Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:40

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Moet binnenkort op een oriënterend gesprek voor een vacature waar ik op heb gereageerd.
Nu gaat dit gesprek via een wervings en selectie bureau en weet ik niet echt of het gepast is om een net pak aan te trekken of dat ik beter voor wat anders kan kiezen?

Het is al weer een tijd geleden dat ik op een gesprek ben geweest. Voel me zelf wel prettig in pak, gezien het feit dat ik deze ook vaker aan had bij me vorige werk.
Het werk waar ik voor solliciteer is netwerk engineer, maar nu kan ik niet echt wat vinden over het bedrijf zelf aangezien dit via een wervings en selectie bureau gaat.

Hoe kan ik toevallig netjes er toch achter komen wat ongeveer de dresscode binnen dat bedrijf is? Zodat ik iig niet te overdressed binnen kom. Is altijd minder erg dan underdressed maar toch. Wil niet overkill overkomen.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zegt het wervingsbureau?

Over het algemeen merk ik dat sollicaties beter "gaan" als je nette schoenen & broek aan hebt, dan dat je jasje/dasje erboven aan hebt. Erg vreemd; dat mensen kijken naar je onderlichaam dan je bovenlichaam...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:14:
Wat zegt het wervingsbureau?

Over het algemeen merk ik dat sollicaties beter "gaan" als je nette schoenen & broek aan hebt, dan dat je jasje/dasje erboven aan hebt. Erg vreemd; dat mensen kijken naar je onderlichaam dan je bovenlichaam...
Ik ben door dat bureau uitgenodigd voor een gesprek. Bij hun op kantoor. Kan ik dat gerust vragen aan het desbetreffende persoon of kan ik dat beter laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb geleerd dat je niet beter gekleed moet komen dan degene die je sollicitatie afneemt. Ik zou dus eerder underdressed komen dan overdressed maar dat is misschien persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mydogisgone schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:20:
[...]

Ik ben door dat bureau uitgenodigd voor een gesprek. Bij hun op kantoor. Kan ik dat gerust vragen aan het desbetreffende persoon of kan ik dat beter laten?
Gewoon vragen... Want persoon vindt het meestal nog minder cool als jij in een merk-pak van 1200 Euro komt en hij/zij heeft "maar" een C&A-pak van 150 Euro :+

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cartman! schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:21:
Ik heb geleerd dat je niet beter gekleed moet komen dan degene die je sollicitatie afneemt. Ik zou dus eerder underdressed komen dan overdressed maar dat is misschien persoonlijk.
Andersom lijkt me persoonlijk logischer. Al is eea natuurlijk afhankelijk van de functie waar je voor gaat, bij een netwerk engineer zou ik niet direct m'n das om gaan doen en driedelig pak. Een nette pantalon met overhemd kan bijvoorbeeld (imho) prima. Een pak zonder das is ook goed te doen komt eigenlijk op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

[...]

Is het een enigzins commerciele functie? Netjes een pak aan met stropdas. Zij moeten met jou naar hun klant toe. Zeker als jij jezelf ook prettig voelt in pak en dit vaker gedragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nette spijkerbroek, overhemd en jasje kan prima.
Ik weet niet hoe netwerk engineers er normaal gesproken bij lopen, maar hiermee laat je zien dat je er netjes bij kan lopen. Je zou ook voor een pak kunnen gaan, zonder das.
En het gaat om een oriëntatiegesprek met de recruiter, het is niet het sollicitatiegesprek, daar kun je altijd nog alles voor uit de kast trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me het beste om een beetje research te doen naar het bedrijf waar je het gesprek hebt en gepaste kleding aan doet. In sommige bedrijven is nette kleding een standaard en bij andere bedrijven krijgt iemand in pak meteen de 'incompetent' stempel.

Ga er ook niet van uit dat je kleding een doorslaggevende factor is voor het krijgen van de baan of niet. Het kan in het beste geval alleen in je voordeel werken mits er een knoop moet worden doorgehakt over een handvol geschikte kandidaten.

Kortom, kleed je netjes maar niet over-the-top netjes. Zeker niet als je er normaal zo ook niet bij loopt.

Voor een persoonlijke mening zou ik me voor de rol van netwerk-engineer in het geval van een grote enterprise in pak heisen en voor een wat kleinere ISP in een net overhemd+jasje met spijkerbroek.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:30:
Ik weet niet hoe netwerk engineers er normaal gesproken bij lopen, maar hiermee laat je zien dat je er netjes bij kan lopen. Je zou ook voor een pak kunnen gaan, zonder das.
En het gaat om een oriëntatiegesprek met de recruiter, het is niet het sollicitatiegesprek, daar kun je altijd nog alles voor uit de kast trekken.
Juist die recruiter wil graag weten of hij jou zomaar naar zijn klant kan sturen. De indruk die je op hem maakt, gaat dat mede bepalen. Denkt daar niet te makkelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Lucky-Shirt schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:28:
[...]

Is het een enigzins commerciele functie? Netjes een pak aan met stropdas. Zij moeten met jou naar hun klant toe. Zeker als jij jezelf ook prettig voelt in pak en dit vaker gedragen hebt.
Volgens de vacature ben ik voornamelijk aan het werk bij klanten op lokatie. En eventueel verkoopkansen moet ik doorgeven aan de commerciele afdeling. Dus ben zelf niet bezig met de commerciele kant verder.
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:30:
In het mailje wat ik heb gehad wordt wel gepraat over een geschikte tijd voor de beide partijen. Weet niet of dat slaat op mij en het wervingsbureau of juist het wervingsbureau en het bedrijf waar ik voor solliciteer.

[ Voor 40% gewijzigd door mydogisgone op 26-01-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

mydogisgone schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:34:
[...]

Volgens de vacature ben ik voornamelijk aan het werk bij klanten op lokatie. En eventueel verkoopkansen moet ik doorgeven aan de commerciele afdeling. Dus ben zelf niet bezig met de commerciele kant verder.
Als je bij klanten op locatie komt te werken in deze functie, dan zou ik zeker je pak aan doen, stropdas kan, hoeft niet persé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Lucky-Shirt schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:36:
[...]

Als je bij klanten op locatie komt te werken in deze functie, dan zou ik zeker je pak aan doen, stropdas kan, hoeft niet persé.
Juist, kijk dat is dus altijd goed om te horen. Het is iig een net pak, antraciet tegen zwart aan met lichte streepjes. Welke niet super zichtbaar zijn. Heel licht dus.

