1 x 4GB DDR3 er bij op een mobo met al 3 x 2GB DDR3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Meijer
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08-2024
hallo,

ik heb een vraag

ik heb "deze mobo" met al 3 modules van 2GB DDR3 met het merk crosair. ik zou 4GB er bij willen hebben dus dacht ik als ik nou 1 module van 4GB er bij stop dan zou dat goed moeten zijn want ik heb nog 1 slot vrij. mijn vraag is gaat dat werken. ik wil niet voor 35 euro een module kopen waar achteraf blijkt dat het niet werkt. :?

deze mobo:
http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=3265#ov

deze module:
http://azerty.nl/8-748-36...ue-plus-geheugen-4-g.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou, als ik jou was, nog eenzelfde module erbij plaatsen en dan per 2 in dual channel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Meijer
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:56:
Ik zou, als ik jou was, nog eenzelfde module erbij plaatsen en dan per 2 in dual channel zetten.
ja maar ik wil 4 gb erbij dus in totaal 10gb. en met 2gb erbij heb ik maar 8 wat ook veel is maar nog geen 10. ik wil virtuele machines draaien en adobe premiere. dit vereist wel wat geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik ben bang dat het niet gaat werken op de manier waarop jij het wilt. Dan zou ik eerder gaan voor 2 x 2GB in dual channel en 2 x 4GB in dual channel. Als het goed is draai je nu triple channel, plaats je die 4GB erbij, dan wordt het dus triple en single channel door elkaar heen. Er is een kans dat de controller het niet leuk vind als je modules van verschillende grootte op hetzelfde channel prikt, maar dat risico kan je nemen natuurlijk. Ik zou 2 x 2Gb en 2 x 4GB doen, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Meijer
ja idd ik was er al bang voor dat het niet zou werken.
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:36:
Tja, ik ben bang dat het niet gaat werken op de manier waarop jij het wilt. Dan zou ik eerder gaan voor 2 x 2GB in dual channel en 2 x 4GB in dual channel. Als het goed is draai je nu triple channel, plaats je die 4GB erbij, dan wordt het dus triple en single channel door elkaar heen. Er is een kans dat de controller het niet leuk vind als je modules van verschillende grootte op hetzelfde channel prikt, maar dat risico kan je nemen natuurlijk. Ik zou 2 x 2Gb en 2 x 4GB doen, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08
Uit ja manual:
When enabling 3 Channel mode with three or four modules, it is recommended that memory of the same
capacity, brand, speed, and chips be used. When enabling 3 Channel mode with three memory modules,
be sure to install them in the DDR3_1, DDR3_2 and DDR3_4 sockets.
When memory modules of different capacity and chips are installed, a message which says
memory is operating in Flex Memory Mode will appear during the POST. Intel Flex Memory Technology
offers greater flexibility to upgrade by allowing different memory sizes to be populated
and remain in Dual/3 Channel mode/performance.
Het zou dus kunnen werken, maar ze raden het je niet aan. en het is ook geen garantie dat alles werkt.

Waarom verkoop je je triple kit niet en koop je een 12GB triple kit? DDR3 geheugen is zwaar in prijs gezakt door overproductie.

Pricewatch Corsair CMX12GX3M3A1333C9

ik betaalde een half jaar geleden nog 150 euro voor 6GB XMS3 @ 1600 C9...
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:36:
Gaat niet lukken, in manual wordt aangegeven dat als je dual-channel selecteerd je max 2 modules er in kunt doen, in Channel 1 en in Channel 2 of 3

[ Voor 29% gewijzigd door Sandertje03 op 26-01-2011 15:52 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
de memory controller van intel kan wel vele leuke trucjes, maar als ik de handleiding zie van Gigabyte, krijg ik de indruk dat ze een beetje bespaard hebben op de mogelijkheden
als je er 4GB bij steekt, gaat het hele boeltje (als het al werkt tenminste) in theory in Flexmode
normaal krijg je dan in jouw geval (3x2 + 4) dual channel met 2x2 + 2x2(van 4) en singel channel van de laatste 2GB van de 4GB chip

de kans dat dit goed werkt op een intel mobo is groot, op jouw gigabyte heb ik sterke twijfels
Flex is ook iets trager
verkoop dus je huidge kit en koop een 3x4GB kit, het zal iets meer kosten, maar veel minder problemen :)

btw, de compatibiliteit met 4GB chips is misschien nog slechter dan met 2GB chips (geen ervaring mee), dus koop alstublieft niet het goedkoopste, maar iets uit de QVL (of iets dat er sterk op lijkt, want ze testen uiteraard niet alles)
als je niet wil overklokken (waar ik van uit ga als je dergelijke exotische combinatie overwoog), kies dan voor "gewone" cjips zoals bovengenoemde Corsair of Kingston KVR en dergelijke (geen mem dat hogere spanningen nodig heeft en zo)
ik zeg niet dat Geil slecht is, integendeel, maar er staat er maar 1 van in de QVL en dat vind ik dan verdacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Meijer
catfish schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:35:
de memory controller van intel kan wel vele leuke trucjes, maar als ik de handleiding zie van Gigabyte, krijg ik de indruk dat ze een beetje bespaard hebben op de mogelijkheden
als je er 4GB bij steekt, gaat het hele boeltje (als het al werkt tenminste) in theory in Flexmode
normaal krijg je dan in jouw geval (3x2 + 4) dual channel met 2x2 + 2x2(van 4) en singel channel van de laatste 2GB van de 4GB chip

de kans dat dit goed werkt op een intel mobo is groot, op jouw gigabyte heb ik sterke twijfels
Flex is ook iets trager
verkoop dus je huidge kit en koop een 3x4GB kit, het zal iets meer kosten, maar veel minder problemen :)

btw, de compatibiliteit met 4GB chips is misschien nog slechter dan met 2GB chips (geen ervaring mee), dus koop alstublieft niet het goedkoopste, maar iets uit de QVL (of iets dat er sterk op lijkt, want ze testen uiteraard niet alles)
als je niet wil overklokken (waar ik van uit ga als je dergelijke exotische combinatie overwoog), kies dan voor "gewone" cjips zoals bovengenoemde Corsair of Kingston KVR en dergelijke (geen mem dat hogere spanningen nodig heeft en zo)
ik zeg niet dat Geil slecht is, integendeel, maar er staat er maar 1 van in de QVL en dat vind ik dan verdacht
ok ik ga dan een 12gb setje halen. maar zou ik dan het verschil van 300mhz merken als ik voor deze ga inplaats van de andere:

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX

pricewatch: Corsair CMX12GX3M3A1333C9

het enige verschil is natuurlijk de mhz en de prijs van 20 euro met verzendskosten erbij gerekent. dus dan kan ik het beste voor die 1600 gaan of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
hij heeft maar 4 dim sloten.
dus proberen>als het niet werkt>terugsturen
als het geheugen dezlfde chips gebruikt zou het gewoon kunnen werken :)
beter is natuurlijk 3x4 nemen met behoud van triple chanel ,zoals hierboven zegt

[ Voor 22% gewijzigd door erikdeperik op 28-01-2011 18:03 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
veel verschil gaat het zeker niet maken
persoonlijk zou ik de Corsair nemen omdat die 1,5V zijn (= standaard voor DDR3)
Kingston HyperX zijn in de fabriek goedgekeurde overgeklokte ram en draaien standaard 1,65V
hoewel 1,65 maar een kleine OC is, zou ik voor een workstation kiezen voor 1,5V
(de HyperX zullen op 1333 ook op 1,5V werken, maar dat is ook maar idioot)
Pagina: 1