Gezocht: mini PSU voor custom HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:45
Hoi Allen,

Voor mijn HTPC casemod ben ik op zoek naar een zeer kleine maar vooral stille voeding. Ik ben onder andere al de PicoPSU tegen gekomen, maar het probleem daarmee is dat ik denk dat deze niet voldoende vermogen kan leveren. Het maximale vermogen wat ik kan vinden bij de PicoPSU is 160watt.

Hieronder een lijstje van de onderdelen in m'n HTPC:
Moederbord: pricewatch: Asus P7P55D-E
Processor: pricewatch: Intel Core i5 750
Geheugen: pricewatch: Corsair XMS3 TW3X4G1333C9
Videokaart: pricewatch: Asus EN8400GS SILENT/P/512M
HDD: 2x pricewatch: Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB
DVD: dvd brander, merk weet ik even niet meer. Deze wordt overigens amper gebruikt.

Ik heb op internet even gezocht naar het verbruik van de componenten, maar ik kan helaas niet alles vinden. Hieronder een lijstje van wat ik wel heb kunnen vinden:

CPU: 72watt op 100% load
GPU: 71watt maximaal verbruik
HDD: 6.8 watt (weet niet of dit klopt)

Overige componenten heb ik niet kunnen vinden.

Ook worden er een stuk of 2, 3 USB devices aangesloten, 1 daarvan gebruikt iets meer stroom omdat dit een eigen gemaakte USB HID is met daarin een VFD scherm, meerdere ledjes en knoppen. Ik weet niet zeker hoeveel watt het apparaat verstookt, wel weet ik dat het 'normale' USB voltage voldoende is (5v).

Graag zou ik willen weten welke, het liefst fanless, voedingen geschikt zijn en hoeveel vermogen ik minimaal moet hebben om het systeem goed te laten werken. Ik ga er niet of nauwelijks op gamen. Wel wordt het systeem veel gebruikt om films (HD) te kijken en als telefooncentrale.

alvast bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als 1 USBpoort voldoende is, uitgaande van een USB2.0 poort die 500mA levert, dan weet je dat het ding dus niet meer dan 2.5W verbruikt, dus daar hoef je je niet echt druk om te maken.

Wat je kunt doen is kijken naar SFF voedingen, voedingen uit small formfactor PCs. Die zijn vaak wat krachtiger dan de PicoPSUs, maar kleiner dan normale voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 10:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Je zou eventueel kunnen overwegen je i5 te vervangen voor een i3, aangezien die een stuk zuiniger zijn (zodat je t met die PicoPSU af kunt) en toch alles aan kunnen op multimediagebied.

Wat je dan eventueel even zou kunnen lezen is SSJ3Gohan's blog, hij is bezig met een zo efficient mogelijk pc'tje op basis van zo'n i3. Hij zit nu op iets meer dan 8 watt opgenomen vermogen afaik :)

Over kunst, cultuur en techniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Waar je ook naar zou kunnen kijken, is het vervangen van die 8400GS voor een nieuwer en zuinigere kaart, die 71watt is een heleboel voor een kaartje wat al enige moeite met 1080p materiaal zal hebben. Het zal wel draaien maar tis net aan. Die kaart heeft zogezegd een zeer belabberde prestatie per watt. Vergelijk die kaart met de huidige budget-kaarten en je gaat er op alle fronten op vooruit; lager stroomverbruik en toch meer prestaties, dat hoeft niet meer dan €40,- te kosten en zal je absoluut een watt of 30 schelen. Is de goedkoopste oplossing als je het mij vraagt, het vervangen van de cpu is alweer een meer kostbare klus. Daarnaast is de cpu die je nu hebt een vrij recente en is het juist die videokaart die nogal uit de toon valt in het systeem.

Neem bijvoorbeeld een HD5450, die trekt maar circa 20watt en is op alle fronten beter dan die 8400GS

pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI

Voor nog geen €35,- heb je die al in huis en je verbruikt dan maar liefst 50watt minder... dan ben je uit de problemen toch?

[ Voor 52% gewijzigd door MicGlou op 27-01-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
Bedankt voor de snelle antwoorden!
Terw_Dan schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:07:
Als 1 USBpoort voldoende is, uitgaande van een USB2.0 poort die 500mA levert, dan weet je dat het ding dus niet meer dan 2.5W verbruikt, dus daar hoef je je niet echt druk om te maken.

