Toon posts:

Crossover instellingen B&W 5.1 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welgeeerde Tweaker vrinden,

Ik weet ongeveer wel hoe ik de crossovers in moet stellen maar weet niet of ik het goed doe aangezien de frequenties die de fabrikant opgeeft. Onderstaande mijn speakers met gegevens van B&W. Ik denk zelf dat ik met meer van onderstaande rekening moet houden maar weet niet wat?

speakers__________frequency range__frequency responce___crossover frequency__recom. amp power

B&W CM8 fronts____-6dB at 43Hz____69Hz - 22kHz +/- 3dB____350Hz, 4kHz____30w - 150w
B&W CM1 rears____-6dB at 45Hz____55Hz - 22kHz +/- 3dB____4 kHz__________30w - 150w
B&W center_______-6dB at 45Hz____55Hz - 22kHz +/- 3dB____4 kHz__________30w - 120w
SVS SB12-NSD sub_______________21Hz - 230Hz +/- 3dB___________________400w DSP

Volgens bovenstaande gegevens (kan ik er alleen uit halen) dat de laagst weer te geven frequentie van de CM8 (vloerstaanders) hoger ligt dan van mijn rears en center terwijl mijn CM8 (vloerstaanders) 2 extra baswoofers hebben en duidelijk lager gaan dan de rest?? Wat lees ik hier fout??

Mijn crossover instellingen zijn nu:

CM8 fronts = 70Hz
CM1 rears = 90Hz
CM Center = 90HZ
SVS sub = Crossover instelling op sub op OFF en in de reciever (Denon3311) op 70Hz

Gaat het hier zo goed??? Ik kom er zelf niet uit dus alvast bedankt voor jullie hulp!!!!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kijkt even naar de response bij -3dB, dus voor CM8 69Hz en voor CM1 55Hz. Dat die eerste een vloerstaander is hoort je een lagere response te geven, maar heeft de CM1 toevallig een baspoort? Ook kan B&W bij de CM8 wellicht eerlijker geweest zijn in de specs :P
Waar je naar op zoek bent is het punt waar de bas in zin algemeen wegzakt in volume. Per speaker heeft niet zoveel zin, maar sluit eens een laptop aan met een frequency generator en je bent er zo achter bij welke Hz dat is. Vervolgens zet je je crossover op je receiver daar iets boven zodat het mooi integreert. Dat kan dus gewoon hetzelfde getal zijn overal. Crossover uit op de sub is goed.
Luisteren is het belangrijkste! Getalletjes zijn theoretisch. Er hangt ook nog een berg af van je kamer, de plaatsing etc.

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:28:
Je kijkt even naar de response bij -3dB, dus voor CM8 69Hz en voor CM1 55Hz. Dat die eerste een vloerstaander is hoort je een lagere response te geven, maar heeft de CM1 toevallig een baspoort? Ook kan B&W bij de CM8 wellicht eerlijker geweest zijn in de specs :P
Waar je naar op zoek bent is het punt waar de bas in zin algemeen wegzakt in volume. Per speaker heeft niet zoveel zin, maar sluit eens een laptop aan met een frequency generator en je bent er zo achter bij welke Hz dat is. Vervolgens zet je je crossover op je receiver daar iets boven zodat het mooi integreert. Dat kan dus gewoon hetzelfde getal zijn overal. Crossover uit op de sub is goed.
Luisteren is het belangrijkste! Getalletjes zijn theoretisch. Er hangt ook nog een berg af van je kamer, de plaatsing etc.
Ze hebben beide een baspoort, dacht dat b&w altijd wel eerlijk was met zijn specs maar hier komt het niet echt zo over? Edit: Nu ook bij B&W geinformeerd dus ben benieuwd

En die frequency generator. Die werkt via de mic van mijn laptop? En dat gebruik ik als al mijn speakers spelen? Dit vind ik wel heel interresant maar heb nog nooit iets over gelezen?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee, gewoon via de line out van je geluidskaart, hier staan er genoeg:
http://www.google.ie/sear...official&client=firefox-a

Alles wat het doet is een frequentie naar je receiver sturen die je speakers afspelen. Niet te hard zetten uiteraard bij de lagere frequenties.

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 15:02:
Nee, gewoon via de line out van je geluidskaart, hier staan er genoeg:
http://www.google.ie/sear...official&client=firefox-a

Alles wat het doet is een frequentie naar je receiver sturen die je speakers afspelen. Niet te hard zetten uiteraard bij de lagere frequenties.
Hier moet ik me ff in verdiepen