ASP.NET vs Java Server Faces *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxus
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
Hallo,

ik zit momenteel op een breekpunt: ik sta op het moment om mijn site helemaal opnieuw van nul af op te bouwen.
De bedoeling is om de losse PHP-scripts met een poging tot een OO-ontwerp, nu helemaal object georiënteerd te bouwen. Ik heb enkele moderne technologieën bestudeerd en er blijven twee opties over: ASP.NET of JavaServer Faces. Beide platformen hebben voor- en nadelen, maar geen enkele geeft de doorslag.

De kenmerken van beide platformen die ik tot nu gevonden heb:
ASP
Voordelen:
Ontwikkelomgeving: visual studio 2010, project kan opgesplitst worden in website, domeinlaag, webservices, ...
Entity Framework + partial klasses
veel hostingaanbieders
ajax toolkit
Membership - Role providers

Nadelen:
JSF lijkt me overzichtelijker werken dan ASP
.NET hosting hoofdzakelijk met MSSQL
windows-only hosting

Java - JSF
Voordelen:
JSF spreekt me wel erg aan, ziet er eenvoudig en snel te ontwikkelen uit
ice-/prime-/richfaces bieden veel functionaliteit

Nadelen:
Geen editors op het niveau van Visual Studio
Geen partial klassen, het aanpassen van databasemodel zorgt voor extra tijdverlies
Minder hostingproviders beschikbaar

Zoals je ziet hebben beide platformen hun sterktes en zwaktes, Java vooral op GUI-vlak, en ASP.NET vooral voor de achterliggende domein- en persistentielaag.

Daarom zou ik zou jullie mening en opmerkingen erg appreciëren!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
Heb je voor ASP.NET alleen gekeken naar WebForms of ook naar MVC? Daar zit namelijk nogal een groot verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoeiWoei
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2023
Zoals Caelorum al aangeeft is de vraag of je ook naar MVC hebt gekeken ?

Persoonlijk vind ik dit een stuk mooier en cleaner dan JSF of Webforms.
Je hebt nog mooier de scheidingslaag tussen data, controller en view (heet dan ook Model View Controller) en in de "view" heb je html in bijna de puurste vorm.

Vooral nu laatst mvc3 is vrijgegeven die ook mee gedeployed kan worden zodat het werkt op elke server die .net 4.0 ondersteunt is het een erg divers en gemakkelijk framework.
Vooral de "razor" syntax van mvc3 voor de "view"(html) kant is erg puur en instinctief in het gebruik.

Voor je zorgen over mssql : de nieuwste versie van mssql ce (is gratis) is het ook egschikt geworden voor web deployment. Hierdoor hoef je geen dedicated ms sql server te hebben bij je host. Het is niet het mooiste maar voor kleinere sites voldoet het prima.

Voor meer informatie over asp.net mvc :
- Scott Gu's blog (ongeveer papa van Asp.net MVC) , informatie over MVC, mssql ce en diverse andere ms dingen: http://weblogs.asp.net/scottgu/
- Nerddinner tutorial , beste plek om te beginnen met mvc(ook geschreven door Scott Gu). Binnen 2 uurtjes met gemak aan het werk met mvc: http://nerddinnerbook.s3.amazonaws.com/Intro.htm
nerddinner word door scottgu bij elke nieuwe feature uitgebreid op zijn blog.
-Scott Hanselman zijn blog. Medewerker bij microsoft die heeft geholpen MVC te ontwikkelen, presenteerd op bijvoorbeeld de webcamps.
http://www.hanselman.com/blog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 15:48
Als je voor Java wilt gaan, kijk dan eens naar Wicket, werkt een stuk prettiger dan JSF imo.

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxus
Bedankt voor de info.

Ik zal ASP.NET MVC eens bestuderen, het ziet er alleszins veelbelovend uit. Wat ik enigszins mis, zijn componenten zoals bijvoorbeeld een datepicker, ajax-enabled componenten, datagrid, .... Of sla ik hier de bal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 11:30

Guldan

Thee-Nerd

Wat je ook niet moet vergeten is dat voor asp.net mssql geen harde eis is. Ik heb mijn eigen website gewoon met een mysql database laten draaien.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxus
Ja, daar ben ik me van bewust, maar de meeste hosters bieden wel enkel MSSQL-hosting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MrMaxus schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:33:
Bedankt voor de info.

Ik zal ASP.NET MVC eens bestuderen, het ziet er alleszins veelbelovend uit. Wat ik enigszins mis, zijn componenten zoals bijvoorbeeld een datepicker, ajax-enabled componenten, datagrid, .... Of sla ik hier de bal mis?
Dat hebben ze expres gedaan. Het hele punt van ASP.NET MVC is dat ze de developer weer controle willen geven over wat er precies bij de client terecht komt en hoe requests precies worden afgehandeld. Met controls zoals de datagrid van WebForms heb je geen idee wat er nou op de pagina komt te staan.

Er zijn echter wel wat bedrijven die MVC controls aanbieden dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxus
Ja, maar dat lijkt me wel een kromme combinatie, het entity framework/JPA gebruiken zodat je geen persistentielaag hoeft te schrijven, maar dan alles voor de GUI zelf beginnen te programmeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt ook gewoon HtmlHelper gebruiken voor controls; ik weet even niet het fijne er van maar (o.a.) een calendar behoort 'gewoon' tot de mogelijkheden als je jQuery include. Met wat attribuutjes, data annotations, extension methods en whatnots kun je desnoods je eigen 'templates' ervoor gebruiken en dan gewoon je model aan (bijv.) EditorForModel geven die de rest afhandelt en afhankelijk van de types de juiste controls (lees: HTML) uitpoept.

