Reparatie bedrijf wil laptop niet terug sturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:45
Ik doe altijd tijden zaken met een reparatie bedrijf die laptops repareert. Maar vandaag kreeg ik ineens een hele rare discussie namelijk het volgende: 2 januari laptop opgestuurd met de vraag repareren van scherm. 3-01 ingeboekt bij het bedrijf vervolgens mededeling dat het ongeveer 2 weken gaat duren voor het scherm er is. met veel pijn en moeite klant weten over te halen die zei is prima ik wacht wel die 2 weken maar niet langer. vervolgens duurde het langer en eindelijk was het scherm binnen. nu bleek het scherm niet te werken en een andere was er niet dus zou er weer dik 2 weken overheen gaan.

Maar nu komt het: ik vraag dus om de laptop alvast terug te sturen zodat de klant intussen gewoon verder aan de slag kan. jammer van scherm wat niet helemaal goed werkt maar dat is dan jammer. kreeg ik als antwoord nee dit doen wij niet meer :S dus ik zeg pardon het is die man zijn eigendom en hij wilt deze tijdelijk terug hebben zodat hij er verder mee aan de slag kan. Nee dit kon alleen als het scherm binnen was. Dus ik zei als het goed om geld ik betaal het scherm alvast wel. Maar dat kon niet want het scherm is nog niet binnen en moest dus eerst binnen zijn voordat er factuur aangemaakt kon worden.

Mijn vraag: kan een bedrijf zomaar jou eigendom "gijzelen" ? zoals als ik bereid ben alle kosten van te voren te betalen.

ik ben benieuwd wat jullie ervaringen/gedachte hier over zijn.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02 00:06
Rare manier van zaken doen.
Maar misschien willen ze hoe dan ook verzendkosten vermijden.
Uit het oog van de klant gezien: Ik ben niet blij met jou. Zorg dus dat je dit probleem met de klant communiceert, ook al zit jij met het reparatiebedrijf in de clinch.

Weet je wat precies de voorwaarden zijn onder welke het bedrijf repareert? Daar zouden dit soort gevallen toch wel in moeten staan. Verder een beetje vreemd dat ze een scherm bestellen en geen flauw idee hebben wat de prijs is(anders hadden ze al wel een factuur kunnen maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
Volgens mij zijn ze vooral bang dat ze hun geld niet krijgen voor die reparatie, of dat er nog meer stuk gaat terwijl het apparaat officieel bij hun zou moeten wachten.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Waar is het je precies om te doen dan? Om de data die erop staat? Laat ze anders alleen de HDD opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Murcielago schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:15:
Volgens mij zijn ze vooral bang dat ze hun geld niet krijgen voor die reparatie, of dat er nog meer stuk gaat terwijl het apparaat officieel bij hun zou moeten wachten.
Ja dit kwam ook aan de orde tijdens het gesprek met de hoofd reparatie. maar als ik dan aangeef van te voren te willen betalen kan dit niet omdat het scherm nog niet in hun bezit is en ze deze nog niet kunnen inboeken. wat ik raar vindt aangezien je weet wat je bestel en je dit gewoon kan vermelden op je factuur..

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Het reparatiebedrijf (probeert) hier het retentierecht in te roepen. Dit is een recht dat wordt beschreven in artikel 3:290 (en verder) van het BW.Het houdt (kort gezegd) in dat zij de zaak onder zich mogen houden zolang de vordering die zij jegens jou hebben, nog niet is voldaan. Als zij nog daadwerkelijk iets van jou te vorderen hebben en je betaalt dit, heb je recht op de laptop.

[ Voor 31% gewijzigd door Famoso op 26-01-2011 23:24 ]

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat zij geen factuur kunnen maken is natuurlijk onzin, ze hebben immers al een display binnen gekregen wat betekend dat er ook een inkoop order is geweest. Dat het eerste display niet bleek te werken is een ander verhaal. Je bent met hen een termijn van 2 weken overeen gekomen, dan kunnen zij niet zomaar besluiten dat dit langer gaat duren en eisen dat jij daar mee akkoord gaat. Dat er kosten zijn gemaakt is logisch. Dat die betaald moeten worden ook. Maar weigeren spullen te retourneren omdat een onderdeel niet binnen is kan natuurlijk niet.

