Windows 7 OEM (en OPK?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik hoop dat ik hier in de goede categorie zit.

vandaag kreeg ik windows 7 binnen nu staat het volgende op de doos ( heb seal nog maar dicht gelaten vertrouw het niet)

OEM system builder pack:
Uitsluitend bedoeld voor systeembouwers

"als de afzonderlijke softwaregebruiksrecthtovereenkomst bestemd is voor een bureaubladbesturingssysteem of toepassingssoftware, moet deze ook ook worden voorgeinstalleerd op de vaste schijf van het volledig geassembleerde computersysteem met de OPK."

Ik heb deze licentie gekocht voor 130 euro, samen met andere hardware (delen uit de zelfde winkel) om een complete pc samen te stellen

Is deze licentie voor mij als particulier wel legaal of moet ik een andere versie kopen?
Als het legaal is kan ik deze dan zonder problemen installeren of moet ik wat speciaals doen met OPK wat dit ook mag inhouden!?

hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :)

Groeten Kempi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

google.

https://partner.microsoft.com/global/licensing/40012170

en deze

http://social.answers.mic...46-4a62-8548-ecc883344c54

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke wat ik op microsoft lees is het dus niet legaal. Mooi is dat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Kort gezegd ja want jij bent de systeembouwer.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Het is wettelijk gezien illegaal om als consument een OEM versie te gebruiken. Jij moet eigenlijk de RETAIL versie hebben. Dom dat je dit niet hebt gechecked voordat je je pc koopt, maar nu heb je hem al. Je kan twee, of eigenlijk drie dingen doen

[list=1]
• Contact opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht of je voor het bedrag RETAILVERSIE-OEMVERSIE nog een retail versie kan krijgen, zij kunnen dan immers de oem versie opnieuw verkopen
• hem gewoon installeren, update's en alles zullen gewoon werken, maar het is illegaal(ik denk niet dat iemand je zult betrappen, dus ik zou voor deze optie gaan, je moet namelijk verklikt worden om te worden gepakt)
• gewoon een nieuwe retail versie kopen als optie 1 niet werkt

VOOR DE DUIDELIJKHEID, EEN OEM VERSIE INSTALLEREN ALS JE GEEN COMPUTERBEDRIJF BENT IS ILLEGAAL, DUS OOK IN JOUW SITUATIE, DAAR KAN JE NIET OM HEEN

[ Voor 9% gewijzigd door Beatboxx op 27-01-2011 18:16 . Reden: code's moeten ook worden afgesloten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beatboxx schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:15:
Het is wettelijk gezien illegaal om als consument een OEM versie te gebruiken. Jij moet eigenlijk de RETAIL versie hebben. Dom dat je dit niet hebt gechecked voordat je je pc koopt, maar nu heb je hem al. Je kan twee, of eigenlijk drie dingen doen

