Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win2k Server] Diverse problemen na powerdown...

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste mensen,

Vorige week kregen we een brief van onze energiemaatschappij dat op 25-01-2011 (gisteren dus) tussen 10:00 en 12:00 uur de stroom zou kunnen uitvallen. Om problemen te voorkomen heb ik dus gisteren om 09:45 de server (Windows 2000 Server SP4 als OS) en alle computers uitgezet. De betreffende server zit op een UPS, maar deze zou dit toch niet zo lang volhouden.

Nadat de stroom er weer op stond heb ik de server, de printers en alle computers weer aangezet. Dat was dus ruim 2 uur later sinds alles uit ging. Toen de server was opgestart kreeg ik onderstaande (popup) melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/Service_Control_Manager_Fout.JPG

Ook kwam er een kleine popup (heb ik helaas geen screenshot van gemaakt) met de melding

"A duplicate name exists on the network"

Even later stonden onderstaande meldingen (Error, Warning en Information door elkaar) in de "Event Viewer"

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/Application_popup2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/Server_bind.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/duplicate_name.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/Apple_Talk.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/DNS_DC.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/PDC_Time.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/Time_Service.JPG

Op de computers die inloggen op deze server werkte de "shared drivers" en de printers niet.
Opnieuw opstarten van computer en/of server mocht niet helpen. Wel kreeg ik na een aantal keer de server opnieuw op te hebben gestart ineens onderstaande melding in de "Event Viewer"

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/MAC.JPG

De netwerkkabel zat in de andere netwerkkaart dan diegene waar de melding over ging.
Ik heb dus de netwerkkaart waar de kabel altijd ingezeten heeft gedisabled, en de andere (waar bovenstaande melding over gaat) geactiveerd en een hetzelfde statische IP adres aan toegekend.

Na weer opnieuw opgestart te zijn konden de meeste computers weer gebruik maken van de gedeelde mappen en printen. Er zijn echter nog 3 pc's in het netwerk welke nog steeds niet willen werken.
De gebruikers kunnen wel gewoon inloggen, maar kunnen niet printen en hebben geen gedeelde mappen van de server. (werkend via een login script op de server)

Als ik echter op die pc's naar \\192.100.0.201 (IP van server) ga dan kom ik WEL op die mappen...
Als ik \\naam_van_server doe kom ik er niet op...

Ik ga er dus bijna 100% van uit dat het een DNS probleem is. (ook aangezien die meldingen allemaal)

Op de rest van de computers werken beide manieren wel gewoon!!
Gelukkig kunnen de gebruikers van de 3 pc's waarop het niet werkt zich behelpen door het IP adres in te tikken en te printen via hun collega's (eerst document mailen). Maarja, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat dit zo blijft.

De tips wat in de meldingen staat heb ik allemaal al geprobeerd.
Dat zijn onder andere:

nbtstat -n
ipconfig /flushdns

De client computers hebben trouwens ook allemaal een statisch IP adres.
De 3 computers waarop het niet werkt zitten (toevallig?) allemaal in hetzelfde kantoortje.
Alle andere computers zitten verdeeld in het hele bedrijf, en werken dus zoals het hoort.
Er valt me nu ineens in dat een A0 scanner ook niet werkt, maar door alle server problemen heb ik daar nog niet naar kunnen kijken, dus waarschijnlijk heeft dat er ook nog mee te maken.
Ook zag ik toen we "stroomloos" waren dat er nog wat lampjes op een switch branden. Deze hing blijkbaar ook op een UPS, maar daar wist ik niets van (ik werk hier nog niet zo lang). Dus eventueel kan dit er ook nog mee te maken hebben.

Dat er gisteren (tijdens het proberen op te lossen van bovenstaande problemen) een HD crashte in deze server zal er wel niet veel mee te maken hebben. Maar dat er vervolgens (thank god NA het rebuilden van de eerste HD, -ik had gelukkig nog een reserve liggen-) nóg een HD crashte is natuurlijk helemaal niet te filmen...

Ondertussen heb ik contact gehad met DELL (het is een DELL Power Edge 1600SC) over beide problemen. Ik heb daarvoor een DSET (report tooltje) moeten laten draaien en naar hun opgestuurd. Ook zijn er als het goed is 2 nieuwe HD's onderweg naar hier.

Maar in de tussentijd (of als DELL het helemaal niet opgelost krijgt) leek het me handig om het DNS probleem op te lossen. Dus alle tips en hulp is welkom!! _/-\o_

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
draait de DNS services nog wel?
kun je hem misschien handmatig starten?

Heb je de DNS instelingen al nagelopen?

Thanks Mate

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ja die draait nog.
Althans, de service "DNS Server" heeft als status started
Dus dan ga ik daar van uit.
kun je hem misschien handmatig starten?
Dat is dus niet nodig neem ik aan?!
Heb je de DNS instelingen al nagelopen?
Welke instellingen bedoel je precies?

De instellingen op de server zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/IP_server.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/IP_server2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/IP_server3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/IP_server4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/IP_server5.JPG
(IP Security staat uit)
(TCP/IP filtering staat ook uit)

Op de client computers staat hetzelfde ingesteld, uiteraard met een ander IP uit diezelfde range.

Hoe zou het kunnen komen dat het bij 95% van de systemen wel gewoon werkt?

• Qris
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 16:47

Qris

Captain Obvious

Heb je al geprobeerd de switches te rebooten? Die blijven nog wel eens vasthangen..

Deze ruimte is te huur

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Qris schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:56:
Heb je al geprobeerd de switches te rebooten? Die blijven nog wel eens vasthangen..
Yep, de switches (wat aan een UPS hangen) heb ik na de powerdown van de stroom gehaald (wel maar 15 sec. misschien dat dat nog iets uitmaakt?) Dus dus zouden ook gereset moeten zijn...

Er zijn nog 2 dingen waar ik zojuist achter kwam wat zeker de moeite waard zijn om te vermelden:

- Als ik op zo'n client waarbij het niet werkt ping naam_van_server doe, dan krijg ik netjes reply's, MAAR van een heel ander IP adres dan van de server (192.100.0.201) ik krijg reply's terug van 192.100.0.115 en dat is een printer/copyer/fax apparaat 8)7 :X

- Als ik het (statische) IP adres op een computer wat niet werkt verander in een ander (statisch) adres, dan krijgt die na het opstarten wel gewoon zijn shared mappen en printers toegewezen. Op die PC is dus alles weer in orde!!

Maar dit "truukje" kan ik niet overal doen aangezien het ook een fax/copyer/scanner betreft waar ik niet zo makkelijk het IP adres van kan/mag veranderen.

