Winstgroei KPN verdampt door Duitse belastingaanslag

Pagina: 1
Acties:

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-02 17:17

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
nieuws: Winstgroei KPN verdampt door Duitse belastingaanslag

Ik denk dat hier toch het e.e.a. moet worden herschreven. Zoals ook aangegeven door sommige commenters is het niet zo dat KPN veel heeft moeten betalen aan de Duitse overheid. Het is eigenlijk andersom. In 2009 hebben zij een grote hoeveelheid geld gekregen van de Duitse overheid. Als ze dit geld meetellen, dan is de winst dit jaar met 17% omlaag gegaan. Als ze deze eenmalige gebeurtenis eventjes wegcijferen, dan is er echter een winststijging geweest van 22%.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Je hebt helemaal gelijk, hier had ik overheen gezien. Artikel erop aangepast. Dank voor het melden :)

Verwijderd

Het is mij nog steeds niet duidelijk... Wat doet die belastingbate eigenlijk? Was dat een uitstel van betaling? Want hoe kan anders iets in 2009 invloed hebben op 2010?

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:38:
Het is mij nog steeds niet duidelijk... Wat doet die belastingbate eigenlijk? Was dat een uitstel van betaling? Want hoe kan anders iets in 2009 invloed hebben op 2010?
Het gaat om een vergelijking met het jaar ervoor (procentueel).
In 2009 hadden ze een extra hoge winst als gevolg van een eenmalige belastingbate uit Duitsland. Zónder die extra belastingbate zou er in 2010 sprake zijn van een winststijging van 22%. Aangezien ze die meevaller wel hebben gekregen in 2009, is de winst (in 2010) t.o.v. 2009 17% gedaald.

Zo lijkt dit dus in eerste instantie slecht nieuws voor KPN vanwege een winstdaling, maar als we verder lezen zien we waarom: het gaat om een eenmalige meevaller uit 2009 -als in, niet uit bedrijfsactiviteit verkregen activa-.