Verder heb ik ook een kin piercing, deze moet ik neem ik aan 100% uitdoen! :) Verder geen tatoo's of andere storende dingen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piercing zou ik inderdaad uit doen.
Ik zou tijdens het gesprek met de recruiter wel vragen of hij/zij weet hoe de houding van het bedrijf is t.o.v. piercings. Het feit dat je de piercing op dat moment niet in hebt is al een indicatie dat je geen moeite hebt om deze uit te doen, geef dit ook aan (hoop niet dat je een paar gapende gaten in je kin hebt :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:46:
Piercing zou ik inderdaad uit doen.
Ik zou tijdens het gesprek met de recruiter wel vragen of hij/zij weet hoe de houding van het bedrijf is t.o.v. piercings. Het feit dat je de piercing op dat moment niet in hebt is al een indicatie dat je geen moeite hebt om deze uit te doen, geef dit ook aan (hoop niet dat je een paar gapende gaten in je kin hebt :) ).
Nee geen gapende gaten hoor! :) Doe hem idd uit. Verder wou ik deze vraag ook stellen. Moet deze uit dan doe ik deze iig gewoon uit tijdens werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe oud ben je en wat voor uitstraling heb je? Als ik iets niet vind staan, dan is het een onzeker mager persoon van begin twintig die in 3-delig pak komt. Mijn eerste gedachte is dan dat mama de stropdas wel geknoopt zal hebben. Het is ook geen commerciële functie.

Nette schoenen, geen witte sokken, nette spijkerbroek (geen rafels) met overhemd erboven is prima. Eventueel vlot jasje erbij en klaar. Ben je toevallig iemand die er gewoon relaxed en vlot uitziet in pak, dan is dat prima. Je moet alleen niet gaan forceren in iets wat niet past bij je uitstraling want dat werkt averechts.
Verder verzorgd: schone korte nagels, verzorgd haar, als je een snor/baard hebt goed getrimd. Als je met iemand praat kijk je diegene ook aan (niet strak aanstaren, dat is het andere uiterste) enzovoort enzovoort.
Gewoon jezelf zijn en niet allerlei dingetjes doen omdat je zenuwachtig bent of alleen ja en nee antwoorden op vragen, maar vertel ook gewoon wat over de dingen die je gedaan hebt, wat je verwacht van de functie, en waar je interesses liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Precies, vraag gerust aan de recruiter wat je, indien je op gesprek mag bij zijn klant, het beste aan kunt trekken. Ook de recruiter is er bij gebaat als jij daar zo goed mogelijk voor de dag komt en wil je daar (als de recruiter zijn werk goed doet) graag bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:50:
Hoe oud ben je en wat voor uitstraling heb je? Als ik iets niet vind staan, dan is het een onzeker mager persoon van begin twintig die in 3-delig pak komt. Mijn eerste gedachte is dan dat mama de stropdas wel geknoopt zal hebben. Het is ook geen commerciële functie.

Nette schoenen, geen witte sokken, nette spijkerbroek (geen rafels) met overhemd erboven is prima. Eventueel vlot jasje erbij en klaar. Ben je toevallig iemand die er gewoon relaxed en vlot uitziet in pak, dan is dat prima. Je moet alleen niet gaan forceren in iets wat niet past bij je uitstraling want dat werkt averechts.
Verder verzorgd: schone korte nagels, verzorgd haar, als je een snor/baard hebt goed getrimd. Als je met iemand praat kijk je diegene ook aan (niet strak aanstaren, dat is het andere uiterste) enzovoort enzovoort.
Gewoon jezelf zijn en niet allerlei dingetjes doen omdat je zenuwachtig bent of alleen ja en nee antwoorden op vragen, maar vertel ook gewoon wat over de dingen die je gedaan hebt, wat je verwacht van de functie, en waar je interesses liggen.
Ben bijna 25 jaar, zie er vrij vlot uit in pak. Ben niet dik, maar gewoon normaal postuur.
Verder was ik sowieso van plan stropdas achterwege te laten. Mocht ik in pak gaan.
Normaal gesproken lopen ik in vrij nette kleding en in me vrije tijd meestal gekke shirtjes en gewoon moderne broeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:50:
Hij geeft aan dat hij bij klanten komt. Zodra je bij klanten op locatie bent, heb je in elk geval een representatieve functie. Of de functie dan inhoudelijk commercieel is of niet maakt niet uit. Uiteraard uitgezonderd functies waarbij een pak overduidelijk niet hoort of zelfs onhandig zoals bij IT'ers die op hun knieën onder tafels moeten.

Overigens ben ik van mening dat een (goed zittend) pak nooit verkeerd kan staan en dat een das gewoon bij een pak hoort. Wel in pak, maar zonder das straalt uit dat je vindt dat het vrijdagmiddag is.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 26-01-2011 14:03 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nare man schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:02:
Overigens ben ik van mening dat een (goed zittend) pak nooit verkeerd kan staan en dat een das gewoon bij een pak hoort. Wel in pak, maar zonder das straalt uit dat je vindt dat het vrijdagmiddag is.
Dat wou ik ook eigenlijk zeggen. Wat is er verkeerd om in driedelig pak naar een formeel gesprek te gaan? Ik heb al tien jaar niet meer gesolliciteerd, maar is het in de tussentijd dus 'not done' geworden om in driedeliggrijs te gaan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gewoon pak aantrekken. Het gaat niet om het pak maar de moeite die je er voor doet. Een pak is eigenlijk nooit overdressed IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Heb toch maar even de vraag gesteld aan het wervingbureau en hij dat die dag wanneer ik moet komen een mooie dag is voor Casual. Maar wat versta ik daar dan onder? iig geen pak neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gewoon je Slayer T-Shirt, gescheurde spijkerbroek, hanekam en kisten zou wel voldoen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Bij casual zou ik een nette broek (nette spijkerbroek of nette chino oid) met een nette trui aandoen. Niks dat opvalt in ieder geval.
Ik had laatst een sollicitatiegesprek waar ik in pak zat en mijn gesprekspartners beide in een trui met spijkerbroek, nog niet eens een nette broek en trui, en het heeft mij in ieder geval niet geschaad.

[ Voor 65% gewijzigd door macciez op 26-01-2011 14:48 ]

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
macciez schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:46:
Bij casual zou ik een nette broek (nette spijkerbroek of nette chino oid) met een nette trui aandoen. Niks dat opvalt in ieder geval
Iig ben er achter gekomen dat hij bedoeld comfortabele en nette vrijetijdskleding! :)
Dus daar ben ik dan wel over uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gunner schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:04:
[...]

