Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
hallo

Sinds enkele weken hebben we hier in huis 2 tp link wr1043n routers staan. eentje beneden in de meterkast (met de modem op de wan poort) en dhcp aan. en een op zolder met dhcp uit.
tussen de routers loopt een kabel tussen lan en lan, dus de router boven dient enkel als switch+access point.

ze hebben hetzelfde ssid, wachtwoord, beveiligingstype, kanaal etc en normaal gesproken werkt het ook prima. alleen valt de verbinding regelmatig weg (ca elke 2 weken)

dan moet ik alles resetten etc om het na veel geklooi weer online te krijgen.

dus ergens zit iets niet goed.
ik heb hier de howto al bekeken, maar daar staat eigenlijk niks raars in.
de router ip's zijn 192.168.1.1 voor beneden en 192,168.1.2 voor boven.
bij dhcp instellingen staat ip range van 192.168.1.100 tot 199, dus de router io's vallen erbuiten (dit moest volgens de howto)

het modem is een arris tm502b/220 touchstone telephony modem

vannacht weigerde de router boven dienst, en toen viel me op dat het sys ledje uit was en de wlan led langzaam knipperde. geen idee of dat wat betekend.
na een reset van de router boven deed hij het wel weer

er staat boven een freenas server te draaien die nu ik er aan denk een vast ip adres heeft van 192.168.1.250.
ik bedenk me net dat dat buiten de ip range is van de dhcp (probleem?)

heeft iemand enig idee waar het anders aan kan liggen?

alvast bedankt
timberleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Als je met meerdere draadloze toegangspunten gaat werken moet je (volgens mij) ook verschillende kanalen toe passen.

Het IP adres van de FreeNAS is prima ingesteld, deze kan je gewoon laten staan.

Echter verklaart dit niet de situatie zoals je hem schetst, maar het kan zeker geen kwaad om bovenstaande uit te voeren.

Zie ook: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
die howto had ik al bekeken. daar stond niks nieuws in jammer genoeg.
die kanalen had ik ergens gelezen dat ze juist hetzelfde moeten zijn, maar ik zal het eens proberen om er 1 van kanaal te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01
Waarom zouden ze hetzelfde moeten zijn?
Nu gaan de signalen juist elkaar in de weg zitten.
Denk aan je radio waar een piratenzender op dezelfde freqentie als een reguliere zender gaat zitten: je kunt van beiden niets volgen...

Maar waarom ze uitvallen... Dat durf ik niet gelijk daaraan toe te wijzen.
Ik heb er hier sinds gisteren een draaien. Nieuwste firmware er op gezet, instellen en gaan.
Heb hem al flink geprobeerd te belasten met P2P verkeer en kopieeracties over WiFi maar ik heb hem nog niet zien falen.
Vind het wel een groot gemis dat de router niet aan poort translatie kan doen wanneer ik een port forward op zet. Mijn DIR-655 (die ik dus waarschijnlijk ga vervangen met de WR1043ND) kon dat wel...
Maar zodra ik er OpenWRT op heb gezet zal dat opgelost zijn. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Ultraman op 27-01-2011 19:40 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dat met dezelfde kanalen staat ook in de howto:

"Hetzelfde SSID in het hele huis/pand, hiervoor moet bij iedere router hetzelfde SSID worden ingesteld, hetzelfde kanaal en dezelfde beveiligingssleutel -en manier. (BV. WEP <> WEP / WPA <> WPA / WPA2 <> WPA2) Ook de versleutelingstechniek (AES of TKIP) moeten hetzelfde zijn ! "

maar ik zal er even een omzetten. dan meteen even kijken of er een firmware update beschikbaar is (misschien is het gewoon een bug)

edit:
ik kan alleen al de hele dag niet op de tp link site komen -.-

edit2:
de firmware is gevonden, bleek alleen dat de nieuwste er al op stond, maar ik heb hem alsnog even ge-upgrade. misschien zat er ergens een foutje in die misschien zo opgelost is.

anders ga ik de routers eens omwisselen, misschien dat dat helpt.

en als dat ook niet wil ga ik er eens eentje gebruiken ipv 2, en dat omwisselen. kijken of het toe te schrijven is aan een router

[ Voor 33% gewijzigd door timberleek op 27-01-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nou het heeft eventjes geduurd, maar gister is de router weer uitgevallen (ca 2 weken na de vorige keer dus).

ik zou alleen niet weten wat voor iets maar zo weinig op treedt wat de router laat crashen (of wat hij doet). In elk geval was het internet eraf. nog wel wifi verbinding met de router, maar geen internet connectie meer. En de system led knipperde niet meer (dat zal met de storing te maken hebben vermoedt ik).

De router resetten was ditmaal genoeg om het weer draaiende te krijgen.

Ik zat nog te denken. zou het een probleem kunnen zijn dat er 24/7 een internetverbinding actief is? de freenas server heeft de bittorrent client actief, die is altijd wel wat aan het up/downloaden.

