Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 17:37
Beste tweakers
Ik zit hier met een probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Enige tijd geleden had ik een logo voor een cliënt ontworpen en tot mijn verbazing zag ik vandaag een ander bedrijf, in dezelfde branch, met een bijna identiek logo. Dat bedrijf bestaat al langer en is ook veel groter dan het bedrijf van mijn cliënt. Nu is mijn vraag of dit problemen kan opleveren. Kunnen ze eisen dat we het logo veranderen en hebben ze hier ook recht op? Heeft iemand enig idee van wat je in deze situatie het beste kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

Als het logo echt veel gelijkenissen hebben en het is idd de zelfde branche, kan er idd moeilijk over gedaan worden.
kijk maar naar onderstaand artikel.

http://bier.blog.nl/biern...imagoschade-voor-heineken
http://wimspijker.nl/c/in...swaardigheden-blog/64-olm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Reptile209

- gers -

Wel raar dat jouw klant de gelijkenis met de grotere, oudere concurrent niet herkend heeft. Als ik jouw klant zou zijn, zou ik in ieder geval de kosten voor het ontwerp van het logo bij jou terugvorderen (aangenomen dat jij met een klein onderzoekje in de branche het logo van de concurrent had moeten kunnen vinden).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

D-rez schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:02:
Als het logo echt veel gelijkenissen hebben en het is idd de zelfde branche, kan er idd moeilijk over gedaan worden.

echter, hierbij gaat het dus ook heel sterk om de manier waarop iets toegepast wordt...
bv in het geval van dat biermerk OLM ging het vooral om die rode opvallende ster en de groene kleur, en sowieso het hele ontwerp van de flesjes:

Uiteindelijk werd de zaak vooral geschikt toen OLM andere kleuren koos waardoor het verschil tussen de flesjes opvallender werd..

Ook in dit geval hoedft een logo dat mogelijk een gelijkenis kent geen probleem te zijn, het is nu eenmaal erg moeilijk nog iets 'nieuws' te bedenken en zeker in bepaalde branches liggen de clichès snel op de loer
(bv een reparatie-service die een moer-sleutel als logo heeft zullen er tientallen zijn)...
Wél is het qua merkenrecht belangrijk af te vragen of mogelijk klanten zich door een gelijkenis kunnen 'vergissen'... op Dát moment heeft een beroep op merkenrecht zeker een goede grond...

maar hierbij spelen ook kleuren en de wijze waarop een logo gebruikt wordt sterk meespelen... dus de hele 'herkenbaarheid'.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Het hangt natuurlijk wel af wie dat logo eerder heeft gemaakt.
Dus heeft het oudere bedrijf al eerder dat logo in gebruik, dan zou ik als ik jouw was kosteloos een nieuwe maken.

Suspect: Id like to see a warrant?
Vic Mackey: Id like to see Anna Kournikova naked on a waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Eerlijk gezegd wisten we niet eens over het bestaan van de concurrent. We hadden wel wat onderzoek gedaan en geprobeerd om zoveel mogelijk een eigen stijl te creëren maar goed uiteindelijk bleek dat dus niet voldoende. Overigens lijkt een onderdeel van ons logo op die van de concurrent, namelijk de twee handen die erin verwerkt zijn.
Dit is ons logo
Afbeeldingslocatie: http://ompldr.org/vNzVxeg

En dit is die van de concurrent:
Afbeeldingslocatie: http://ompldr.org/vNzVyMg

Wat vinden jullie? lijken ze veel op elkaar? of valt het nog wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik vind dat het wel mee valt. Dat soort handen, in die positie, heb ik wel vaker gezien... Jullie hebben ook duidelijk onderscheid met het hart.
Ik denk niet dat dit problemen oplevert.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ze lijken in zoverre op elkaar dat ze beide een uitgekauwd cliché gebruiken van de handen als 'beschutting'...
beide zijn ook niet zulke 'sterke' ontwerpen en hebben wat 'moeite' dat beeld goed met de tekst te combineren...
(de tweede komt heel lichtjes iets beter over, door de ietwat strakker getekende hand en het wat 'rustigere' beeld )

maar 'verwarring' zie ik verder niet direkt ontstaan, juist doordat het eerste ook dat opvallende rode hart heeft (waarvan ik me afvraag of dat niet problemen geeft omdat je dan altijd een meerkleurendruk moet gebruiken en als het logo in zwart-wit weergegeven wordt dat hartje opeens een erg sterke 'vlek' gaat worden)

heel eerlijk gezegd kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat dit ontwerp erg veel werk was.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Ja dat doet mij denken aan een logo die ik moest maken met handen die elkaar schudden.
Ik wist dat zo'n logo al bestond en heb ze daar ook op gewezen maar toch wilde ze dat.
(ook in de zelfde branche). Maar daar heb ik nadien niks meer over gehoord.