Dat wou ik ook eigenlijk zeggen. Wat is er verkeerd om in driedelig pak naar een formeel gesprek te gaan? Ik heb al tien jaar niet meer gesolliciteerd, maar is het in de tussentijd dus 'not done' geworden om in driedeliggrijs te gaan?
Een pak is voor een sollicitatiegesprek natuurlijk niet verkeerd, maar driedelig zou ik zelf (ben geen man) reserveren voor iets formelere gelegenheden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Het hangt heel veel af van het bedrijf waar je voor gaat werken. Als network engineer zal je waarschijnlijk niet snel in pak verwacht worden ergens. Ik zit als software engineer bij de klant en Tshirt of overhemd met spijkerbroek is geen issue ( nette spijkerbroek natuurlijk geen half afgeraffelde )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:56:
Als network engineer zal je waarschijnlijk niet snel in pak verwacht worden ergens.
Maar je kan er ook nooit de fout mee ingaan, zeker niet op de eerste dag als je ergens begint. Heb het wel eens meegemaakt. Gewoon netjes met stropdas. zeiden ze op het eind van de dag tegen me 'laat je morgen je stropdas thuis?'

Weet je gelijk waar je aan toe bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Gunner schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:04:
[...]

Tenzij je gaat solliciteren voor commisaris van de koningin zou ik het derde deel achterwege laten. De pijp hoef je ook niet mee te nemen. Je monocle, beter ook van niet.

(Serieus, een driedelig pak? Leuk hoor, maar niet in functie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Helemaal mee eens! 3-delig pak is in mijn ogen totaal niet aan de orde. Dit is in mijn ogen meer voor de echt allerhoogste functies waarvoor je een gesprek hebt.

Na mijn afstuderen heb ik ook ter lering en kennis een aantal gesprekken gehad bij zowel bedrijven als recruiting bureau's. Bij allebei ben ik altijd gewoon netjes in pak + stropdas gegaan en ik kreeg er regelmatig complimenten over. Maar een 3-delig pak is echt te, tenminste, als jullie daaronder ook verstaan zo'n extra vest over je overhemd.

En mocht je vooraf te horen krijgen dat casual voor die dag goed is, dan zou ik een nette spijkerbroek aantrekken en verder gewoon blousje en jasje van een pak. Staat vaak sportief maar toch netjes. Om gelijk in trui te gaan, dat vind ik dan weer vreselijk underdresst.

Zo moeilijk is het volgens mij dus allemaal niet :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

remmelt schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:04:
(Serieus, een driedelig pak? Leuk hoor, maar niet in functie)
Nee, ik bedoelde eigenlijk gewoon tweedelig met das.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Gunner schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:12:
[...]

Nee, ik bedoelde eigenlijk gewoon tweedelig met das.
Haha ik dacht het al maar ik reageerde toch maar omdat ik graag het woord monocle gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Een W&S bureau waar ik ooit is was geweest zeiden dat je gewoon altijd in pak moest komen. Straalde ook een mate van serieusheid af, dat je de moeite wou doen om er netjes uit te zien.

Daarnaast vrij professioneel natuurlijk :)
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Ligt uiteraard aan de functie en met wie je een gesprek hebt.

Bij commerciele functies is jasje + dasje standaard
Kantoorfunctie zou ik een pak aantrekken zonder das (zwaardere functie + das)
Technische functie zou ik gaan voor nette broek + overhemd (geen teksten/frutsels/capuchon etc..)

Als je dat aanhoudt gaat het in 99% van de gevallen goed, nooit overdressed maar wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Driedelig pak is alleen nog bij banken gebruikelijk. En zelfs daar kom je als techneut nog wel weg met een tweedelig pak op een sollicitatiegesprek.

Wat betreft overdressed, sollicitatiegesprekken zijn de laatste keer dat je je netter kunt kleden dan de baas. Daarna is het enigzins not done. Maar bij een sollicitatiegesprek is het geen probeem - iemand die daar moeilijk over doet wil je niet eens als baas hebben.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
In mijn ervaring is een stropdas vooral in salesfuncties gebruikelijk, maar ook in de financiële wereld een must. Advocatuur ken ik helemaal niet, maar kan me daar ook bij voorstellen dat ze wat traditioneler zijn in hun kleding.

Bij mij in het bedrijf zie je praktisch nooit stropdassen, wat oudere mannen daargelaten en natuurlijk ook bij buitenlandse bezoeken/gasten, maar dat is eerder een ander topic.

Driedelig zie je in ons bedrijf nooit. Manchetknopen zo nu en dan (doet het echt goed bij de echte carrierejagers). Zou ik op een sollicitatiegesprek in de IT niet doen, is nogal pretentieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Wat een onzin. Als wij een sollicitatie afnemen zit ik op kantoor dan misschien in spijkerbroek maar we verwachten echt dat iemand voor een consultantpositie (= klantcontact) toch echt in pak komt.

https://niels.nu

• Cartman!
  • Niet online
Vind jij onzin misschien, als iemand hier zou komen in een 3-delig pak dan wordt ie nooit aangenomen omdat ie dan blijkbaar niet bij de rest past. Maar dat is een persoonlijke situatie hier op t werk (100 man, casual, open informele werkomgeving).

Overigens vind ik het raar dat jij verwacht dat iemand in pak komt terwijl je zelf die moeite niet wil nemen. Jij zou op dat moment de "baas" moeten zijn imo.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou bij een Oriëntatie gesprek iets casuals maar gepasts dragen. Spijkerbroek + jasje of iets van die strekking. Overhemd, vestje. Nouja je krijgt het idee.

Bij een solliciatiegesprek ga ik eigenlijk altijd in pak (de eerste afspraak in ieder geval). Liever overdressed dan underdressen en het toont dat je het serieus neemt. Een toekomstige werkgever kan dat alleen maar waarderen. Daarbij kan jij van te voren niet weten wat daar gebruikelijk is en dat begrijpt dat bedrijf ook.

Een en ander ligt ook aan je functie.

en wat je prettig vind

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

In de zakelijke markt geldt een duidelijke regel: je kunt beter overdressed zijn dan underdressed. Dus als je het niet zeker weet, ga voor het eerste.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 10:59 ]

• De_Bastaard
  • Laatst online: 09:21
Ik ga altijd gewoon als mezelf, meestal valt dat nog aardig goed ook. Buiten het feit dat ik nog geen pak heb, ging ik altijd netjes gekleed. Mooie broek/schoenen met een mooi hemd.

