Aftermarket processorkoeler voor AMD Phenom II X4 965

Pagina: 1
Acties:

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-01 15:32
Hallo

Ik vind dat mijn pc op dit moment te veel lawaai maakt dat komt door de AMD stock koeler van de AMD Phenom II X4 965 dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het maken van een keuze voor een nieuwe processor koeler.

aantal punten waar aan de koeler moet voldoen.
1. niet hoger zijn dan ongeveer 140mm (past anders niet in de kast vanwege een sidefan die aan de binnenkant zit.
2.prijs het liefst laag en niet duurder dan ongeveer €30
3. AM3 natuurlijk niet vergeten

ik heb zelf natuurlijk al wat op internet gezocht
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2
pricewatch: Scythe Samurai ZZ
pricewatch: Scythe Katana 3
keuzes staan op volgorde van mijn idee wat wel goed lijkt.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn keuze input van nieuwe ideeën zijn zeer welkom.

Alvast bedankt.

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 16:27

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme

Deze dan? Is mooi groot (groter dan de rest) 120mm maakt toch weer net wat minder geluid dan 92.

[ Voor 5% gewijzigd door Sloeber op 27-01-2011 17:10 . Reden: nvm van scythe big shuriken ]

Things are cheaper for a reason

• DutchElite
bedankt voor je reactie ziet er inderdaad wel goed uit alleen weet je ook wat meer van de koel prestaties ??

Edit: + verschil andere koelers.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchElite op 27-01-2011 17:37 ]

• altaria1993
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 15:28
Misschien is de Xigmatek HDT-S1283 iets? 30 euro inclusief verzenden, en deze koelt erg goed voor het geld, en de fan is desnoods te vervangen door een andere van 120mm.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Hier een mooie overzicht van stille koelers en hun prestaties.

• DutchElite
altaria1993 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:54:
Misschien is de Xigmatek HDT-S1283 iets? 30 euro inclusief verzenden, en deze koelt erg goed voor het geld, en de fan is desnoods te vervangen door een andere van 120mm.
Helaas heeft deze koeler geen AM3 ondersteuning en de hoogte is ook niet ongeveer 140mm

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb een Phenom II x6 met daarop een Coolermaster Hyper 212, waarbij ik de fan vervangen heb door 2 120mm Yate Loon exemplaren. Die draaien op 5V en koelen m'n systeem voldoende.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• DutchElite
Hillie schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 19:57:
Ik heb een Phenom II x6 met daarop een Coolermaster Hyper 212, waarbij ik de fan vervangen heb door 2 120mm Yate Loon exemplaren. Die draaien op 5V en koelen m'n systeem voldoende.
hyper 212 stond ook op mijn lijstje tot ik er achter kwam dat hij 158mm hoog was :(

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zo hoog toch? Ja, er zit redelijk wat ruimte tussen de fins en de voet. In mijn kast gaat 'ie ook net.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Deze is volgens mij vrij stil pricewatch: Scythe Big Shuriken . Alleen die heeft misschien wel te weinig koelvermogen voor een 965.

pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B is redelijk stil op 'low' en toch lekker koel. Verder goede prijs/kwaliteit.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 04:25 ]

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07-2025
DutchElite schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:07:
1. niet hoger zijn dan ongeveer 140mm (past anders niet in de kast vanwege een sidefan die aan de binnenkant zit.
Als je een beetje een redelijke koeler wil, zal daar ook een beetje een redelijke luchtstroom doorheen moeten. Dit lukt denk ik ook wel met een redelijk 12mm fan. Maar je moet ook een keuze gaan maken voor of je een koeler wil waardoor parallel of loodrecht op het moederbord de lucht stroom loopt.
Als je voor loodrecht op het moederbord gaat moet je er ook rekening mee houden dat de fan op het zijpaneel ook voldoende lucht daar naartoe kan leveren. Hierbij ga ik er vanuit dat het om een 80mm fan gaat die op het zijpaneel bevestigd is ongeveer ter hoogte van de cpu. In dit geval zou ik eerder voor een parallele koeler gaan en de fan op het zijpaneel weg halen, want die verstoord meer de airflow, maar daarbij moet je ook testen wat koudere temperaturen op levert.
Zelf heb ik een Scythe Mugen 2 i.c.m. een Phenom II x4 945 @ 3,5GHz. Hierbij heb ik ook gemerkt dat een goede airflow ook veel kan uitmaken, want stressed is mijn processor bijna 10°C kouder als ik mijn kast open heb.
Je zou voor een betere (misschien wat oudere) koeler ook even mij vraag&aanbod kunnen kijken, want ik zag al dat je daar een Scythe Mugen voor 20 euro kan overnemen. En voor prestaties van koelers kan je beter even het internet afzoeken naar tests, waarbij vaak ook de geluidsproductie wordt gemeten.

