Hallo,
ik zit momenteel op een breekpunt: ik sta op het moment om mijn site helemaal opnieuw van nul af op te bouwen.
De bedoeling is om de losse PHP-scripts met een poging tot een OO-ontwerp, nu helemaal object georiënteerd te bouwen. Ik heb enkele moderne technologieën bestudeerd en er blijven twee opties over: ASP.NET of JavaServer Faces. Beide platformen hebben voor- en nadelen, maar geen enkele geeft de doorslag.
De kenmerken van beide platformen die ik tot nu gevonden heb:
ASP
Voordelen:
Ontwikkelomgeving: visual studio 2010, project kan opgesplitst worden in website, domeinlaag, webservices, ...
Entity Framework + partial klasses
veel hostingaanbieders
ajax toolkit
Membership - Role providers
Nadelen:
JSF lijkt me overzichtelijker werken dan ASP
.NET hosting hoofdzakelijk met MSSQL
windows-only hosting
Java - JSF
Voordelen:
JSF spreekt me wel erg aan, ziet er eenvoudig en snel te ontwikkelen uit
ice-/prime-/richfaces bieden veel functionaliteit
Nadelen:
Geen editors op het niveau van Visual Studio
Geen partial klassen, het aanpassen van databasemodel zorgt voor extra tijdverlies
Minder hostingproviders beschikbaar
Zoals je ziet hebben beide platformen hun sterktes en zwaktes, Java vooral op GUI-vlak, en ASP.NET vooral voor de achterliggende domein- en persistentielaag.
Daarom zou ik zou jullie mening en opmerkingen erg appreciëren!
Alvast bedankt.
ik zit momenteel op een breekpunt: ik sta op het moment om mijn site helemaal opnieuw van nul af op te bouwen.
De bedoeling is om de losse PHP-scripts met een poging tot een OO-ontwerp, nu helemaal object georiënteerd te bouwen. Ik heb enkele moderne technologieën bestudeerd en er blijven twee opties over: ASP.NET of JavaServer Faces. Beide platformen hebben voor- en nadelen, maar geen enkele geeft de doorslag.
De kenmerken van beide platformen die ik tot nu gevonden heb:
ASP
Voordelen:
Ontwikkelomgeving: visual studio 2010, project kan opgesplitst worden in website, domeinlaag, webservices, ...
Entity Framework + partial klasses
veel hostingaanbieders
ajax toolkit
Membership - Role providers
Nadelen:
JSF lijkt me overzichtelijker werken dan ASP
.NET hosting hoofdzakelijk met MSSQL
windows-only hosting
Java - JSF
Voordelen:
JSF spreekt me wel erg aan, ziet er eenvoudig en snel te ontwikkelen uit
ice-/prime-/richfaces bieden veel functionaliteit
Nadelen:
Geen editors op het niveau van Visual Studio
Geen partial klassen, het aanpassen van databasemodel zorgt voor extra tijdverlies
Minder hostingproviders beschikbaar
Zoals je ziet hebben beide platformen hun sterktes en zwaktes, Java vooral op GUI-vlak, en ASP.NET vooral voor de achterliggende domein- en persistentielaag.
Daarom zou ik zou jullie mening en opmerkingen erg appreciëren!
Alvast bedankt.