Toch vind ik de logo's veel op elkaar lijken en denk ik dat er wel andere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

vind het ook nogal mee vallen.
kleurstelling is anders en het logo is vrij algemeen.

als je het 100% zeker wilt weten kun je contact op nemen met boip
http://www.boip.int/nl/homepage.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
RM-rf schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:37:
ze lijken in zoverre op elkaar dat ze beide een uitgekauwd cliché gebruiken van de handen als 'beschutting'...
Hier kan ik 't (helaas) alleen maar mee eens zijn; er zijn legio logo's die hier op "lijken" in meer of mindere mate; ik zou me dan ook niet heel erg zorgen maken om 't feit dat je logo lijkt op dat van een concurrent.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

heel eerlijk gezegd kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat dit ontwerp erg veel werk was.
Het uiteindelijke logo zal niet zoveel werk geweest zijn, als je direct vanaf het begin dit logo ontworpen zou hebben. Meestal is het echter een lang en slepend proces van vele meningen en gevoelens die allen willen dat het er nét wat anders uitziet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
beide zijn ook niet zulke 'sterke' ontwerpen
Hier ben ik het ook mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Room42 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:59:
[...]

Het uiteindelijke logo zal niet zoveel werk geweest zijn, als je direct vanaf het begin dit logo ontworpen zou hebben. Meestal is het echter een lang en slepend proces van vele meningen en gevoelens die allen willen dat het er nét wat anders uitziet.
Een logo is toch een soort van visite kaartje, en als het wat teveel lijkt op de concurrent dan zou ik toch wat anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
HaveHam schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:04:
[...]

Een logo is toch een soort van visite kaartje, en als het wat teveel lijkt op de concurrent dan zou ik toch wat anders proberen.
Ik reageerde ergens anders op. Namelijk de moeite die het gekost zou hebben om dit logo te ontwerpen. Ik was er niet bij, maar ik kan me voorstellen dat er vele vormen de revue zijn gepasseerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 26-01-2011 16:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Ik gaf meer een toevoeging en gaf je geen ongelijk of een negatief commentaar op uw schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dan begreep ik je verkeerd :) Ik las het als reactie op mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

On-topic: De ene organisatie werkt lokaal in Groningen, de andere in Overijssel, dat bijt mekaar niet denk ik.

Off-topic: Doet mij toch wel zeer sterk denken aan het "Four Walls, One Heart" logo uit 'Dexter'... O-)

Afbeeldingslocatie: http://rlv.zcache.com/four_walls_one_heart_tshirt-p2358825765148082763m3b_400.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.seeing-stars.com/dexter/HomeBuild4.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 26-01-2011 18:22 . Reden: On-topic ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Bedankt voor de reacties mensen :)

Ik vind het logo zelf ook niet mooi maar de klant wilde het graag zo hebben dus tja dan maar zo. Ze wilden graag iets met handen en een hart :9 dus vandaar.

Ik zou wel een nieuw logo voor ze kunnen maken maar deze gebruiken ze al een tijdje en hun hele huisstijl is erop gebaseerd dus daarom willen ze het liever niet.
Ik zal naar de link van D-Rez kijken, misschien dat ze mij verder kunnen helpen.

@Fiber
Haha geweldig. Ik wil ook zo'n t-shirt :)

[ Voor 5% gewijzigd door mavi op 27-01-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-rez schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:02:

Kijk,zo kom ik ook aan antwoorden op mijn eigen vragen. :Y Bedankt voor de info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Geen probleem joh

enneh welke vragen waren dat?

[ Voor 6% gewijzigd door D-rez op 27-01-2011 19:46 ]

Pagina: 1