• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
He, het begint meteen al, ik moet een subforum kiezen. Lastig als juist je vraag is aan welk onderdeel van je PC het probleem ligt :P

Maar het probleem is dat ik in verschillende games soms een rare crash heb. Ik heb dit onder verschillende games. Wat er gebeurt:

Ik ben rustig aan het spelen. En pats, het scherm hangt en er staan allemaal rare blokjes (soort van artifacts) over mijn scherm. Het achtergrondgeluid van de game (wind, fluitende vogels, dat soort dingen) hoor je nog.
Mijn PC hangt dan nog niet, vrienden kunnen me dan nog gewoon verstaan op Mumble bijvoorbeeld. Maar vanaf dan begint er binnen 10 seconden altijd een 'korte' soundloop, prrrrrrrrrrr...
En dan is hij gecrasht. Ik moet dan een hard reset doen.

Eerst dacht ik dat het een probleem was van Bad Company 2, omdat ik de crash toen alleen nog maar daarin had gehad. Maar ik heb het nu ook al een paar keer in Crysis, Crysis Warhead, Lead and Gold en Mirror's Egde gehad. Ligt dus toch niet aan Bad Company 2...

Wat ook raar is, is dat het totaal onregelmatig is. Ik kan soms dagen lang - 5 uur per dag oid - spelen zonder enige crash. En soms heb ik een dag dat het totaal niet meezit, heb dan echt elke 15 minuten een crash.

Ik heb mijn systeem overgeclockt, maar ik heb een tijdje terug het ook wel eens zonder overclock geprobeerd dacht ik, en toen had ik ook crashes als ik het me goed herinner. Ik zal voor de zekerheid het nog even goed testen.

Mijn systeemspecs:

- Windows 7
- Intel E5300
- MSI P43 Neo
- Realtek onboard audio
- Sapphire HD4870 512MB
- Cooler-Master GX550
- 2 GB geheugen
- Logitech G15
- amBX set

Verder:
- RAM is getest met memtest86+
- RAM-voltages staan goed
- Voeding levert genoeg
- Ik heb de laatste drivers voor de videokaart
- Ik heb de laatste drivers voor de geluidskaart
- amBX uitzetten werkt niet

Vandaag had ik dus weer zo'n periode dat hij alsmaar crasht. Is al de derde crash vandaag geloof ik, en ik ben het aardig zat. Ik wil dus nu wel eens uitzoeken waar dit nu aan ligt.

Iemand ideeën?

[Voor 0% gewijzigd door Compizfox op 27-01-2011 18:37. Reden: Erg beschamende taalfout :P]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• geniusboxen
  • Laatst online: 28-03 11:33
Je cpu met prima95 testen. In ieder geval 8 uur lang. Windows al opnieuw geinstalleerd? Met welk OS werk je?

Mag ik U even passeren?

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-02 12:05
Ik gok op temperatuur :)

Zeker na dat je vertelde dat het sommige dagen helemaal niet voorkomt. (Verwarming oid?)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)
geniusboxen schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:52:
Je cpu met prima95 testen. In ieder geval 8 uur lang.
Acht uur? :o En met LinX? Die is zwaarder.
Moet hem dan maar eens aanzetten als ik naar school ben of zo, want ik kan geen acht uur zonder computer :P
(En hij staat in mijn slaapkamer, kan niet slapen als ie 's nachts staat de razen :P)
Windows al opnieuw geinstalleerd? Met welk OS werk je?
Nope. Om eerlijk te zijn zie ik daar ook wel tegenop, moet ik alles weer opnieuw installeren en instellen...
En dan natuurlijk helemaal erg als het probleem dan nog niet is opgelost natuurlijk.

