• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
Op een productontwikkelingsafdeling zijn we op zoek naar een lowbudget camera die veel gebruikt zal worden voor productfotografie.

Het is het geen hoogwaardige studiefotografie voor folders, maar wel voor praatplaatjes, presentaties enz. De grootte van de producten varieert van 2cm tot max 70cm.

De foto's worden meestal in een slecht verlicht kantoor gemaakt, dus geen ideale omstandigheden. Het is wel belangrijk dat onder deze omstandigheden er niet te veel "blown-out highlights" optreden. Omdat er meestal snel even wat plaatjes worden geschoten zal geen statief worden gebruikt.

De kwaliteit van de plaatjes is wel belangrijk, want hoe minder er hoeft te worden nabewerkt, hoe meer tijd het scheelt. De camera hoeft niet een bijzonder groot zoombereik te hebben, maar een groothoek van 24-28mm zou wel erg handig zijn.

De eisen dus even op een rijtje:
1-Max €160
2-Goede lowlight resultaten
3-Goede afbeeldingsscherpte
4-Goed dynamische bereik (ter voorkoming van blow-out highlights)
5-720p video
6-min 28mm wideangle
7-kleine minimale scherpstelafstand
8-Compact (broekzakformaat)
9-Bij voorkeur enkele handmatige instelmogelijkheden

Ik weet dat het een hoop eisen zijn voor zo'n beperkt budget, dus daarom vraag ik jullie hulp. Ik heb verschillende modellen in reviews bekeken, maar vind het toch lastig om een goede indruk te krijgen en goed te kunnen vergelijken.

Camera's die ik heb bekeken:
-Samsung wb550
-ixus 130
-pentax i10

De twee belangrijkste eisen zijn 3 en 4.

Modellen die ik heb bekeken

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01 01:01

FikkieHo

Wokmaster

Ik vraag me eigenlijk af wat puntje 5 dan eigenlijk voor meerwaarde heeft?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Voor €50 koop je zo een ministudio die ideaal is daarvoor als de producten niet te groot zijn. Dan volstaat zo goed als iedere camera met een ministatiefje van €12.

Verwijderd

Budget oprekken en een 2de hands instap dslr scoren op marktplaats voor ~250 als je weigert een statief te gebruiken :). Betere low-light prestaties en hoger dynamisch bereik.

Als je gaat flitsen voldoet elke camera trouwens.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 12:55 ]

• arjandijk162
FikkieHo schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:13:
Ik vraag me eigenlijk af wat puntje 5 dan eigenlijk voor meerwaarde heeft?
Om de werking van producten vast te kunnen leggen, wil ik een HD videomodus hebben, zodat je wat detail in het videobeeld hebt
Teun_2 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:39:
Voor €50 koop je zo een ministudio die ideaal is daarvoor als de producten niet te groot zijn. Dan volstaat zo goed als iedere camera met een ministatiefje van €12.
We willen geen permanente studioopstelling, dus dat is helaas geen optie (heb het al geprobeerd) dus wordt voornamelijk bestaand (TL) licht gebruikt.
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:53:
Budget oprekken en een 2de hands instap dslr scoren op marktplaats voor ~250 als je weigert een statief te gebruiken :). Betere low-light prestaties en hoger dynamisch bereik.

Als je gaat flitsen voldoet elke camera trouwens.
Heb ik overwogen, maar camera moet ook klein en handzaam zijn voor beurzen ed (opgelegde eis), dus slr zit er helaas niet in. Flitsen werkt slecht bij productfotografie vanwege onevenwichtige belichting en lichtvlekken.