Nog nooit commentaar op gehad, behalve dat ik recent te horen kreeg dat ik wel een pak moet dragen op de eerste dag dat ik naar een klant zou moeten gaan. Daar kan ik dan bekijken welke kleding zij dragen en mij de dag erna op aanpassen.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
De_Bastaard schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:28:
Ik ga altijd gewoon als mezelf, meestal valt dat nog aardig goed ook. Buiten het feit dat ik nog geen pak heb, ging ik altijd netjes gekleed. Mooie broek/schoenen met een mooi hemd.

Nog nooit commentaar op gehad, behalve dat ik recent te horen kreeg dat ik wel een pak moet dragen op de eerste dag dat ik naar een klant zou moeten gaan. Daar kan ik dan bekijken welke kleding zij dragen en mij de dag erna op aanpassen.
Dat doe ik eigenlijk ook altijd ja. Ik loop normaal niet in een pak rond en ik wil niet eens weten hoe een stropdas werkt dus dan ga ik ook niet zo naar een eerste gesprek. Als een bedrijf verwacht dat ik in pak kom is het tenminste direct duidelijk dat het geen goede match is.

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:40:
[...]

Dat doe ik eigenlijk ook altijd ja. Ik loop normaal niet in een pak rond en ik wil niet eens weten hoe een stropdas werkt dus dan ga ik ook niet zo naar een eerste gesprek. Als een bedrijf verwacht dat ik in pak kom is het tenminste direct duidelijk dat het geen goede match is.
Ligt gewoon puur aan de functie en het bedrijf, alsof een bouwvakker in pak zal gaan. Ik ben vanuit de juridische wereld gewend niet anders dan een pak + das te dragen, dit is heel normaal bij iedere (groter) bedrijf of kantoor ook. Ict lijkt mij daar minder op aansluiten, zeker op de startersfuncties, maar daar weet ik te weinig van af.
Dat ik normaal ook niet in een pak rondloop doet daar weinig vanaf. Heeft gewoon te maken met een bepaalde (zakelijke) uitstraling en professionaliteit. En die is niet altijd gewenst of nodig, dus gewoon even kijken.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dit vind ik onzin.
Ik loop hier in een spijkerbroek, sportschoenen en shirtje, maar als ik hier een gesprek heb, heb ik juist liever dat ze netjes gekleed zijn.
We hebben één keer iemand gehad die dus minder goed gekleed kwam dan wij zijn. Die kwam in een voetbalshirtje... Die is het dus niet geworden ;)

Als je er eenmaal werk, dan moet je niet overdressed naar werk gaan.

Sollicitatie kan niet overdressed zijn... (bijna niet)

Youtube: DashcamNL

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

dfrenner schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:31:
[...]

Dit vind ik onzin.
Ik loop hier in een spijkerbroek, sportschoenen en shirtje, maar als ik hier een gesprek heb, heb ik juist liever dat ze netjes gekleed zijn.
We hebben één keer iemand gehad die dus minder goed gekleed kwam dan wij zijn. Die kwam in een voetbalshirtje... Die is het dus niet geworden ;)

Wat hij zegt. Je kunt toch gewoon even je best doen om er op en top uit te zien? Je wilt die baan toch? Een beetje moeite doen kan alleen maar worden gewaardeerd.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
bonzz.netninja schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:59:
[...]

Wat hij zegt. Je kunt toch gewoon even je best doen om er op en top uit te zien? Je wilt die baan toch? Een beetje moeite doen kan alleen maar worden gewaardeerd.
Hangt ervan af voor welke baan je solliciteert. Solliciteer je voor een baan als vertegenwoordiger, consultant,..., dan geef ik je gelijk. Solliciteer je voor een interne baan als DBA, systeembeheerder, developer,... dan ben ik het niet met je eens.

Krijg ik een 2 sollicitanten voor een interne job met gelijkwaardige ervaring en kwaliteiten:
-één in een strak pak met das en trouwschoenen
-één in een nette pantalon met hemdje en sportschoenen

dan kies ik onmiddellijk voor #2, gewoon omdat die nu éénmaal past in de bedrijfscultuur hier.

Beetje kort door de bocht geldt hier: Pak+das+trouwschoentjes = dure consultant die veel lawaai maakt, torenhoge rekeningen stuurt en er niks van terecht brengt en binnen twee maanden verdwijnt als de puinhoop te groot wordt.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

Feit dat je het al over trouwschoenen hebt zegt imo genoeg. Ik draag graag sneakers, maar mooie nette schoenen evenzeer. Prima ieder z'n ding, denk dat het voor ICT sowieso een geval apart is.

• Cartman!
  • Niet online
Dat mag.
Er is een heel groot verschil tussen een nette broek en een overhemd, een 3-delig pak en een voetbalshirtje.
Tja, vind ik wel maar misschien hangt t van het bedrijf af waar je werkt. Moet er niet aan denken elke dag in pak te gaan zitten code tikken als programmeur, compleet loos.

Wat demichel al zegt: kijk vooral naar iemand z'n kunnen en in welke functie hij terecht komt. Dat lijkt me iets belangrijker dan de kleding tijdens de sollicitatie. Het komt op mij heel raar over om ineens overdreven netjes te gaan doen bij een sollicitatie terwijl dat echt compleet overbodig kan zijn. Voor de duidelijkheid: als het gaat om iemand die puur met klanten gaat werken dan vind ik verzorgd en netjes logisch maar in veel gevallen gaat dat niet op. Gingen jullie extra netjes gekleed toen je ging solliciteren als vakkenvullen of folderloper? Ik denk t niet...

[ Voor 24% gewijzigd door Cartman! op 10-02-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
Ligt wel aan de functie, maar een solicitatiegesprek zou ik eigenlijk altijd doen in pak en overhemd, maar zonder stropdas. Kun je eigenlijk weinig verkeerd mee doen.
Tijdens het solicitatiegesprek kun je altijd vragen wat de dresscode van het bedrijf is en geef aan dat je je daarop zal aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cartman! schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:25:
Er is een heel groot verschil tussen een nette broek en een overhemd, een 3-delig pak en een voetbalshirtje.
En wat nou als je zegt:
Ik heb geleerd dat je niet beter gekleed moet komen dan degene die je sollicitatie afneemt.
Zoals dfrenner zegt, is hij in spijkerbroek sportschoenen en shirtje, dus de enige mogelijkheid om dan underdressed te komen is in voetbalshirt oid.