Ik werk met Windows 7, staat in de startpost.
keejoz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:12:
Ik gok op temperatuur :)

Zeker na dat je vertelde dat het sommige dagen helemaal niet voorkomt. (Verwarming oid?)
Dat zou het kunnen zijn. De temperatuur van mijn CPU is prima, die blijft onder de 65 graden stressed (met LinX, erg zware test)

De temperatuur van mijn HD4870 ga ik eens bijhouden tijdens wat Furmark, kijken of dat een beetje normaal is.

[Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 27-01-2011 19:37]

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 23:12
probeer eens nieuwe drivers voor je videokaart. ik heb ook een hd 4000 serie kaart en die crashte ook best vaak na een update. een paar weken later was er weer een nieuwe en nu doet hij het weer gewoon helemaal 100%. COD 4 maxed out op 1050P en BO ook

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:46:

- Ik heb de laatste drivers voor de videokaart
EDIT: Videokaart wordt niet warmer dan 77 graden na 5 minuten Furmark Xtreme burning.

[Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 27-01-2011 19:16]

• E65
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Auw, dat is toch wel aan de hoge kant. Welke behuizing? En hoe is het met de airflow?

Doet graag mooie dingen met geluid

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Hoge kant? Dacht dat dat soort kaarten met van die hoge TDP's wel 100 graden mochten worden.

Behuizing: Sharkoon Rebel 9.
Airflow:

1x 120mm intake aan de voorkant
1x 120mm intake in het zijpaneel
2x 80mm outtake aan de achterkant
1x 120mm outtake van de voeding
+
1x de outtake van de dual-slot koeler van de videokaart natuurlijk.

[Voor 60% gewijzigd door Compizfox op 27-01-2011 20:57]

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:59
Heb je toevallig een Vapor-X serie van die Sapphire 4870? Die schijnen bij bosjes tegelijk random crashes te veroorzaken. Zodra je de crash hebt, kun je eens kijken naar je videokaart en dan kijken of je overtemperature LED brandt. Zelfde hier gehad met zo'n ding en een vriend van mij had het ook...
En garantie, ho maar, want dan gooien ze het op incompatibiliteit...

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Nope, het is de normale versie.

En bedankt voor de tip over de overtemperature-led, ik zal eens opletten. Er zitten namelijk inderdaad 4 ledjes op de kaart.

En garantie heb ik toch niet meer, ik heb hem namelijk overgekocht van een andere Tweaker :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Vandaag had ik weer een crash en ik had toen even op de ledjes gekeken; geen van de 4 brandden.

Ook heb ik een filmpje gemaakt, van een crash tijdens een potje BFBC2:

(Ik weet het, telefoonkwaliteit, maar ik hoop dat het duidelijk is ;))

[Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 28-01-2011 22:49]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik heb me voorgenomen om dit probleem nu eens echt aan te pakken, het is zo frustrerend om lekker aan het gamen te zijn en dat je dan zo'n freeze krijgt...

Heb nog een filmpje gemaakt voor de verduidelijking:

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:33
wannneer is dit probleem ontstaan?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Pff, geen idee. Ik heb het al heel lang. Maar omdat het eigenlijk niet zo vaak voorkomt heb ik het een tijdje gewoon zo gelaten. :) Zoals ik al eerder heb vermeld: Soms kan ik gewoon wekenlang spelen zonder dat het voorkomt, en soms heb ik het 5x op een dag.

Ik weet nog wel dat ik het ook had voor ik mijn huidige videokaart (HD4870) had (daarvoor had ik een HD3850).

Wat ik zeker weet is dat het enorm frustrerend is. Ben je lekker aan het gamen, en in eens PRRRRRRRRRR, freeze :(

[Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 23-04-2011 20:45]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Had het net weer, in Bad Company 2. Het komt trouwens het vaakst voor in BFBC2, al kan ik me vaag herinneren dat ik het ook wel in andere spellen heb gehad.

Iemand enig idee?

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:15

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Hmmz, ik heb ook dit soort verschijnselen wel eens gehad vroeger, bij mij lag het aan een brakke/zwakke voeding, misschien even een voeding lenen om dat te testen

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik denk niet dat dat het is, aangezien ik al 2 verschillende voedingen heb gehad en BFBC2 crasht bij beide voedingen.