Ik hoop dus van jullie een aantal voorzetjes voor camera's te krijgen met hun voor en nadelen. De andere oplossingen hebben de revue gepasseerd, maar zijn (helaas) geen optie

[ Voor 9% gewijzigd door arjandijk162 op 27-01-2011 13:06 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Zo een ministudio vouw je eenvoudig op en zet je ergens weg. Wat je wil is niet mogelijk anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 27-01-2011 13:04 ]

Verwijderd

Als je niet wilt flitsen en geen budget dslr wilt dan zou ik gewoon een willekeurige compact camera kopen. Geen enkele compact camera gaat namelijk aan jouw eisen voldoen. Zelfs een s95 of iets dergelijks zal niet voldoen aan jouw eisen. Ik zou jezelf de moeite besparen om naar iets te zoeken wat niet bestaat :). Als het compact moet zijn zou je naar een EVIL met pancake lens of iets dergelijks moeten gaan kijken.

offtopic:
Trouwens een typisch voorbeeld van de gemiddelde consument tegenwoordig. Alles moet het supergoed doen, snel zijn, super kwaliteit leveren etcetera; maar het mag niets kosten

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 13:17 ]

• arjandijk162
Teun_2 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:04:
Zo een ministudio vouw je eenvoudig op en zet je ergens weg. Wat je wil is niet mogelijk anders.
Een ministudio is het verschil tussen in twee minuten een foto maken of in 10 minuten. Ik heb zelf zo'n studio en ondervonden dat men het te veel moeite vindt. Ik probeer het dus op een andere manier op te lossen.

Op dit moment wordt er een oude Samsungcamera gebruikt, producten worden op een velletje papier gelegd als witte achtergrond. Dat werkt, maar de samsung heeft te weinig contrast en scherpte om het aantal "keepers" op een bevredigend aantal te krijgen.

Voorbeelden waarom ik de keuze zo lastig vind:
Sample pics Pentax I10:
Afbeeldingslocatie: http://img.photographyblog.com/reviews/pentax_optio_i_10/sample_images/pentax_optio_i_10_01_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photographyblog.com/reviews/pentax_optio_i_10/sample_images/pentax_optio_i_10_18.jpg
De bovenste ziet er goed uit, maar die daaronder laat weer veel blowout highlights zien, ik kan dus moeilijk inschatten hoe zo'n camera in de praktijk gaat bevallen

[ Voor 35% gewijzigd door arjandijk162 op 27-01-2011 13:21 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ahh... dat doet me denken aan: "Ye cannae change the laws of physics, Jim." :+

De dingen die jij wilt zijn in feite 'mutually exclusive'. Een elementair begrip van de basisprincipes van 'exposure' zou je dat duidelijk moeten maken.

Je zult gewoon een van je eisen moeten laten vallen om tot het gewenste resultaat, goede foto's, te komen. De simpelste, goedkoopste en beste oplossing is om een statief(je) te gebruiken. Dat stelt je nl. in staat de belichtingstijd lang genoeg te maken bij lage ISO om goede resultaten te krijgen met een compacte en goedkope camera.

Leer voor de beste resultaten vooral ook hoe je een custom witbalans kunt gebruiken/instellen. Niet vergeten die weer terug te zetten (naar auto) na gebruik.

En ter voorkoming van blown highlights moet je tijdens het maken van de foto's een live histogram gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-01-2011 13:52 ]

• arjandijk162
Dank allemaal voor de reacties, maar mijn vraag is simpel. Met welke compact van max 160 euro kun je onder de gegeven omstandigheden de beste foto's maken.

Ik weet heus wel dat de foto's beter worden als de omstandigheden beter worden, maar dat is niet de vraag.

Ik zit nu te kijken naar een Samsung WB600. Dit lijkt een camera die qua specs aan de eisen voldoet. Ik heb geen idee of dat in het dagelijks gebruik ook zo is. Hebben jullie een idee? En welke andere camera's kan ik overwegen?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:05
Heb je al naar reviews gezocht van die camera? En gekeken naar alternatieven?
Met http://tweakers.net/pricewatch/cat/436/compactcameras.html en http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp moet je al een heel eind komen.

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08-2025

thalyric

God

Sorry hoor .. maar de specs die je opnoem en dan de max budget is niet realistisch ... Vooral als je al eist "handmatig instellen". Die toestellen beginnen vanaf 300 euro.