Dus ik zoek nog steeds een oplossing waarbij de client apparaten hun statische IP kunnen blijven houden :)

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Dus alle werkstations heb je weer aan de praat begrijp ik.

En hoeveel apparaten werken nu nog niet juist?
kun je van deze apparaten ook alle IP en DNS instellingen checken?

Thanks Mate

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

213.51.144.37 is een publieke DNS server, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij! Die zo en zo weghalen.

Doe eens een output van ipconfig /all van de clients die niet werken en welke wel werken.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:27
atmoz schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:31:
- Als ik op zo'n client waarbij het niet werkt ping naam_van_server doe, dan krijg ik netjes reply's, MAAR van een heel ander IP adres dan van de server (192.100.0.201) ik krijg reply's terug van 192.100.0.115 en dat is een printer/copyer/fax apparaat 8)7 :X
Wat hierboven bedoeld wordt, denk ik, is het nakijken van de DNS registraties (forward en reverse lookup zones).

Heeft alles een statisch adres? Of draait er ook nog een DHCP server. Welke range betreft die dan? (Vraag me af of het goed ingericht is, gezien de 192.100.0.x range ook niet echt gebruikelijk is)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
bosgoed schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:38:
Dus alle werkstations heb je weer aan de praat begrijp ik.
Helaas nog niet allemaal.
Er zijn nog 2 computers welke geen gedeelde mappen en printers van de server krijgen (ze komen er dus wel op als ik handmatig het IP adres in type: \\192.100.0.201)

Dit zijn beide computers met Windows 2000 erop.
Verder is er nog een (A0) scanner wat niet werkt, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik hoop dat als ik weet wat het probleem is, dat ik die weer snel aan de praat heb. En nog een copy/fax/printer/scanner met als mogelijkheid de gescande documenten op een gedeelde map op de server te zetten. Deze functionaliteit werkt dus ook niet. Dit apparaat gedraagt zich trouwens ook heel vreemd als ik op een computer wat nog niet werkt ping server_naam doe. Dan krijg ik namelijk geen antwoord van de server (192.100.0.201) maar antwoord van dat kopieergeval (192.100.0.115)
En hoeveel apparaten werken nu nog niet juist?
2 computers, en 2 scanner/fax/copy
kun je van deze apparaten ook alle IP en DNS instellingen checken?
Van de 2 computers wel.
Zie daarvoor deze IPCONFIG's /all
Windows 2000 IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: XSTEEL5
Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . :
Knooppunttype . . . . . . .. . . . : Broadcast
IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee

Ethernet adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Fysiek adres . . . . . . . . . . . . : 00-13-8F-CF-7D-06
DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Nee
IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.100.0.137
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.100.0.150
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.100.0.201
213.51.144.37
En
Windows 2000 IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: XSTEEL4
Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . :
Knooppunttype . . . . . . .. . . . : Broadcast
IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee

Ethernet adapter LAN-verbinding 2:

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
Fysiek adres . . . . . . . . . . . . : 00-11-D8-F1-E5-8C
DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Nee
IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.100.0.142
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.100.0.150
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.100.0.201
213.51.144.37
Thijmen schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 07:03:
213.51.144.37 is een publieke DNS server, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij! Die zo en zo weghalen.
Dat staat zal zo sinds de vorige systeembeheerder.
Is dat niet gewoon omdat er sommige computers op internet willen browsen?
Eerlijk gezegd zou ik liever gebruik maken van DHCP zodat dit allemaal (ook deze problemen wat ik nu heb) niet nodig is. Maar daar denken sommige mensen binnen het bedrijf anders over...
Doe eens een output van ipconfig /all van de clients die niet werken en welke wel werken.
Hierboven dus de PC's die NIET werken, en hierover die van mij wat WEL werkt:
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: pc160
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: MTECH.NL
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : MTECH.NL

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek PCIe FE Family Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 48-5B-39-D7-F8-A9
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.100.0.130
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.100.0.150
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.100.0.201
213.51.144.37
_H_G_ schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 07:24:
[...]

Wat hierboven bedoeld wordt, denk ik, is het nakijken van de DNS registraties (forward en reverse lookup zones).

Heeft alles een statisch adres? Of draait er ook nog een DHCP server. Welke range betreft die dan? (Vraag me af of het goed ingericht is, gezien de 192.100.0.x range ook niet echt gebruikelijk is)
Er draait ook een DHCP server. Dat is de 3COM firewall direct naast de @home modem.
Zie onderstaande screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/3COM_DHCP.JPG

De eerste dag dat ik hier werkte viel me die vreemde IP range al op. Ik ging er echter vanuit dat de systeembeheerder daar wel een reden voor had. Maar achteraf had ik er gewoon wat van moeten zeggen of 't hem vragen. Maarja, je bent nieuw, je moet alles nog een beetje leren binnen het bedrijf, dus ik hem me maar even stilgehouden. Na een maand "ingewerkt" te zijn stond ik er alleen voor. Ik ben eigenlijk software programmeur, dus er zijn wel een paar netwerk issues die ik nog niet helemaal snap zoals je zult begrijpen ;)
Vandaar ook dat ik natuurlijk heel blij ben met jullie hulp hier!!

Tijdens het doorbladeren van het menu in de 3COM (OfficeConnect) firewall kwam ik dit nog tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/3COM.JPG

XSTEEL4 is één van die computers wat niet werkt, en MOSA-3 is de server waar we 't de hele tijd over hebben. De IP's komen echter totaal niet overeen met wat ze nu hebben. Is het een idee om op "release" te drukken bij deze computers?

[edit]

Ik heb XSTEEL4 en MOSA-3 "gereleased" maar als ik vervolgens de computer wat niet werkt (XSTEEL4) opnieuw aanmeld, dan werkt het nog altijd niet!! Jammer, ik dacht echt iets gevonden te hebben wat misschien de oplossing was....

• _H_G_
nog wat tips:
met het nslookup command (op client) kan je kijken welke dns server er in gebruik is en welk ip adres het oplevert.
met het arp commando kan je kijken of het ip adres naar het juiste mac adres verwijst.
atmoz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:44:
Dat staat zal zo sinds de vorige systeembeheerder.
Is dat niet gewoon omdat er sommige computers op internet willen browsen?
Eerlijk gezegd zou ik liever gebruik maken van DHCP zodat dit allemaal (ook deze problemen wat ik nu heb) niet nodig is. Maar daar denken sommige mensen binnen het bedrijf anders over...
Het hoort eigenlijk zo dat de computers een nslookup doen op je DNS server. Die bepaalt of een externe lookup nodig is (en stuurt de lookup door naar de ingestelde forwarders). Secondary DNS op de clients moet je lezen als: een tweede identieke DNS server.