Ik zou die laptop onmiddellijk retour eisen. Desnoods dreigen met het verbreken van de zakelijke relaties of aangifte doen van diefstal. Jouw klant is immers belangrijker dan hun probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Famoso schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:21:
Het reparatiebedrijf (probeert) hier het retentierecht in te roepen. Dit is een recht dat wordt beschreven in artikel 3:290 (en verder) van het BW.Het houdt (kort gezegd) in dat zij de zaak onder zich mogen houden zolang de vordering die zij jegens jou hebben, nog niet is voldaan. Als zij nog daadwerkelijk iets van jou te vorderen hebben en je betaalt dit, heb je recht op de laptop.
het gekke is de service die het bedrijf aanbied is gebaseerd op no cure no pay. dus als ik zou zeggen de kosten zijn te hoog vindt het te lang duren kan het gewoon geannuleerd worden (heb ik in het verleden ook gedaan) . maar nu krijg ik ineens de medeling dat dit sinds kort niet meer kan :S. wat ik ook erg raar vind is dat als het scherm is ik alsnog kan zeggen ik annuleer de boel :S ik heb dit nog nooit megemaakt en heb aardig wat bedrijven waar ik zowel particulier als zakelijk mee werk.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:02
Famoso schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:21:
Maar dan moeten ze wel een vordering stellen op de TS. Dat hebben ze nog niet gedaan, waardoor de TS ook geen vordering heeft waar dIe aan kan voldoen, en zodoende is heel het retentieverhaal dus niet van toepassing.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869

As a factory rep I can tell you why they are doing this. There are 2 reasons:

1: The part (screen) is on order for you specifically most likely. If the part comes in and the laptop isn't there, the company could be faced with a situation where they are stuck with a part they don't need. They don't have any gaurantee that you will then send it back for further repair. Part and stock control plays a bigger role in companies like this than most people are aware of. In more simple terms your asking for an exception to standard procedure.

2: Legal liability. Returning "half finished repairs" is a slippery slope for factories and repair companies. When an item is authorized for return to a repair center it is a form of admission that a certified defect has occured. Furthermore by accepting the item the repair company assumes responsibility for the item. To then return an item in a "half-repaired" state leaves the company open to liable if a further defect then occurs. To be more clear what if the screen problem is a symptom of a much larger problem? For example a voltage regulator could be slipping and is about to fail. Initially it only caused a screen problem, and the item was returned. However if the user continues to use the damaged item it could lead to a more serious failure like the mosfet totally failing and unregulated voltage burning out the laptop completely. In this scenario if there is a dispute over costs a court of law could very well hold the repair company to blame as it returned an "unsafe" product to the user. This is regardless of the fact that you as the middleman may have requested the item returned and the owner may have agreed. The repair company is liable as it is the only party that can make a certified decision as to whether the item is safe for use or not.

Personally I have run into this issue a few times in my career, and my stance is either full repair that I can stand behind or reject the item and void the warranty. "Half measures" are just too risky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Het gaat hier niet om garantie regeling. gaat hier om een reparatie buiten de garantie.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk is dat nog erger voor de reparatie centrum. Zodra de product woord accepteerd zijn ze aansprakelijk. Als er iets mis gaat hierna dan blijven ze met de grijs gebeid dat is "garantie op reparatie". Ik kan goed voorstellen dat ze ding niet willen terug geven tot de repartie is voltooid naar hun zin.

Ik moet wel zeggen dat je klant weet bijzonder veel druk op jou te leggen voor een product dat buiten garantie is. Als het buiten garantie is heeft de "klant" nix te willen en die dient gewoon netjes te wachten tot de product terug is van de reparatie centrum. Als dat 6 maanden is (hoop ik niet voor je) dan moet hij keurig 6 maanden wachten. Eerlijk gezegd ik krijg de indruk dat dit issue heeft weinig mee te maken met de reparatie centrum en eerder met een verstoord relatie met jou klant dat woord projecteerd op de repartie centrum. Als zakenman je dient te weten dat "your drama isn't their drama." Zo werkt het eenmaal in B2B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Anoniem: 175869 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:15:
Eigenlijk is dat nog erger voor de reparatie centrum. Zodra de product woord accepteerd zijn ze aansprakelijk. Als er iets mis gaat hierna dan blijven ze met de grijs gebeid dat is "garantie op reparatie". Ik kan goed voorstellen dat ze ding niet willen terug geven tot de repartie is voltooid naar hun zin.