Maar als je even nadenkt, dan snap je zelf ook dat je instelling compleet onzinnig is: je weet nooit van te voren hoe degene die je sollicitatie afneemt gekleed zal zijn. Hoe kan je dan mikken op underdressed zijn? Maar nog belangrijker: een eerste indruk maak je maar 1x. Dan kan je maar beter goed gekleed zijn, met het risico dat je beter gekleed bent dan je gesprekspartner (al zou ik nooit in mijn armanipak komen), en er serieus en gedreven uit zien, dan dat je de gok neemt dat ze liever iemand hebben die vanaf dag 1 doet alsof hij thuis is.
Tja, vind ik wel maar misschien hangt t van het bedrijf af waar je werkt. Moet er niet aan denken elke dag in pak te gaan zitten code tikken als programmeur, compleet loos.
Kijk, en dat is precies waarom jij het niet snapt: je kan prima in pak komen solliciteren, en vervolgens erachter komen dat de dresscode veel meer casual is, waardoor je uiteindelijk op je werk in de kleding kan lopen waar je je fijn in voelt. Echter, als je je niet serieus voordoet, en dat al een slechte indruk oplevert, krijg je de baan niet, en heb je bij voorbaat die deur al dichtgeslagen. Ik werk bij een consultancy bureau, waar ik in 3 jaar 7 opdrachten gedaan heb, en slechts 2x daarvan was het toch wel vereist dat ik in pak naar mijn werk kwam. De andere 5x kwam ik er vanzelf achter (of in 1 geval werd het me zelfs direct op dag 1 verteld) dat de dress code veel meer casual was, en dat ik ook wel in spijkerbroek kon komen. Maar bij alle intake gesprekken ben ik in pak gekomen. Ik ben ook geen enkele keer afgewezen voor een opdracht. Dus geloof mij maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb. ;)
Wat demichel al zegt: kijk vooral naar iemand z'n kunnen en in welke functie hij terecht komt. Dat lijkt me iets belangrijker dan de kleding tijdens de sollicitatie. Het komt op mij heel raar over om ineens overdreven netjes te gaan doen bij een sollicitatie terwijl dat echt compleet overbodig kan zijn. Voor de duidelijkheid: als het gaat om iemand die puur met klanten gaat werken dan vind ik verzorgd en netjes logisch maar in veel gevallen gaat dat niet op. Gingen jullie extra netjes gekleed toen je ging solliciteren als vakkenvullen of folderloper? Ik denk t niet...
Natuurlijk hoeft iemand die intern systeembeheer gaat doen niet in pak te komen, maar netjes en verzorgd = vereist! Je kan altijd downgraden naar meer casual; upgraden, die kans krijg je niet, want dan krijg je de job gewoon niet. Maw: je kan best wel een inschatting doen of je in pak hoeft te komen voor een sollicitatie of niet, en het is echt niet altijd nodig. Maar 'altijd underdressed' pogen te zijn: die 'regel' is je vast en zeker verteld door iemand die hoopte dat je de baan niet zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterk1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-09 11:42
Bij sollicitatiegesprekken ALTIJD in (2-delig) pak en stropdas.
Vindt niemand vreemd.
Vaak gehad dat ik ergens de eerste werkdag enigszins overdressed kwam,
maar die stropdas en dat jasje zijn zo uit.
Mijn ervaring is dat je bij sollicitatie gesprekken nooit overdressed bent.
Het gevaar van underdressed gekleed gaan is vele malen groter.

Dus trek dat pak aan, doe de stropdas om en ga goed voorbereid het gesprek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ik snap de attitude van sommige mensen niet tegenover een pak. Sinds wanneer is een pak een slecht iets? Is iemand die in pak komt meteen slecht en zal hij vast niet over de juiste technische snufjes en kennis beschikken?

Als je mij aan de andere kant van de tafel hebt zitten en er komen 4 mensen langs.
1) Slim mannetje, slecht gekleed
2) Matig mannetje, goed gekleed
3) slim mannetje, goed gekleed
4) matig mannetje, goed gekleed

Dan gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar 3 dan 4 dan 2 en dan pas 1. Waarom? Intelligentie is niet alleen maar techniek en know-how, enige mate van professionaliteit moet je uit kunnen stralen.
In pak komen kan nooit kwaad in de ICT, mocht het overdressed zijn, tja het is zoals eerder gezegd voor de eerste indruk.

Waar ik mij aan stoor is dat sommige mensen niet eens de moeite doen om even hun nette kleren aan te trekken.

Ga naar een gesprek met de gedacht, er zijn vast altijd kandidaten die minstens even slim zijn als ik, hoe zorg ik ervoor dat ik hun eruit troef. Precies, eerste indruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
zircondan schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:01:

Ga naar een gesprek met de gedacht, er zijn vast altijd kandidaten die minstens even slim zijn als ik, hoe zorg ik ervoor dat ik hun eruit troef. Precies, eerste indruk!
Een jong persoon(rond de 25) die wat onzeker is in een pak maakt een slechtere eerste indruk dan dat deze in een net overhemd+pantalon aan komt wandelen.. De kleding alleen zorgt voor een derde van de indruk. Hoe je reageert op je gesprekspartner en algemeen overkomt is de rest van het verhaal.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik snap de attitude van sommige mensen niet tegenover een pak. Sinds wanneer is een pak een slecht iets? Is iemand die in pak komt meteen slecht en zal hij vast niet over de juiste technische snufjes en kennis beschikken?

Als je mij aan de andere kant van de tafel hebt zitten en er komen 4 mensen langs.

Dan gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar 3 dan 4 dan 2 en dan pas 1. Waarom? Intelligentie is niet alleen maar techniek en know-how, enige mate van professionaliteit moet je uit kunnen stralen.
In pak komen kan nooit kwaad in de ICT, mocht het overdressed zijn, tja het is zoals eerder gezegd voor de eerste indruk.

Waar ik mij aan stoor is dat sommige mensen niet eens de moeite doen om even hun nette kleren aan te trekken.

En ik snap niet waarom het beter zou zijn als je in een pak met stropdas zou komen. Waarom zou dat 'beter' gekleed zijn, lijkt mij redelijk subjectief.