Verklaart niet echt je problemen doch.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_H_G_ schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:46:
nog wat tips:
met het nslookup command (op client) kan je kijken welke dns server er in gebruik is en welk ip adres het oplevert.
met het arp commando kan je kijken of het ip adres naar het juiste mac adres verwijst.
Als ik "nslookup" op mijn eigen computer (waarop alles wel gewoon werkt) doe dan krijg ik:
*** Can't find server name for address 192.100.0.201: Non-existent domain
Default server: dns.tilbu1.nb.home.nl
Address: 213.51.144.37
Het hoort eigenlijk zo dat de computers een nslookup doen op je DNS server. Die bepaalt of een externe lookup nodig is (en stuurt de lookup door naar de ingestelde forwarders). Secondary DNS op de clients moet je lezen als: een tweede identieke DNS server.

Verklaart niet echt je problemen doch.
Thanks voor de uitleg!
Met deze dingen heb je normaal gesproken nooit zoveel "last" als je DHCP gebruikt toch?!

Ik ben toch wel HEEL erg benieuwd wat nu het probleem was als het straks (hopelijk) eens opgelost is :D

• Oid
  • Niet online

Oid

atmoz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:55:
[...]

Als ik "nslookup" op mijn eigen computer (waarop alles wel gewoon werkt) doe dan krijg ik:

[...]

[...]

Thanks voor de uitleg!
Met deze dingen heb je normaal gesproken nooit zoveel "last" als je DHCP gebruikt toch?!

Ik ben toch wel HEEL erg benieuwd wat nu het probleem was als het straks (hopelijk) eens opgelost is :D
Dat is precies de reden waarom je die @home DNS van je server moet verwijderen.

Overigens kan je met DHCP ook statische adressen uitdelen. Is ook vele malen beheersbaarder.

Maak voor jezelf eens een overzicht van hoe alles in elkaar steekt, zodat je dingen kan gaan uitsluiten.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thijmen schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:19:
[...]

Dat is precies de reden waarom je die @home DNS van je server moet verwijderen.

Overigens kan je met DHCP ook statische adressen uitdelen. Is ook vele malen beheersbaarder.

Maak voor jezelf eens een overzicht van hoe alles in elkaar steekt, zodat je dingen kan gaan uitsluiten.
Oke, dus OVERAL waar ik 213.51.144.37 tegenkom in het HELE bedrijf moet ik dat verwijderen?
Op de server, op de clients, in de firewall en modem, echt overal? Want de firewall/modem zoeken die betreffende DNS server zelf wel op indien nodig, right?

Ik heb nog een screenshot van de server -> Administrative Tools -> DNS:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/DNS.JPG

De computers wat niet werken staan NIET in die lijst.
Moet ik die eens handmatig toevoegen? Of kunnen jullie a.d.h.v. deze info bepalen waar het ergens mis gaat?

Dat ik voor mezelf eens alles op een rijtje moet zetten wat hardware/software/netwerk/etc betreft is inderdaad een goed idee. Dat was ik eerlijk gezegd al langer van plan, maar omdat ik het SUPER druk heb kom ik daar (nog lang) niet aan toe. Ik heb de functie van een al 5 jaar ervaring hebbende "netwerkbeheerder/programmeur/SQL'er/AutoCAD tekenaar/alle-andere-dingen-op-ICT-gebied" (die ook nog eens alles zelf gemaakt heeft in zijn eigen stijl!!!) persoon overgenomen. Ik wist _niets_ van AutoCAD, niet heel veel van netwerken en redelijk wat van programmeren. Met maar een maand inwerktijd kun je je wel voorstellen dat een en ander zich opstapelt. Ik moet eerst eens het (zelfgemaakte) hoofdprogramma wat binnen het bedrijf gebruikt wordt leren kennen, AutoCAD leren tekenen (en programmeren), het bedrijf leren kennen etc... Als er dan zulke dingen met een server misgaan, dan komt dan niet altijd even goed uit ;)

• _H_G_
atmoz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:35:
Oke, dus OVERAL waar ik 213.51.144.37 tegenkom in het HELE bedrijf moet ik dat verwijderen?
Op de server, op de clients, in de firewall en modem, echt overal? Want de firewall/modem zoeken die betreffende DNS server zelf wel op indien nodig, right?
Je DNS server zoekt dat dan op. Daarom moet je ook forwarders instellen in je DNS server (zodat ie onbekende requests door kan sturen). Je kan daar inderdaad het ip adres van je firewall/modem invullen (edit: en in je modem/firewall inderdaad laten staan).

Dat je "OVERAL" in hoofdletters zegt, zegt misschien al genoeg. Leg aan je baas uit dat het oplossen extra lang duurt, door de statische adressen en dat je het met DHCP een stuk sneller had opgelost. Misschien veranderen ze dan van gedachte. Statisch is leuk als alles goed in kaart staat: wat niet het geval is, daar je nu ontdekt dat er een DHCP draait. Ze moeten jou dus maar eens vertellen wat ze willen en jouw je ding laten doen i.p.v. dingen opleggen waarvan ze zelf geen verstand hebben.

Verder ben ik niet zo heel bekend met DNS registratie zonder DHCP. In je screenshot bovenaan staat "register this connection's addressen in DNS", dus zou het moeten werken denk ik (wellicht staat er iets in het logboek van de client waarom die registratie niet lukt).

(edit2: en misschien kan je beter iemand inhuren om het weer op de rails te zetten. Ik zie nu nog wat dingen waardoor het wel zeker is dat het niet goed is ingericht. Niet zozeer met je probleem te maken, maar zal je onderhoud niet gemakkelijker maken)

[ Voor 12% gewijzigd door _H_G_ op 27-01-2011 12:44 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je hebt zo te zien genoeg problemen.

Je netwerk range is zoals op gemerkt geen private range: 192.168.x.x/10.X.X.X/172.32.16.X

De rest van je netwerk is onbekend, maar..

zijn je clients member van het domain?
is zowel de 3com als je server ingericht als DHCP?

