[WinPE] Flatboot vanaf USB 0000007B

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Om snel aanpassingen te kunnen maken aan WinPE maak ik gebruik van flatboot ipv ramboot. Deze flat images werken direct vanaf een harde schijf en met een kleine aanpassing ook vanaf een USB schijf. De methode die ik gebruik is deze.

Flatboot is een methode om WinPE direct vanaf media te draaien. Normaliter draait WinPE vanuit een ramdisk, maar om elke keer wimfiles open te breken werkt niet makkelijk.

Flatboot werkt tot nu toe prima op vele systemen, behalve op één systeem. Een Dell E4310 met Intel 5 Series 3400 USB controller. Elke keer als ik het image vanaf USB boot dan krijg ik de bekende 0000007B BSOD. Het is ook alleen op dit systeem, tot nu toe heb ik het nog niet op andere systemen (andere hardware) gezien.

Wat heb ik al geprobeerd:
• De betreffende USB services toevoegen aan de "SCSI miniport" groep;
• usb#class_08 en usbstor#disk toevoegen aan de CriticalDeviceDatabase;
• Mijn complete Windows installatie vanaf een USB schijf proberen te starten om te kijken of WinPE wellicht een driver mist;
• Geheugenswap gedaan van het systeem om een eventueel geheugendefect uit te sluiten;
• Andere USB poort geprobeerd;
• Legacy USB support aan- en uitgezet;
• Legacyboot geprobeerd ipv UEFI

Het heeft allemaal niet geholpen. Logischerwijs boot een ramboot image wel. Ik heb helaas geen andere systemen met dezelfde chipset. Wellicht is de chipset niet geheel compatible met WinPE?

Wellicht ten overvloede: WinPE 1.6 boot wel gewoon vanaf USB. WinPE 1.6 boot echter via een andere mechaniek, want de waarde Start van de USB services hoeven hiervoor niet op 0 te worden gezet.

De relevante gegevens:
• Intel 5 Series 3400 USB controller
• WinPE 3.0

Wat ik heb gevonden is deze link. Het is niet direct gerelateerd aan dit probleem, maar na wat zoeken op internet blijkt er een bug te zitten in de USB controller van de Intel 5 Series 3400 chipset en Intel is niet van plan deze bug op te lossen. Zou dit met de flatboot problematiek te maken kunnen hebben?

Wie kan mij wellicht verder helpen? Ik werk namelijk veel liever met flatboot images dan met ramboot images.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 28-01-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
* schopje *

Inmiddels ook geprobeerd om de huidige chipset drivers toe te voegen en ik heb een aantal plaatsen in de bootvolgorde van de bootdrivers geprobeerd. Heeft allemaal niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Trommelrem schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:24:
Wat ik heb gevonden is deze link. Het is niet direct gerelateerd aan dit probleem, maar na wat zoeken op internet blijkt er een bug te zitten in de USB controller van de Intel 5 Series 3400 chipset en Intel is niet van plan deze bug op te lossen. Zou dit met de flatboot problematiek te maken kunnen hebben?
Die flatboot image is wel een schoolvoorbeeld van een bulk transfer over die poort natuurlijk....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Het zou dus geen fout zijn in mijn flatboot image maar een fout in de chipset van Intel. Wel vreemd dat een ramboot image (waarbij ook ineens heel veel data over de bus wordt gepompt) wel gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Kick! Opgelost!

Ik was bij een leverancier en ik zag dat er een Hyper-V server vanaf een USB schijf opstartte. Ik heb toen Hyper-V zelf ook geinstalleerd en vergeleken met WinPE. Daaruit bleek dat het niet nodig was om de usb services tijdens het bootproces te laden. De volgende registerwijzigingen zijn voldoende:

HKLM\SYSTEM\ControlSet001\Control:
BootDriverFlags
REG_DWORD: 6

HKLM\SYSTEM\ControlSet001\Control\PnP
PollBootPartitionTimeout
REG_DWORD: 30000 (decimal)

Na enig zoekwerk blijkt dat PollBootPartitionTimeout ervoor zorgt dat het OS iets meer tijd krijgt om drivers te laden, wat blijkbaar nodig is op de Intel 5 series chipset. Het is dan niet meer nodig om de usb drivers tijdens boottime te laden.

Windows 7 en Windows Server 2008 R2 (op Hyper-V Edition na) hebben de bovenstaande waardes allemaal op 0 staan. Theoretisch gezien kun je met deze methode ook Windows 7 of Windows Server 2008 R2 vanaf een USB stick starten. Dat is iets wat ik later ga testen.

Hopelijk heeft iemand anders hier ook ooit iets aan.