• timberleek
log:

vandaag ging het internet er weer uit, nu heb ik de router van beneden verwijderd en die van boven geinstalleerd op de plek beneden. (dus geen router boven).

internet kwam er pas weer op nadat ik de router en modem had gereset.

en een paar minuten later ging hij er weer uit. toen ik de wan instellingen liet vernieuwen (mac adres enzo) kwma het internet weer terug.

misschien dat het probleem ligt tussen de router en het modem aangezien ik tijdens de storingen in huis nog wel alles kan benaderen (pingen intern, routers openen, inloggen op freenas server)

Er viel me ook wat anders op tijdens de eerste storing. ik kon met geen enkele computer meer op internet, maar ik kon vanuit de router wel een traceroute doen naar allerlei websites, en de server bleef gewoon downloaden. toen ik het snelheidslimiet verwijderde schoot de downloadsnelheid direct naar >1Mb terwijl de rest van de computers geen internetverbinding kon krijgen...

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:51

dodo79

witte dikke tonnie

Dat het internet wegvalt kan ik wel verklaren.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de tplink router.
Het is op te lossen door clone macadres te gebruiken, dan blijft de router netjes online.

omdat het kan!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

dodo79 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 14:36:
Dat het internet wegvalt kan ik wel verklaren.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de tplink router.
Het is op te lossen door clone macadres te gebruiken, dan blijft de router netjes online.
Kan je dit ook verklaren?
Wat is het (exacte) nut van een gecloond MAC adres in deze situatie?
En waarvan wil je clonen(andere router, één van de pc's, router buurvrouw, enz.)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat P2P werk kan heel goed de boosdoener zijn.

Hier een uitleg over dit verschijnsel voor een andere modem/router. Kijk even wat je ermee kunt doen.

• timberleek
Dat is misschien wel een goede tip

Maar even een (redelijke) leek vraag. voor wat ik ervan begrijp uit mijn router neemt hij dan het mac adres van mijn computer over ipv zijn eigen. heeft dit geen verdere gevolgen voor het verdere netwerk?

nog even ter info de opbouw van het internet netwerk:
code:
1
2
3
4
5
                                 [Wlan]                              [Wlan]                              [freenas server]
                                      |                                      |                                          |
modem(arris)---[tp-link wr1043n router1] -- [tp-link wr1043n router 2] -- [tp link sg1008 8-poorts switch]
                                      |                                      |                                          |
                            [desktop bedrijf]                       [PS3]                                [desktop]

DHCP is alleen ingeschakeld op router 1
Wlan SSID's zijn identiek evenals de wpa2 instellingen
alleen het kanaal verschilt (4 en 8)

en ik vroeg me af of het enig kwaad kan dat er constant een internetverbinding openstaat (vanuit de server, bittorent), maar het lijkt me dat dat geen probleem moet zijn

edit:
hij valt niet zovaak uit als in de link (>1 per dag), maar ik zal eens kijken om die instellingen op te zoeken en aan te passen

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 17-02-2011 15:08 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat verhaal gaat ook over een al weer wat ouder apparaat dat waarschijnlijk wat minder geheugenruimte had. Hoe meer geheugen des te minder snel het zal optreden. Maar ook die verlooptijd hoeft maar korter te zijn dan bij die D-Link het geval was om een minder ernstig probleem te hebben.

Maar het is gewoon een bekend verschijnsel.

• timberleek
Ja het principe is eigenlijk best logisch (wat ik uit het verhaal haal)

ik kan in de router alleen nergens iets vinden over tcp en udp timouts.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt in je torrent client evt. het maximale aantal toegestane connecties omlaag brengen en kijken of dat het kan voorkomen.

Ik heb deze pagina ooit gevonden toen ik zocht naar de reden dat mijn vorige modem ook zeer onregelmatig wel eens vastliep. Die van mij had dezelfde chip als deze D-Link en zodoende vond ik die pagina. Had ik weer wat geleerd. Bij mij waren er helaas ook geen instelmogelijkheden als genoemd. Althans niet in de webinterface. Ik kon wel via een telnetverbinding op de command line werken maar daar was weer geen goede documentatie over te vinden.

• timberleek
ik kan er niks over vinden in de client zelf en ook niet in de config pagina van freenas zelf.

maar hij heeft nu maar 1 download (wel veel uploads).

ik ben straks nog ff bezig geweest.
als ik op mijn desktop of laptop inlog op de router en het mac adres kloon valt de internetverbinding weg. bij wan specificaties in de router staan dan alleen nog maar 0.0.0.0 adressen. als ik hem terugzet op factory default doet hij het meteen weer.

en ik zag dat de torrent client geen verbinding meer maakt. hij ziet immers geen peers meer (steeds 0 van 0 peers) en er is ook geen down en upload snelheid meer (al de hele dag).

het blijft vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ik heb nog even een oude router opgenort. Daar kom ik wel iets tegen over tcp en udp timeouts.

ik denk dat het namelijk hierom gaat:
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos-22.png

in de huidige routers kom ik alleen niks tegen dat hierop lijkt.
wel wat tegen DoS attacks, maar geen timeouts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:24

