Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb hier een aantal VHS Cassettes staan, waar er wellicht nog maar 1 of enkele van zijn overgebleven wereldwijd. Er staat een schat aan informatie op.

Uiteraard zijn ze gedigitallisseerd, echter moet de tape werkend blijven, wellicht om er bij verbeterde technieken nogeens een vertaalslag Analoog --> Digitaal van te kunnen maken.

Wanneer ik nu eens kijk op verschillende Fora en uiteraard Google krijg ik een hoop tips:
  • Donkere plaats bewaren
  • Goed klimaat bewaren (huis, dus geen schuur, garage of muffe zolder
  • Stofvrij, liefst in originele hoes
  • Staand bewaren
Wat ik me nu echter afvraag, en eigenlijk nergens echt een antwoord op kan vinden:

Moet ik de tape overspoelen (van de ene spoel naar de andere (doorspoelen) en weer terug (terugspoelen)), om "verplakking" van de tape te voorkomen? En zo ja, hoevaak moet dat. Is eenmaal per jaar bijvoorbeeld.

Of maak je juist met spoelen de tape alleen maar slechter, en doe je er beter aan gewoon nooit meer naar de tape om te kijken?

Uiteraard spoel ik bewust in 1x heen en terug, zodat de tape netjes recht op de spoel ligt. Uiteraard spoel ik niet over de audio/videokop, want dat is sowieso funest.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:55

Caveman

whahoehaha

Stuur eens een mailtje naar de mediatheek van de NOS, daar zitten de mensen die er echt verstand van hebben. Allle punten die jij opnoemt ben ik ook al tegen gekomen, de 1 zegt om de maand spoelen, en de ander zegt neenee niet doen. Het is een beetje lastig om in te schatten wie nu de expert is en wie niet.
Als ik mijn banden had willen bewaren (heb ze al lang geleden weggedaan) had ik zelf al gemaild... ;)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
^ Echt een heel erg goede tip, daar zitten natuurlijk de professionals. Mail is verstuurd!

Tot overmaat van ramp betreffen het nog NTSC banden. Opzich niet zo'n probleem.

Standaard NTSC is 3.58, echter een "NTSC Playback on PAL television" (JVC o.a.) geeft 4.43.

Nu had ik een Canopus ADVC110 ter beschikking, alleen die kan dus geen 4.43 aan.
Nu ben ik nog steeds op zoek naar een "echte" 3.58 VHS Player, echter nu is de Canopus ingezet, en kan ik geen beroep meer op doen.

En om nu in de weer te gaan met een gare USB grabber (Blegh).

Wellicht ergens een PCI grabber vandaan zien te toveren.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10goto10
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik vraag me af hoeveel kwaliteitswinst je in de toekomst kunt behalen. Als je nu een goede 1920×1080 kopie hebt gemaakt (of desnoods 7680×4320 als je apparatuur en opslagruimte het toestaan), dan heb je daar denk ik meer aan dan als je over 15 jaar de tape nog eens probeert te capturen. De kwaliteitswinst op capture-gebied zal geen 15 jaar aftakeling van de fysieke VHS tape compenseren, denk ik.

Maar los daarvan, bewaren kost geen moeite.... behalve als je idd maandelijks moet spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
VHS kan toch nooit zoveel detail bevatten? De resolutie ervan komt volgens mij nooit echt verder dan 640x480 ofzo.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De resolutie van VHS tape is naar hedendaagse maatstaven bijzonder bescheiden. Een goed uitgangssignaal door een nog in goede staat verkerende recorder (en tape) zal waarschijnlijk belangrijker zijn dan hoge resolutie capturing.

Zie Wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

Universal Creations schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:29:
VHS kan toch nooit zoveel detail bevatten? De resolutie ervan komt volgens mij nooit echt verder dan 640x480 ofzo.
De beeldscherpte komt volgens mij niet voorbij VCD (352x240 voor NTSC en 352x288 voor PAL)

Ik denk wel dat capturen in 720x480 slimmer is als capturen in 352x240. Hoger als 720x576 is denk ik zonde (wel zonder compressie opslaan)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10goto10
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Universal Creations schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:29:
VHS heeft geen resolutie, maar is een analoog signaal. Je vangt met een hoge resolutie in ieder geval meer nuances in het beeldmateriaal, of het nou werkelijke details zijn of gewoon ruis. Als je je video later gaat opschonen kun je het beste met een zo scherp en helder mogelijke bron werken.

Stel je had destijds iets gecaptured op 640x480 en je wil het vandaag in je 1080p HD filmpje stoppen, dan moet je harde pixels opblazen (of weer met een filter blurren, waardoor het beeld van mindere kwaliteit wordt).
Pagina: 1