Toon posts:

Desktop nog de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zit met een moeilijk overweging. Ik heb thuis een Dell Dimension 4550, intel p4 2.4ghz, AGP 7600gs 256mb, 1gb DDR1 en IDE. De computer is van 2001.

Nu heb ik een Dell Optiplex gx620, intel p4 3.0 ghz, DDr2 en pci-e slots, Sata, van 2005 weten te scoren, alleen de voeding, geheugen, gpu en hddisk ontbreekt. Ik heb thuis nog een Sapphire HD5450 liggen die erin kan.. Maar is het de moeite waard om dat geld te investeren erin.. Denk dat ik 60 euro kwijt ben voor die spullen die ik nodig heb.

Dus mijn vraag, zal die Optiplex beter presteren grafisch zowel rekenkundig als de Dimension? Want die Sapphire kaart is volgens mij niet zo goed als die 7600GS.. Maar zoveel verstand heb ik er niet van, dus daarom ff bij jullie de vraag neerlegen.

Alvast bedankt!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 22:25

Jiffy

God, you're ugly!

Als je de videokaart even negeert, zal de computer met wat mazzel een procentje of twintig, dertig sneller zijn. De videokaarten presteren naar schatting ongeveer gelijk (<10% verschil). Hoeveel dit precies zal zijn, hangt mede van de applicatie af.

Of je voor dat verschil 60 euro over hebt, kun je alleen zelf beslissen. Als je de computer voor algemene taken gebruikt, levert het nog wel een leuke vooruitgang op. Wil je er voornamelijk spellen mee spelen, zal het snelheidsverschil geen serieuze invloed op de speelbaarheid van nieuwere spellen hebben.

60 euro lijkt me trouwens redelijk krap voor geheugen (2 GB?), een harddisk (500 GB?) en een acceptabele voeding. 100 euro komt meer in de richting, vermoed ik. Of dat een handige investering is...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, ja nou spellen speel ik niet meer op de pc, die techniek houd je niet bij dus heb ik maar een ps3 gekocht.

Ik gebruik hem voornamelijk voor te surfen en 3d tekenen (solidworks) of matlab berekeningen. Dus vooral veel multitasking..

Ja ik zat erover te denken de IDE hardeschijf van mijn oude computer in de optiplex te plaatsen, alleen jammer dat dat geen Sata is (is dat merkbaar?). Dus alleen voor geheugen en voeding zou ik wel op 60 euro uit komen, indd met hddisk al een stuk meer..

Ik vind het een moeilijke beslissing... Het is 2x niks namelijk haha. En die oude Dimension verkopen, tja wat zou je daar nu nog voor krijgen? Ook niks denk he.. (2 jaar terug nog in een vlaag 200 euro in geinvesteerd, nieuw geheugen, hddisk en gpu, en in 2001 koste hij 1400 euro hahaha, wat een investering, kuch kuch)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 11:42 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 13:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:40:
Ah oke, ja nou spellen speel ik niet meer op de pc, die techniek houd je niet bij dus heb ik maar een ps3 gekocht.

Ik gebruik hem voornamelijk voor te surfen en 3d tekenen (solidworks) of matlab berekeningen. Dus vooral veel multitasking..

Ja ik zat erover te denken de IDE hardeschijf van mijn oude computer in de optiplex te plaatsen, alleen jammer dat dat geen Sata is (is dat merkbaar?). Dus alleen voor geheugen en voeding zou ik wel op 60 euro uit komen, indd met hddisk al een stuk meer..

Ik vind het een moeilijke beslissing... Het is 2x niks namelijk haha. En die oude Dimension verkopen, tja wat zou je daar nu nog voor krijgen? Ook niks denk he.. (2 jaar terug nog in een vlaag 200 euro in geinvesteerd, nieuw geheugen, hddisk en gpu, en in 2001 koste hij 1400 euro hahaha, wat een investering, kuch kuch)
Kwa performance zit er geen meetbaar verschil tussen sata en IDE. Maar je moet wel weer een sata adapter organiseren als dat ding geen ide poorten hebt.

Kijk ook even of er wel een standaard ATX voeding in die pc past.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:46:
[...]

Kwa performance zit er geen meetbaar verschil tussen sata en IDE. Maar je moet wel weer een sata adapter organiseren als dat ding geen ide poorten hebt.

Kijk ook even of er wel een standaard ATX voeding in die pc past.
Ja de ATX 24pins klopt qua bekabeling met de standaart ATX gelukkig. Ik had nog een oude voeding, die probeerde ik en toen ging het moederbord piepen (waarschuwing), eerst dacht ik dat de bekabeling niet klopt, maar ik denk dat die voeding kapot is. Erg jammer.. Orginele Dell voeding werkte het moederbord wel, dus daar lag het probleem niet.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Of ging je moederbord piepen omdat er geen geheugen in zat?

Verwijderd

Topicstarter
Stouten schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:00:
Of ging je moederbord piepen omdat er geen geheugen in zat?
Nee want ik had met een vriend alle benodigde onderdelen erin gedaan om te kijken of hij het uberhaubt nog deed... Alleen de voeding werkte dus niet.. Als ik de voeding nu ook doormeet klopt het allemaal niet, sommige kabels wel voltage (geel, maar rood en andere niks..) dus iets met die voeding..