Probeer trouwens eens op je clients die het verkeerde adres terug geven op de naam van je server een ipconfig /flushdns en een ipconfig /registerdns

Het is vreemd dat je client zich niet registreren in dns, misschien dat secure dynamic update aanstaat waardoor het niet lukt.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

brid schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:05:

Je netwerk range is zoals op gemerkt geen private range: 192.168.x.x/10.X.X.X/172.32.16.X
offtopic:
Dat is nog een Classful network ID .. Class C om precies te zijn. Maar dan heb je het echt over (in netwerktermen) de prehistorie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks. Ik ga inderdaad ook zorgen dat als het binnenkort allemaal weer draait dat we overschakelen naar DHCP. Een reden wat ik kan bedenken waarom men statische adressen heeft gekozen is omdat het dan makkelijk te regelen is wel wel/geen internet krijgt. Er zijn niet veel mensen in het bedrijf die internet mogen. Dus met vaste IP adressen is dat makkelijk in te stellen in de 3COM firewall. Maar dit zou ook moeten kunnen op basis van MAC adres.
brid schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:05:

De rest van je netwerk is onbekend, maar..

zijn je clients member van het domain?
is zowel de 3com als je server ingericht als DHCP?

Probeer trouwens eens op je clients die het verkeerde adres terug geven op de naam van je server een ipconfig /flushdns en een ipconfig /registerdns

Het is vreemd dat je client zich niet registreren in dns, misschien dat secure dynamic update aanstaat waardoor het niet lukt.
De (meeste) clients loggen inderdaad in op het domein. (die 2 pc's waarmee het misgaat echter niet!)
Misschien staan ze daarom niet vanzelf bij "Users and Computers" in de AD.

Alleen de 3COM firewall is DHCP server. De betreffende server is DC, fileserver, printserver en host voor 1 of 2 netwerkdongels voor tekenpakketten.

ipconfig /flushdns en ipconfig /registerdns heeft niet geholpen op die computer. Ik kan op dit moment maar achter één van de twee pc's wat niet werken om te testen. (de andere is bezet door iemand wat erop werkt, en via een omweg --> via \\192.100.0.201 toch op de netwerkshares kan)

Inmiddels zijn ook de nieuwe hardeschijven hier, dus die ga ik eerst eens in de server bouwen zodat we op dat gebied niet meer "aan een zijden draadje" hangen.

Ik ben wat het IP / gedeelde mappen / printers probleem betreft nog niets verder eigenlijk. Toch wel een ernstig probleem kan ik dus wel stellen. Hopelijk krijg ik het voor morgenmiddag aan de praat, dan heb ik tenminste een relax weekend :)

Verwijderd

"Misschien staan ze daarom niet vanzelf bij "Users and Computers" in de AD."

Dit word sowieso niet automatisch geregeld, dit moet je handmatig toevoegen ;)

Heeft de vorige Systeembeheerder geen Systeemdocumentatie achtergelaten ? |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 14:44 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:43:
"Misschien staan ze daarom niet vanzelf bij "Users and Computers" in de AD."

Dit word sowieso niet automatisch geregeld, dit moet je handmatig toevoegen ;)
Hmzz, vreemd...
Ik heb laatst namelijk een aantal nieuwe computer geïnstalleerd, en na het aanmelden op het domein stonden ze vanzelf bij "Users and Computers" (meen ik!!) ben er 99,99 procent zeker van! Ik dacht namelijk dat dit ook niet zo was, en het viel me dus juist op dat ze er ineens bij stonden. Maar ik zou me kunnen vergissen natuurlijk...
Heeft de vorige Systeembeheerder geen Systeemdocumentatie achtergelaten ? |:(
Weinig tot niets (op dit gebied) eigenlijk. Beetje jammer inderdaad.
Daarmee kom ik nu grandioos op de koffie. Er zijn nog wel meer dingen die niet kloppen of niet werken zoals het hoort, maarja ik wil hier natuurlijk niet teveel "onrust stoken". Zeker omdat ik hier nog niet zo lang zit ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Atmoz op 27-01-2011 16:10 ]

• _H_G_
atmoz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 15:11:
Hmzz, vreemd...
Ik heb laatst namelijk een aantal nieuwe computer geïnstalleerd, en na het aanmelden op het domein stonden ze vanzelf bij "Users and Computers" (meen ik!!) ben er 99,99 procent zeker van! Ik dacht namelijk dat dit ook niet zo was, en het viel me dus juist op dat ze er ineens bij stonden. Maar ik zou me kunnen vergissen natuurlijk...
Yep, maar je zei dat de twee computers met problemen niet op het domein zitten. Die zullen er dus niet automatisch inkomen (zou gek zijn als dat wel gebeurt). Ik neem aan dat die twee in een werkgroep zitten en dezelfde naam/wachtwoord ook op het domein bestaat (anders lijkt me dat het voor de stroomstoring ook niet heeft gewerkt).

Je zal toch zelf wat onderzoek moeten doen. Als je zo'n forward DNS screenshot plaatst, ga je dan ook niet nadenken waarom er verschillende namen aan eenzelfde ip-adres zijn gekoppeld? Of waarom een nslookup geen naam kan vinden voor ip adres 192.100.0.201? Of waarom er geen DNS suffix in je ipconfig /all staat? Of waarom er DHCP entries staan in je firewall?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_H_G_ schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:00:
[...]

Yep, maar je zei dat de twee computers met problemen niet op het domein zitten. Die zullen er dus niet automatisch inkomen (zou gek zijn als dat wel gebeurt). Ik neem aan dat die twee in een werkgroep zitten en dezelfde naam/wachtwoord ook op het domein bestaat (anders lijkt me dat het voor de stroomstoring ook niet heeft gewerkt).
Klopt allemaal!
Je zal toch zelf wat onderzoek moeten doen. Als je zo'n forward DNS screenshot plaatst, ga je dan ook niet nadenken waarom er verschillende namen aan eenzelfde ip-adres zijn gekoppeld? Of waarom een nslookup geen naam kan vinden voor ip adres 192.100.0.201? Of waarom er geen DNS suffix in je ipconfig /all staat? Of waarom er DHCP entries staan in je firewall?
Jazeker ga ik daarover nadenken. Maar je kunt je voorstellen dat het allemaal zéér hectisch is.
(remember de 2 HD crashes? >:) ) het verbaast me nog dat ik nog redelijk goed kan slapen... Het is niet niks om hier systeembeheerder te zijn tussen 40 man die willen doorwerken en dus zitten te drammen om door te kunnen, waar veel hardware kapot gaat en waar een ernstig DNS probleem optreedt... Ik ben al 2 dagen niets anders aan het doen om het werkend te krijgen, en daar hoort absoluut ook onderzoek bij. Maar ik weet er niet zoveel vanaf als jullie allemaal hier. Vandaar dat ik uiteraard hier naar hulp vraag (en krijg) _/-\o_

Nog wat geprobeerd:

Als ik één van de computers welke niet werken wil lid maken van het domein, dan krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/add_domain_fout.JPG

Tevens heb ik op de server in "DNS" gezien dat er geen "Reverse Lookup Zones" zijn geïnstalleerd.
Is dat goed zo? Want daardoor kan ik geen nieuwe host toevoegen bij de "Forward Lookup Zones" met het vinkje "Create associated pointer (PTR) record" (wat ik volgens deze pagina eens kan proberen: http://technet.microsoft....8WS.10%29.aspx#BKMK_winui )

• Oid
  • Niet online

Oid

atmoz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:35:
[...]