Wat je kunt doen is kijken naar SFF voedingen, voedingen uit small formfactor PCs. Die zijn vaak wat krachtiger dan de PicoPSUs, maar kleiner dan normale voedingen.
Het probleem met de SFF voedingen is dat ze al snel teveel geluid produceren omdat er ook kleinere fan's in zitten. Ik heb dan liever een fanless oplossing.
Sorbo schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:11:
Je zou eventueel kunnen overwegen je i5 te vervangen voor een i3, aangezien die een stuk zuiniger zijn (zodat je t met die PicoPSU af kunt) en toch alles aan kunnen op multimediagebied.

Wat je dan eventueel even zou kunnen lezen is SSJ3Gohan's blog, hij is bezig met een zo efficient mogelijk pc'tje op basis van zo'n i3. Hij zit nu op iets meer dan 8 watt opgenomen vermogen afaik :)

Over kunst, cultuur en techniek
Ik heb juist gekozen voor de i5 om wat meer headroom te hebben... ik heb de i5 tevens pas een maandje of 5 geleden gekocht, dus dan vind ik het wat zonde om die gelijk weer te vervangen ;-) het is overigens wel een goede bespaar mogelijkheid, dus ik zal het nog even een paar keer overwegen :-)
MicGlou schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:14:
Waar je ook naar zou kunnen kijken, is het vervangen van die 8400GS voor een nieuwer en zuinigere kaart, die 71watt is een heleboel voor een kaartje wat al enige moeite met 1080p materiaal zal hebben, het zal wel draaien maar tis net aan. Vergelijk die kaart met de huidige budget-kaarten en je gaat er op alle fronten op vooruit; lager stroomverbruik en toch meer prestaties, dat hoeft niet meer dan €40,- te kosten en zal je absoluut een watt of 30 schelen.

Neem bijvoorbeeld een HD5450, die trekt maar circa 20watt en is op alle fronten beter dan die 8400GS
ik denk dat dit een betere oplossing is dan de i5 vervangen voor een i3... 50watt besparing en toch betere prestaties... en goedkoper...

zou ik het dan, grofweg berekend, met een PicoPSU aan moeten kunnen? 71 + 20 + 5 (2x usb) + 50 (grofweg voor de drives) of zit ik er ver naast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Carino schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:23:
ik denk dat dit een betere oplossing is dan de i5 vervangen voor een i3... 50watt besparing en toch betere prestaties... en goedkoper...

zou ik het dan, grofweg berekend, met een PicoPSU aan moeten kunnen? 71 + 20 + 5 (2x usb) + 50 (grofweg voor de drives) of zit ik er ver naast ?
Dat zou nu moeten kunnen, ik reken zelf altijd maximaal 85% van het maximum van de voeding. Die 50watt voor die drivers is overigens ook al erg ruim genomen, denk dat je circa 10 tot 15 watt per DVD/Blu-ray/HDD mag rekenen. Met dat in het achterhoofd kom ik ongeveer op mijn vuistregel van 85%.

Wat betreft je zorg wat ivm de kleine voeding met bijbehorende kleine fans en de herrie die het kan gaan maken, kan ik mij voorstellen en dan zou je idd de load nog wat lager willen hebben. Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om die i5 te gaan underclocken zodat het verbruik daarvan ook nog iets afneemt.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 27-01-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
MicGlou schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:27:
Dat zou nu prima moeten kunnen, ik reken zelf altijd maximaal 85% van het maximum van de voeding. Maar je zorg wat betreft de kleine voeding met bijbehorende kleine fans, dan zou je idd de load nog wat lager willen hebben Je zou er dan zelfs nog voor kunnen kiezen om die i5 te gaan underclocken zodat het verbruik daarvan ook nog iets afneemt.
dat is goed nieuws... in de pricewatch staan er meerdere, ik denk dat deze wel het minimale is wat ik nodig heb? pricewatch: Mini-box PicoPSU 150

Buiten de pricewatch om kom ik ook nog de 160watt versie tegen, die heeft een piek van 200watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Carino schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:39:
[...]

dat is goed nieuws... in de pricewatch staan er meerdere, ik denk dat deze wel het minimale is wat ik nodig heb? pricewatch: Mini-box PicoPSU 150

Buiten de pricewatch om kom ik ook nog de 160watt versie tegen, die heeft een piek van 200watt.
Ik had mijn vorige reply nog wat aangepast...