Verwijderd

Had je de voeding wel eerst aangezet?
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2air31d.png

Anders geeft hij alleen prik op de standby-lijnen, dacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 12:39 ]

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 22:25

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:40:
Ik vind het een moeilijke beslissing... Het is 2x niks namelijk haha.
Ach, niks, niks... Zolang een computer doet wat hij moet doen, is het prima. Al is dat ding 20 jaar oud.

* Jiffy kalefatert regelmatig oude gebakjes op met wat extra geheugen, andere harde schijf enz.
En die oude Dimension verkopen, tja wat zou je daar nu nog voor krijgen? Ook niks denk he..
Paar tientjes, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen en de capaciteit van de harde schijf. Aan de andere kant: als dat ding 50 euro oplevert, kun je met 50 euro extra die Optiplex zodanig opknappen dat-ie beter draait dan je huidige Dimension.

Bottom line: de opgekalefaterde Optiplex zal sneller zijn dan je Dimension. Het verschil zal niet hemelbestormend zijn, maar wsl wel merkbaar. Bruto kost het je wsl ongeveer 100 euro (nieuw geheugen, nieuwe harddrive, nieuwe voeding), netto (met verkoop van de Dimension) met wat mazzel ongeveer 50 euro.

Een nieuwe pc van 300 euro zal wél fors sneller zijn, maar 300 euro of 100 euro... Dat scheelt behoorlijk.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De optiplex heeft s-ata en dus waarschijnlijk ook maar één p-ata (ide) aansluiting (de Dimension die geen s-ata heeft, heeft waarschijnlijk 2×p-ata). Op die ene p-ata zit waarschijnlijk al de DVD-brander geïnstalleerd (als master). Je kunt daar die HDD naast zetten (Op p-ata kan dat, in tegenstelling tot s-ata) maar om op te kunnen starten moet de HDD master zijn. Of je snelheidsverschil merkt weet ik niet, s-ata heb ik thuis alleen in de notebooks. De brander wordt dan slave en op zich kan dat, echter het risico op brandfouten neemt toe, en ook als je burn-proof hebt, is het beter als je daar geen, of zo min mogelijk gebruik van moet maken. Met lezen (installeren) verwacht ik geen problemen. Ik zou dus toch de voorkeur geven aan het kopen van een s-ata HDD. Bijkomend voordeel is dat de dimension blijft werken zolang de optiplex nog in opbouw (hard+software) is. Ik zou eerder de voeding omzetten, als dat uiteraard past, (voedingen zijn ook nog duurder als HDD's) echter dan vervalt het eerder genoemde voordeel weer.

Het geheugen kun je helaas niet overzetten, gelukkig is DDR2-geheugen beter geprijsd als DDR1-geheugen.

Wat je voor de oude dimension terug krijgt is nauwelijks de moeite waard, maar als je hem gaat demonteren, krijg je er echt niets meer voor terug. Wel is het zo dat je voor de prijs van geheugen, voeding en hdd geen ander systeem kunt kopen dat sneller is, ook niet tweedehands. Uiteraard is het de vraag of je de resulterende PC dat geld het geld waard vind, want voor minder dan €300 koop je een compleet systeem (dualcore) dat sneller is als die P4@3Ghz (dus geen Atom) en voor minder dan €200 kun je er zelf één bouwen met een AM3-barebone (cpu+geheugen+hdd) of door in een van die kasten een hdd en een upgrade-setje in te bouwen.

Verwijderd

@ Franky1988

Is je vraag naar tevredenheid beantwoord of kun je nog wat meer advies gebruiken? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke bedankt voor de tips allemaal..

Ja ik kan zeker voor 200 euro ofzo een ander systeem in elkaar zetten maarja.. Dan moet ik toch ook voeding, en hddisk kopen. Ik denk dat ik ga voor wat voorgesteld is om de Optiplex in orde te maken, en de oude Dimension te verkopen geheel of in onderdelen. Misschien ben ik dan netto 50 euro kwijt. Mocht ik later een andere pc bouwen dan heb ik de Sata schijf iig al... :) Maar een moederbord van Dimension krijg je denk ik niet meer verkocht he? Dus eigenlijk alleen het 1gb geheugen, 320gb ide hddisk, of mis ik iets..?

Nog ff terug komend op de tip of de voeding aanstaat, als het goed is wel, ik switch de knop op aan, dan hoor ik ook licht gepiep, dus hij doet wel iets..Ik heb ook voor een zekering gezocht, maar die vind ik nergens..

En ik wil wel graag die Optiplex in orde hebben, hij heeft namelijk een erg mooie kast, met van die RVC zij panelen met het Dell logo erin. Dus ik ga wat onderdeeltjes bestellen, hopelijk doet die voeding het dan..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

waren de pinouts van de ATX stekker op de oude Dell mobo's niet anders dan standaard? Misschien nog een google search waard.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:45:
waren de pinouts van de ATX stekker op de oude Dell mobo's niet anders dan standaard? Misschien nog een google search waard.
Had ik al eerder gezegd hier, dat heb ik helemaal gecontroleerd, en alles komt overeen..ik had een originele voeding, en die was identiek qua ATX stekker en die werkte wel. Maar iig bedankt voor de tip, het had zo maar kunnen zijn ja! Blijkbaar was dat het geval bij <2004 modellen van Dell.
Pagina: 1