Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Beste mede Tweakers,

Ik heb een simpel en kort vraagje waarop ik geen antwoord kon vinden via mijn grote vriend Google.
Ik heb een externe harde schijf behuizing waarin momenteel een 640GB Samsung F1 zit maar ik wil er binnenkort wellicht iets groters in gaan duwen. Volgens Coolermaster's eigen specificaties die op hun website staan is de maximale capaciteit van een schijf die in de behuizing kan 1TB. Mijn vraag is of een 2TB schijf ook werkt.

B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Coolermaster geeft natuurlijk niet voor niets aan dat er maar maximaal 1 terra in gaat. Het zou zomaar kunnen zijn dat de controller niet meer aan kan.

Als je het echter zeker wilt weten is er maar een manier om daar achter te komen. Testen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Laatst online: 08:33
Het lijkt me dat het gewoon moet kunnen, maar wanneer de fabrikant het zelf aangeeft is het misschien wel handig om toch even contact op te namen. Gewoon even Cooler Master mailen.

Zo'n SATA naar USB converter zou volgensmij niet mogen uitmaken voor 1TB of 2TB :). En een firmware ofzo draait niet op een "simpele" harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
OK13 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:35:
Coolermaster geeft natuurlijk niet voor niets aan dat er maar maximaal 1 terra in gaat. Het zou zomaar kunnen zijn dat de controller niet meer aan kan.

Als je het echter zeker wilt weten is er maar een manier om daar achter te komen. Testen dus ;)
In de tijd dat ze die 1TB gespecificeerd hadden waren er nog geen 2TB schijven en ik denk niet dat ze hun specificaties zouden hebben aangepast als het toch zou werken.
iMick schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:35:
Zo'n SATA naar USB converter zou volgensmij niet mogen uitmaken voor 1TB of 2TB :). En een firmware ofzo draait niet op een "simpele" harde schijf.
Zo denk ik er zelf ook over maar zeker weten doe ik het niet. Vandaar dit topic want ik hoop van iemand te horen met ervaring dat het juist wel of niet werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door madmaxnl op 26-01-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilgore
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
Heb je coolermaster al eens een mailtje gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
Zou persoonlijk geen reden kunnen bedenken waarom 2TB niet zou werken. Wat je zegt klopt idd, vaak stammen die specificaties uit de tijd dat 1TB schijven de grootst mogelijke waren.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

iMick schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:35:
En een firmware ofzo draait niet op een "simpele" harde schijf.
Je denkt dat het twee connectors zijn met niets ertussen? Het is gewoon een microprocessor, firmware en wat RAM voor buffers etc. Compleet met firmware, die bugs kan hebben en die misschien wel helemaal niet overweg kan met schijven van 2TB.

http://www.via.com.tw/en/products/peripherals/usb/vt6204/ is bijvoorbeeld een redelijk veelgebruikte controller.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
@burne

I.d.d. zoiets zit er inderdaad tussen. Ik ga het risico dus niet nemen. Wellicht dat als ik eens 2TB schijf nodig heb voor mijn desktop dat ik deze dan test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Ik heb dezelfde externe behuizing. Sinds vandaag heb ik de Samsung EcoGreen F4EG, 2TB erin zitten.
Dat werkt redelijk op USB en niet met esata. :(

Dat esata vrijwel niet werkt kan komen door de externe behuizing zelf. Ik had namelijk ook al disconnect (alleen met esata) problemen met mijn vorige schijf die ik erin had, een 1TB seagate 7200.12.
Cooler Master erkend dat probleem hier: http://www.coolermaster-e...ion=ViewAnswer&faq_id=285
De klantenservice denkt dat er een fout in het systeem van de Xcraft zit....
Ik kan vrijwel niet bedenken wat, aangezien er vrijwel niets tussen de omvorming van esata naar sata zit.

Daarom kan ik je niet zeggen of het aan de behuizing ligt, een DOA schijf betreft of niet ondersteund wordt.
Met esata krijg ik 4 failed waardes van smart en kon ik de schijf niet formatteren. Met usb kon ik wel formatteren maar kreeg een smart warning voor Ultra DMA CRC. Wel lukt het lezen en schrijven naar de schijf, maar echter met de super langzame snelheid van zo'n 20MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De schijf direct via SATA aan je systeem leggen al eens geprobeerd om uit te sluiten dat de schijf kaduuk is ?

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 29-01-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
De Samsung EcoGreen F4EG heeft een brakke firmware die voor datacorruptie kan zorgen als er SMART data wordt opgevraagd tijdens een schrijf of lees operatie. Daar is een firmwareupdate beschikbaar voor. Het zou kunnen zijn dat de HDD dus bokt op die SMART readings en als gevolg een disconnect geeft op eSATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Dat verhaal van de brakke firmware ken ik.(stom dat ze het versienummer van de nieuwe firmware niet veranderd hebben) Maar die disconnect had ik al met de seagate.

Heb intussen beide schijven in mijn desktop geprobeerd met sata. Geen problemen met windows, en de tools van Samsung en Seagate (estool en Seatool) konden geen problemen vinden. HDtune pro zag wel dat de smart waardes niet zo goed waren. Namelijk 79 Reallocated Sectors op de seagate en nog wat UltraDMA CRC Error Count. De Samsung had alleen de c7: UltraDMA CRC Error.

Ik denk dat die fouten zijn ontstaan in de externe behuizing en zijn opgeslagen en daardoor nog steeds zichtbaar zijn. Want tijdens het testten zijn er geen nieuwe fouten meer bijgekomen. Op wat Read Error Rate bij de Seagate na. Voor al deze fouten gaf hdtune warning aan. Toen de extra leesfouten bij de seagate erbij kwamen maakte Argus Monitor daar ook een warning van.

Op beide schijven heb ik nog garantie. Maar omdat ze de fabrikant test progs hebben doorstaan lijkt het me niet voldoende reden om ze voor RMA terug te sturen. Iemand daar advies voor?

In ieder geval durf ik mijn hd's niet meer in de Xcraft te doen met esata verbinding.
Pagina: 1