Waar ik me aan stoor zijn mensen die andere beoordelen op hun kleding, dat is dan ook meteen het enige echte argument dat ik ken om een pak aan te doen: de pro-pak mensen rekenen je af op zulk soort onbenulligheden, terwijl degene die anti-pak zijn het vaak geen drol uitmaakt wat je precies aan hebt, alleen ze zullen zich afvragen waarom je in hemelsnaam voor je plezier een pak aan doet.

Als hier iemand strak in het pak zal verschijnen om te gaan werken zal hij waarschijnlijk evenveel aandacht trekken als iemand die als gothic komt: wat verbaasde blikken waarom je je vrijwillig daarin steekt, maar verder is het je eigen zaak.

Oké bij een sollicitatie gesprek is het wel wat formeler, dat begrijp ik. Daarom zou ik dan dus een nette spijkerbroek + overhemd aan doen (of als het warm is een net shirt). Ik begrijp dat het verschilt per bedrijfstak, en ook dat als je nu werkloos bent of heel graag bij je huidige werkgever weg wilt je het zekere voor het onzekere kan nemen en in een pak gaat, maar voor mij zou het simpelweg zijn dat als ik er op wordt afgerekend dat ik geen pak aan heb ik totaal geen behoefte heb om daar te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LED-Maniak schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:47:
[...]

Een jong persoon(rond de 25) die wat onzeker is in een pak maakt een slechtere eerste indruk dan dat deze in een net overhemd+pantalon aan komt wandelen.. De kleding alleen zorgt voor een derde van de indruk. Hoe je reageert op je gesprekspartner en algemeen overkomt is de rest van het verhaal.
En je bent je er van bewust dat de situatie die je schets gewoon een pak is maar de cobert thuis laten?

Verders ben ik het helemaal met je eens hoor. Hoewel ik diverse pakken heb, zal ik daar in niet zo snel op solicitatie gaan. Ik voel me gewoon lekkerder in casual-netjes. Gewoon een mooie spijkerbroek, longsleeve en cobert, en het ziet er al netjes genoeg uit naar mijn idee.

De eerste indruk gaat voornamelijk om hoe je over komt, en als een pak dat onderdrukt, is dat niet slim.

En daarbij denk ik niet dat je moet soliciteren als stukadoor of stratenmaker in een Armani pak. Dus het is sowieso voor welke functie je gaat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Ik vind het minimum toch altijd wel een nette pantalon met passend overhemd en zeker geen sneakers maar gewone nette schoenen. De eerste indruk telt heel zwaar. Ik ben iemand die in de tienerjaren veel in baggy kleding (hiphop / skater) liep en ik kan je uit ervaring vertellen dat dat in 95% van de gevallen een verkeerde indruk wekt.

Toen ging ik mij nette kleden en tegenwoordig in pak als het moet, en mensen kijken heel anders naar je. Het verschil tussen jeans+overhemd of pak is al heel groot.

Tegenwoordig als ik iets officieels heb (sollicitatie is al paar jaar geleden) dan ga ik in een simpel pak (pantalon, overhemd, colbert en nette schoenen). Ik ben van mening dat een pak zeker geen overkill is, het laat een zekere mate van professionaliteit zien. Daarnaast is het uiteraard wel afhankelijk van de beoogde functie, een vakkenvuller bij de supermarkt zie ik niet in pak verschijnen...
Waar ik me aan stoor zijn mensen die andere beoordelen op hun kleding, dat is dan ook meteen het enige echte argument dat ik ken om een pak aan te doen: de pro-pak mensen rekenen je af op zulk soort onbenulligheden, terwijl degene die anti-pak zijn het vaak geen drol uitmaakt wat je precies aan hebt, alleen ze zullen zich afvragen waarom je in hemelsnaam voor je plezier een pak aan doet.
Persoonlijk stoor ik mij er ook aan, je moet iemand niet beoordelen op kleding alleen, helaas gebeurd het in de echte wereld constant. Dus dan leg ik me erbij neer en draag een pak, simpelweg omdat het je carriere een stuk makkelijker maakt. In m'n vrije tijd loop ik er anders bij, maar dan hoef ik niet bij klanten op bezoek :p

[ Voor 29% gewijzigd door M-Opensource op 14-02-2011 12:15 ]

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07-2021
Je kleding voor een gesprek bij een W&S bureau hangt van een paar factoren af
-Voor wat voor functie kom je op gesprek/ambieer je? (klantcontact ja/nee; 'formele'organisatie ja/nee)
-Waar voel jij je prettig in/bij?

Als je je heel ongemakkelijk voelt in een stropdas, moet je je afvragen of een fucntie waarbij stropdas noodzakelijk is wel bij je past (denk je er snel aan te wennen of is het iets dat heel ver van je afstaat?).

In principe is netjes beter dan slordig, maar er zijn ook bedrijven/functies waar het gevaar voor over-dressing groot is. Gaat hem om een jong en informeel bedrijf? Dan zou ik die stropdas en bretels maar thuis laten, want die 'passen' waarschijnlijk niet bij de cultuur.

Je kan een W&S buro altijd vragen wat gepast is als je twijfelt, of als er bijvoorbeeld weinig informatie over de vacature/het bedrijf bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De onzekerheid heeft echt niets met het pak te maken, dat label plak jij er op. (persoonlijke ervaring wellicht? dat kan). Als je een goed pak draagt zie je er altijd professioneler, volwassener en beter uit. Onzekerheid wordt niet door het pak veroorzaakt, maar door de persoon. Als je iemand bent die zich door een pak onzeker gaat voelen, moet je bij jezelf nagaan of je wel geschikt bent om al te gaan solliciteren en werken, gezien je dan dagelijks tussen nieuwe mensen gaat komen. Enige waar ik me in zou kunnen vinden is dat bij jongens die rond de volwassengrens zitten (om en nabij 18) een pak wel eens klungelig kan uitzien, dit ligt dan ook aan de bouw van desbetreffende persoon en/of kwaliteit pak in combinatie daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:59
Juancho schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:10:
Helemaal mee eens! 3-delig pak is in mijn ogen totaal niet aan de orde. Dit is in mijn ogen meer voor de echt allerhoogste functies waarvoor je een gesprek hebt.

Na mijn afstuderen heb ik ook ter lering en kennis een aantal gesprekken gehad bij zowel bedrijven als recruiting bureau's. Bij allebei ben ik altijd gewoon netjes in pak + stropdas gegaan en ik kreeg er regelmatig complimenten over. Maar een 3-delig pak is echt te, tenminste, als jullie daaronder ook verstaan zo'n extra vest over je overhemd.