Ik ken verder de omgeving niet, en ik hoor je ergens iets zeggen over computers die wel of niet op internet mogen adhv deze DNS gegevens, ja dan zou ik het niet zomaar overal verwijderen.

In elke Windows Domein, Active Directory, zet ik altijd alleen maar interne DNS servers omdat deze jouw omgeving kennen, wil je naar buiten toe dan kan dat via de root hints of je kan op je DNS server een forward aanmaken naar 213.51.144.37 (zeg maar om te resolven wat niet te vinden is binnen je omgeving)

Dat je firewall/router/modem (192.168.0.150) wel een verwijzing heeft naar 213.51.144.37 maakt niet echt uit, deze is (voorzover ik dat kan zien) alleen de gateway.

Verder zal je een stappen plannetje moeten maken.

Ik zou zeggen stap 1 is om de computer die wel in het domein zitten (dus in Active Directory Users & Computers zichtbaar zijn) met nslookup de juiste DNS server(192.168.0.201) + domein (MTECH.nl) voor hun neus krijgen
Stap 2 computers die niet in het domein zitten testen en herstellen, kijk wat hun nslookup doet, wat doet een ping naar de DNS naam van de server, of van het domein, wat doet een traceroute naar het IP-adres van de server. Eventueel Switch vervangen (door stroom uitval overleden? lijkt misschien niet zo maar switch altijd goed testen)
Stap 3, vervolg stappen maken om het netwerk "op te schonen" (DHCP beheer in kaart brengen)

Heeft die 3com toevallig ook een ingebouwde DNS server?

In ieder geval succes!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thijmen schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:27:
Ik ken verder de omgeving niet, en ik hoor je ergens iets zeggen over computers die wel of niet op internet mogen adhv deze DNS gegevens, ja dan zou ik het niet zomaar overal verwijderen.

In elke Windows Domein, Active Directory, zet ik altijd alleen maar interne DNS servers omdat deze jouw omgeving kennen, wil je naar buiten toe dan kan dat via de root hints of je kan op je DNS server een forward aanmaken naar 213.51.144.37 (zeg maar om te resolven wat niet te vinden is binnen je omgeving)

Dat je firewall/router/modem (192.168.0.150) wel een verwijzing heeft naar 213.51.144.37 maakt niet echt uit, deze is (voorzover ik dat kan zien) alleen de gateway.
Oke thanks!
Verder zal je een stappen plannetje moeten maken.

Ik zou zeggen stap 1 is om de computer die wel in het domein zitten (dus in Active Directory Users & Computers zichtbaar zijn) met nslookup de juiste DNS server(192.168.0.201) + domein (MTECH.nl) voor hun neus krijgen
Stap 2 computers die niet in het domein zitten testen en herstellen, kijk wat hun nslookup doet, wat doet een ping naar de DNS naam van de server, of van het domein, wat doet een traceroute naar het IP-adres van de server. Eventueel Switch vervangen (door stroom uitval overleden? lijkt misschien niet zo maar switch altijd goed testen)
Stap 3, vervolg stappen maken om het netwerk "op te schonen" (DHCP beheer in kaart brengen)
Ik ben inmiddels al een hele grote stap verder. ( gisteren was 't overuren draaien :o )
De 2 computers die ik niet aan het werk kreeg draaien nu als een zonnetje.
Via deze link: http://technet.microsoft....29.aspx#BKMK_DomainMember

kwam ik dit tegen:
Other Issues

If a particular name does not work in a snap-in or wizard the first time that you try it, try both the NetBIOS name and the fully qualified domain name (FQDN). For example, if Contoso.com is the FQDN of your domain and you type Contoso the first time and that fails, try using Contoso.com the second time. The same is true for servers. If you type server1 the first time and that fails, try using server1.contoso.com the second time.
Via "Systeemeigenschappen" en "Computernaam" heb ik de computers aan het domein gehangen. Niet MTECH (zoals ik dat voorheen ALTIJD deed) maar MTECH.NL ---> en het werkt _/-\o_
De computers loggen in, draaien het loginscript en krijgen gedeelde mappen + printers toegewezen!!

Bijna alles loopt dus weer.
Alleen nog dat printer/copy/fax apparaat en een A0 scanner.
Die eerste zet de gescande bestanden op \\mosa-3\scanner.
Maar door de DNS problemen werkt dat niet meer.
Ik heb daarom een nieuwe share op een andere computer gemaakt, en daarnaartoe verwezen.
Dat werkt dus weer netjes.

Rest dus nog die A0 scanner. Die verwijst nog alijd naar \\mosa3\scanner
Ik ben bang dat ik dat niet zo 1, 2, 3 krijg aangepast op die scanner. (oud apparaat, weinig documentatie)
Wat kan ik nog proberen om die share werkend te krijgen?
Heeft die 3com toevallig ook een ingebouwde DNS server?

In ieder geval succes!
Nope, die 3COM heeft geen DNS server ingebouwd.
En thanks voor de hulp.