Ik heb nu van de tip gehoord om sfc /scannow te runnen. Dat heb ik nu gedaan, even kijken of het is opgelost...

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Mijn pc had in het begin exact het zelfde probleem, dit soort effecten gevolgd door een BSOD.

Heb zelf een AMD setje met een 5970, compleet ander platform dus. Uiteindelijk bleek het mijn slechte voeding te zijn (ook een GX-serie van CM, de 750w versie).

Bij mij is het vanzelf verdwenen, hoewel ik toch het plan heb die voeding te vervangen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Grr, vandaag weer :(

Soms heb ik trouwens niet de rare blokjes, maar een compleet ander beeld met een strepenpatroon: http://img.tuxplace.nl/albums/userpics/10001/IMAG0012.jpg
(Met opzet geen thumbnail, want dan zie je door het moire-effect de strepen waar het om gaat niet goed meer)

Eerst dacht ik dat ik het enkel in BFBC2 had, maar dat was een illusie doordat ik dat spel eigenlijk het meest speelde. Ik heb het ook in veel andere games, gisteren bijvoorbeeld nog in Torchlight.

EDIT: Na wat intensief Google-werk ben ik er ook achter gekomen dat het kan komen doordat ik een SB Audigy2 kaart heb geinstalleerd (die ik overigens alleen gebruik voor de integrated firewire). Ik ga die er eens even uithalen.

[Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 15-07-2011 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik dacht dat het was opgelost door de Audigy 2 eruit te halen, maar nee. Gisteren had ik de crash weer, en in, jawel, Minecraft. De grafische belasting lijkt voor de crash helemaal niets uit te maken, alleen het feit dat er hardwareacceleratie wordt gebruikt.

Gisterennacht heb ik dus maar eens nog een keer een memtest gedraaid. 18 passes zonder errors, dat lijkt mij wel redelijk overtuigend. Daarna vanochtend mijn overclock eens uitgezet, maar ook zonder de overclock had ik vandaag weer een crash.

EDIT: Ik heb laatst ook de generic drivers voor mijn onboard sound van Realtek geprobeerd, ipv die van MSI die ik normaal gebruik. Maar ook daarmee krijg ik freezes.

Even een lijstje wat ik al allemaal heb geprobeerd, en wat het zeker niet is:
- Memtest - 8 passes zonder enige errors
- Voeding blijft (onder load!) stabiel - 12 volt komt effectief niet lager dan 12,14 volt over ongeveer een kwartier getest.
- Overclock uitgezet
- Laatste drivers voor chipset, sound en graka
- Laatste bios
- Reinstall van Windows
- Fan-settings van videokaart getweaked zodat hij zelfs onder load onder de 60 graden blijft
- Extra (ongebruikte) Audigy 2 eruit gehaald
- Meerdere graka's geprobeerd
- Ongeveer 1 uur lang Furmark Xtreme Burn-in + Orthos (tegelijk) gedraaid, zonder probs
- Audigy 2 geprobeerd ipv on-board audio. Ik heb de onboard audio in de BIOS uitgeschakeld en alle drivers van Realtek mbv Driver Sweeper gepurged.
---> Hieruit kan ik concluderen:
- Het ligt niet aan mijn videokaart. Met mijn vorige videokaart had ik exact hetzelfde probleem.
- Het ligt niet aan mijn RAM. Memtest geeft geen errors.
- Het ligt niet aan mijn installatie of software. Na reinstall heb ik hetzelfde probleem nog steeds.
- Het ligt niet aan mijn overclock. Op stock hetzelfde probleem.
- Het ligt niet aan mijn onboard-geluidskaart.

Ik 'verdenk' dus eigenlijk mijn moederbord. Mijn CPU zou het ook nog kunnen zijn, maar hoe test ik dit? Natuurlijk kan het ook nog aan een combi van al dit spul liggen.

