Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 11:01
Hallo,

Recent heb ik een nieuwe SSD en tweede Samsung Spinpoint F3 aangeschaft ter aanvulling van mijn huidige F3 en F1. Nu ben ik al een tijdje aan het onderzoeken naar de beste raid oplossing voor deze combinatie en ben tot de volgende conclusie gekomen wat mijn toekomstige configuratie betreft:
  • SSD voor OS (Win7)
  • 2xF3 in raid 0 voor programma's
  • 1xF1 voor backup
Nu heb ik een Asus P5Q moederbord en aan de hand van mijn onderzoek zou deze zo'n raid moeten ondersteunen (heb nog niet de kans gehad dit te verifiëren).

Goed, mijn vraag aan de hand van bovenstaande configuratie is dus of ik voor een BIOS of OS raid moet gaan?

Aanvulling op vraag:
Het overgrote deel van de resultaten op Google en hier op GoT raadt een BIOS opstelling aan omdat de topic starters zo goed als altijd op de raid0 hun OS willen installeren. Dit is bij mij echter niet het geval, ik heb hier speciaal een SSD voor gekocht. Omdat volgens de meeste resultaten de OS en BIOS gebaseerde raids beiden ongeveer dezelfde snelheid geven, neig ik naar een OS-gebaseerde raid omdat dit bij migratie naar een ander moederbord de raid in tact zou houden, terwijl bij een BIOS-gebaseerde raid het veranderen naar een ander merk moederbord de raid meestal sloopt. Ben jij het hier mee eens of zou ik toch voor een BIOS raid moeten gaan (en waarom)?

Bij voorbaat dank. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zerotorescue op 27-01-2011 15:05 . Reden: OS = Windows 7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ongeacht of je voor BIOS of OS RAID gaat: bij een moederbordwisseling is het sowieso zeer onverstandig om geen complete herinstallatie te doen, als het al mogelijk is om zonder herinstallatie door te gaan. Daar zou ik het dus niet vanaf laten hangen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door TimMer op 27-01-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Advies uit ervaring: koop een losse RAID controller van een gerenomeerd merk, die kan je zo overzetten naar een nieuw moederbord, en ja WIN start dan niet meer op maar al je data blijft beschikbaar. On-board gaat nogal eens de mist in en je bent alles kwijt, zeker met RAID 0. Bij een time-out van één HD is de RAID setup op je mobo al verloren ;).

http://tweakers.net/price...aXi5PyiVN_ECiUrOAckZVALAA

[ Voor 21% gewijzigd door keur0000 op 27-01-2011 15:21 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij een time-out van één HD is de RAID setup op je mobo al verloren .
Nee dit valt wel mee ;) Zelf ervaring mee gehad helaas maar je RAID array zal het daarna nog prima doen in de meeste gevallen ;)

Maar ik ben het met je eens, koop een losse RAID controller ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
TimMer schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 15:13:
Ongeacht of je voor BIOS of OS RAID gaat: bij een moederbordwisseling is het sowieso zeer onverstandig om geen complete herinstallatie te doen, als het al mogelijk is om zonder herinstallatie door te gaan. Daar zou ik het dus niet vanaf laten hangen. :)
Klopt, maar de raid zal vooral data bevatten welke onafhankelijk van welke OS het is gebruikt kan worden. Denk hierbij aan games welke vaak zonder registry keys werken, films, .iso's, programmeer/video editing/photoshop projecten, virtuele machines, e.d. Ik snap dat een OS (en dus ook de geïnstalleerde applicaties) moeilijk gaan doen als je van moederbord veranderd maar bovenstaande data zal blijven werken. Het opnieuw instellen van een raid0 binnen een ander Windows OS zou niet moeilijk moeten zijn als ik de berichten hierover mag geloven.

[ Voor 25% gewijzigd door Zerotorescue op 27-01-2011 15:27 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
Hardeware controller advies is genoteerd, mijn dank voor het meedenken. _/-\o_ Ik had verwacht dat deze toch een factor 4 duurder zouden zijn en omdat de meeste posts melden dat een software-based raid niet veel slechter is dan de meeste betaalbare hardware-based controllers heb ik dit niet eerder overwogen (het HD time-out verhaal is helemaal nieuw voor mij, er wordt hier ook niets over gemeld in de raid FAQ).
keur0000 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 15:18:On-board gaat nogal eens de mist in en je bent alles kwijt, zeker met RAID 0. Bij een time-out van één HD is de RAID setup op je mobo al verloren ;).
Heeft een OS-based raid hier ook last van? Als ik de berichten verspreid over het internet mag geloven is het opnieuw koppelen van een OS-based raid geen enkel probleem (ook niet op een ander systeem). Het enige probleem wat ik me hierbij kan voorstellen is het kapotgaan van één van de harde schrijven, iets wat altijd kan gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Zerotorescue op 27-01-2011 16:06 . Reden: Oeps, post had een edit moeten worden van vorige post, mijn excuses. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilgore
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
En met een back-up hoef je je geen zorgen te maken om kleine kansen.
Pagina: 1