[edit]

Op de server is er ook nog een probleem. Die vind zijn eigen netwerkshares niet meer.
Als ik daar het loginscript (grouplogon.vbs) opstart komt deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/script_error.JPG

Hieronder het hele loginscript...
Vetgedrukt is het gedeelte waar het fout begint te gaan, dus bij het aanmaken van de "G" drive.
Option Explicit

Dim objGroupList, objUser, strGroup, objNetwork, strNTName
Dim strNetBIOSDomain

' NetBIOS Domain name.
strNetBIOSDomain = "MTECH"

Set objNetwork = CreateObject("Wscript.Network")

' Loop required for Win9x clients during logon.
strNTName = ""
On Error Resume Next
Do While strNTName = ""
strNTName = objNetwork.userName
Err.Clear
If Wscript.Version > 5 Then
Wscript.Sleep 100
End If
Loop
On Error GoTo 0

' Bind to the user object in Active Directory with the WinNT provider.
Set objUser = GetObject("WinNT://" & strNetBIOSDomain & "/" _
& strNTName & ",user")

' Map a drive if the user is a member of the group.

strGroup = "IEDEREEN" 'Iedereen
If IsMember(strGroup) Then
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "G:", "\\MOSA-3\SCANNER", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "G:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "G:", "\\MOSA-3\SCANNER", False
End If

On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "I:", "\\MOSA-3\USERS", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "I:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "I:", "\\MOSA-3\USERS", False
End If
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "M:", "\\MOSA-3\APPS", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "M:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "M:", "\\MOSA-3\APPS", False
End If
' On Error Resume Next
' objNetwork.MapNetworkDrive "Z:", "\\MOSA-3\CDFOON", False
' If Err.Number <> 0 Then
' On Error GoTo 0
' objNetwork.RemoveNetworkDrive "Z:", True, False
' objNetwork.MapNetworkDrive "Z:", "\\MOSA-3\CDFOON", False
' End If
On Error GoTo 0
End If

strGroup = "ADM" 'ProjectAdministratie
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "K:", "\\MOSA-3\BWKPROJECT", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "K:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "K:", "\\MOSA-3\BWKPROJECT", False
End If
On Error GoTo 0
End If

strGroup = "BOEKHOUDING" 'Boekhouding
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "N:", "\\MOSA-3\BOEKHOUDING", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "N:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "N:", "\\MOSA-3\BOEKHOUDING", False
End If
On Error GoTo 0
End If

strGroup = "DEV" 'Software development
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "L:", "\\MOSA-3\DEV", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "L:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "L:", "\\MOSA-3\DEV", False
End If
On Error GoTo 0
End If

strGroup = "BWK" 'Mosatech Ingenieursburo BV
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "T:", "\\MOSA-3\BWKActueel", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "T:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "T:", "\\MOSA-3\BWKActueel", False
End If
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "U:", "\\MOSA-3\BWKBackup", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "U:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "U:", "\\MOSA-3\BWKBackup", False
End If
'On Error Resume Next
'objNetwork.MapNetworkDrive "V:", "\\MOSA-3\BBS", False
'If Err.Number <> 0 Then
' On Error GoTo 0
' objNetwork.RemoveNetworkDrive "V:", True, False
' objNetwork.MapNetworkDrive "V:", "\\MOSA-3\BBS", False
'End If
On Error GoTo 0
End If

strGroup = "WTB" 'LEC BV
On Error Resume Next
'''''' objNetwork.addwindowsprinterconnection "\\MOSA-3\HPLJ6P_LEC"
objNetwork.MapNetworkDrive "P:", "\\MOSA-3\WTBActueel", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "P:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "P:", "\\MOSA-3\WTBActueel", False
End If
On Error Resume Next
objNetwork.MapNetworkDrive "Q:", "\\MOSA-3\WTBBackup", False
If Err.Number <> 0 Then
On Error GoTo 0
objNetwork.RemoveNetworkDrive "Q:", True, False
objNetwork.MapNetworkDrive "Q:", "\\MOSA-3\WTBBackup", False
End If
On Error GoTo 0
End If

' Clean up.
Set objGroupList = Nothing
Set objUser = Nothing
Set objNetwork = Nothing

Function IsMember(strGroup)
' Function to test for user group membership.
' strGroup is the NT name (sAMAccountName) of the group to test.
' objGroupList is a dictionary object, with global scope.
' Returns True if the user is a member of the group.

If IsEmpty(objGroupList) Then
Call LoadGroups
End If
IsMember = objGroupList.Exists(strGroup)
End Function

Sub LoadGroups
' Subroutine to populate dictionary object with group memberships.
' objUser is the user object, with global scope.
' objGroupList is a dictionary object, with global scope.

Dim objGroup
Set objGroupList = CreateObject("Scripting.Dictionary")
objGroupList.CompareMode = vbTextCompare
For Each objGroup In objUser.Groups
objGroupList(objGroup.name) = True
Next
Set objGroup = Nothing
End Sub
Als ik "handmatig" naar \\mosa-3\scanner ga krijg ik de melding:

\\mosa-3\scanner is not accessible
The network path was not found

Dus de server kan zijn eigen shares niet meer zien.
Probleem met rechten? (ineens gekomen door het opnieuw opstarten / DNS probleem?)

[ Voor 47% gewijzigd door Atmoz op 28-01-2011 10:48 ]

Verwijderd

Kloppen de rechten nog wel van die Share? Wat nou als je de share verwijderd en opnieuw aanmaakt?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:28:
Kloppen de rechten nog wel van die Share? Wat nou als je de share verwijderd en opnieuw aanmaakt?
De share werkt nu ineens wel weer... Tenminste, als ik er op mijn eigen pc naartoe ga krijg ik gewoon verbinding... (ik heb wel vandaag wat oude DNS records verwijderd, dus het kan daaraan liggen)

-----------------

Het grootste probleem wat er nu nog speelt is dat ik op de server zelf niet naar de gedeelde mappen in het netwerk kan gaan.

Een pc met als naam PC102 en IP adres 192.100.0.252 heeft allerlei data erop staan waar iedereen bij mag. Het backupprogramma wat op de server draait maakte hier 's nachts altijd een backup van.
Maar omdat \\PC102 niet meer bereikbaar is voor de server, kan dat niet meer gebackupped worden, en krijg ik van het (Veritas) backupprogramma een foutmelding.

Alle andere PC's in het netwerk kunnen die \\PC102 wel gewoon bereiken....
Wat kan ik hier nog aan doen?

Ik heb alvast het DNS record van PC102 / IP: 192.100.0.252 verwijderd, en opnieuw aangemaakt. Maar dat heeft nog geen nut gehad.

Pingen vanaf de server gaat wel goed: zowel naar PC102 als naar het IP

Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen tekkelen?

[edit]

In netwerkomgeving (op de server) ziet de server geen enkel apparaat meer, behalve zichzelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 02-02-2011 15:46 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Is hij op IP-adres wel bereikbaar \\ip ?

En ik zou die tweede Dns server op die machines maar aanpassen zie ook deze post :
lamko in "\[2008R2] Meerdere Dns servers of Conditi..."

Het is alleen gewoon veel handiger om alles op dhcp te zetten en de dns door de dhcp server te laten regelen !