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Die van mij viel iedere 24-36 uur uit. Heb er een week geleden DD-WRT op geflasht en nu draait ie gewoon stabiel. Ik gok op een bugje in de firmware oid. De DD-WRT firmware beidt overigens ook een optie om de router iedere zovel tijd te laten rebooten, om hangen en wegvallende verbindeingen te voorkomen

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ik zat ook al te denken om dd-wrt eens te proberen, maar het zijn 2 gloednieuwe routers. ik wil geen garantie verliezen of met nutteloze apparaten zitten als het niet werkt.

dus even belangrijk. kun je vanuit dd-wrt de originele firmware weer installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Firmwareupgrade gaat je zeer waarschijnlijk helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dat had ik laatst al geprobeerd, maar zo te zien was het dezelfde versie als op de router stond

ik zal het nog eens bekijken

edit:
jup:
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos2-11.png

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 18-02-2011 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 07:49
Ik heb er ook dd-wrt op staan (direct na aankoop gedaan) en heb met deze router een erg stabiele verbinding met meerdere pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pettenstein
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Intussen al een oplossing gevonden voor dit probleem?
Ik heb hier namelijk precies hetzelfde! Om de week verlies ik de verbinding met de router en ook met internet. Pas als ik de stekker eruit en in gedaan heb, kan ik weer verbinding maken met beide.

Firmware tijd terug al ge-upgrade. Daarna is het probleem ontstaan. Meerdere keren factory defaults terug gezet en ook de nieuwste firmware er opnieuw opgezet.

Ik begin nou ook te twijfelen om DD-WRT erop te zetten. Alleen heb ik dan dezelfde vaag; Kan ik de originele firmware terugzetten zodat, als nodig, ik hem terug kan sturen en de garantie behoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:51

Nulnulnix

BOFH

pettenstein schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:11:
Intussen al een oplossing gevonden voor dit probleem?
Ik heb hier namelijk precies hetzelfde! Om de week verlies ik de verbinding met de router en ook met internet. Pas als ik de stekker eruit en in gedaan heb, kan ik weer verbinding maken met beide.

Firmware tijd terug al ge-upgrade. Daarna is het probleem ontstaan. Meerdere keren factory defaults terug gezet en ook de nieuwste firmware er opnieuw opgezet.

Ik begin nou ook te twijfelen om DD-WRT erop te zetten. Alleen heb ik dan dezelfde vaag; Kan ik de originele firmware terugzetten zodat, als nodig, ik hem terug kan sturen en de garantie behoudt.
Geen probleem, gewoon de originele firmware weer flashen...

Gebruik hier ook DD-WRT, maar dan icm Linksys router. Werkt super en de reflash is geen enkel probleem.

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216032

Dat de nieuwe firmware (mei 2011) de oorzaak is denk ik niet.
Geen idee wat het wel is trouwens.

Ik heb de router nu ruim een jaar.
Heeft een jaar echt helemaal probleemloos gedraaid. Geen uitval o.i.d.
Heb de firmware afgelopen winter een keer geupdate. Vraag me niet waarom want alles draaide gewoon goed. (speelbehoefte waarschijnlijk 8)7 )

Alleen nu sinds een week of 2 geregeld uitval. Op geen enkele manier meer verbinding met het ding.
Ik zit er vast bekabeld en wireless op met diverse apparaten maar er is er geen enkele die dan nog verbinding met de router krijgt, ook de vast bekabelde niet.
Alle lichtjes op de router die moeten branden, branden ook.
Uitval wordt steeds vaker.
Vandaag firmware geupdate naar versie mei 2011.
Problemen zijn er nog steeds. Zojuist 3 keer op 10 minuten.

Zou het kunnen dat een programma op de pc er voor zorgt da de boel crashed?

Ik begin ook haast aan thirdparty-firmware te denken. maar liever niet.
Is toch van de zotte als ie meer dan een jaar probleemloos draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij een vriend met Ziggo had hij ook last van dat de verbinding wegviel zijn modem was een arris tm502b/220 touchstone, hetzelfde als timberleek.

Fixes voor Ziggo problemen:
- Firmware upgraden naar nieuwste versie http://www.tp-link.com/en...wnload/?model=TL-WR1043ND

- Naar fabrieksinstellingen resetten door op de achterkant met een paperclip een reset knop 30 seconden lang ingedrukt te houden. Daarna rustig aan per categorie instellingen aanpassen, na reboot telkens 15sec laten rusten.
- Network -> WAN -> "Get IP with Unicast DHCP" aanvinken en Host Name weghalen
- TP-Link werkt soms niet in combinatie met UBEE, ARRIS of Motorola modem

Oorzaak: Het probleem kan zijn dat de router een IP conflict heeft met WAN en LAN

Als je ADSL hebt kun je "clone mac adress" gebruiken om de mac adress van je pc te clonen die geregistreerd staat bij de provider.

[ Voor 4% gewijzigd door Archimond op 29-07-2011 12:04 ]

Pagina: 1