En mocht je vooraf te horen krijgen dat casual voor die dag goed is, dan zou ik een nette spijkerbroek aantrekken en verder gewoon blousje en jasje van een pak. Staat vaak sportief maar toch netjes. Om gelijk in trui te gaan, dat vind ik dan weer vreselijk underdresst.

Zo moeilijk is het volgens mij dus allemaal niet :)
Volgens mij is driedelig inderdaad echt niet meer gebruikelijk en stiekum toch wel uit de mode.

Sollicitaties en intakes doe ik altijd in pak met stropdas, terwijl ik in mijn ervaring binnen mijn werk altijd met casual prima uit de voeten kan.
Ook toen ik net was afgestudeerd en met reqruiters in gesprek was deed ik daar ook een pak aan, op die manier hebben ze een beeld bij wat ze naar de klanten sturen. Lijkt me wel zo prettig. Daarnaast is een gesprek met een reqruiter ook gewoon een professionele kennismaking waarbij je een zo goed mogelijke indruk wilt achterlaten.

Een pak is in veel situaties toch een stuk minder overdone dan veel mensen in eerste instantie denken. Zolang je binnen een "kantooromgeving" zit val je niet erg snel uit te toon.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 09:47:
[...]
Als je een goed pak draagt zie je er altijd professioneler, volwassener en beter uit.
Je haalt jouw persoonlijke mening en feiten door elkaar. Dat jij dat vindt betekend niet dat andere dat ook vinden.
Als je iemand bent die zich door een pak onzeker gaat voelen, moet je bij jezelf nagaan of je wel geschikt bent om al te gaan solliciteren en werken, gezien je dan dagelijks tussen nieuwe mensen gaat komen.
Waar slaat dit op? Er zijn zat mensen die zich echt niet lekker in een pak voelen, die mogen dus niet gaan werken? Krijgen die dan WAO ofzo?
Sowieso waarom zou iemand die zich niet lekker voelt in een pak niet met nieuwe mensen overweg kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Dan gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar 3 dan 4 dan 2 en dan pas 1.
Ik vind dat zo'n onzin; zou jij werkelijk waar liever een Matig, met hoofdletter M, persoon aannemen dan een Slim persoon puur gebasseerd op de kleding bij de sollicitatie? Ik hoop dat ik dan nooit bij zo'n bedrijf hoef te solliciteren. Het lijkt me ook dat je jezelf lelijk in de vingers snijdt als die persoon in spijkerbroek de komende jaren goed werk levert op zijn informele werkplek bij een ander bedrijf, en degene die jij hebt aangenomen zit te stuntelen in z'n pak. Dat is dan toch een bedrijf waar je niet wilt werken, ergens waar je kunnen totaal niet gewaardeerd wordt en een pak aantrekken belangrijker is? ("Hoe zou jij ons bedrijf beschrijven in een paar woorden?" "Over-priced prutsers -- die een goede kans hebben om door de overheid ingehuurd te worden voor een IT project" ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zoijar op 15-02-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-09 12:44
Mater (idd met hoofdletter M ;) ) maakt je niet meteen een prutser. Ik geef toe, ik heb het wat gechargeerd, maar waar ik een beetje een hekel aan begin te krijgen is dat mensen zichzelf al snel de stempel slim opplakken en dan dus maar vinden dat ze niet netjes hoeven te komen.

Uiteindelijk leven we in een commerciële wereld en daar geld persoonlijke hygiene. Een eerste indruk maak je echt maar 1x. Als je dan naar een gesprek toe gaat, wordt het je dood als je gewoon netjes in pak gaat?

Ergens langzaam in de tijd is men een pak als iets slecht gaan vinden. Komt dit misschien door de mensen die slecht werk leveren in een pak? Is er misschien ergens jaloezie in het spel, ik zou het niet weten. Maar mensen denk aan hoe je je aankleedt en verkoopt. Er wordt gezegd dat een goed product zichzelf verkoopt, maar een mooi en goed product verkoopt zichzelf velen malen beter! Je hoeft niet elke dag in pak, als het niet bij je werk past doe het dan niet. Maar als je naar een gesprek ga, doe het gewoon. Overdressed kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik snap wel wat je bedoelt, en ik zou denk ik gewoon in pak gaan zonder das, maar....

Elke manier van kleding geeft een eerste indruk af. Er zijn ook genoeg interviewers die, als jij in 3d binnen stapt, zullen denken: hij zal zijn gebrek aan vaardigheden wel willen compenseren met mooie kleding, hij zal wel niet in onze (informele/losse) bedrijfscultuur passen, hij zal sociaalgezien wel uit de hoogte of 'uptight' zijn. Daarom denk ik dat je het beste gewoon in het midden kan gaan zitten qua kleding: netjes en verzorgd maar niet overdreven. Ik vind een spijkerbroek met een overhemdje net zo verzorgd als een normaal pak. Per bedrijf en functie zal het verschillen, en dat is nu juist ook de moeilijkheid voor veel mensen. Ik denk niet dat je bij een bank voor een management functie moet solliciteren in je spijkerbroek, evenmin als voor een systeembeheer functie in 3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je het werving en selectie buro het niet kunt vragen, waarom zit die er dan tussen?

Verder is er niks mis mee met een pak(zeker omdat jij aangeeft dat je dat niet ongewoon bent), liever een klein beetje overdressed dan underdressed.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik heb al mijn sollicitaties afgewerkt in tweedelig pak.
Nette schoenen, geen stropdas.

Misschien toevallig, maar ik heb nog nooit een afwijzing gehad op een sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46
zircondan schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:33:
Mater (idd met hoofdletter M ;) ) maakt je niet meteen een prutser. Ik geef toe, ik heb het wat gechargeerd, maar waar ik een beetje een hekel aan begin te krijgen is dat mensen zichzelf al snel de stempel slim opplakken en dan dus maar vinden dat ze niet netjes hoeven te komen.

Uiteindelijk leven we in een commerciële wereld en daar geld persoonlijke hygiene. Een eerste indruk maak je echt maar 1x. Als je dan naar een gesprek toe gaat, wordt het je dood als je gewoon netjes in pak gaat?
Voor de meeste banen zou ik zorgen dat je weet hoe er standaard op dat bedrijf gekleed wordt in de functie waarvoor je komt solliciteren. Zorg er dan voor dat jij ook die manier gekleed komt en dan net iets netter, dus als je weet dat mensen daar altijd in spijkerbroek + t-shirt rondlopen trek dan een overhemd met een nette spijkerbroek aan. Als ze daar altijd in pak rondlopen kom dan ook in pak.

