Roundup: vijf P67-moederborden getest

Pagina: 1
Acties:

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-02 19:08
Het uefi-bios van Biostar wordt gemaakt door AMI, ook wel bekend als American Megatrends Inc. Deze zogeheten Aptio Setup Utility lijkt sterk op een klassiek bios, maar heeft wel de technische mogelijkheden van een uefi. Gigabyte had ten tijde van de review nog een normaal bios, maar werkt voor zijn nieuwste moederborden aan een upgrade naar uefi.
Zover ik weet heeft Gigabyte wel degelijk UEFI maar mist alleen de grafische schil nog? Het artikel doet vermoeden dat dit compleet niet het geval is.

Dit heb ik uit dit topic: naaitsab in "[Discussie] multi-core Intel's: Core 2, ..."

Verder heb ik nog wel kritiek op de inhoud van het artikel; de performance (op default snelheid zeker) is werkelijk absoluut niet interessant omdat die bijzonder marginaal is en gewoonweg niet merkbaar is.

Ik had veel liever gezien dat het artikel dieper inging op het hebben van echte USB3.0 / SATA600 poorten danwel het hebben van een extra controller die dit mogelijk maakt, en het performanceverschil daartussen. Dat is namelijk wat een grote rol speel bij het kiezen van een 1155 moederbord.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Ik heb een paar opmerkingen bij dit artikel:

- Deze moederbord hebben uefi wat snellere boot tot gevolg zou moeten hebben, maar dit wordt nergens getest? Ik zou het wel interessant vinden hoe snel de post van deze uefi mobo's is tov een ouderwetse bios.
- Jullie hebben een aantal benchmarks gedaan en dan geven jullie de power usage in load van de moederborden. Zou ideaal zijn als je hier een grafiek kon zien waarin de performance afgezet wordt tegen het stroomverbruik.
- Daarnaast vind ik het wat vreemd om verschillende cpu's in één grafiek te zetten, zeker aangezien ze niet vergelijkbaar zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-02 19:08
Helemaal eens met bovenstaande kritiek :)

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
De gebruikte bios op het Gigabyte-moederbord zit in de overgangsfase naar uefi. Quote gigabyte: "De nieuwe BIOSsen zijn het begin van de overgang naar EFI BIOS. Ze bevatten een deel van de architectuur van een EFI BIOS, maar nog niet alles." & "Het nieuwe gedeeltje maakt het nu al mogelijk om te booten vanaf 3TB HDDs, de belangrijkste technische verbetering t.o.v. traditionele BIOS."
Het bios ziet er nog uit als gewoon bios, ondanks uefi-functionaliteit mbt 3TB-drives.

Met drie usb 3.0-controllers is het idd interessant om snelheden te vergelijken, voor de sata-600-poorten is dat minder interessant, omdat die onderdeel van de chipset zijn en dus weinig zullen verschillen.

Dat uefi sneller boot, heb ik nergens gemerkt en is ook niet echt de defining quality van het uefi: dat is eerder de ondersteuning voor 4K-sectorgrootte, etc.

Ten slotte: de twee cpu's zijn in de grafieken de facto al gescheiden, zie niet wat het fysiek scheiden van de tabellen verder toevoegt.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
willemdemoor schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:50:
Dat uefi sneller boot, heb ik nergens gemerkt en is ook niet echt de defining quality van het uefi: dat is eerder de ondersteuning voor 4K-sectorgrootte, etc.
Op reviews: Roundup: vijf P67-moederborden getest schrijf je:
Daarnaast zouden systemen met een uefi sneller opstarten en zijn ze niet afhankelijk van drivers en processortypes.
Dan is het toch interessant om deze claim te onderzoeken door het te testen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11-2025

Dim

Op de pagina "Geen bios maar uefi" van dit artikel staat:
Het bios, dat al sinds jaar en dag de gebruiker als eerst begroet, wordt langzaam uitgefaseerd. De Unified Extensible Firmware Interface is het moderne alternatief. Zo is uefi in staat harde schijven groter dan 2,2TB aan te spreken. Die schijven vergen sectors van 4kB in plaats van de gebruikelijke 512 bytes. Een bios kan met dergelijke schijven als bootdisk niet overweg, maar uefi kan dit wel.
Dit verhaal klopt niet helemaal. Het probleem is eigenlijk dat ouderwetse BIOSsen niet overweg kunnen met 232 of meer sectoren (wat je nodig hebt voor disks van 2 TiB en groter, met 512-byte sectors), en dat de PC partitietabel (nog steeds afkomstig uit de IBM tijd) dat ook niet ondersteunt.

Voor de echt grote schijven heb je gewoon 64-bit sector adressering nodig, en GUID Partition Tables, en die features worden alleen ondersteund door UEFI. (Of je gebruikt een alternatieve manier om te booten, zoals grub op een USB stick.)

4KiB sectoren kunnen zeker ook gebruikt worden als een tijdelijke stoplap, dan kun je tenslotte doorgaan tot 16 TiB. Deze sectorgrootte wordt echter eerder ingevoerd omdat de fabrikanten dan meer bruikbare ruimte op een schijf kunnen persen, i.v.m de verminderde overhead per sector.

My other computer is your windows box.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
eens, aangepast.
En bootsnelheid: ik merkte geen supersnel opstartende systemen, en dan nog: je kunt moeilijk hetzelfde bord met bios en dan met uefi testen. En dan zeggen je resultaten dus niets: niet elk bord start evensnel op :)

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-02 12:07
Ik wil even melden dat ik de gebruikte foto's van de moederborden erg slecht vindt.
Ze lijken zo heel erg krom, zie bijv:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1295631339.jpeg

- NAC Breda -

Pagina: 1