Computer Slaat Spontaan af

Pagina: 1
Acties:

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik heb sinds deze week een videokaart overgenomen namelijk de Nvidia Geforce GTX295. Voorheen had ik er een ATI HD4870 in. Sinds ik dus deze 295 in mijn Pc heb zitten, lijkt het wel alsof hij elke x afslaat wanneer er zware grafische toepassingen worden gestart en dan voornamelijk wanneer de grafische processors benut moeten worden. Bijv Crysis:

Ik start het spel op, ik kom bij het menu, kies de moeilijkheidsgraad. Dan komt er een filmpje etc. maar wanneer de game dus echt start waar je normaal die alarmerings oproep hoort slaat de gehele computer af. Dit is ook bij elk andere Grafische Toepassing.

Wanneer er in windows word gewerkt dan werkt alles normaal!

Mijn PC:

CPU: Core i7 920 @ 2.66Ghz
RAM:OCZ Platinum 1600mhz
Mainb: Asus P6T SE
GPU: Asus ENGTX295/2DI/1792MD3
PSU: ProCase CRS-750W-812

Bij voorbaad dank!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb je nieuwe drivers geinstalleerd?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• wou5er
  • Niet online
MrVegeta schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:59:
Heb je nieuwe drivers geinstalleerd?
Ik heb de laaste drivers van NVidia hun website gehaald.

[ Voor 38% gewijzigd door wou5er op 26-01-2011 19:32 ]

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb je de oude drivers ook verwijderd? En dan bedoel ik _verwijderd_! Dus drivercleaner er overheen etc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• wou5er
  • Niet online
Ik heb de nieuwste drivers doordat ik windows 7 64bit opnieuw had geinstalleerd.

[ Voor 46% gewijzigd door wou5er op 26-01-2011 19:32 ]

• FastFred
  • Laatst online: 11:38
Ik zie het merk/model van de voeding en ik krijg al twijfels bij de kwaliteit van 't ding

1. Hoe is de kaart van stroom voorzien?

2. Hoeveel heeft die voeding jou gekost?

• wou5er
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:34:
Ik zie het merk/model van de voeding en ik krijg al twijfels bij de kwaliteit van 't ding

1. Hoe is de kaart van stroom voorzien?

2. Hoeveel heeft die voeding jou gekost?
De kaart is aangesloten op de 2x 6pin pcie direct vanuit de voeding... 1 6pin pcie stekker word omgezet naar 8 pin.

Goede vraag hoeveel hij me gekost heeft ik denk destijds rond de 100e al kan ik dit niet met duidelijkheid zeggen.

De ouderdom van de PSU is zo'n 2,5 jaar minimaal.

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-11-2025
rustig iedereen
ik heb dit ook gehad
dit heeft er mee te maken dat je teveel stroom op een stekkerdoos
in ieder geval dat was bij mij de oorzaak
dus je pc zal het hopelijk niet zijn

Suh dude

• FastFred
€ 100,-

Meer dan 2,5 jaar geleden, is best goedkoop voor een 750Watt voeding. Met zekerheid durf ik het nog niet te zeggen (even wachten op de GoT voeding experts :+ ) maar ik denk dat de voeding niet goed genoeg is om de kaart van prik te voorzien. 18Ampere op de 12volt lijn is ook niet zo denderend, mijn 620Watt voeding doet al 19Ampere

@ hierboven, ik heb mijn pc met een metertje eens gecheckt, op full load haalt ie net iets meer dan 2 ampere. Een stroomgroep in je huis kan 16 ampere hebben

En de gemiddelde stekkerdoos die je voor 20 euro bij de Formido haalt (de mijne bijvoorbeeld) heeft een max van 2500watt, daar kan ik zonder problemen al 6 pc's op aan sluiten ;)

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 26-01-2011 19:50 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Heb ik ook gehad met het verwisselen naar een 8800GTX destijds, 2d deed het prima maar 3d niet meer, dan had ik exact hetzelfde..
Voeding trekt het dus niet.. ;) ( oude voeding was gewoon goed overigens maar gewoon te weinig prik )

[ Voor 17% gewijzigd door Humma Kavula op 26-01-2011 19:52 ]

Wear Sunscreen!

• wou5er
  • Niet online
pannekoek141 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:46:
rustig iedereen
ik heb dit ook gehad
dit heeft er mee te maken dat je teveel stroom op een stekkerdoos
in ieder geval dat was bij mij de oorzaak
dus je pc zal het hopelijk niet zijn
Ja mijn gehele pc, 2 schermen nog een bureau lamp staan aangesloten op 1 stekkerdoos van 6 gaten dus alles komt vanaf 1 uitgang vanuit de muur.

@ FastFred

Ik zal eens een screenshot maken met furmark en hwmonitor voor de 12 volt lijnen.

Voedingen zijn niet bepaald mijn specialiteiten!

• FastFred
Ik herinner mij dat ik het zelfde gehad heb, nu ik de post van Heatonme lees, een Core 2 Duo E6750 op 3.4ghz en 2x 9800GTX op een 620Watt voeding, beide tegelijk belasten met stress software resulteerde ook in uitval van m'n pc.

Beste meet je het na met een multimeter, niet met software, die meten het niet exact na. Kunnen uitlees fouten in zitten

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 26-01-2011 19:53 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het aan je stroomgroep zou liggen zou toch de 'zekering' in je meterkast uit gaan? Alleen je PC slaat af. Dan lijkt me toch eerder dat het aan de voeding ligt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kan er evt. nog een CPU/GPU temperatuurbeveiliging ingesteld zijn (BIOS?) die de zaak uit gooit omdat die temperatuur overschreden wordt?

• FastFred
Dat kan, lijkt me sterk, maar dat is ook een mogelijkheid. Al zegt mijn instinct dat de voeding gewoon een cheap-ass ding is.

Maar dan zou het even moeten duren voor de temperatuur oploopt tot het kritieke punt en de pc uitgeschakeld wordt. In dit geval valt hij direct uit (dus op het moment dat de videokaart meer stroom begint te trekken dan dat de voeding kan leveren)

• wou5er
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:03:
Kan er evt. nog een CPU/GPU temperatuurbeveiliging ingesteld zijn (BIOS?) die de zaak uit gooit omdat die temperatuur overschreden wordt?
De temperaturen zullen het niet zijn.... :+ Alles zit onder de 70 graden.

Als hierboven eerder gemeld hier de beloofde Screenshot Desktop

• FastFred
Dat bedoel ik dus met uitleesfouten. Zie het ampere van de VRM chips van GPU 2 op de screen van Everest :P

Dat kan toch never nooit.

Leuk screenshotje, de temperaturen zijn het niet weten we nu, maar qua voltages hebben we hier niks aan natuurlijk

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

wou5er schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:08:
[...]

De temperaturen zullen het niet zijn.... :+ Alles zit onder de 70 graden.

Als hierboven eerder gemeld hier de beloofde Screenshot Desktop
Duidelijk voltages te laag :o ...

Andere voeding.. :+ ( dus de multimeter ebij pakken.. ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 26-01-2011 20:15 ]

Wear Sunscreen!

• wou5er
  • Niet online
Met welk programma kan ik dit wel juist uitlezen?

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

wou5er schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:15:
Met welk programma kan ik dit wel juist uitlezen?
Niet, multimeter is de oplossing :P

Wear Sunscreen!

• FastFred
Voltages moet je niet met software uitlezen, altijd met een multimeter, zelfs de readings uit je BIOS zijn niet altijd even betrouwbaar

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:43
FastFred schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:47:
€ 100,-

Meer dan 2,5 jaar geleden, is best goedkoop voor een 750Watt voeding. Met zekerheid durf ik het nog niet te zeggen (even wachten op de GoT voeding experts :+ ) maar ik denk dat de voeding niet goed genoeg is om de kaart van prik te voorzien. 18Ampere op de 12volt lijn is ook niet zo denderend, mijn 620Watt voeding doet al 19Ampere
€100 euro kwaliteitsvoeding was toen zo'n 650W. dus het zal wel OCZ kwaliteit zijn. Op zich niks mis mee uiteraard.
Ik zal even kijken welk voltage je nodig hebt... Edit komt eraan.

