• guido73
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09-2024
Mijn pc (Intel I7, MSI X58 PRO-E - Socket 1366, NVIDIA GeForce 230) is nu anderhalf jaar oud maar gaf op een gegeven moment ineens blue screens met als foutmelding

MEMORY_MANAGEMENT

Technical Info:

***STOP: 0x0000001A

Na een aantal reboots was ik het zat, heb ik toen mijn c: schijf geformatteerd en wilde windows opnieuw installeren .. nou biedt Windows bij setup een memtest optie. Die heb ik gerund en die gaf aan dat er 'hardware problemen' waren.

Ik heb toen alle 3 dimmetjes er uit gehaald (heb 3 x 2 gb) en mijn plan was om ze er 1 voor 1 in te doen en de memtest te herhalen zodat ik kon zien of 1 van de drie kapot was. Officieel gedaan, stroom er af, even gewacht tot ledjes op mainboard uit waren, sokken uit, mezelf ontladen aan verwarming etc.

Twee dimms eruit gehaald, daarna startte ik de pc toen op en toen gaf ineens mijn vga kaart problemen. Elk karakter in dos mode had horizontale streepjes, bitmaps werden niet goed weergegeven, en het windows opstartscherm ziet er ook vreemd uit met verkeerde kleuren, strepen etc. Bij opstarten krijg ik rotzooi op mijn scherm, karakters zijn vervormd of er staat allemaal garbage.

Helaas heb ik geen 2e pc waar ik mee kan testen of het aan het geheugen, het mainboard of mijn vga kaart ligt ... klopt het dat het waarschijnlijk aan mijn mainboard ligt? Ik ben een beetje bang dat ik een nieuw mainboard haal, en dat het dan mijn vga kaart blijkt te zijn oid.. Is er misschien een methode om dit te bepalen? Ik ken niemand met een game pc waar ik ff kan testen.. (heeft specifieke voeding nodig, mijn huidige heeft zo'n 700w ding)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:39

D4NG3R

kiwi

:)

Memtest86+ op een CD/DVD branden, en deze tijdens het opstarten afspelen. De ingebouwde test van MS is grofweg gezegt "bagger".

ISO voor op CD/DVD

Je krijgt een memory stopcode, dan is het 1e wat je gaat testen natuurlijk je geheugen ;) ...

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2011 11:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zoals D4NG3R hierboven zegt is die test van MS niet van goede kwaliteit. heb je je pc wel eens overgeclockt? want het ziet er uit alsof je pc onstabiel is. Dat kan komen door het overclocken van je computer. Ik weet niet of je dat wel eens hebt gedaan, maar je kan altijd even je cmos resetten met je jumper. Dan reset je namelijk je bios. Als je niet weet hoe dat moet is hier een instructiefilmpje YouTube: How to Clear CMOS ?
(niet dat ik je n00b vind hoor ;) )

Persoonlijk denk ik dat je een kapotte ram module te pakken hebt. Als je al je reepjes ram er weer in doet, hou je dan die vage strepen en kleuren (genaamd artifacts)? Dan zou het wel kunnen dat er iets kapot is. Die artifacts kunnen komen omdat je geheugen op een lagere snelheid werkt omdat je maar 1 reepje (single channel) in je pc hebt, terwijl hij gewend is er 3 (tripple channel) te hebben.

Probeer dus eens om al je ram geheugen er weer goed in te doen, draai memtest86+ en post hier het resultaat. (indien mogelijk met foto's, want plaatjes zeggen meer dan praatjes)
verder veel succes!

• Gekko12482
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Stop 0x1A is een ram-error, dus dat lijkt me het eerste om naar te kijken. Ondanks de artifacts, ga gewoon even je ram modules testen met Memtest86+. De module(s) die de test passeert (passeren) houd je daarna even in je pc. Als je dan nog articfacts blijft ondervinden, is waarschijnlijk ook je videokaart vervelend aan't doen. Misschien is er wel een tweaker in de buurt van Gouda die jou een videokaart kan lenen, anders zoek je even bij V&A of er nog een goedkoop kaartje is met een pci-e slot. Maar ga eerst maar eens modules testen, daarna zien we wel of er nog meer aan de hand is ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het hoeft niet persee het intern geheugen te zijn van de pc zelf maar kan ook net zo goed het videoram zijn en eerlijk gezegd met al die articfacts en vervormde letters lijkt mij dat het toch richting videokaart gezocht moet worden.

• Gekko12482
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Weet je dat zeker dat het ook videogeheugen kan zijn? Ik heb eigenlijk nog nooit van een 0x1A error gehoord die door een videokaart werd veroorzaakt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gekko12482 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:21:
Weet je dat zeker dat het ook videogeheugen kan zijn? Ik heb eigenlijk nog nooit van een 0x1A error gehoord die door een videokaart werd veroorzaakt.
Zekers kan je videoram ook kapot zijn dus ik zou toch eens uitproberen met een andere videokaart, vooral omdat je artifacts ziet verschijnen en streepjes in de letters zou dit mij dus niets verwonderen.
Pagina: 1