[list=1]
• Contact opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht of je voor het bedrag RETAILVERSIE-OEMVERSIE nog een retail versie kan krijgen, zij kunnen dan immers de oem versie opnieuw verkopen
• hem gewoon installeren, update's en alles zullen gewoon werken, maar het is illegaal(ik denk niet dat iemand je zult betrappen, dus ik zou voor deze optie gaan, je moet namelijk verklikt worden om te worden gepakt)
• gewoon een nieuwe retail versie kopen als optie 1 niet werkt
Ik zou persoonlijk voor versie 1 gaan, dan dek je jezelf in ieder geval in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Hij stelt toch een systeem samen ? Dan is het volstrekt legaal lijkt mij. Zo heb ik het tenminste wel altijd opgevat.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Original Equipment Manufacturer (OEM) is een bedrijf dat producten levert ten behoeve van een merkleverancier. citaat van wikipedia. Microsoft is in dit geval de OEM, en is TS een merkleverancier? Lijkt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
De webwinkel is in dit geval toch merkleverancier? Als jij een hele pc in onderdelen koopt, van een webshop, dan is het toch gewoon ok om een OEM windows erbij te bestellen? Ken zat webwinkels die gewoon een oem licentie weigeren te verkopen, als je niet minstens de kern van een pc besteld. (CPU,Mem,Mobo)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beatboxx schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:19:
Original Equipment Manufacturer (OEM) is een bedrijf dat producten levert ten behoeve van een merkleverancier. citaat van wikipedia. Microsoft is in dit geval de OEM, en is TS een merkleverancier? Lijkt me niet
Klopt, ik denk dat bedrijven, neem nou bijv. ALTERNATE (heb ik m'n pc weg) zo'n versie kunnen aanschaffen en deze dus op hun systemen installeert om deze weer door te verkopen aan particulieren. waarom het illegaal voor particulieren is begrijp ik echter niet want ze zijn dus wel makkelijk te verkrijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
Dat was eerder de definitie. Met ingang van vista of windows 7 is iedereen die zelf een pc assembleert op dat moment een systeembuilder:
Who Is a System Builder?
A system builder is anyone who assembles, reassembles, or installs software on a new or used computer system.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biersteker schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:23:
De webwinkel is in dit geval toch merkleverancier? Als jij een hele pc in onderdelen koopt, van een webshop, dan is het toch gewoon ok om een OEM windows erbij te bestellen? Ken zat webwinkels die gewoon een oem licentie weigeren te verkopen, als je niet minstens de kern van een pc besteld. (CPU,Mem,Mobo)
Maar wat is het verschil tussen een OEM versie van Windows en een normale particuliere?
Ze kunnen beide op een clean systeem geïnstalleerd worden...
Freeaqingme schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:24:
Dat was eerder de definitie. Met ingang van vista of windows 7 is iedereen die zelf een pc assembleert op dat moment een systeembuilder:

[...]

dat dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 11:30
Vlak na de introductie van Windows 7 is hier al een discussie over geweest. Als ik even zo vrij mag zijn mezelf te quoten, als reactie op een nieuwsbericht hierover.

"Volgens webwinkel Alternate is er sprake van een gedoogbeleid, waarbij Microsoft zelfs aan aanmoediging doet. "We mogen ze los verkopen. Microsoft heeft ons anderhalve maand geleden nog getraind voor de verkoop van Windows 7. Toen werd gezegd dat we oem-uitvoeringen gewoon aan klanten kunnen verkopen", zegt een medewerker van Alternate. Andere winkels zijn in de veronderstelling wel aan de oem-voorwaarden te voldoen door Windows 7 alleen te verkopen samen met specifieke pc-componenten."

Op Webwereld was het gedeelte tussen aanhalingstekens, destijds (oktober 2009 dacht ik), te lezen.

Zie ook :
nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden

[ Voor 26% gewijzigd door Keesk op 27-01-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de winkel even een mail gestuurd, kijken wat die mij vertellen!

Denk dat ik anders terug stuur en retail bestel mocht het illegaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:25:
Maar wat is het verschil tussen een OEM versie van Windows en een normale particuliere?
Ze kunnen beide op een clean systeem geïnstalleerd worden...
De prijs. ;)

Microsoft zou (in theorie) support geven op een Retail versie die je bij een OEM versie van de leverancier van die OEM versie (met hardware) moet krijgen.

Gewoon die OEM versie gebruiken.Zul je noooooit last mee krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-01-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom hier een nieuw topic aan gewijd moet worden. Dit is toch allemaal al lang en breed hier besproken?

Losse verkoop OEM versies Windows 7 illegaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Beatboxx schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:15:
Het is wettelijk gezien illegaal om als consument een OEM versie te gebruiken.
:+
Illegaal != in strijd met de EULA
Geef eens een voorbeeld van jurisprudentie waar een gebruiker is gedagvaard wegens gebruik van een oem OS.

[ Voor 18% gewijzigd door Henk007 op 27-01-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Beatboxx schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:19:
Original Equipment Manufacturer (OEM) is een bedrijf dat producten levert ten behoeve van een merkleverancier. citaat van wikipedia.
Microsoft is in dit geval de OEM,
Oh ja? Leveren zij dan de apparatuur (equipment) ?
en is TS een merkleverancier? Lijkt me niet
Aan zichzelf.
Problem solved.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1