Herstelpartitie kopiëren naar andere schijf. Hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Situatie:

Kennis van mij heeft bezoek van inbrekers gehad. Zijn computer (die altijd aanstaat) is door de woonkamer gesmeten. Gevolg: Windows start niet meer op.

Ik heb de harde schijf eruit geschroefd en thuis aan een SATA/IDE>USB converter aangesloten om zijn foto's en dergelijke te redden, wat gelukt is.

De schijf maakt nogal een lawaai sinds de inbrekers met de computer hebben zitten voetballen en ik wil deze vervangen voor een nieuw exemplaar. Helaas heeft hij geen herstel cd-rom bij de computer gekregen, maar ik zag een herstelpartitie op de bijna dode harde schijf.

Deze partitie wil ik op een nieuwe schijf kopiëren, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik heb alleen maar de beschikking over een laptop, dus even een schijf of meerdere schijven in een computer hangen is er niet bij. Ik heb alleen maar beschikking over één SATA/IDE>USB converter. Normaliter kopieert/kloont men gewoon een complete schijf of partitie van de ene naar een andere schijf, maar dat is dus niet mogelijk.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je vermeldt helaas het merk+type van de PC (en harddrive) er niet bij.
Wellicht biedt de fabrikant de mogelijkheid een herstel-cd op te laten sturen of instructies om een herstel-cd te maken op basis van die herstelpartitie.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• F4T4L_3RR0R
Het betreft een Acer PC. Merk en type niet bekend. De harddisk die erin zit is een Seagate Barracuda van 80GB.

Herstel-cd maken is ook niet mogelijk, want Windows start niet meer op met de halfdode harddisk.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 15:19

BiLo

PSN: toiletcleaner

Kun je de partitie niet eerst op je laptop zetten en vervolgens naar de nieuwe harde schijf?

Of begrijp ik het verkeerd en heb je echt maar 1 aansluiting (in totaal)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 01:15
Is het niet mogelijk om de harde schijf te clonen? Zelf heb ik dit ooit gedaan met een pc waarvan ik ook de data op een andere hardeschijf wou zetten.

Is het zo dat je ook andere hardware gaat veranderen? Dan is mijn ervaring dat je beter de belangrijkste bestanden eruit haalt en windows opnieuwd installeerd (wel eerst kijken met een programma zoals Windows Product Key Finder Professional*

*=Nooit zelf getest

• F4T4L_3RR0R
@DylanE: ik wil niet met partities gaan schuiven op mijn laptop, dus geen partities verkleinen, nieuwe aanmaken, etc.

@P-Storm: er is geen mogelijkheid om de oude en een nieuwe harddisk tegelijk aangesloten te hebben op mijn laptop. Dus klonen is onmogelijk.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Normaal gesproken als het een kant en klare pc betreft plakt er op de zijkant een sticker met de licentiecode van Windows, en kan je met behulp van een Windows dvd diezelfde licentie gebruiken. Wel moet je er dan op letten dat je dezelfde versie Windows gebruikt die onder de licentie staat geschreven.

Merk en typenr. staat normaal gesproken ook ergens op een sticker aan de achterkant van de pc en aan de hand daarvan kan je op de Acersite de drivers vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Roel1966 op 27-01-2011 19:16 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:24
Je zou gewoon een OEM cd kunnen gebruiken en dan de key die op de zijkant van de kast zit geplakt intikken.
Een andere optie is het maken van een image file van de oude hdd naar jouw laptop, de nieuwe hdd aan te sluiten op je laptop en de image weer terug te plaatsen op de nieuwe hdd.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als de HD in de laptop groot genoeg is zou ik een image van de aangedane HD maken. Daar kun je dan evt. elders waar je wel over extra hardware beschikt (wat heb ik de indruk wel het geval is) verder mee manipuleren.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Als je avontuurlijk wilt zijn kan je Clonezilla gebruiken http://clonezilla.org/. Maak eerst een live usb stick met de gedownloade cdrom iso van Clonezilla en http://www.pendrivelinux....-installer-easy-as-1-2-3/.

Boot van de live iso op de usb stick.

Image vervolgens de recovery partitie van de kapotte drive naar je eigen laptop harddisk.
NB! Er moet wel genoeg ruimte zijn voor de recovery partitie op de doelschijf.

NB2! Let wel op dat je de juiste disks kiest anders is dit fataal voor in ieder geval een van de schijven. (Maak altijd backups, misschien een goed advies voor jullie allebei als er zo weinig disks over zijn).

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1