Ik denk dat je het beste de dingen stap voor stap kunt doen, eerst die nieuwe videokaart erin, de eventuele underclock etc doen en dan gewoon eens het totaal opgenomen vermogen van de pc meten. Met dat cijfer eeb passende voeding kopen... want wat ik nu doe is grofweg berekenen en je hebt er wel baat bij om een goed passend voeding te hebben. Die 200watt zou al zonde zijn als je genoeg zou hebben aan die 150watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Bedankt voor de snelle antwoorden!

[...]

Het probleem met de SFF voedingen is dat ze al snel teveel geluid produceren omdat er ook kleinere fan's in zitten. Ik heb dan liever een fanless oplossing. Desnoods custom made :-)
Dus je maakt liever zelf een voeding dan dat je de fans in een SFF voeding aanpast? 8)7

Edit: Ik heb ook liever een fanless PSU.

[ Voor 4% gewijzigd door bredend op 27-01-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
MicGlou schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:48:
[...]

Ik had mijn vorige reply nog wat aangepast...

Ik denk dat je het beste de dingen stap voor stap kunt doen, eerst die nieuwe videokaart erin, de eventuele underclock etc doen en dan gewoon eens het totaal opgenomen vermogen van de pc meten. Met dat cijfer eeb passende voeding kopen... want wat ik nu doe is grofweg berekenen en je hebt er wel baat bij om een goed passend voeding te hebben. Die 200watt zou al zonde zijn als je genoeg zou hebben aan die 150watt...
ik zal zo even bij de Gamma naar binnen wandelen om een wattage meter aan te schaffen, op die manier kan ik het inderdaad beter zien. De videokaart komt er in ieder geval zonder twijfel, de HDMI poort is een zeer welkome toevoeging :-)
bredend schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:53:
[...]

Dus je maakt liever zelf een voeding dan dat je de fans in een SFF voeding aanpast? 8)7
Als ik nu mijn reactie terug lees komt het inderdaad wat gek over :-) Custom made is niet wat ik bedoelde en ik heb het dan ook verwijderd bij m'n post :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
Ik heb nog even de specs van de Sapphire HD5450 1GB (ipv 512MB) erbij gepakt op de site van Sapphire: http://www.sapphiretech.c.../?leg=&psn=000101&pid=316

Een ding maak ik me nog een beetje zorgen om:
Bij de systeem vereisten staat vermeld dat er minimaal een 400Watt voeding nodig is. Persoonlijk denk ik dat dit niet helemaal klopt en genegeerd mag worden, maar ik zou het graag zeker weten voordat ik voor niks geld hieraan uit geef :-)

mijn vraag is dus: kan ik de melding over de minimale voeding negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

@TS: Waarom doe je niet ook even een calculatie op bijvoorbeeld deze website (uit het BBG Voedingen topic). Zo krijg je een aardige indicatie over hoeveel watt je setup nodig gaat hebben.

Meten is altijd beter natuurlijk, maar dit is een goed begin. Zo kun je ook een berekening maken met andere cpu of andere videokaart om het verschil te zien.

Edit: met de info uit de TS kom ik op een aangeraden minimum psu van 201W, met een HD5450 176W.

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 27-01-2011 13:38 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
EMP schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:34:
@TS: Waarom doe je niet ook even een calculatie op bijvoorbeeld deze website (uit het BBG Voedingen topic). Zo krijg je een aardige indicatie over hoeveel watt je setup nodig gaat hebben.

Meten is altijd beter natuurlijk, maar dit is een goed begin. Zo kun je ook een berekening maken met andere cpu of andere videokaart om het verschil te zien.

Edit: met de info uit de TS kom ik op een aangeraden minimum psu van 201W, met een HD5450 176W.
bedankt voor de tip. Ik kom inderdaad met de nieuwe videokaart rond de 176W uit. Ik zal het zometeen thuis even testen met een energiekosten meter, maar zo te zien gaat het erg krap worden met de PicoPSU :(

edit: ik denk dat ik de processor ook maar iets ga underclocken... rond de 2.2ghz zal voldoende zijn denk ik...