Ik heb zelf de Samsung EX1. Volledig instelbaar, F1.4 - 2.4 , 24mm groothoek. Helaas geen 720p video, maar die gebruik ik toch niet. Kantelbaar scherm. RAW schieten.

De s95 zou je ook kunnen nemen. Of de Panasonic LX3 (of de nieuwe 5).

Maar goed , 150,- zullen ze niet zijn.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 22:15
Je kan beter kijken naar twee bureaulampen(geen TL of ander koel licht) met diffusers + witte achtergrond en dan een willekeurige compact camera gebruiken op een statiefje.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01 01:01

FikkieHo

Wokmaster

andyy schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:10:
Je kan beter kijken naar twee bureaulampen(geen TL of ander koel licht) met diffusers + witte achtergrond en dan een willekeurige compact camera gebruiken op een statiefje.
Doet me gelijk denken aan dit:

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• arjandijk162
Zoals gemeld: Het gaat om praatplaatjes, niet om foto's voor in een glossy. Er zijn beperkingen gesteld wb budget, daar heb ik me aan te houden. Koopt niemand hier camera's onder de 160 euro? Ik heb nog geen suggestie voorbij horen komen... ;(

[ Voor 16% gewijzigd door arjandijk162 op 27-01-2011 14:42 ]

Verwijderd

arjandijk162 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:39:
Zoals gemeld: Het gaat om praatplaatjes, niet om foto's voor in een glossy. Er zijn beperkingen gesteld wb budget, daar heb ik me aan te houden. Koopt niemand hier camera's onder de 160 euro? Ik heb nog geen suggestie voorbij horen komen... ;(
De verschillen tussen compact camera's in die prijsklasse zijn zo minimaal dat ik betwijfel of het iets uitmaakt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het lijkt erop dat de opinie is dat de camera niet echt heel veel verschil gaat maken. Dus dan zit je met je budget:
Gaat het om 160,- inclusief of exclusief BTW (gezien gebruik voor op het werk). Misschien is het ook iets om nu bij de MediaMarkt toe te slaan.

Life is not about specs, it is about joy!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:05
Op GoT verwachten we dat je eerst zelf moeite doet om je vraag op te lossen. Je hebt één model gevonden, met de linkjes die ik je gegeven heb kan je zoeken naar alternatieve modellen in die prijsklasse. Reviews zijn makkelijk te vinden op internet.
Als je een lijstje van een paar camera's met hun plus- en minpunten hebt zijn wij veel beter in staat om je te helpen. Plaats het lijstje aub wel in Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3, het verzameltopic wat hier voor bedoeld is. Dit topic gaat op slot.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Fuji F70EXR.

Fuji heeft een historie van proberen compact camera's voor goede low-light foto's te maken. Maar probleem blijft de Megapixelrace.

Heeft hier enkele goede reviews en zelfs de opmerking dat ie vergelijkbaar is met de 6MP F30 van jaren terug in low light. Die camera heeft zo ongeveer cult status en haalt behoorlijke prijzen op eBay.

Bijkomend voordeel van een flink zoombereik is dat je de foto ook van grotere afstand kunt framen voor je afdrukt zodat je niet hoeft te croppen. Bij inzoomen ga je pas de ruis/artefacten zien die je bij de hele foto niet ziet ook al bekijk je die full screen.

1600 ISO foto die neem ik aan met pixel binning op gereduceerde resolutie nog heel best te pruimen is.

Goede review hier. EXR technologie helpt bij beter dynamisch bereik en tegen blown highlights.

PS
Als je HD video (720p) wilt i.p.v. de 480 van de F70EXR dan kun je de F80EXR overwegen maar die heeft waarschijnlijk dankzij de 2 megapixels meer juist weer iets mindere low-light performance. Met de complimenten van het marketingvolkje dat denkt dat wij alleen maar "meer is beter" kunnen snappen.

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 02-02-2011 21:46 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.