• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik probeer nu al een tijdje een pc goed werkend te krijgen op een 55" LCD scherm. Het scherm is via hdmi aangesloten met een nvidia geforce 430GT grafische kaart. Nu is het gewoon niet mogelijk om goed een resolutie van 1920x1080p in te stellen terwijl het scherm wel gewoon een full hd scherm is.

In het nvidia configuratiescherm heb ik de keuze tussen hd resoluties en pc resoluties. Als ik hier kies in het stuk hd resoluties voor 1920x1080p dan wordt het beeld te groot, de zijkanten van het beeld vallen dan net 1/1,5cm buiten beeld waardoor het ook allemaal heel onscherp wordt omdat het niet de native resolutie is. Dit zelfde effect heb ik ook bij alle andere resoluties onder het "hd" kopje.

Als ik kies voor een resolutie in in het deel "pc resoluties" dan wordt het beeld wordt het beeld wel netjes weer gegeven binnen de randen van het scherm, het probleem hier is dat ik niet kan kiezen voor een resolutie hoger dan 1280x1024.

Het gebeurd overigens bij alle frequenties (23Hz, 29Hz, 30Hz, 50Hz, 59Hz, 60Hz).

Dit alles is geprobeerd op windows 7 en ik maak gebruik van de laatste nvidia drivers. Ik heb het ook geprobeerd in deze pc met een nvidia quadro fx580 videokaart maar hier heb ik exact hetzelfde probleem. Tevens heb ik het ook geprobeerd met een laptop met een intel mobile 4 grafische kaart, hier kom ik helaas niet verder dan 1440x900 (Waarschijnlijk omdat de videokaart geen hogere resoluties ondersteund).

In het scherm zelf heb ik 0,0 opties om iets te doen met bijvoorbeeld 1:1 pixelmapping of wat dan ook.

Ik hoop dat hier iemand de oplossing heeft voor dit probleem.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:29
even googelen zou dit probleem wel op moeten lossen.

Maar goed:
- rechter muisknop op je achtergrond
- selecteer nvidia control panel
- adjust desktop size and position
- klik op resize desktop

succes :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bastard op 27-01-2011 20:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heeft je TV niet een optie om overscan/underscan aan of uit te zetten?

• Avvd
  • Niet online
KAdrifter schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:41:
even googelen zou dit probleem wel op moeten lossen.

Maar goed:
- rechter muisknop op je achtergrond
- selecteer nvidia control panel
- adjust desktop size and position
- klik op resize desktop

succes :)
Dit heb ik geprobeerd maar dan wordt de resolutie gewoon veranderd (1843x1072 of iets dergelijks). Het past dan wel binnen het beeld maar het is het beeld is heel slecht dan omdat hij niet de native resolutie heeft.
Terw_Dan schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:46:
Heeft je TV niet een optie om overscan/underscan aan of uit te zetten?
Helaas niet. Ik heb wel met deze instellingen gespeeld in het nvidia configuratiescherm maar dat mocht ook niet baten.

[ Voor 22% gewijzigd door Avvd op 27-01-2011 20:52 ]

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:29
eventueel een optie om even te spelen met zoomformaten van je tv? vaak zit er iets op om je beeld van 4:3 op te rekken naar breedbeeld, soms zit daar ook de 1:1 weergave bij verstopt (was volgens mij bij mijn oude samsung zo)

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 27-01-2011 20:56 ]

Verwijderd

Gebruik zelf een Philips 32" tv als computer scherm en die werkt ook niet "out of the box" helemaal correct, oplossing hiervoor was om te optie "niet op schaal" in te schakelen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je zult ergens een 'native' of 1:1, 16:9 moeten kunnen selecteren, waarop de tv goed zou moeten springen.. krijg je het ook als je het systeem laat booten op de tv?

Ik laat `m even open, aangezien de standaardoplossingen niet meteen uitkomst bieden ! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Michael Knight schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 00:46:
Je zult ergens een 'native' of 1:1, 16:9 moeten kunnen selecteren, waarop de tv goed zou moeten springen.. krijg je het ook als je het systeem laat booten op de tv?
Dat hoeft niet altijd hoor, ik krijg mn 42" samsung met geen mogelijkheid op 1:1 via hdmi :X

Mn TV past 7% overscan vertivaal, en 6% overscan horizontaal toe, waarom? Ik zou het niet weten.

• Avvd
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 21:12:
Gebruik zelf een Philips 32" tv als computer scherm en die werkt ook niet "out of the box" helemaal correct, oplossing hiervoor was om te optie "niet op schaal" in te schakelen.
Deze optie is bij mij alleen maar beschikbaar als ik kies voor een resolutie onder het kopje "pc", hier kan ik helaas alleen maar gaan tot 1280x1024 en niet tot 1920*1080.
Michael Knight schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 00:46:
Bij de tv heb ik alleen maar de keuze tussen 4:3, 14:9 of 16:9. Nu gebruik ik daar continu 16:9. Het probleem doet zich ook voor als ik het systeem laat booten op de tv.

Ik heb hem nu weer even via vga aangesloten en daar is het me nu wel gelukt om een resolutie van 1920*1080p in te stellen door een aangepaste resolutie toe te voegen. Helaas is het beeld via vga enorm onrustig en bewegen alle lijntjes, het zou dan denk ik toch gewoon via hdmi moeten.

[ Voor 46% gewijzigd door Avvd op 28-01-2011 09:31 ]

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02 23:33
Ik heb hier exact hetzelfde probleem met mijn splinternieuwe htpc (zowel met nvidia gt430 als met ingebouwde intel videokaart van het h67 bordje) op mijn pioneer kuro krl37-v LCD tv.
De eerste de beste el cheapo meadiaplayer werkt perfect. Dan zou ik toch ook in staat moeten kunnen zijn om vanaf mijn htpc 1920x1080P perfect weer te geven?!

Had je nog een oplossing gevonden?

Edit: Okay gelukkig heb ik het gevonden. Mijn tv had inderdaad een optie dot by dot in plaats van "volledig".

[ Voor 12% gewijzigd door vandenhende op 30-01-2011 16:06 ]

Pagina: 1