[ Voor 95% gewijzigd door lamko op 02-02-2011 17:18 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
lamko schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:47:
Is hij op IP-adres wel bereikbaar \\ip ?
Sorry voor de onvolledigheid van mijn vorige post.
Ik dacht alles erin te hebben gezet... Maar nee: op de server kan ik die pc ook niet bereiken via \\192.100.0.252
En ik zou die tweede Dns server op die machines maar aanpassen zie ook deze post :
lamko in "\[2008R2] Meerdere Dns servers of Conditi..."

Het is alleen gewoon veel handiger om alles op dhcp te zetten en de dns door de dhcp server te laten regelen !
Ik heb nu alleen nog maar het IP adres van de server (192.100.0.201) bij DNS servers in IPconfiguratie staan. Zowel op de server zelf als op de clients...

DHCP gaat zeker nog een keer ingevoerd worden. Maar daar moet eerst een plan voor gemaakt worden, en meer tijd voor zijn. Dit probleem zou toch in principe niet zo heel moeilijk hoeven te zijn zou je denken...

Denken jullie dat het nut zou hebben om de server te rebooten? Zouden er dan bepaalde instellingen "wijzigen" of "omspringen" zodat de shares op de server zelf weer zichtbaar zijn?

• lamko
Dit zijn eigenlijk de symptomen dat er iets met de master browser server aan de hand is, die zorgt er namelijk voor dat je netwerkomgeving gevuld wordt. De browser service maakt gebruik van netbios over tcp/ip en dit is het protocol voor computers die niet in het domein zitten. Het zou heel goed kunnen zijn dat er twee browser masters zijn waardoor het spul over zijn nek gaat. Met de twee linkjes hier onder zul je denk ik wel verder komen.

Het Microsoft verhaaltje :
Troubleshooting the Microsoft Computer Browser Service

En hier een meer praktisch verhaal wat dan wel op Xp clients gebaseerd is maar het idee is hetzelfde :
http://www.techspot.com/vb/topic106418.html

En hier een theoretisch stukje over de browser service
http://technet.microsoft..../cc737661%28WS.10%29.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door lamko op 03-02-2011 15:57 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks, dat "browstat" tooltje had ik me vanmorgen al uit de support.cab file (Windows 2000 CD) gehaald.
Daarmee heb ik "browstat status" gedaan, en wat me dan opvalt is dat er vanalles wordt weergegeven over

\Device\NwlinkNb en \Device\NwlnkIpx maar niets over \Device\NetBT_Tcpip_{6F1834CD-B427-47E5-95B2-21B530F5E609} (en dat laatste zou wel moeten volgens mij!!)

Ook die register-key's (MaintainServerList + IsDomainMaster) aanpassen wilt niet helpen.
Iemand van DELL (ben zeer tevreden met hun (terugbel)service trouwens!!) heeft me zojuist weer teruggebeld hierover, en ging dit nog eens verder uitzoeken, dus hopelijk snel positief nieuws.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik het verder nog zou moeten zoeken. Zou Microsoft hier ook nog ondersteuning voor geven? (tegen betaling, telefonisch i.c.m. Windows 2000 server SP4) ??
Hoe doen andere bedrijven dit? Zijn er mensen die alles op dit gebied weten, die langs komen ofzo?

• lamko
Als je het netbios device niet ziet lijkt me dat dat gewoon stuk is ! En tcp/ip verwijderen en opnieuw installeren zou dat moeten verhelpen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
lamko schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:18:
Als je het netbios device niet ziet lijkt me dat dat gewoon stuk is ! En tcp/ip verwijderen en opnieuw installeren zou dat moeten verhelpen.
Oke, dan dat is dus sowieso iets wat pas na werktijd kan omdat alle verbindingen (netwerkshares, printers, licentie dongels, etc...) er dan zeker uit liggen. Hetzelfde effect als met een restart bijna.

In de tussentijd kwam ik dit nog tegen:
Have you got 2 network cards? I caused this problem on my network by enabling both, then one of my clients became the master browser. Check your event logs. I read every MS article trying to solve it, but I never sorted it out so I just disabled the one card again.
If there are 2 network cards Open Network Connections -> Advanced menu -> Advanced settings Check the order of your cards
bron: http://www.tek-tips.com/v...ad.cfm?qid=1540238&page=7

Er zitten inderdaad 2 NIC's in de server. En ik heb de kabel ook van de ene in de andere gedaan vlak na de powerdown, maar de andere staat "disabled" dus zou dat niet mogen uitmaken (als ik die tekst goed begrijp). Ik kan dit helaas ook niet direct testen omdat Windows vraagt om een restart... Jammer, want dit zijn toch dingen wat er HEEL veel mee te maken hebben, en de kans dus groot is dat het opgelost zou kunnen worden.

• lamko
Die heeft in ieder geval nog een netbios protocol device, jij zit nog een stapje lager !

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Helaas zijn de problemen nog niet helemaal opgelost. (nog bedankt lamko, voor je DM!)

Vorige week is de stroom weer uitgevallen en vlak erna kwam ik erachter dat er een switch defect was. Of het nu kwam door de stroomuitval, of dat de stroomuitval door de kapotte switch is gekomen weet ik niet, maar ik heb de switch inmiddels vervangen. Dat gedeelte werkt dus gelukkig weer...

Even later ontstond er een groot print-probleem. Het hele bedrijf kon niet meer printen. Bij "services" heb ik geprobeerd de service "Print Spooler" te herstarten, maar dit wilde niet. Volgens mij hing de service "Print Server for Macintosh" vast, waardoor de Print Spooler Service niet wilde/kon herstarten. Ik weet niet (denk zelf van niet) of dit probleem direct te maken heeft met de defecte switch, maar ik moest de server toen opnieuw opstarten.

Toen die opnieuw opgestart was kreeg ik weer die vervelende melding:

"a duplicate name exists on the network"

Uiteraard heb ik maar één computer (de betreffende server) met deze naam, dus de error is niet direct wat het lijkt... Wel is het zo dat ik bij DNS Services vanmorgen dit heb gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosatech.com/a_duplicate_name_fout.JPG

(same as parent folder) + MOSA-3 (naam v/d server) met beide IP 192.100.0.201

Waarschijnlijk hoort dit gewoon zo, maar ik wilde het toch even checken. Dus: hoort dit zo?
En wat kan ik nog meer doen om dit probleem op te lossen? Hierdoor kan de server namelijk weer geen shared mappen op de andere computers bereiken. (andersom kan gelukkig wel nog gewoon!!!!)

• _H_G_
Dat hoort zo. Als je "ping mtech.nl" doet, dan krijg je 192.100.0.201 (tenminste, als je de andere DNS server uit je ip instellingen hebt gehaald, anders krijg je misschien de internetversie van mtech.nl).