• DutchElite
zijpaneel heeft een 200mm(20cm) fan. en hij zit dus boven de CPU want anders zou het wel passen met de hoogte. veder heb ik nog een uit blazende fan in de achterkant (boven) waar meestal de voeding zit maar die zit in mijn kast aan de onderkant.
Scythe Mugen 2 Rev. B heeft ook een hoogte van 158 mm

ook heb ik al veel test bekeken maar het lijkt er soms toch naar mijn idee op dat ze elkaar tegen spreken in sommige gevallen.

Verwijderd

Ik heb een Scythe Mugen 2 en heb met die processor op stock clocks eigenlijk nauwelijks een fan nodig op het blok. De heatsink wordt amper warm omdat het zo groot is en de CPU wordt maximaal 40 graden.

Misschien een idee om gewoon een zo groot mogelijk koelblok te kopen, de fan er af te laten en dan die sidefan erop laten blazen?

• kwinvdv
Dus je zou wel moeten kijken naar een koeler waarbij de lucht loodrecht op het moederbord wordt geblazen. En wat is nou de ruimte (hoogte) waar binnen de koeler moet vallen, want ik heb ook van koelers even vergeleken op meerdere sites en daarbij was Scythe Grand Kama Cross wel een goede koeler, maar is wel 14cm hoog.

• DutchElite
14cm moet makkelijk passen.

• DutchElite
dus heeft iemand nog ideeën over wat ik zou moeten nemen??

• kwinvdv
Ik weet niet hoe belangrijk je het vind hoe makkelijk een koeler in te bouwen is, want veel Scythe koelers zijn lastiger in te bouwen. En goede koelpasta kan ook al gauw (mist goed aangebracht) ruim 5°C schelen.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
een scyte mini ninja rev b is lager dan 140 mm en koelt nog redelijk goed.
i7 860 op stock speed met ninja mini 60 graden en met mugen 2 50 graden

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 16:42
pricewatch: Cooler Master GeminII niet meer (nieuw) te koop, maar wel goed te koelen met je sidefan.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

DutchElite schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 10:53:
dus heeft iemand nog ideeën over wat ik zou moeten nemen??
Eén van de 2 Corsair's?:

Corsair CAFA70

Corsair A50

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• DutchElite
ik zie nu dus wel dat er meer dan genoeg keuze is alleen mijn vraag is dan nog wat is het beste(koelt goed met zo min mogelijk geluid).

• Ianovski
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03-2024

Ianovski

Rawr!

Ik had die freezer xtreme er op zitten in het begin, temps waren idle rond de 40 graden en stressed rond de 50. Zo ongeveer dan :) misschien heb je er wat aan.

Ianovski Designs

• DutchElite
Ianovski schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 22:32:
Ik had die freezer xtreme er op zitten in het begin, temps waren idle rond de 40 graden en stressed rond de 50. Zo ongeveer dan :) misschien heb je er wat aan.
dat is dan wel een prima processorkoeler weet je ook of die veel geluid produceert ??(of iemand anders)

weet veder iemand nog iets over deze processorkoeler's ??
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-01 13:10
Je sidefan eruit schroeven en er wel een hogere/grotere (stillere en beter presterende) koeler op zetten geen optie?