[ Voor 6% gewijzigd door Carino op 27-01-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Hou er wel rekening mee dat het (afhankelijk van de HDD) aardig wat stroom kan kosten om dat ding aan het draaien te krijgen (meer dan het draaiende te houden). Heb zelf ipv 60w PicoPSU een 80w moeten gebruiken voor mijn nieuwe server-pctje omdat de 12v lijn van de 60w niet genoeg juice kon leveren om de HDD's aan te slingeren. Terwijl het totale verbruik, als de pc eenmaal draaide, ruim onder de 60w zat.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
Raven schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:06:
Hou er wel rekening mee dat het (afhankelijk van de HDD) aardig wat stroom kan kosten om dat ding aan het draaien te krijgen (meer dan het draaiende te houden). Heb zelf ipv 60w PicoPSU een 80w moeten gebruiken voor mijn nieuwe server-pctje omdat de 12v lijn van de 60w niet genoeg juice kon leveren om de HDD's aan te slingeren. Terwijl het totale verbruik, als de pc eenmaal draaide, ruim onder de 60w zat.
ik kom, als ik de rekenhulp moet geloven rond de 176 uit op 90% load... dit is iets wat amper gehaald zal worden op het systeem. Wanneer ik 'm dan ook nog wat omlaag kan clocken, ik weet niet wat acceptabele waardes zijn waar ik aan moet denken, dan kan ik denk ik wel rond de 140-150 uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zelfs al weet je het verbruik bij load, dat zegt nog niks over het verbruik van het inschakelen van de HDD's ;)
HDD in load verbruikt minder dan op het moment dat deze ingeschakeld wordt.

HDD's van mijn serverpc, gemeten met Voltcraft Energy 3000 en 230v->12v+5v molex adapter:
HD322GJ: 12,4 watt als hoogste waarde bij inschakelen, daarna 4,5 watt idle.
WD GP (Exacte type niet bij de hand): 7,4 watt nodig bij het inschakelen, daarna 2,8 watt idle.

Load verbruiken ze iets meer, maar lang niet zoveel als bij het inschakelen. Daar had de 60w PicoPSU die ik heb geprobeerd dus moeite mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 27-01-2011 14:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
Raven schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:25:
Zelfs al weet je het verbruik bij load, dat zegt nog niks over het verbruik van het inschakelen van de HDD's ;)
HDD in load verbruikt minder dan op het moment dat deze ingeschakeld wordt.
de energiekosten meter die ik heb kan ook het maximale wattage tijdens een door mij aan te geven periode aangeven. wat ik van plan ben om te doen is de meter aan te sluiten, test te starten, computer op te starten en dan wat stress tests te doen. op die manier zou ik, als het goed is, het maximale verbruik moeten zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah kijk, zo kan het ook :)
Of die van mij dat kan weet ik niet, maar ik deed het per HDD op het oog en rechtstreeks met adapter op het stopcontact (dus niet met pc voeding). Dat gaf een goede indicatie.

Hou wel rekening met de efficiëntie van de huidige voeding, die wat bij de case zat die ik heb liet het systeem 15w meer verbruiken (gemeten aan het stopcontact) dan met een PicoPSU.

[ Voor 52% gewijzigd door Raven op 27-01-2011 14:34 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In wat voor kast ga je dit eigenlijk stoppen aangezien het bord ATX is en je geen ruimte hebt voor een full size voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
wagenveld schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:32:
In wat voor kast ga je dit eigenlijk stoppen aangezien het bord ATX is en je geen ruimte hebt voor een full size voeding?
ik ga een, niet heel origineel I know ;-), Harman Kardon AVR255 kast ombouwen. Heb gister de kast van het Nederlandse reparatiecentrum ontvangen. Wanneer ik wat verder bent met het plannen en alle onderdelen bij elkaar heb zal ik in het casemodding forum een foto verslag bijhouden. Inclusief het bouwen en programmeren van m'n eigen USB HID. De schema's, onderdelenlijst, etc zal ik ook posten. Indien gewenst ook met broncode van de firmware en het .Net tooltje waarmee je alle knoppen/ledjes en het display kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
Goed, even een kleine update...

