Sata controller met harddrive spin-down functionaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-01 09:41
Bestaat dit? Ik heb een zuinige thuisserver die ik wil uitbreiden met wat extra sata poorten maar ik wil dat de drives, die soms maar 1 keer per dag gelezen worden op standby kunnen worden gezet.

Met mijn onboard schijven is dit gewoon een windows instelling, maar mijn huidige kaart negeert dit.

Kent iemand een kaart die via windows (of via de meegeleverde software) deze functionaliteit biedt?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kaart?

Je bedoelt een extra SATA-controller op PCI/PCI-e? Welke controllers heb je op het oog, je budget, gevonden info?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Phorze
Zie topictitel: Sata controller, interface geen voorkeur PCI / PCIe.

Merk heb ik in principe ook geem voorkeur, zolang hij maar over de aangegeven spin-down functie beschikt. RAID functionaliteit is geen vereiste. Budget is max 200 euro, al lijkt me dat vrij overdreven voor mijn doeleinden. Een supersnelle raidkaart heb ik dus niet nodig.

Verdere gevonden info is er dus niet, omdat fabrikanten deze functionaliteit blijkbaar niet in de specs zetten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Phorze schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 12:07:
Zie topictitel: Sata controller, interface geen voorkeur PCI / PCIe.
99.9% van alle moederborden heeft een SATA-controller on-board vandaar mijn vraag over "kaart?". Je zoekt dus, naast je moederbord, een extra SATA-controller die spindown ondersteunt.
Merk heb ik in principe ook geem voorkeur, zolang hij maar over de aangegeven spin-down functie beschikt. RAID functionaliteit is geen vereiste. Budget is max 200 euro, al lijkt me dat vrij overdreven voor mijn doeleinden. Een supersnelle raidkaart heb ik dus niet nodig.

Verdere gevonden info is er dus niet, omdat fabrikanten deze functionaliteit blijkbaar niet in de specs zetten.
Hoeveel schijven moeten erop worden aangesloten? Moet dat specifiek/gewenst SATA150/SATA300/SATA600 zijn? Moeten /mogen er RAID-modi ondersteund worden?

Als ik google op "raid controller spin down" kom ik hier al op de eerste 10 resultaten 2 bedrijven tegen die RAID/SATA-controllers maken en dat dus blijkbaar op hun site hebben vermeld.

/edit: de heren van webconnexxion zijn over het algemeen goed ingelicht en volgens de reviews een betrouwbare zaak; als je dan toch al een budget hebt, kunnen zij misschien 100% gepast advies geven?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 26-01-2011 12:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Spindown is een functie van je hardeschijf, wat communiceert via ATA. Dat werkt dus op elke IDE en AHCI controller.

Als je staggered spinup wilt, wordt het een ander verhaal. Dan moet je ook je SATA power connectors aanpassen of gaatjes gaan boren, om te voorkomen dat je schijven bij het inschakelen van de stroom direct opspinnen.

Wat wil je precies bereiken? Gewoon na 20 minuten je schijven laten slapen? Dat werkt overal op. En als je APM inschakelt op je HDDs is het 100% controller-onafhankelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 12:42 ]

• Phorze
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 12:42:
Spindown is een functie van je hardeschijf, wat communiceert via ATA. Dat werkt dus op elke IDE en AHCI controller.
De contoller op mijn adaptec 2610SA heeft hier nog nooit van gehoord, alle schijven blijven vrolijk doordraaien als de onboard aangesloten schijven na 10 minuten idle uitschakelen. Een optie in de adaptec manager is er ook niet. Volgens mij is dit bij veel meer kaarten het geval. Vandaar dit topic.

Ik snap je beredenering wel, elke schijf kan uitgeschakeld worden, dit is een onderdeel van de ATA spec, maar je weet donders goed dat het daar niet om gaat in dit topic. Ik wil gewoon weten of iemand een kaart heeft die ondersteuning geeft voor individuele spindown per schijf , via de windows opties ofwel via de software van de kaart.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
9/10 passthrough controllers (als in, zonder raid functionaliteit) hebben die optie, omdat ze de ATA commando's gewoon doorsturen naar de disks.

De andere controllers (die met RAID functionaliteit) zijn vaak meer voor de Server markt, en daar mogen disks absoluut niet uit gaan (stel je voor dat er performance vermindering zou zijn :) ).

Of een specifieke controller met RAID functionaliteit het ondersteund zul je aan de fabrikant moeten vragen.
Of een controller zonder RAID dit ondersteund is meestal afhankelijk van het feit of ze de disk direct aan je OS geven. Als je de daadwerkelijke serienummers en typenummers van de disk ziet, worden 99/100 keer ook de spindown commando's prima doorgegeven.

Als je echt een controller wil weten die het ondersteund.

Ik heb een LSI3081 besteld, deze ondersteund dat (omdat hij de disks direct aan het OS geeft)

Deze dus: http://www.dealextreme.co...ta-host-bus-adapter-51316

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 27-01-2011 09:57 ]

Even niets...

• Phorze
FireDrunk schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:56:
Als je echt een controller wil weten die het ondersteund.

Ik heb een LSI3081 besteld, deze ondersteund dat (omdat hij de disks direct aan het OS geeft)

Deze dus: http://www.dealextreme.co...ta-host-bus-adapter-51316
Thank you kind sir! , zeer mooie deal van dealextreme. Voor die prijs is het het misschien wel waard om een paar weken te wachten..

Heb ook nog gekeken naar de port multiplier kaarten, bijvoorbeeld deze, werkt alleen op SiI3124 and SiI3132 chipsets. Volgens mij is de performance ook ver te zoeken bij deze dingen.

[ Voor 22% gewijzigd door Phorze op 28-01-2011 09:42 ]

Pagina: 1