Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalioz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05-2021
Beste Tweakers,

Ik wilde eigenlijk pas een nieuwe computer samenstellen aan het eind van 2011. Maar helaas begint mijn huidige het te begeven en kan ik er niet lekker meer mee werken. Omdat ik hem nu wat eerder moet aanschaffen wil ik mijn pc langzaam aan opbouwen.

Ik heb momenteel het volgende samengesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/ww0j61.jpg

Ik wil gebruik maken van de integrated graphics.

Het zou fijn zijn als ik mijn oude voeding kon gebruiken, maar ik ben bang dat dit misschien de nieuwe componenten beschadigd of de levensduur ervan verkort. De voeding is ongeveer 4 jaar oud en is een Sharkoon SHA350-8P van 350W. Denken jullie dat ik deze voeding zonder risico's en problemen kan gebruiken?

Alvast super bedankt voor jullie hulp!

ps: Excuses voor de titel, zie het nu pas. Moest wat woorden weghalen i.v.m. de lengte en heb er teveel eraf gehaald zo te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonzalioz op 27-01-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 08:42

Step

step@tweakers.net#

Je huidige begeeft het? Wat begeeft er aan dan? De voeding? Dan is ie niet meer te gebruiken, misschien moet je dat eerst uitzoeken.

P.S. je titel is niet af. ;)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalioz
Nou begeven is misschien niet het juiste woord :). De processor zit constant op de 100% met wat ik wil doen en daardoor kan ik er niet goed meer mee werken. Ik speel af en toe wat Starcraft 2 en samen met Firefox trekt hij dat al niet meer. Ook Netbeans enzo werkt redelijk traag...

Voordat ik reacties krijg op de grafische capaciteit van de integrated graphics; graphics boeien mij niet. Alles op Low :).

[ Voor 5% gewijzigd door Gonzalioz op 27-01-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt de voltages (3.3V, 12V etc.) eens uitlezen in het BIOS of een programmaatje in Windows.
Of eventueel meten m.b.v. een multimeter.

Globaal kun je stellen dat een afwijking van maximaal ~5% nog acceptabel is (voor B-merken 10% ;)).
Dat geldt trouwens ook voor nieuwe voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

In principe levert je voeding genoeg prik maar het is een "slecht" merk.
Je kan de voeding testen met een multimeter om zeker te weten of deze nog goed genoeg werkt maar persoonlijk zou ik kijken voor een goedkoop A merk voeding aangezien deze toch ook alweer 4 jaar oud is.. ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52
Zolang je gebruik maakt van de geintegreerde graphics en geen hele rits oude HD's gaat aansluiten gaat dit makkelijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zeker oudere voedingen hebben een wat andere indeling op hun voltlijnen, zo hebben de 5V lijnen flink wat meer amps dan de 12V lijnen, en juist modernere hardware vraagt veel meer van de 12V dan van de 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalioz
Ik heb helaas geen multimeter. Maar ook al heeft hij een afwijking van 25%. Dan zou het theoretisch gezien toch nog moeten werken? De processor verbruikt maar 95watt max en de hardeschijf 5watt.

Ik zal zoiezo zometeen is even kijken of ik die "voltages (3.3V, 12V etc.) " kan vinden in mijn BIOS. Waar moet ik daarbij opletten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36

FlyEragon

Alien Monkeys

Gonzalioz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:21:
Nou begeven is misschien niet het juiste woord :). De processor zit constant op de 100% met wat ik wil doen en daardoor kan ik er niet goed meer mee werken. Ik speel af en toe wat Starcraft 2 en samen met Firefox trekt hij dat al niet meer. Ook Netbeans enzo werkt redelijk traag...

Voordat ik reacties krijg op de grafische capaciteit van de integrated graphics; graphics boeien mij niet. Alles op Low :).
Als je een onboard kaartje hebt is het niet gek dat je cpu naar 100% schiet in spellen. Ook al speel je weinig games of op low, toch is het soms beter om een budget kaartje te nemen van 40-50 euro om de processor te ontlasten van grafische taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalioz
@FlyEragon
Dat is ook een goed idee. Ga ik eens over nadenken :). Nu moet ik de 'Wie is de Mol?' kijken :P.

Iedereen bedankt tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nu is de geïntegreerde grafische chip van tegenwoordig wel een beetje krachtiger dan die van x jaar terug. Je geeft aan op het nieuwe bord je ook tot die geïntegreerde GPU te willen beperken dus een zware gamer ben je niet neem ik aan.

Dan vraag ik me toch af hoeveel er voor nodig is om je huidige computer nog een beetje extra levensduur te geven. Als je bij wijze van spreken voor 20 euri een gebruikt grafisch kaartje kunt aanschaffen dat je CPU weer wat ademruimte geeft zou dat dan nog een alternatief zijn? Ik neem aan dat je redenen had om de aanschaf oorspronkelijk later te plannen.

Ah... ik ben niet de enige die er zo over denkt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-01-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gonzalioz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:32:
Ik heb helaas geen multimeter. Maar ook al heeft hij een afwijking van 25%. Dan zou het theoretisch gezien toch nog moeten werken?
Oh ja hoor, met 25% afwijking werkt het prima joh! |:( Voor even dan...
Je vraag was of je de voeding veilig kon aansluiten; nou, als er ipv. 12V iets van 15V op bepaalde componenten staat, dan is het antwoord op je vraag...
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
:+
Pagina: 1