Trouwens, hier vind ik een topic dat verdacht veel op mijn probleem lijkt. Ook dat stukje over wanneer het voorkomt... Precies hetzelfde.
Natuurlijk heb ik al bergen meer topics gevonden met hetzelfde probleem, maar vaak kregen die mensen het altijd, na 10 minuten gamen al bijvoorbeeld. Dat is bij mij (en de TS van het topic hierboven) niet het geval.

[Voor 104% gewijzigd door Compizfox op 15-08-2011 16:32]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Nog iets geprobeerd:

- amBX totaal verwijderen en loskoppelen. Ook de drivers heb ik 'gepurged'.

Trouwens weet ik nu wel redelijk zeker dat het wél application-specifiek is. In de ene game heb ik het veel vaker dan in een andere game. In Battlefield Bad Company 2 heb ik het bijvoorbeeld heel vaak. Ik kan dat nog geen half uur spelen zonder dat ik een freeze krijg. Daartegenover heb ik gisteren zowat de hele dag Brink zitten spelen zonder dat ik ook maar 1 freeze ben tegengekomen.
Ik zit nog te bedenken wat ik hier precies uit kan opmaken...

EDIT: Vandaag mijn Audigy 2 geprobeerd ipv on-board audio. Ik heb de onboard audio in de BIOS uitgeschakeld en alle drivers van Realtek mbv Driver Sweeper gepurged. Even testen of het helpt...

[Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 15-08-2011 13:04]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Nope, het uitschakelen van de on-board geluidskaart helpt niets. Net namelijk weer zo'n freeze gehad (In Steel Storm, als dat er toe doet).

Eigenlijk blijven er dan nog maar een paar 'verdachte' componenten over:
- Moederbord/chipset
- CPU
- Harde schijven

• Anoniem: 325463
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je kan ook je laatste post een edit geven

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Nog één? ;)

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 17:55
Net ook gepost in ongeveer hetzelfde topic:

Dit topic gelezen, heb zelf vergelijkbare problemen, veel games crashen...

Tot nu toe werkt de volgende oplossing: (8 uur gameplay)

In de bios heb ik alle cores uitgeschakeld (behalve 1, doh). Tragere gameplay op high settings, maar geen crashes meer.
Nu ben ik ze 1 voor 1 weer aan het inschakelen, zal zorgen voor een update...
Bij 3 cores nog steeds geen crash

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik was vergeten te melden dat ik dit al had opgelost.

Zie deze post (die fix loste zowel het probleem uit dat topic als dit probleem op): Compizfox in "Battlefield: Bad Company 2 - Freeze in menu"

• D-Day
Compizfox schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 20:30:
Ik was vergeten te melden dat ik dit al had opgelost.

Zie deze post (die fix loste zowel het probleem uit dat topic als dit probleem op): Compizfox in "Battlefield: Bad Company 2 - Freeze in menu"
Nu ja, ik had geen 4870, dus voor iedereen die ook een andere graka heeft kan dit ook een oplossing zijn...

Ben me wel aan het afvragen of ik nu een proc probleem heb, of dat het multitasken/software matige problemen zijn. Bij zowel Civ5 als bij BC2 kan ik ook crash-free spelen als ik het proces een beperkte affiniteit voor max 3 cores geef...

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

• D-Day
DrDDay schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:09:
[...]

Nu ja, ik had geen 4870, dus voor iedereen die ook een andere graka heeft kan dit ook een oplossing zijn...

Ben me wel aan het afvragen of ik nu een proc probleem heb, of dat het multitasken/software matige problemen zijn. Bij zowel Civ5 als bij BC2 kan ik ook crash-free spelen als ik het proces een beperkte affiniteit voor max 3 cores geef...
Nou laatste update: Zalman koeler op de processor gezet en totaal geen problemen meer...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee