Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seltaeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-07 14:40
Hallo,

Ik heb sinds een week een nieuw systeem, met behulp van een vriend alles in elkaar gezet. Het systeem werkt goed, ik heb beeld en geluid en spellen lopen goed, maar er is een irritant ding, en dat is dat mijn videocard tikt. Het gaat om de Sapphire Radeon HD 6870. Als ik opstart maakt ie eerste paar seconden een redelijk hard tikkend geluid maar als ie eenmaal bij bureaublad is, dan is het weg. Maar als ik bijvoorbeeld Starcraft 2 opstart, dan gaat de fan van 24% naar ongeveer 27/28% en dan komt het ratelen terug. Als ik mijn pc schuin neerzet, dan gaat het ratelen weg, en is er niks meer te horen.

Ik heb kabels nagelopen of die ergens tegenaan zitten, en heb em nog eens extra goed vastgezet, maar die mag niet baten.

Weten jullie wat het kan zijn?

Groeten,

Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fan van de kaart die ergens tegenaan loopt, of lagers die niet goed zijn. Tijd om contact op te nemen met de leverancier van de videokaart voor reparatie of omruiling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seltaeb
Het kan trouwens niet zijn dat bijvoorbeeld de slot waar de videocard in zit los zit ofzo waardoor ie gaat trillen?

Bedankt voor de info, ik ga sowieso contact opnemen en hopelijk kan er wat aan gedaan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Seltaeb op 26-01-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen
  • Laatst online: 08-09 23:09

Gilraen

The audacity!

Ik zit met een zelfde soort probleem; ratelende fan van de videokaart... (Zie '5850 ratelt' topic) Bij mij veranderd er alleen niks door de pc scheef oid te houden.. Weet je zeker dat je fan niet ook al gewoon tikt vóórdat hij op 27/28 procent komt? Want misschien doet ie dat dan wel al, maar is het gewoon minder goed te horen doordat hij zachter draait.. (dit is bij mij nl dus wel het geval). Ik ga mijn videokaart ook retourneren voor RMA, beter het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was! Mocht het wel gewoon iets kleins zijn (wat je eigenlijk zelf ook had kunnen verhelpen), dan weet je dat tenminste zeker. Je hebt immers toch nog garantie... :) Succes ermee!

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 21:59
om er zeker van te zijn dat het je fan is moet je met MSI afterburner de fan handmatig op verschillende snelheden zetten. dan kun je merken of het je fan is of iets anders wat niet goed kan zijn.

trillingen lijkt me niet de oorzaak (slecht vastzittende videokaart). de fan is vrijgoed uitgelijnt en zorgt voor weinig trillingen.

Als het je fan is kun je beter je garantie gebruiken.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hey ik heb ook een ratelende 5850. Toch even dat topic bekijken dan.
Ik heb er enkel last van als ik de pc opstart, dan ratelt hij echt hard, dan geef ik een ram op mijn pc en is het opgelost. het is precies of hij niet in fase loopt. Slijtage kan het toch niet zijn, hij is nauwelijks een jaartje oud en draait nooit harder dan 28%.
Ter verbetering, bij mij is het eerder een ronk. de fan eens manueel stilleggen lost het probleem meestal ook op.
Maar een klop op de bak werkt ook en dat vereist minder "pcopenwerk"

iemand enig idee wat dat kan zijn :P

[ Voor 25% gewijzigd door Joindry op 27-01-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:12
Misschien een kabeltje dat tegen een fan aanleunt? Dat heb ik eens voorgehad na een verplaatsing van mn PC..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seltaeb
Lady_G schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:04:
Ik zit met een zelfde soort probleem; ratelende fan van de videokaart... (Zie '5850 ratelt' topic) Bij mij veranderd er alleen niks door de pc scheef oid te houden.. Weet je zeker dat je fan niet ook al gewoon tikt vóórdat hij op 27/28 procent komt? Want misschien doet ie dat dan wel al, maar is het gewoon minder goed te horen doordat hij zachter draait.. (dit is bij mij nl dus wel het geval). Ik ga mijn videokaart ook retourneren voor RMA, beter het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was! Mocht het wel gewoon iets kleins zijn (wat je eigenlijk zelf ook had kunnen verhelpen), dan weet je dat tenminste zeker. Je hebt immers toch nog garantie... :) Succes ermee!
Nee als ik mijn pc opstart ratelt ie tijdens het opstarten heel erg, maar als ik op bureaublad ben, dan hoor ik niks(en heb goed zitten luisteren). Mijn fan draait op 24% als ik op bureaublad zit, maar speel ik een spel dan begint het. Ga ik dan weer terug naar bureaublad dan blijft het ratelen, ook al draait ie dan maar 25% Het vreemde is, is dat als ie weer op 24% komt, het dan weer stopt.

Ik heb MSI Afterburner gebruikt, als ik hem hoger zet, dan begint ie te ratelen/tikken als een gek, alsof er een helicopter langs komt vliegen.

De fan manueel stilzetten of met m'n vinger een korte tijd stilhouden vind ik geen optie, videokaart is net 2 weken oud en er zit nog garantie op. Mag aanemen dat als ik de fan harder laat draaien en het tikken word erger dat dat het is..

Ik heb RMA ingediend en ga hem vandaag nog opsturen, ben benieuwd wat er uit komt.

Bedankt voor alle tips!

Mocht ik horen wat het is, dan laat ik dat hier weten, misschien hebben anderen er nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zitten de bladen van de fan wel helemaal goed in zijn houder geklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Seltaeb schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:16:
[...]

Nee als ik mijn pc opstart ratelt ie tijdens het opstarten heel erg, maar als ik op bureaublad ben, dan hoor ik niks(en heb goed zitten luisteren). Mijn fan draait op 24% als ik op bureaublad zit, maar speel ik een spel dan begint het. Ga ik dan weer terug naar bureaublad dan blijft het ratelen, ook al draait ie dan maar 25% Het vreemde is, is dat als ie weer op 24% komt, het dan weer stopt.

Ik heb MSI Afterburner gebruikt, als ik hem hoger zet, dan begint ie te ratelen/tikken als een gek, alsof er een helicopter langs komt vliegen.

De fan manueel stilzetten of met m'n vinger een korte tijd stilhouden vind ik geen optie, videokaart is net 2 weken oud en er zit nog garantie op. Mag aanemen dat als ik de fan harder laat draaien en het tikken word erger dat dat het is..

Ik heb RMA ingediend en ga hem vandaag nog opsturen, ben benieuwd wat er uit komt.

Bedankt voor alle tips!

Mocht ik horen wat het is, dan laat ik dat hier weten, misschien hebben anderen er nog wat aan.
Er is iets mis met de fan of hij loopt ergens tegen aan, maar volgens mij is en RMA inderdaad de beste oplossing. Gezien de prijs en leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen
  • Laatst online: 08-09 23:09

Gilraen

The audacity!

Ja dat denk ik ook, wat karstnl zegt. Succes met je RMA Seltaeb!

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1