Misschien eens samenvatten wat er nu gebeurt is:
- staat die DHCP server van de firewall uit?
- kan die server en probleem werkstation van eerder elkaar nu wel pingen?
- nog eens een ipconfig /all van de server en een client toevoegen?

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:51
atmoz schreef op maandag 21 februari 2011 @ 08:31:
"a duplicate name exists on the network"

Uiteraard heb ik maar één computer (de betreffende server) met deze naam, dus de error is niet direct wat het lijkt...
Weet je dat wel 100% zeker?

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_H_G_ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 10:59:
Dat hoort zo. Als je "ping mtech.nl" doet, dan krijg je 192.100.0.201 (tenminste, als je de andere DNS server uit je ip instellingen hebt gehaald, anders krijg je misschien de internetversie van mtech.nl).
Oke!
Ik krijg als ik "ping mtech.nl" doe inderdaad netjes reactie van 192.100.0.201 terug.
Misschien eens samenvatten wat er nu gebeurt is:
- staat die DHCP server van de firewall uit?
- kan die server en probleem werkstation van eerder elkaar nu wel pingen?
- nog eens een ipconfig /all van de server en een client toevoegen?
-DHCP server v/d firewall staat nog aan omdat er enkele PC's in het netwerk een IP krijgen toegewezen op basis van MAC adres, maar die DHCP range kan geen conflicten met de statische IP adressen krijgen omdat die veel lager zit. Namelijk: (192.100.0.1 t/m 192.100.0.100) De computers met statische adressen beginnen pas bij 192.100.0.130

-De server en één van de (voorheen) probleemstations kunnen elkaar netjes pingen (zowel op naam als op IP)

-IP config van de server:
Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : MOSA-3
Primary DNS Suffix . . . . . . . : MTECH.NL
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : MTECH.NL

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 MT Server Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0E-0C-37-22-B6
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.100.0.201
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.100.0.150
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.100.0.201
IP config van een werkstation:
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: pc160
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: MTECH.NL
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : MTECH.NL

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek PCIe FE Family Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 48-5B-39-D7-F8-A9
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.100.0.130
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.100.0.150
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.100.0.201
213.51.144.37
De DNS server met 213.51.144.37 (1 regel hierboven) heb ik zojuist verwijderd omdat ik die vergeten was weg te halen... (is de DNS server van onze @home verbinding, en daar hebben we het eerder al over gehad dat die eruit moest)
Ja. 100% :) Alleen de server heet MOSA-3 verder *NIETS* in het hele netwerk.
Zou deze melding ook kunnen komen als de server (direct na het booten) ziet dat er in de DNS entry's andere PC's zijn die er dubbel in staan? Want ik heb vanmorgen weer 2x een dubbele entry eruit gegooid (vanuit die screenshot die ik eerder vandaag poste!)

• _H_G_
atmoz schreef op maandag 21 februari 2011 @ 11:33:
-DHCP server v/d firewall staat nog aan omdat er enkele PC's in het netwerk een IP krijgen toegewezen op basis van MAC adres, maar die DHCP range kan geen conflicten met de statische IP adressen krijgen omdat die veel lager zit. Namelijk: (192.100.0.1 t/m 192.100.0.100) De computers met statische adressen beginnen pas bij 192.100.0.130
Daar staat ook een MOSA-3 in, met 192.100.0.73 (al had je die released zover ik begrijp).

Misschien zitten/zaten er twee netwerkkaarten in? (De ipconfig/all was toch compleet? of alleen een stukje gekopïeerd). Zie bijv: http://www.online-tech-ti...he-network-windows-error/ (weet zo niet of dat ook voor 2000 geldt)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_H_G_ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:59:
[...]

Daar staat ook een MOSA-3 in, met 192.100.0.73 (al had je die released zover ik begrijp).
Klopt. Die stond er inderdaad eerst in, maar heb ik direct verwijderd!
Misschien zitten/zaten er twee netwerkkaarten in? (De ipconfig/all was toch compleet? of alleen een stukje gekopïeerd). Zie bijv: http://www.online-tech-ti...he-network-windows-error/ (weet zo niet of dat ook voor 2000 geldt)
Er zitten inderdaad 2 netwerkkaarten in. Uit de TS:
De netwerkkabel zat in de andere netwerkkaart dan diegene waar de melding over ging.
Ik heb dus de netwerkkaart waar de kabel altijd ingezeten heeft gedisabled, en de andere (waar bovenstaande melding over gaat) geactiveerd en een hetzelfde statische IP adres aan toegekend.
De IPCONFIG /ALL was inderdaad helemaal compleet. Die andere NIC is gewoon uitgeschakeld, dus daarom zul je die niet zien. Volgens de website wat je me geeft zou het probleem wel eens daar aan kunnen liggen. Ik had enkele weken geleden DELL op de hoogte gebracht van de 2 NIC's, maar die zeiden dat dat het probleem niet kon zijn...

• _H_G_
Inderdaad ja. Je had meerdere problemen. Maar zo te horen is dt dus nog het enigste.

Je was zelf al een heel eind denk ik:
atmoz schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:45:
Thanks, dat "browstat" tooltje had ik me vanmorgen al uit de support.cab file (Windows 2000 CD) gehaald.
Daarmee heb ik "browstat status" gedaan, en wat me dan opvalt is dat er vanalles wordt weergegeven over

\Device\NwlinkNb en \Device\NwlnkIpx maar niets over \Device\NetBT_Tcpip_{6F1834CD-B427-47E5-95B2-21B530F5E609} (en dat laatste zou wel moeten volgens mij!!)
..
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik het verder nog zou moeten zoeken. Zou Microsoft hier ook nog ondersteuning voor geven? (tegen betaling, telefonisch i.c.m. Windows 2000 server SP4) ??
Hoe doen andere bedrijven dit? Zijn er mensen die alles op dit gebied weten, die langs komen ofzo?
Je kan eens een screenshot plaatsen van de eigenschappen van je LAN instelling. Wellicht draai je allerlei protocols die je niet eens nodig hebt (ipx/netbeui). Of je netwerk gebruikt ze juist wel. Het zal toch voornamelijk zelf uitzoeken zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

NwLink?

Waarom zit daar een Netware client op? Oh enne Win2k Server is al uit z'n Extended Support gevallen dus vergeet het maar om daar MS nog voor te bellen.
Zelfs een fortune500 klant mag met de billen bloot qua geld als ze daar support voor willen, laat staan een MKB klantje die vier (!) generaties ServerOS achterloopt.

[ Voor 74% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 00:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1