Versterker : 7.1, 5.1, ... met gewone stereo luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een AV-receiver (versterker) met minimum 2 digitale ingangen : 1 optische & 1 coax.

De meerderheid die ik tegenkom is van het type 7.1 of 5.1
Ik moet nog de luidsprekers kopen ook. Maar ik ben totaal niet geïnteresseerd in 7.1 of 5.1. Ten eerste kan ik de kabels quasi niet wegwerken (huurhuis), en ten tweede vind ik persoonlijk de meerwaarde t.o.v. een set degelijke stereo luidsprekers (of 2.1 mag ook) nihil.
Ja ik kijk heel graag HD-films, maar van de surround ben ik echt geen fan. Ik wil de AV-receiver dan ook hoofdzakelijk gebruiken om mijn muziekcollectie in FLAC te beluisteren.

Nu mij vraag :
Kan ik zomaar een 7.2, 7.1 of 5.1 receiver kopen en daar mijn 2 luidsprekers (of 2.1) aansluiten ?
Of zou dit niet goed klinken ?

Ik zat momenteel te denken aan een Onkyo TX-SR508 (7.1). Die valt ruim binnen mijn budget.

Alvast bedankt.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Waarom geen leuke stereoversterker met aparte DAC? Ik heb zelf een paar jaar terug een geinig NADtje gekocht ter vervanging van een wat brakkige Yamaha bij een lokale aanbieding en dat werkt ideaal. Met een losse DAC erbij ben je dan klaar. Pas alleen wel op dat je bronnen daadwerkelijk stereo zijn en geen 5.1. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 12:26

FeaR

In GoT we trust

Je kan altijd minder speakers aansluiten. Het is alleen de vraag of het niet zonde is om een receiver te kopen en er dan alleen maar twee speakers aan te hangen. Je betaalt tenslotte voor veel meer dan je gebruikt. Ik zou in het geval van een 2.0 setup eerder een goede stereoversterker kopen die je vol kan benutten. Enige wat je wel mist ten opzichte van een receiver is dan een tuner. Er zijn ook stereoversterkers met digitale ingangen, maar die zijn wel wat schaarser. Met een simpele DAC kan je overigens gewoon digitaal naar analoog omzetten wat je dan zonder problemen wel aan kan sluiten op een stereoversterker. Overigens is digitaal vooral leuk als je een surorund setup hebt aangezien je dan meerkanaals over één kabel kan sturen, maar dat voordeel is meteen weg als je maar een 2.0 setup hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zou gaan voor een stereo versterker en een losse dac. Heb ik zelf in het verleden ook gehad, en dat klinkt zo oneindig veel beter, en is ongeveer even duur. Mijn simpele bookshelve-speakers konden niet eens door een Onkyo 507 worden aangestuurd. Voor 250 euro heb ik 2e hands toen een aparte stereo versterker gekocht, en dat klonk super.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je even de manual bekijkt, en je gaat naar geavanceerde bediening > geavanceerde instellingen > Sp setup, dan lees je dit:
■Center*1, Surround*1, Front High*1*2*4*5*7*8,
SurrBack*1*2*3*4*6*8
􀁠Small:
􀁠Large:
Selecteer gebaseerd op de kegeldiameter.
􀁠None*7:
Selecteren indien er geen luidspreker is aangesloten.
:)

Wise enough to play the fool

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:37
een 507 kun je wel in stereo speakers mee aansturen, maar of je dat wil is iets anders (een simpel stereo versterkertje van ongeveer 120 euro doet het wat dat betreft beter).

• cedrique
@ KAdrifter :
Kun je mij een simpel stereo versterktje van 120 euro aanwijzen met 2 digitale ingangen (met afstandsbediening) ?

[ Voor 10% gewijzigd door cedrique op 27-01-2011 20:45 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38

DjVe

Hatsaflats!

er zijn wel stereo versterkers met digitale inputs (Harman Kardon en Onkyo hebben één model). Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een goede versterker en deze uit te breiden met een DAC. Een fatsoenlijke DAC hoeft niet eens zo duur te zijn, kijk eens naar een firestone audio spitfire samen met een leuke versterker.

• cedrique
Ik heb niet zo'n zin in een aparte DAC. Ik begrijp dat het waarschijnlijk de betere oplossing is naar geluidskwaliteit, maar ik vind het nogal omslachtig worden.

Smorgens wil ik gewoon mijn MP3's horen, of wat internetradio. Wat doe ik :
- ik neem de afstandsbediening van mijn Logitech Squeezebox Duet, leg die aan
- ik wandel naar de DAC om op de power knop te drukken
- ik neem de afstandsbediening van de receiver, en leg die aan

Eindelijk heb ik geluid.....
Ik zou liever die 2e stap eruit halen, gewoon uit gebruiksgemak.

@Jordy,
Kun je mij die modellen geven van Harman Kardon & Onkyo ?

