Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Hallo Tweakers,

Al een tijdje heb ik voor mijn Sony XR-500v een extra oplader.
Afbeeldingslocatie: http://trendhouse.iai-shop.com/data/include/cms/.product/8/7/278/Sony-BC-TRP.jpg
Ik heb deze ongeveer 6x gebruikt en toen ik hem gisteren wou gebruiken ging het LEDje niet branden.
Ik dacht laat ik deze eens open maken om even te kijken. Nu zie ik een zwarte plek op de print, bij iets wat een transistor lijkt (of zou het eerder de diode zijn). Ik heb echter geen idee of ik deze door iets kan vervangen, het nummer dat er op staat (XW 13001) kan ik nergens echt een datasheet van vinden.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/h.h.leferink/bottom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/h.h.leferink/front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/h.h.leferink/side.jpg
Ook vind ik het heel vreemd dat de transistor volgens de printer andersom zou moeten zitten, had deze het dan aan het begin wel kunnen doen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat deze unit niet nieuw is? Zowel dan ist natuurlijk een garantiekwestie....

Het printje ziet er erg handgemaakt uit, dus tjah, het ZOU kunnen dattie verkeerd omzit... (welke transistor is het uberhaupt? NPN - PNP? Ik kan zosnel geen datasheets vinden voor de XW 13001)

En ja, het zou mogelijk kunnen zijn dat ie, verkeerd aangesloten, even heeft gewerkt.

*edit: toch wel, het lijkt een NPN te zijn. Aangezien die andere transistor wel 'goed' gemonteerd zit... zou wel een nasty fout zijn zeg.

1: garantie?
2: alle componenten doormeten om te zien wat er kapot gegaan is. (ZONDER 220 erop).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die chip aan de onderkant heeft ook een verkleurde vlek. Zou zomaar kunnen dat die ook stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Nouja, hij kwam van eBay bij een extra accu. En voor 5,13 koop ik een nieuwe, dus dat is vast al meer dan verzendkosten naar de UK ;). Maar ach ik vind het ook wel interessant.

Een studiegenoot van me die erg veel eigen circuitjes maakt had ook nog nooit van dit merk/type gehoord.

Ik zal eens kijken of ik het een en ander door kan meten, sinds ik een nieuwe batterij in mijn Multimeter deed slaat deze op hol. Bij de weerstand-stand staat deze ineens op 400ohm, en op '1' bij de 500V wisselsspanning zonder iets aangesloten..

Zou ik eventueel de transistor kunnen vervangen door een ander type?

@_ferry_ Nou je het zegt, inderdaad. Met het blote oog zie je dit niet eens :p. Ik zal eens kijken wat deze chip doet.

[ Voor 9% gewijzigd door timleferink op 26-01-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Ding ziet eruit als een neppert door dat slordige (lees alle onderdelen staan schots en scheef op de printplaat ipv netjes rechtop) soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ThinkPadd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:15:
Ding ziet eruit als een neppert door dat slordige (lees alle onderdelen staan schots en scheef op de printplaat ipv netjes rechtop) soldeerwerk.
Dat zie je bij wel meer through-hole spul hoor, wat wel overduidelijk echt is (cd-spelers bijv).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het ziet er inderdaad wat slordig uit, maar niet abnormaal. Dergelijke dingetjes worden met de hand gesoldeerd en komen uit dezelfde fabrieken als het goedkope spul. Schroef eens een goedkope cd-speler open van 10/15 jaar oud en je ziet precies hetzelfde.

Wat betreft die tor, het is inderdaad een beetje illuster ding. op 13001 kan ik wel wat vinden (een NPN-transistor), waarbij opvallend is dat 2 verschillende fabrikanten een precies tegenovergestelde pin-layout hebben. Maar of dit het juiste onderdeel ook is, geen flauw idee...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1