Op een productontwikkelingsafdeling zijn we op zoek naar een lowbudget camera die veel gebruikt zal worden voor productfotografie.
Het is het geen hoogwaardige studiefotografie voor folders, maar wel voor praatplaatjes, presentaties enz. De grootte van de producten varieert van 2cm tot max 70cm.
De foto's worden meestal in een slecht verlicht kantoor gemaakt, dus geen ideale omstandigheden. Het is wel belangrijk dat onder deze omstandigheden er niet te veel "blown-out highlights" optreden. Omdat er meestal snel even wat plaatjes worden geschoten zal geen statief worden gebruikt.
De kwaliteit van de plaatjes is wel belangrijk, want hoe minder er hoeft te worden nabewerkt, hoe meer tijd het scheelt. De camera hoeft niet een bijzonder groot zoombereik te hebben, maar een groothoek van 24-28mm zou wel erg handig zijn.
De eisen dus even op een rijtje:
1-Max €160
2-Goede lowlight resultaten
3-Goede afbeeldingsscherpte
4-Goed dynamische bereik (ter voorkoming van blow-out highlights)
5-720p video
6-min 28mm wideangle
7-kleine minimale scherpstelafstand
8-Compact (broekzakformaat)
9-Bij voorkeur enkele handmatige instelmogelijkheden
Ik weet dat het een hoop eisen zijn voor zo'n beperkt budget, dus daarom vraag ik jullie hulp. Ik heb verschillende modellen in reviews bekeken, maar vind het toch lastig om een goede indruk te krijgen en goed te kunnen vergelijken.
Camera's die ik heb bekeken:
-Samsung wb550
-ixus 130
-pentax i10
De twee belangrijkste eisen zijn 3 en 4.
Modellen die ik heb bekeken
Het is het geen hoogwaardige studiefotografie voor folders, maar wel voor praatplaatjes, presentaties enz. De grootte van de producten varieert van 2cm tot max 70cm.
De foto's worden meestal in een slecht verlicht kantoor gemaakt, dus geen ideale omstandigheden. Het is wel belangrijk dat onder deze omstandigheden er niet te veel "blown-out highlights" optreden. Omdat er meestal snel even wat plaatjes worden geschoten zal geen statief worden gebruikt.
De kwaliteit van de plaatjes is wel belangrijk, want hoe minder er hoeft te worden nabewerkt, hoe meer tijd het scheelt. De camera hoeft niet een bijzonder groot zoombereik te hebben, maar een groothoek van 24-28mm zou wel erg handig zijn.
De eisen dus even op een rijtje:
1-Max €160
2-Goede lowlight resultaten
3-Goede afbeeldingsscherpte
4-Goed dynamische bereik (ter voorkoming van blow-out highlights)
5-720p video
6-min 28mm wideangle
7-kleine minimale scherpstelafstand
8-Compact (broekzakformaat)
9-Bij voorkeur enkele handmatige instelmogelijkheden
Ik weet dat het een hoop eisen zijn voor zo'n beperkt budget, dus daarom vraag ik jullie hulp. Ik heb verschillende modellen in reviews bekeken, maar vind het toch lastig om een goede indruk te krijgen en goed te kunnen vergelijken.
Camera's die ik heb bekeken:
-Samsung wb550
-ixus 130
-pentax i10
De twee belangrijkste eisen zijn 3 en 4.
Modellen die ik heb bekeken