht is het nu iets duidelijker :) en realiseer inderdaad dat het onder het server kopje hoort :P

Verwijderd

Dit is allemaal mogelijk, en met wat basis kennis te realiseren. Hoewel je eigen privé website, wel wat kennis nodig heeft qua programmeren/scripten. Aangezien je met PHP moet gaan werken.

Dus bij welke volgende stap wil je nu verder gaan? Je Webserver afronden, en je eigen domeinnaam eraan koppelen? Of je eigen 'gratis' dns, die je via de bovenstaande posts kunt opvragen.

Want dan weten wij ook waar we aan toe zijn, en waar de moderator je topic evt. naartoe kan plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
heb de tutorial net gehad en heb de webserver in de lucht en een test website ook, dus so far so good.

nu heb ik wel een fout gemaakt wat ik wil herstellen, namelijk xampp het de root gezet op c en deze wil ik op een aparte hebben maar geeft de toegang niet. moet ik dat het proces uitzetten en dan proberen ?

volgende stap lijkt me nu een web adres ? of eerst website in orde krijgen zodat ik van buiten af in kan loggen?

programmeer kennis heb ik nog niet veel maar er is volgens mij veel te vinden. Microcontrollers kan ik wel programmeren maar dit werkt via C++

op het werk hebben we een eigen webserver die zelf is opgebouwd dus kan daar ook altijd advies vragen, maar vind het ook leuk om zelf aan te klooien :)
Pagina: 1