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:37
cedrique schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:39:
@ KAdrifter :
Kun je mij een simpel stereo versterktje van 120 euro aanwijzen met 2 digitale ingangen (met afstandsbediening) ?
die digitale inputs zijn dan het probleem, ik zou ook gewoon voor een losse dac/geluidskaart gaan en een 2.0 versterker, een versterker met digitale input zijn meestal meteen een stuk duurder.
zoiets: http://www.kieskeurig.nl/...09r/specificaties/246266/

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

cedrique schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 21:05:
Onkyo A-5VL en de Harman Kardon HK 3490.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26
Ik heb niet zo'n zin in een aparte DAC. Ik begrijp dat het waarschijnlijk de betere oplossing is naar geluidskwaliteit, maar ik vind het nogal omslachtig worden.

@Jordy,
Je kan stap 1 en 3 wel samenvoegen met zo een alles in 1 afstandsbediening, zo heb je er ook een stap uitgehaald ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Jordy,
Ik weet niet of ze nog zo gemaakt worden, maar de versterkers uit vroeger tijden (jaren 80/90) hadden vaak 1 of meer aansluitingen voor 220v stekers aan de achterkant. Kon je met je versterker de rest van de apartuur schakelen :)
cedrique schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:39:
@ KAdrifter :
Ik zou als ik jou was eens op marktplaats kijken. Ik weet niet wat je budget is, maar een hele goede steroversterker MET digitale aansluitingen is prima te krijgen. Ik zag toevallig deze (a 600 euro) http://audio-tv-foto.mark...495524-pioneer-a-91d.html Dan heb je wel iets echt goeds in handen, dat ding kostte eind jaren 80 een slordige 2 a 3000 euro.
Of een Philips receiver of versterker uit de 900 lijn. Dat zijn echt beesten, en ook niet stuk te krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• cedrique
Het budget is misschien een beetje te krap ?
Ik hoopte van rond te komen met 500euro voor receiver & luidsprekers.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

cedrique schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:36:
Het budget is misschien een beetje te krap ?
Ik hoopte van rond te komen met 500euro voor receiver & luidsprekers.
Dan zeker een tweedehandse stereoversterker nemen voor een euro of honderd. Dan heb je nog tweehonderd euro per speaker en daar is tweedehands ook zeker wat leuks voor te vinden. En dan zou ik me ook niet blind staren op een digitale ingang en gewoon alle analoog aansluiten. Een DAC hoeft niet heel duur te zijn, maar als je maar een budget van 500 euro hebt is het een flink deel van het budget procentueel gezien.

Als je namelijk naar een versterker met digitale ingangen gaat kijken dan zit je snel op 250 - 350 euro voor een versterker. Wat je dan voor één speaker overhoudt is gewoon uit verhouding en zonde.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Bommes

Capo del formaggio

Ik draai nu al weer een tijdje met een 2de hands aangeschafte marantz sr5400 receiver, gewoon (monitor) 2 speakers op het front en ik heb geen intentie om er ooit een surround set-up van te gaan maken.
De receiver heeft alles wat ik wilde (geen hdmi maar daar was ik niet naar op zoek) op alle kanalen pre-outs, alle digitale mogelijkheden die ik zocht.

Ik betwijfel of je met jouw budget een "normale" stereo versterker gaat vinden die dus danig beter klinkt dat je het gaat horen.

@fear de door mij hierboven beschreven marantz heb ik voor 200 euro gekocht, dan blijft er van zijn budget nog 300 over daar kun je 2de hands een knap setje speakers van kopen.
Doe je het nieuw en ga je voor bijvoorbeeld een setje monitors (eltax monitor 3 heb ik) dan heb je een knap setje bij elkaar waar menig 2 of 3 keer zo duur setje een puntje aan kan zuigen..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:39
Kijk gewoon naar een Yamaha stereo versterker, koop een mediaplayer met DTS/dolby digital downmix en je hebt geen DAC nodig. Je kunt je mediaplayer en bijna elk ander apparaat wel tegenwoordig met twee tulpkabels verbinden met je versterker.

Kijk gewoon op marktplaats naar de wat oudere versterkers, die klinken vele malen beter dan de huidige surround receivers.

Andere oplossing: een Yamaha (ja ik ben yamaha-fan) DSP-ax3200 of DSP-A1, DSP-a2 ofzo. Die hebben voldoende kracht/zuiverheid van een stereoversterker en kunnen ook digitale formats aan. Ze wegen ook stuk meer dan de huidige surround receivers. Enige minpuntje is dat je geen radio-tuner op hebt zitten, maar wel weer genoeg digitale ingangen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:03

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar als je al een squeezebox hebt, dan heb je toch geen DAC nodig? Heeft die squeezebox niet gewoon al een best goede analoge uitgang?

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1