EDIT: Daar is hij dan...
De voeding heeft 4x 12V. (Let goed op bij de specs hea!? 12V1, 12V2, 12V3, 12V4...) elke rail kan 18A leveren. samen goed voor 72A.
de videokaart heeft een TDP van 300W, de CPU van 130W. samen 430W. 430W / 12V = ±36A. dus twee rails volledig belast bij TDP. de voeding heeft dus voor uitschieters en overige componenten nog 2 volle rails goed voor 36A, ofwel 50% van zijn totale vermogen over. De voeding mag het probleem dus eigenlijk niet zijn. je kunt wel met een multimeter kijken of het voltage onderhand niet inzakt bij grote belasting. Mocht dit zo zijn is mijn advies ook: koop een nieuwe voeding.

[ Voor 33% gewijzigd door naarden 4ever op 26-01-2011 20:34 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

18A op 12v lijn is max 216W. Een gtx295 trekt aanzienlijk meer. Lijkt me niet zo heel raar dat de voeding je the finger geeft :D.

edit: tenzij je verschillende 12v lijnen op de videokaart aansluit. (die voeding heeft er 4 dus dan moet kunnen dan lijkt me).

[ Voor 34% gewijzigd door Tripp op 26-01-2011 20:34 ]

specs

• naarden 4ever
Tripp schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:33:
18A op 12v lijn is max 216W. Een gtx295 trekt aanzienlijk meer. Lijkt me niet zo heel raar dat de voeding je the finger geeft :D.

edit: tenzij je verschillende 12v lijnen op de videokaart aansluit. (die voeding heeft er 4 dus dan moet kunnen dan lijkt me).
Wederom, zie de post hierboven, de voeding heeft 4x 12V rails van 18A, dus 72A!!!!

(ook hieruit verder te rekenen, de absolute maximale load is dus 12 x 18 x 4 = 864W op de 12V rails. ruim genoeg lijkt me...)

Edit: srry, niet goed gelezen :+

[ Voor 15% gewijzigd door naarden 4ever op 26-01-2011 20:37 ]

• FastFred
Hij heeft dan wel (volgens de website dan) 4 12volt lijnen, dus misschien is het een kwestie van proberen met wat andere kabeltjes ofzo

• naarden 4ever
Juist, mijn advies, probeer eens een molex om te vormen, misschien heb je dan net een andere rail te pakken.

• wou5er
  • Niet online
Is het mogelijk om een molex kabel met die kabel te verbinden waar de 8 pin opzit?

[ Voor 68% gewijzigd door wou5er op 27-01-2011 00:49 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

naarden 4ever schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:35:
[...]

Wederom, zie de post hierboven, de voeding heeft 4x 12V rails van 18A, dus 72A!!!!

(ook hieruit verder te rekenen, de absolute maximale load is dus 12 x 18 x 4 = 864W op de 12V rails. ruim genoeg lijkt me...)

Edit: srry, niet goed gelezen :+
4x12v lijnen wil niet zeggen dat dat die ook allen vol belast kunnen worden. Combined is het eerder waarschijnlijk rond de 500-600W. Normaal staat dat er erbij vermeld.

specs

• wou5er
  • Niet online
Ik ben er nu bijna zeker van dat het de voeding zal zijn.

Ik heb nu Bad company 2 geinstaleerd met de 2e gpu op de kaart als dedicated physx werkt hij wel prima.

• FastFred
Dan hoeft de 2e GPU wat minder werk te verrichten en vraagt de kaart wat minder van de voeding ;) Maar probeer BFBC2 eens met beide GPU's ingeschakeld, dus zonder dat 1 GPU PhysX berekend

• wou5er
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:35:
Hij heeft dan wel (volgens de website dan) 4 12volt lijnen, dus misschien is het een kwestie van proberen met wat andere kabeltjes ofzo
Probleem is ik heb geen mogelijkheid voor andere kabels want die heb ik niet. Ik zit erover te denken om gewoon een nieuwe voeding aan te schaffen. Na wat praten met een maat bleek die voeding zo'n 4 tot miss zelfs 5 jaar oud zijn.

• FastFred
Dit zou waarschijnlijk zonder problemen moeten werken: pricewatch: Corsair HX650W

Meeste videokaarten komen niet boven 300watt uit, hou je 350watt over voor de processor die 130watt verstookt, moederbord die 50 verbruikt, en wat meer dingen. Deze voeding zou meer dan voldoende moeten zijn

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Een nieuwe voeding uitzoeken? Hier even vragen; [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26 .. ;)

Wear Sunscreen!

Pagina: 1