Hallo

• DutchElite
kan wel maar vind ik niet nodig en dan heb ik ook geen fan die lucht in de kast blaast.

• kwinvdv
DutchElite schreef op zondag 30 januari 2011 @ 11:09:
kan wel maar vind ik niet nodig en dan heb ik ook geen fan die lucht in de kast blaast.
Dus als je de fan wilt laten zitten moet je eigenlijk wel een koeler nemen waarbij de fan de lucht loodrecht op het moederbord blaast en niet parallel. Hierdoor vallen al wel een heleboel koelers af.
Er zijn een heleboel Zalman koelers zoals deze heb er geen ervaring mee, maar heb altijd het idee dat ze niet heel goed koelen.
Zelf zou ik een van deze koelers nemen: Scythe Big Shuriken, Scythe Shuriken CPU Cooler of Scythe Grand Kama Cross omdat Scythe koelers naar mijn idee vaak goede koel prestaties leveren en niet erg duur zijn. Alleen in reviews op Tweakers.net staat wel dat deze de fans van deze koelers niet erg stil zijn op maximale snelheid, maar dat is meestal alleen zo zijn als de cpu wat aan het doen is, bijvoorbeeld tijdens gamen en dan stoort dat denk ik niet echt. Door een programma te gebruiken dan de fanspeed dan geregeld worden na gelang de temperatuur van de cpu.

• DutchElite
ik snap alleen niet helemaal waarom ik dan een loodrechte koeler moet hebben

edit: zat ff vorige berichten te lezen en ik zie nu dat al vertelt was dat het de airflow versoort.
is dat ook zo als ik de side fan op lage snelheid zet??

[ Voor 51% gewijzigd door DutchElite op 30-01-2011 17:35 ]

Verwijderd

Nou vrij eenvoudig, je wilt de fan in de zijkant niet weghalen. Dus heb je max 14cm ruimte en vallen vrijwel alle tower koelers met een 120mm fan af, want die zijn vrijwel allemaal 16cm hoog.

Wat je dus kunt doen is of een tower koeler met 92mm fan (Coolermaster TX3 bvb) maar dan heb je meer geluid hoewel nog steeds een stuk minder dan de stock koeler. Of een platte koeler met een 120mm fan, zoals de Big Shuriken. Die oude Zalman die hierboven werd genoemd is niet genoeg voor een Phenom II quad.

Maar kun je geen fan voorin je kast stoppen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 17:36 ]

• DutchElite
dat zou wel kunnen maar ik hou de fan's graag zo als ze zijn en dan een koeler nemen die goed koelt.
zoals misschien Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 of Arctic Cooling Freezer Xtreme

Verwijderd

Dan zou ik die Freezer Xtreme nemen, zal een van de weinige grote koelers zijn die onder de 14cm blijft. En neem meteen een tubetje koelpasta erbij, ik zie dat dat er niet bij zit (zit er wel al op maar kun je dus maar 1 keer gebruiken). MX4 van Actic zelf is wel goed.

Maar ik zou eerst eens met een fan voorin proberen, kijken of het scheelt qua temps. Dan heb je mooi airflow van voor naar achter, met een fan aan de zijkant moet de lucht toch ergens een hoekje om.

• DutchElite
wat bedoel je met fan voorin proberen de stock koeler die ik nu heb of als ik die nieuwe er in zet

Verwijderd

Gewoon, fan voor in je kast. Zodat je kast aan de voorkant lucht aanzuigt en er aan de achterkant weer uit spuugt.

Op zich prima koeler die Freezer Xtreme, stukken beter dan de stock koeler. Maar bijvoorbeeld minder goed dan Coolermaster Hyper 212 of Xigmatek S1283 die ongeveer hetzelfde kosten. Maar die passen dus niet met fan aan de zijkant van je kast.