Hier staat een artikeltje (MVC2, in MVC3 is 't iets anders meen ik) met een voorbeeldje. Ik ben helaas (nog) niet genoeg thuis in ASP.Net MVC om 't precies uit te leggen maar ik heb 't zien werken dus 't kan :Y)

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 27-01-2011 14:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MrMaxus schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:54:
Ja, maar dat lijkt me wel een kromme combinatie, het entity framework/JPA gebruiken zodat je geen persistentielaag hoeft te schrijven, maar dan alles voor de GUI zelf beginnen te programmeren ...
Zoal RobIII aangeeft is het ook niet zo dat je alles zelf hoeft te doen. Het is alleen zo dat ze je weer meer controle proberen te geven en dat ze daarom geen controls (als in WebForms controls) aanbieden. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet passen bij ASP.NET MVC en zijn dingen als HTMLHelpers veel geschikter (ook lekker open deur ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt overigens ook (AFAIK althans) WebForms en MVC "mixen".
Kijk even naar Coding Glamour: MVC Views gebruiken in ASP.NET Webforms (alhoewel dat op 't oog andersom is van wat je bedoelt; de andere kant op kan volgens mij ook). Ook relevant (volgens mij): http://www.hanselman.com/...rPagesWithASPNETMVC3.aspx

Maar nu roep ik echt even gewoon wat in de ruimte; dus pin me er niet op vast.

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 27-01-2011 15:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoeiWoei
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2023
Ajax controls controls heb je deels in mvc. Ik gebruik deze zelf nooit omdat ik alles zelf in de hand wil hebben maar ik weet dat het in de Nerddinner tutorial word gebruikt.

Ook heb je de Telerik MVC controls, deze zijn gratis en gebaseerd op javascript en een uitstekende vervanging van de asp.net webforms components. http://www.telerik.com/products/aspnet-mvc.aspx

JQuery UI Elements zijn ook erg divers en erg goed te gebruiken met MVC.

Het is inderdaad mogelijk om webforms te combineren met MVC maar dit helpt niet bij je ontwerp en duidelijk van je code. Ik raad het zelf af maar de keuze is aan jezelf.
Het combineren van de 2 is meer bedoelt als je een bestaande webforms site hebt , deze langzaam om te kunnen zetten naar MVC.

Ik heb zelf diverse HTMLHelpers geschreven en ook deze zijn erg gemakkelijk te bouwen en ik vind ze persoonlijk een stuk prettiger in gebruik dan de traditionele asp.net webforms components.

Even snel gegoogled en heb de voglende gevonden die je evt kan gebruiken :
http://mahdi.mp/useful-htmlhelpers-for-asp-net-mvc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxus
Ok, bedankt voor alle info. Blijkbaar is .Net de beste optie.
Ik zal alle sites die jullie aangeraden hebben eens goed bestuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terje7601
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-02-2024
Volgens mij moet je eerst uitmaken of je .NET of Java wil gebruiken (maar dat heb je blijkbaar al gedaan ;) ). Daarna moet je kiezen of je een request-based framework of een component-based framework wil.

ASP.NET MVC is een request-based framework
JSF is een component-based framework

Nog een interessante stackoverflow vraag omtrent JSF en component vs request based MVC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 11:30

Guldan

Thee-Nerd

Ook is de oude asp.net AJAX tookit omgezet naar javascript only. Dit staat hier:

http://ajaxcontroltoolkit.codeplex.com/

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Nu ben ik nogal pro ms (zoals sommige wel zullen weten). Maar JSF kun je toch wel in Netbeans ontwikkelen? Dat is na VS2010/2008 toch wel de beste IDE die ik ken.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:41

voodooless

Sound is no voodoo!

Nu is er wel gekeken naar diverse .net opties, maar nog steeds staat dat tegenover JSF... Als je met Java aan de gang wil is dat toch zeer zeker niet heilig? Er zijn nog legio andere grote en kleinere frameworks waarmee je ook MVC achtige dingen in Java kan doen. Hier bijvoorbeeld een presentatie over een paar, maar er zijn er nog meer en vergeet ook niet de diverse toolings die de frameworks aanvullen met extra features.

Ik zou eerst maar eens kijken wat je nu echt aan features nodig denkt te hebben, in welke taal je het meeste thuis bent. Vergeet ook niet dingen als database abstractie. Daar zijn ook weer diverse frameworks voor, zowel voor .NET als Java. En zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terje7601
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-02-2024
voodooless schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 10:32:
Hier bijvoorbeeld een presentatie over een paar [...]
Ugh, alweer die dwaze Matt Raible. Hij was zelf een member van de JSF 1.2 Expert Group, maar heeft sindsdien niets anders gedaan dan JSF afzeiken :O Natuurlijk kan het nooit kwaad om alternatieven te bekijken, maar ik zou gewoon voor Java EE 6 (+ RichFaces) gaan. Het grootste probleem hiermee zal waarschijnlijk de hosting zijn: de meeste hosters bieden vziw gewoon een servlet container à la Tomcat aan.
Pagina: 1