Ik moet wel zeggen dat je klant weet bijzonder veel druk op jou te leggen voor een product dat buiten garantie is. Als het buiten garantie is heeft de "klant" nix te willen en die dient gewoon netjes te wachten tot de product terug is van de reparatie centrum. Als dat 6 maanden is (hoop ik niet voor je) dan moet hij keurig 6 maanden wachten. Eerlijk gezegd ik krijg de indruk dat dit issue heeft weinig mee te maken met de reparatie centrum en eerder met een verstoord relatie met jou klant dat woord projecteerd op de repartie centrum. Als zakenman je dient te weten dat "your drama isn't their drama." Zo werkt het eenmaal in B2B.
Ik begrijp dat volledig. Alleen waar mij om gaat is: dat er enkele weken geleden nog probleemloos terug gestuurd kon worden(no cure no pay(kosten te hoog/te lange levertijd). En er nu wordt gezegd jammer maar we sturen hem nu voortijdig niet meer op met het oude scherm. Zonder dat ik hiervan op de hoogte wordt gebracht. En kijk dat de klant het allemaal onprettig vindt dat is mijn pakkie an. Wist overigens niet dat een reparatie er zolang over mocht doen(6 maanden wat jij aangeeft), ik dacht dat dit wettelijk maar 2 maanden ongeveer was(weet ik niet meer zeker)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

@TS om een goed oordeel te kunnen geven moet je eigenlijk ook weten wat er allemaal in de Algemene Voorwaarden is opgenomen. Zeker bij B2B kunnen daar allerlei artikelen in zijn opgenomen die mogelijk ten nadele van jouw positie zijn. Mijn eerste gedachte zegt nu dat het reperatiebedrijf in gebreke is gebleven omdat zij een veel langere termijn nodig hebben om de onderdelen bij elkaar te brengen en het product te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Voor de mensen die zich afvragen waarom we Engelstalige posts toestaan: Bulldog72 s moedertaal is Engels en om die reden kan hij soms zaken beter onder woorden brengen in het Engels dan in het Nederlands. Gezien de aard van zijn bijdragen vinden wij -de crew- dat niet als probleem. Zeker niet aangezien hij de discussie gewoon in het Nederlands kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:38
Meestal doet een repaircenter toch een prijsopgaaf voor reparatie, die kun je dan nu toch annuleren lijkt me en enkel onderzoekskosten betalen?

Over wat voor bedrijf praten we hier eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Freeaqingme schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:52:
[...]

Maar dan moeten ze wel een vordering stellen op de TS. Dat hebben ze nog niet gedaan, waardoor de TS ook geen vordering heeft waar dIe aan kan voldoen, en zodoende is heel het retentieverhaal dus niet van toepassing.
Euhm, ja, dat zeg ik toch ook?

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:17:
[mbr]Voor de mensen die zich afvragen waarom we Engelstalige posts toestaan: Bulldog72 s moedertaal is Engels en om die reden kan hij soms zaken beter onder woorden brengen in het Engels dan in het Nederlands. Gezien de aard van zijn bijdragen vinden wij -de crew- dat niet als probleem. Zeker niet aangezien hij de discussie gewoon in het Nederlands kan volgen.[/]
Bedankt MiG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Rare gedachte misschien, maar zou het niet kunnen zijn dat het reparatiebedrijf de laptop niet terug kán sturen omdat deze inmiddels uit elkaar is gehaald en niet meer in originele staat teruggezet kan worden? Erg achterdochtig, maar dat heb ik al eens meegemaakt (met mp3-spelers dan).

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 22:29
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:17:
[mbr]Voor de mensen die zich afvragen waarom we Engelstalige posts toestaan: Bulldog72 s moedertaal is Engels en om die reden kan hij soms zaken beter onder woorden brengen in het Engels dan in het Nederlands. Gezien de aard van zijn bijdragen vinden wij -de crew- dat niet als probleem. Zeker niet aangezien hij de discussie gewoon in het Nederlands kan volgen.[/]
Ik denk ook wel dat de gemiddelde tweaker goed is in engels :p
Inderdaad, sommige dingen zijn moeilijk te verwoorden van engels naar nederlands (soms zou ik willen dat ik de taal van m'n computers makkelijk kan overschakelen naar engels)

ontopic.

Ik denk dat je gewoon de klant erin moet betrekken, geeft deze ook een gevoel dat jij hem probeert te helpen en dat het jouw fout niet is.
En inderdaad zoalsBulldog72 zegt, de reperateur zit ook in een redelijk moeilijk schuitje. maar jij bent bereid vooraf te betalen.
Is er misschien een soort "waakhond" hiervoor?
Pagina: 1