Bij die Freezer Xtreme zit ook een speciaal soort fan, dus lastig te vervangen. Bij de Hyper 212 kun je gewoon elke 120mm fan er opzetten, of 2 in push/pull wat niet kan bij de Freezer Xtreme.

btw, welke kast heb je eigenlijk?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 19:48 ]

• DutchElite
kast: Aerocool Vx-9 Pro
zo een extreme tweaker ben ik ook weer niet ik ga geen fan vervangen enzo
Xigmatek S1283 heeft geen am3 dus dat gaat het ook niet worden maar als ik zou kiezen om mijn side fan weg te halen kan ik ook een scythe mugen reb b kopen die doen het volgens mij ook wel goed

• DutchElite
dus als ik deze neem: pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme wat is dan het handigst om te doen met de airfow?? side fan er uit halen er in laten of laag of hoog rpm gebruiken??

dus wie weet wat het beste werkt??

[ Voor 6% gewijzigd door DutchElite op 01-02-2011 20:38 ]

• DutchElite
....

Verwijderd

Met makkelijk fan te vervangen bedoel ik voor als ie stuk gaat.

Als ik jouw kast bekijk zou ik de fan aan de zijkant weglaten. Dan voorin een 120mm, achterin een 120mm en bovenin een 140mm en aansluiten op de fancontroller. Kun je gewoon iedere cpu koeler kwijt. Maar wat je beter kunt doen is gewoon zelf experimenteren en kijken wat je temps doen. Dan zie je zelf wat het beste is.

Zou me er verder ook niet zo druk over maken, iedere aftermarket koeler van zeg 30 euro is stukken beter dan de stock koeler, of ie nou naar beneden blaast of opzij. De Mugen is iig nog steeds de beste koeler voor het minste geld.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

haal de fan op je zijpaneel er van af, en ga voor de Mugen II. Beter krijg je toch niet voor dat geld.

Eventueel kan je de fan die eerst aan de zijkant zat dan op je Mugen doen, (Zodat je een push/pull config hebt) of hem ergens anders in je kast plaatsen.

Ik zie je kast, die fans op de zijkant kan je perfect ergens anders plaatsen in je kast.

[ Voor 63% gewijzigd door D4NG3R op 02-02-2011 22:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DutchElite
D4NG3R schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 22:41:
haal de fan op je zijpaneel er van af, en ga voor de Mugen II. Beter krijg je toch niet voor dat geld.

Eventueel kan je de fan die eerst aan de zijkant zat dan op je Mugen doen, (Zodat je een push/pull config hebt) of hem ergens anders in je kast plaatsen.

Ik zie je kast, die fans op de zijkant kan je perfect ergens anders plaatsen in je kast.
volgens mij niet mijn side fan is 200mm dus 20cm volgens mij past dat niet :S

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Ah heb het fout gelezen op de site van aerocool. Anyway, een sidefan voegt over het algemeen weinig toe, je kan beter voor/onder/achter/boven fans hebben.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-01 13:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik heb ongeveer dezelfde setup als jouw, en met de pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme heb ik een idle van rond de 33c en stressed, zonder extra casefans aan max 46c. Koeler is erg stil, en ziet er nog strak uit ook nog.

Met me casefans aan komt hij zelfs niet boven de 43c uit.

---RAWE CEEK!!!---

• Ianovski
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03-2024

Ianovski

Rawr!

DutchElite schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:51:
[...]

dat is dan wel een prima processorkoeler weet je ook of die veel geluid produceert ??(of iemand anders)
Ik heb hem al een tijdje niet meer, maar volgens mij produceerde hij wel aardig wat geluid. Had hem dan ook via EPU altijd op turbo mode staan. "Slome" mode was ie redelijk stil.

Ianovski Designs

• DutchElite
NoFearCreations schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:09:
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jouw, en met de pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme heb ik een idle van rond de 33c en stressed, zonder extra casefans aan max 46c. Koeler is erg stil, en ziet er nog strak uit ook nog.

Met me casefans aan komt hij zelfs niet boven de 43c uit.
dus als ik die koeler neem en mijn side fan uit zet haal ik heb ik ook goede koeling in me kast. ik heb wel ook nog een readon HD 6870 die bij het gamen 60 grade wordt
Pagina: 1