Je laat dan nl. zien dat je je voorbereid hebt en je laat zien dat je past bij de mensen daar. Als je in pak komt terwijl je ergens komt waar niemand dat ooit draagt zal dat niet als een pluspunt worden gezien.
Aan de andere kant, als je niet weet wat gebruikelijk is in een bedrijf is het beter om in pak te komen. Beter in pak bij een bedrijf waar iedereen in een t-shirt rondloopt dan andersom :)

Oftewel een pak is nooit echt verkeerd, maar het kan beter zijn om net iets minder sjiek te gaan afhankelijk van het bedrijf/funktie waarvoor je komt solliciteren.
2) Matig mannetje, goed slecht gekleed

Dan gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar 3 dan 4 dan 2 en dan pas 1.
Ik mag hopen dat het toch 3->1->4->2 is. Goed kleden kan natuurlijk nooit de kennis die je niet hebt compenseren. Goede kleding kan alleen een plus zijn als er meerdere geschikte (slimme) kandidaten zijn en ze moeten gaan kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 15-02-2011 13:20 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

JAMF

010 the number of the best

Ben wel eens gewoon in motorpak naar een sollicitatie gegaan. Laat ik mee zien dat ik er moeite voor doe om op tijd te komen en oplossingen voorhanden heb om onoverkomelijke zaken als files te vermijden..

Of doe eens iets ludieks:
Neem zo'n landmacht-shirt [ ]geschikt / [ ] ongeschikt en laat degene die de sollicitatie afneemt met een witte stift het invulwerk doen

[ Voor 29% gewijzigd door JAMF op 18-02-2011 09:15 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Als ik zo vrij mag zijn...... Ik vind deze discussie eigenlijk best lachen omdat het allemaal niet zo moeilijk is maar men elkaar de moeilijkheid probeert aan te praten. Als je je gewoon houdt aan wat basisregels is dit geouwehoer helemaal niet nodig.

1. Je weet zelf als beste bij welk bedrijf je solliciteert en voor welke functie. Via internet, social media etc. kom je tegenwoordig genoeg te weten, kom je foto's tegen et. etc. Dus als jij bij een zakelijk ingesteld bedrijf solliciteerd moet je gewoon in pak komen. Klaar. dan kun je wel eigenwijs blijven en zeggen dat je een pak niet fijn vindt, maar een bedrijf houdt 9 van de 10x ook rekening met haar image en klantengroep. Draag je geen pak? Dan is dat simpel gezegd jouw probleem en moet je niet solliciteren op zo'n functie.

2. Solliciteer je op een functie waarbij je van te voren zeker weet dat er geen pakken cultuur heerst, ga dan minimaal netjes in spijkerbroek, overhempt en colbertje. Niet te netjes, maar je laat wel zien er moeite voor te doen. Kan nooit overdresst zijn!

3. Weet je het toch echt niet, waarom zou je dan niet gewoon de telefoon pakken en even bellen naar P&O van het bedrijf of je tussenpersoon. Men is daar volgens mij zo bang voor, maar in praktijk laat je alleen maar zien dat je goed voorbereid wilt zijn om goed voor de dag te komen. Geloof me, men kan het alleen maar waarderen!

Zo moeilijk is het niet mensen, maar je kunt het jezelf zo moeilijk maken. En daarnaast zijn sommige gewoon te eigenwijs. Wel solliciteren op een zakelijke functie maar het bijv. vertikken om een pak te dragen, oorbellen uit te doen of tattoes te verbergen. Dan krijg je als argument dat een bedrijf het maar moet accepteren. Dan vergeet je dat een bedrijf ook weer met haar klanten te maken heeft die een bepaalde uitstraling verwachten. Het is geven en nemen maar uiteindelijk ben jij het die graag een bepaalde job wilt. Dan moet je bepaalde eisen vanuit de werkgever ook accepteren.

Ik draag al sinds ik begonnen ben met werken na mijn studie BI een pak, gewoon omdat dat bij de functie en uitstraling van het bedrijf hoort. Stropdas alleen als dat van te voren wordt aangegeven door mijn leidinggevende bij bijv. klantgesprekken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Hoe komt half Tweakers er toch bij dat iedereen die jong is en een pak aan heeft er slecht uitziet. Hier op de Universiteit wordt je dood gegooid met formele etentjes (vaak black tie, nog vaker met gown) en is het dragen van een pak vrij normaal juist voor etentjes en avondjes uit. Dit zijn vaak ook mensen uit de pure wiskunde/natuurkunde en toch vind ik dat een pak bijna iedereen er beter laat uitzien (mits gewoon vermaakt op maat, beetje innemen her en der). Tja als je de avond ervoor een C&A pak te groot koopt staat het waarschijnlijk minder, maar anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik mag ook hopen dat je kiest voor intelligentie ipv. kleding, wat zou ik me kapot ergeren tussen een stel incompetenten die er enkel goed uitzien zeg :{

Waar ik werk kwam er laatst een gast in 3-delig pak solliciteren en toen zei m'n baas achteraf "hij kwam wel echt te netjes voor dit bedrijf, ik weet niet of dit bij hem zal passen". Een beetje research doen naar waar je gaat werken kan echt geen kwaad. Mocht blijken dat iedereen daar goed gekleed/in pak rondloopt dan is het wijs ja maar als iedereen in hoodies en t-shirts van transformers rondloopt, dan kun je toch zelf wel verzinnen dat solliciteren in een pak je kansen niet gaat verhogen. En gelukkig wordt er bij ons naar portfolio en kennis gekeken en niet naar diploma's of de kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:01
Driedelig kan er ook best casual uit zien vind ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.nypost.com/r/nypost/blogs/popwrap/200904/Images/200904_season-finale-Mentalist.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cartman! schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 10:47:
...Waar ik werk kwam er laatst een gast in 3-delig pak solliciteren en toen zei m'n baas achteraf "hij kwam wel echt te netjes voor dit bedrijf, ik weet niet of dit bij hem zal passen".
(...)
En gelukkig wordt er bij ons naar portfolio en kennis gekeken en niet naar diploma's of de kleding.
Volgens de quote van je leidinggevende kijkt hij of zij anders wel naar kleding ;)
Pagina: 1