Ik ben net naar de winkel gereden en ik heb daar een Sapphire Radeon HD5450 1GB kaart gekocht. Tevens heb ik m'n processor wat omlaag geschroefd... Voor de operatie draaide het beestje op 2.6ghz. Nu heb ik 'm op 2.13ghz en tot nu toe draait alles nog stabiel.

Gelijk even m'n energieverbruik meter er tussen gehangen en ingesteld op het opslaan van de maximale waarde (dus ook het verbruik tijdens het opstarten). Gelijk kwam er een lach op m'n gezicht, het systeem vraagt op dit moment namelijk niet meer dan 138 watt!!

Ik laat de meter er nog even een paar dagen tussen hangen, zodat ik ook bij wat load-tests nog kan zien hoeveel er gevraagd wordt. Daarna maar de PicoPSU bestellen :-)

bedankt voor alle feedback en comments tweakers! Hou ook het casemodding forum in de gaten, daar zal binnenkort het fotoverslag van m'n casemod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Nou weet ik dit niet zeker, maar: de meeste pico-PSUs krijgen 12V binnen en maken daar 5V en 1.8V van voor het systeem. De 12V die op diverse plekken nodig is maakt die pico-PSU dus niet zelf, maar is volgens mij gewoon doorgelinkt van de 12V input.

Dat zal in je voordeel werken: wat je systeem aan vermogen nodig heeft, daar mag je het vermogen op de 12V lijn van af trekken voor wat de pico-PSU betreft. Een 160W pico-PSU kan die 160W dus aan de 3.3V en 1.8V lijn besteden, en niet aan de 12V.

Echter: je hebt nog wel een (externe) adapter nodig die de 12V aanlevert, en die moet dus wel (ruim) 160W kunnen leveren.

(er zijn ook nog pico-PSUs met een 'Wide Input'; daarvoor geldt bovenstaande denk ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
vanaalten schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:05:
Nou weet ik dit niet zeker, maar: de meeste pico-PSUs krijgen 12V binnen en maken daar 5V en 1.8V van voor het systeem. De 12V die op diverse plekken nodig is maakt die pico-PSU dus niet zelf, maar is volgens mij gewoon doorgelinkt van de 12V input.

Dat zal in je voordeel werken: wat je systeem aan vermogen nodig heeft, daar mag je het vermogen op de 12V lijn van af trekken voor wat de pico-PSU betreft. Een 160W pico-PSU kan die 160W dus aan de 3.3V en 1.8V lijn besteden, en niet aan de 12V.
Dat zou alleen nog maar mooier zijn :-) Klinkt wel aannemelijk, ik zal het eens uitzoeken wanneer de bestelling binnen is.
Echter: je hebt nog wel een (externe) adapter nodig die de 12V aanlevert, en die moet dus wel (ruim) 160W kunnen leveren.

(er zijn ook nog pico-PSUs met een 'Wide Input'; daarvoor geldt bovenstaande denk ik niet)
Ik heb op dit moment een 150watt adapter erbij besteld, was een combinatie deal. Het valt me op dat op de website van PicoPSU (http://www.mini-box.com) ze bij de combinatiepakketten geen adapter erbij leveren die hetzelfde vermogen heeft als de maximale output van de voeding.

Dit is een mooi voorbeeld: http://www.mini-box.com/picoPSU-150-XT-80-power-kit
Dat is een 150 watt voeding met een adapter. De adapter is echter maar 80 watt.

Ik heb er daarom wel vertrouwen in dat de 150watt adapter die ik erbij besteld heb voldoende capaciteit heeft om m'n HTPC te voorzien van de benodigde stroom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

Helaas, zie de manual: het gespecte vermogen voor de PicoPSU is de som van de 5V, 3.3V en 12V vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Het gaat vooral om het vermogen van de 12V lijn, en deze wordt in alleen door de picoPSU zelf bepaald maar hoofdzakelijk door de adapter.

Dus probeer ergens een mooie 12V Powersupply op de kop te tikken en je bent (met wat soldeerwerk) klaar.

Stadia was beter....

Pagina: 1